Ta bort fjädrar på volvo 740, Vad går sönder?

isrally
28 juni 2014 · 151 Inlägg

Hej.

Jag funderar på att ta bort fjädrarna på min 740 och undrar vad är det som brukar gå sönder om bilen är stum?

Bilen kommer ju att få hårda smällar pga vägarna är så dåliga med hålor och annat.

Aga_Diff Bärs!
28 juni 2014 · 3 456 Inlägg

Det mesta kommer ta stryk..
Stötdämpare, leder, bussningar, framvagnsbalk, avgassystem.. Ja, allting under typ.

Edit:
Plus njurar/rygg.

Senast redigerat av Aga_Diff (28 juni 2014)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2014 · 3 730 Inlägg

Hela hjulupphängningen tar stryk. Men även resten av karossen blir ju påfrestad. Det kommer börja knarra i inredningen bland annat. Helt klart det bästa sättet om man vill sabba en bil. Så mitt råd är att kapa 2 varv. Blir helt perfekt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
isrally
28 juni 2014 · 151 Inlägg

Okej kanske är bäst att låta bli då just nu har jag sänkfjädrar 60/40 från KLracing med originalstötdämpare och jag tycker att det är bra stumt så det räcker väl med det men vad ska jag tänka på ang detta jag har på bilen nu? Ska jag beskymra mig om att saker går sönder? Jag försöker ta det lungt när det är hål i gatan men en del kan man tyvärr inte undvika hmm  Har någon tips?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2014 · 3 730 Inlägg

Det är väl lugnt. Men du får räkna med att stötdämparna ger sig pga att de är delvis komprimerade hela tiden. Annars är det ingen fara

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
H3dlund Med lem
29 juni 2014 · 1 127 Inlägg

Din väghållning går sönder, för den finns inte kvar. neutral

isrally
29 juni 2014 · 151 Inlägg

Jo jag ska inte ta bort fjädrarna utan jag har sänkningssats från kl dock kör jag med originaldämpare, det kanske inte är så bra? Kan jag köra med dom innan jag skaffat nya? Kommer inte att skaffa nya just nu men går det åka ändå?

Senast redigerat av isrally (29 juni 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2014 · 3 730 Inlägg

isrally skrev:
Jo jag ska inte ta bort fjädrarna utan jag har sänkningssats från kl dock kör jag med originaldämpare, det kanske inte är så bra? Kan jag köra med dom innan jag skaffat nya? Kommer inte att skaffa nya just nu men går det åka ändå?

Ja det är inga problem att köra med. Men efter ett tag börjar dämparna läcka och då är det hög tid att byta.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Jeppe_89
8 juli 2014 · 56 Inlägg

Har kört med KL´s 60/40 mm med originaldämparna på min gamla 940, och dämparna tog stryk efter en bra tag men har gått genom bes två gånger i rak utan klagomål om upphängningen.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
volvo-93
8 juli 2014 · 625 Inlägg

Det går inte använda original dämpare till sänknings fjädrar för dom har för dåligt gastryck köp stötdämpare från vparts dom dämparna är stenhårda det går inte trycka ner fronten på min bil knappt smile Stötdämpare måste du ha annars går bussningarna åt helvete jag körde med original i början och då slog dämparna i botten hela tiden och jag använder 40/40 sänkning.

Senast redigerat av volvo-93 (8 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang