Så.. Bilen har varit inne för en trasig toppackning, och det som lagades var en planing av toppen, ny toppackning och olja, stift, filter etc..
Men när vi fick igång bilen igen var den aningen svårstartad och dör när man frikopplar. Eftersom ekonomin kommer brista ska jag försöka fixa felet själv med hjälp av min mekaniker. Han började med att kolla vacuumslangarna, tryckblåste, inget fel. Han bytte spjällägesgivare utan lycka.. Men vi lyckades hitta att en del av felet var tomgångsmotorn då den betedde sig konstigt när vi pillade med den.. Så jag åker till skroten och hittar 2 fina tomgångsmotorer, gör dom rena med bräkeleen, tar även två "mätare" till den som mäter luften. Sätter in den nya tomgångsmotorn och mätaren och bilen går som en klocka igen, dock fortfarande aningen svårstartad, svårare än innan jag lämnade in den för toppackningen.
Idag (2 dagar efter bytet) börjar felet sakta men säkert dyka upp igen.. t.ex om jag kommer upp mot ett rödljus så frikopplar jag och rullar sakta fram medans jag kollar på varvmätaren som sakta sakta börjar sjunka till noll, och då dör bilen, detta har hänt lite dagen innan men då har den snappat upp detta och återställt varvet till 900-1000rpm.
Jag tror dessa felen hör ihop på något sätt eftersom dom båda dykt upp tillsammans (dvs efter topplockpackningen gick). Jag har en tomgångsmotor till jag kan testa montera men det känns som att något annat kan spöka tillsammans med tomgångsmotorn, eftersom den funkade felfritt i 48h.
Tacksam för svar