Saab 9-3 -99 200hk Motorkod B204R

ALT_under_CTRL
2 juli 2014 · 26 Inlägg

Så.. Bilen har varit inne för en trasig toppackning, och det som lagades var en planing av toppen, ny toppackning och olja, stift, filter etc..

Men när vi fick igång bilen igen var den aningen svårstartad och dör när man frikopplar. Eftersom ekonomin kommer brista ska jag försöka fixa felet själv med hjälp av min mekaniker. Han började med att kolla vacuumslangarna, tryckblåste, inget fel. Han bytte spjällägesgivare utan lycka.. Men vi lyckades hitta att en del av felet var tomgångsmotorn då den betedde sig konstigt när vi pillade med den.. Så jag åker till skroten och hittar 2 fina tomgångsmotorer, gör dom rena med bräkeleen, tar även två "mätare" till den som mäter luften. Sätter in den nya tomgångsmotorn och mätaren och bilen går som en klocka igen, dock fortfarande aningen svårstartad, svårare än innan jag lämnade in den för toppackningen.

Idag (2 dagar efter bytet) börjar felet sakta men säkert dyka upp igen.. t.ex om jag kommer upp mot ett rödljus så frikopplar jag och rullar sakta fram medans jag kollar på varvmätaren som sakta sakta börjar sjunka till noll, och då dör bilen, detta har hänt lite dagen innan men då har den snappat upp detta och återställt varvet till 900-1000rpm.

Jag tror dessa felen hör ihop på något sätt eftersom dom båda dykt upp tillsammans (dvs efter topplockpackningen gick). Jag har en tomgångsmotor till jag kan testa montera men det känns som att något annat kan spöka tillsammans med tomgångsmotorn, eftersom den funkade felfritt i 48h.

Tacksam för svar

ALT_under_CTRL
3 juli 2014 · 26 Inlägg

ingen som har nån idé ? Spjällhuset rev han och kikade, men han tyckte det såg bra ut, värt att ta ner själv och rengöra med bräkeleen?

Ceasarsalladen G4Z Racing
3 juli 2014 · 132 Inlägg

Svårstartad. Hmm, kanske satt kamaxlarna en kugg fel åt något håll i samband med att packningen byttes? De brukar gå rätt bra i alla fall vad jag förstår men de blir svårstartade.

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!
ALT_under_CTRL
3 juli 2014 · 26 Inlägg

Ceasarsalladen skrev:
Svårstartad. Hmm, kanske satt kamaxlarna en kugg fel åt något håll i samband med att packningen byttes? De brukar gå rätt bra i alla fall vad jag förstår men de blir svårstartade.

Så det är bara av med hela toppen igen och kika eller?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
3 juli 2014 · 839 Inlägg

Räcker med att lyfta ventilkåpan och ställa motorn på noll med cyl 1 och 4 i toppen för att se att allt ser rätt ut. 15min jobb.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Ceasarsalladen G4Z Racing
3 juli 2014 · 132 Inlägg

UhrJr skrev:
Räcker med att lyfta ventilkåpan och ställa motorn på noll med cyl 1 och 4 i toppen för att se att allt ser rätt ut. 15min jobb.

+1 wink

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!
ALT_under_CTRL
3 juli 2014 · 26 Inlägg

UhrJr skrev:
Räcker med att lyfta ventilkåpan och ställa motorn på noll med cyl 1 och 4 i toppen för att se att allt ser rätt ut. 15min jobb.

Okej, ska testa! något speciellt man ska kika efter på kamaxeln?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
3 juli 2014 · 839 Inlägg

Kamaxlarna har markeringar, liksom kamöverfallen. Kika på överfallen närmast kamdreven så ser du båda markeringarna. Dom ska givetvis ligga så nära varandra som möjligt smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
ALT_under_CTRL
3 juli 2014 · 26 Inlägg

UhrJr skrev:
Räcker med att lyfta ventilkåpan och ställa motorn på noll med cyl 1 och 4 i toppen för att se att allt ser rätt ut. 15min jobb.

började pilla lite med spjällhuset för jag var nyfiken över det.. frågan är om det kan vara "för" skitigt?
har en bild i öppet läge

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=10 … ;size=full

Senast redigerat av ALT_under_CTRL (3 juli 2014)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
3 juli 2014 · 839 Inlägg

Ser helt normalt ut.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
ALT_under_CTRL
3 juli 2014 · 26 Inlägg

UhrJr skrev:
Ser helt normalt ut.

Okej, ska av med kåpan imorgon, skruvarna satt som berget så måste hämta verktyg, uppdaterar imorgon med bilder

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang