Fixa till Tuffa Victor, en Saab 9-5 Aero MY00

Lätt motorrenovering till en början. Sen stegvis uppgradera den för att kunna brukas på div banträffar. =)
  • 29 Följare
  • 59 065 Visningar
  • Projektet avslutat 10 september 2015
wBes
2 augusti 2014 · 405 Inlägg

Den där oljan funkar riktigt bra, kör samma i min 9-5a! Brukar köpa upp ett lager två gånger om året när Rejmes har sin medlemskväll eller vad det är, 299:-/4L riktigt nice price! Dock vet jag inte om man behöver äga en Volvo/Renault, morsan åker ju V70 T5 nämligen så visst finns det fördelar med den bilen fast den går sönder jämt o ständigt wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Mr_Lööf
2 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

wBes skrev:
Den där oljan funkar riktigt bra, kör samma i min 9-5a! Brukar köpa upp ett lager två gånger om året när Rejmes har sin medlemskväll eller vad det är, 299:-/4L riktigt nice price! Dock vet jag inte om man behöver äga en Volvo/Renault, morsan åker ju V70 T5 nämligen så visst finns det fördelar med den bilen fast den går sönder jämt o ständigt wink

299kr/4L är ett grymt pris. smile Men nöjer mig med oljemagasinets pris också. wink Mekonomen tar ju 699kr/4L. Skall ringa till en här i byn och höra om man har en 9-5 sedan med fräsch reserhjulsbalja. Min är lite kexig tyvärr.

Men denna bilen är tänkt att spara och bruka så jag skall lägga ner lite tiden på den och fixa den rosten som finns. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
4 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

HAVERI!!

Igår så valde bilen att haverera lite lätt. Åkte ner till en polare i Jönköping. 8mil enkel resa. När jag hade 20m kvar till polarens parkering så känner jag hur ratten helt plötsligt blir super trög.. Kollade genast om Laddlampan lös men det gjorde den ej. Så då är ju drivremmen hel iaf.

Öppnade huven och fick se att höger strukturben + motorfästet var fullt med styrservoolja.. GAHH Torkade upp så mycket jag kunde och sen startade jag för att se vart läckan var. Och det visade sig rätt så snabbt var det var. Och läckan är på returen från styrväxeln inte långt ifrån oljebehållaren.

Försökte laga den provisoriskt med vulktejp men de gick inge bra. Så efter lite eftersökningar så lyckades jag och polaren få tag i en biltransportsläp. Så jag kunde få hem bilen.

Så nu väntar jag på svar från Speedparts om deras lagerstatus för returslangen stämmer. Då det står att den finns hemma. Men man vet ju att deras lagerstatus är lite si så där.

Men det är ju bra att nästan hela semestern har gått åt att fixa bilar. Men har iofs haft lite semester emellan åt. Sen så klagar jag inte heller för att få greja lite. tongue

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
AeroMackan
4 augusti 2014 · 607 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
HAVERI!!

Igår så valde bilen att haverera lite lätt. Åkte ner till en polare i Jönköping. 8mil enkel resa. När jag hade 20m kvar till polarens parkering så känner jag hur ratten helt plötsligt blir super trög.. Kollade genast om Laddlampan lös men det gjorde den ej. Så då är ju drivremmen hel iaf.

Öppnade huven och fick se att höger strukturben + motorfästet var fullt med styrservoolja.. GAHH Torkade upp så mycket jag kunde och sen startade jag för att se vart läckan var. Och det visade sig rätt så snabbt var det var. Och läckan är på returen från styrväxeln inte långt ifrån oljebehållaren.

Försökte laga den provisoriskt med vulktejp men de gick inge bra. Så efter lite eftersökningar så lyckades jag och polaren få tag i en biltransportsläp. Så jag kunde få hem bilen.

Så nu väntar jag på svar från Speedparts om deras lagerstatus för returslangen stämmer. Då det står att den finns hemma. Men man vet ju att deras lagerstatus är lite si så där.

Men det är ju bra att nästan hela semestern har gått åt att fixa bilar. Men har iofs haft lite semester emellan åt. Sen så klagar jag inte heller för att få greja lite. tongue

Fan  va tråkigt med haveri men tur så var de inge stort haveri typ som någon kolv hade blivit masserad smile All jobb runt motorn är bättre än jobb inne i motorn

Turbo-X Mr TX
5 augusti 2014 · 976 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
HAVERI!!

Igår så valde bilen att haverera lite lätt. Åkte ner till en polare i Jönköping. 8mil enkel resa. När jag hade 20m kvar till polarens parkering så känner jag hur ratten helt plötsligt blir super trög.. Kollade genast om Laddlampan lös men det gjorde den ej. Så då är ju drivremmen hel iaf.

Öppnade huven och fick se att höger strukturben + motorfästet var fullt med styrservoolja.. GAHH Torkade upp så mycket jag kunde och sen startade jag för att se vart läckan var. Och det visade sig rätt så snabbt var det var. Och läckan är på returen från styrväxeln inte långt ifrån oljebehållaren.

Försökte laga den provisoriskt med vulktejp men de gick inge bra. Så efter lite eftersökningar så lyckades jag och polaren få tag i en biltransportsläp. Så jag kunde få hem bilen.

Så nu väntar jag på svar från Speedparts om deras lagerstatus för returslangen stämmer. Då det står att den finns hemma. Men man vet ju att deras lagerstatus är lite si så där.

Men det är ju bra att nästan hela semestern har gått åt att fixa bilar. Men har iofs haft lite semester emellan åt. Sen så klagar jag inte heller för att få greja lite. tongue

Då sitter vi båda med havererade bilar....trist

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Skruvar till det
5 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

Kul att läsa om ditt jobb med Saaben.
Hur upplever du körning före/efter borttagning av balansdrivningen?
Jag står lite i valet för att göra det vid nästa oljebyte så vill ha lite feedback bara.

Bra ide att byta alla vakumslangar, jag har ett högt visslande ljud som jag tror är vakumläcka.

Din bil är snygg på alla kort du tagit och det enda som stör är ju att tex vänster framfälg är skadad, fast du hade ju 18" på g.
Jag tycker ändå att original aerofälgar passar grymt bra till din svarta lack.

Jag kommer följa dina vidare framgångar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Mr_Lööf
5 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

AeroMackan skrev:
Fan  va tråkigt med haveri men tur så var de inge stort haveri typ som någon kolv hade blivit masserad smile All jobb runt motorn är bättre än jobb inne i motorn

Jo de var ju tur att det inte var något fel med innanmätet av motorn. Men känns så konstigt att gå sönder på en raksträcka. sad Men men beställt ett bättre beg från bildelsbasen. Från en 2008 års modell. wink

Turbo-X skrev:
]
Då sitter vi båda med havererade bilar....trist

Japp vi gör ju det. Men väntar på min slang som jag beställde igår. smile Modet är ändå uppe. hehe

Skruvar till det skrev:
Kul att läsa om ditt jobb med Saaben.
Hur upplever du körning före/efter borttagning av balansdrivningen?
Jag står lite i valet för att göra det vid nästa oljebyte så vill ha lite feedback bara.

Bra ide att byta alla vakumslangar, jag har ett högt visslande ljud som jag tror är vakumläcka.

Din bil är snygg på alla kort du tagit och det enda som stör är ju att tex vänster framfälg är skadad, fast du hade ju 18" på g.
Jag tycker ändå att original aerofälgar passar grymt bra till din svarta lack.

Jag kommer följa dina vidare framgångar.

Tack för din kommentar Skruvar till det! Jag kan inte säga hur de var innan då jag köpte bilen som sagt med defekt motor. Men känner inga vibrationer som stör. Jämnförde med en 9000 som polaren har. Han har 2 st en med balansaxelkedjan i och en utan. Det var en marginell skillnad på vibrationer mellan dem 2.

Så att man skulle märka någon större skillnad kan jag då påstå inte stämmer. Om man frågar mig då. hehe

Ja förr förra ägaren har ju använt Aero hjulen som all-tids hjul då det sitter friktionsdäck fram på bilen + att lacken bubblar på några fälgar. Så dessa skall göras i ordning sen till vintern. wink Även mina 18tummare.
Tackar för kommentaren för korten också. smile


Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
7 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

Ibland så undrar man hur företag tänker.. Beställde en returslang från en skrot på bildelsbasen. Stod att leveransen kan ta 1-3dagar. Och jag har inte fått något kollinr på paketet. Idag var de 3.e leveransdagen. Ringde till dem och sa till dem att jag inte hade fått något kolli nr och de tyckte dem att det var konstigt så jag skulle hänga kvar i luren. Blev kopplad till någon annan.
Då sa den personen att mitt paket inte har blivit skickat! Men att han skulle skicka det så jag får det imorgon. Så jag hoppas nu att jag får den imorgon. Börjar bli lite tråkigt att inte kunna bruka bilen.

Sen så hade de inte något svar på varför den inte har blivit skickad. Och så frågar de mig om delen passar på min bil. Då min bil är en -00:a och delen jag beställde var från en -08:a.
Det har jag redan klickat i vid beställningen att det visste jag att den skulle göra. Så jag sa till personen att det art nr som är på den från 2008 är ersättnings nr för samma slang till årmodellen 2000. Så den passar.

Sen så tog det 5min så hade jag ett sms att paketet var påväg. Men inget kolli nr nu heller.

Så jag får hoppas att det kommer imorgon då.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
AeroMackan
7 augusti 2014 · 607 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ibland så undrar man hur företag tänker.. Beställde en returslang från en skrot på bildelsbasen. Stod att leveransen kan ta 1-3dagar. Och jag har inte fått något kollinr på paketet. Idag var de 3.e leveransdagen. Ringde till dem och sa till dem att jag inte hade fått något kolli nr och de tyckte dem att det var konstigt så jag skulle hänga kvar i luren. Blev kopplad till någon annan.
Då sa den personen att mitt paket inte har blivit skickat! Men att han skulle skicka det så jag får det imorgon. Så jag hoppas nu att jag får den imorgon. Börjar bli lite tråkigt att inte kunna bruka bilen.

Sen så hade de inte något svar på varför den inte har blivit skickad. Och så frågar de mig om delen passar på min bil. Då min bil är en -00:a och delen jag beställde var från en -08:a.
Det har jag redan klickat i vid beställningen att det visste jag att den skulle göra. Så jag sa till personen att det art nr som är på den från 2008 är ersättnings nr för samma slang till årmodellen 2000. Så den passar.

Sen så tog det 5min så hade jag ett sms att paketet var påväg. Men inget kolli nr nu heller.

Så jag får hoppas att det kommer imorgon då.

Tråkigt med strul med företag hmm

Skruvar till det
8 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

AeroMackan skrev:

Mr_Lööf skrev:
Ibland så undrar man hur företag tänker.. Beställde en returslang från en skrot på bildelsbasen. Stod att leveransen kan ta 1-3dagar. Och jag har inte fått något kollinr på paketet. Idag var de 3.e leveransdagen. Ringde till dem och sa till dem att jag inte hade fått något kolli nr och de tyckte dem att det var konstigt så jag skulle hänga kvar i luren. Blev kopplad till någon annan.
Då sa den personen att mitt paket inte har blivit skickat! Men att han skulle skicka det så jag får det imorgon. Så jag hoppas nu att jag får den imorgon. Börjar bli lite tråkigt att inte kunna bruka bilen.

Sen så hade de inte något svar på varför den inte har blivit skickad. Och så frågar de mig om delen passar på min bil. Då min bil är en -00:a och delen jag beställde var från en -08:a.
Det har jag redan klickat i vid beställningen att det visste jag att den skulle göra. Så jag sa till personen att det art nr som är på den från 2008 är ersättnings nr för samma slang till årmodellen 2000. Så den passar.

Sen så tog det 5min så hade jag ett sms att paketet var påväg. Men inget kolli nr nu heller.

Så jag får hoppas att det kommer imorgon då.

Tråkigt med strul med företag hmm

Säger bara Semestertider, finns det nånstans det fungerar ordentligt under semestermånaderna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Tack för din kommentar Skruvar till det! Jag kan inte säga hur de var innan då jag köpte bilen som sagt med defekt motor. Men känner inga vibrationer som stör. Jämnförde med en 9000 som polaren har. Han har 2 st en med balansaxelkedjan i och en utan. Det var en marginell skillnad på vibrationer mellan dem 2.

Så att man skulle märka någon större skillnad kan jag då påstå inte stämmer. Om man frågar mig då. hehe

Ja förr förra ägaren har ju använt Aero hjulen som all-tids hjul då det sitter friktionsdäck fram på bilen + att lacken bubblar på några fälgar. Så dessa skall göras i ordning sen till vintern. wink Även mina 18tummare.
Tackar för kommentaren för korten också. smile


Mvh Mr_Lööf

Det ska inte kännas nån större skillnad på 9000 med/utan balansaxelkedja beroende på hydrauliska motorfästen sägs det.
Men är du tant pedant i en 9-5 så kommer du känna av skillnaderna.
De flesta som kör saab och gör detta jobbet har väl inga problem med "lite " vibrationer eller "lite" råare motorgång vid låga varv.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Mr_Lööf
8 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Det ska inte kännas nån större skillnad på 9000 med/utan balansaxelkedja beroende på hydrauliska motorfästen sägs det.
Men är du tant pedant i en 9-5 så kommer du känna av skillnaderna.
De flesta som kör saab och gör detta jobbet har väl inga problem med "lite " vibrationer eller "lite" råare motorgång vid låga varv.

Jo jag vet att 9000 är mindre känsligare för vibrationerna. wink
Men hör ju lite råare ljud vid lägre varvtal. Men jag bryr mig inte om dem. För mig är de inte störande iaf. Så länge det inte är rassel eller mekaniskt knackande ljud. wink

Skroten jag beställde ifrån kan mycket väl ha mindre bemanning. Men artikeln var ur systemet i förrgår. Dagen innan jag ringde till dem. Sen så visste de inte varför den inte hade skickats. Men men får se om jag får den idag. Har fortfarande inte fått något kolli nr så att jag kan spåra paketet. Lite konstigt tycker jag. Men har fått ett SMS att det är påväg.

Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
9 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

Update


Returslangen kom idag. Var lite orolig där ett tag. men kl 14 typ så fick man ett sms att jag hade ett paket att hämta ut. Så de var bara iväg på cykel in te byn för att köpa nya tätningar till anslutningen på styrväxeln. Sen te mekonomen för att köpa servoolja. Samt hämta ut paketet också. hehe

Så just nu så står bilen utan den gamle returslangen. Och fann ett litet hål där det läckte jättemycket ur.. Forsättning följer imorgon. Blir lite krångligare nu då jag inte släpper på subframen för att komma åt lättare. För dåligt med utrymme för det. wink
Det är nu man skulle ha tillgång te en billyft. hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
9 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

Bilen rullar igen!


Så idag har jag fixat dit den "nya" returslangen. Var lite pilligt att inte göra som verkstadshandboken hehe. Men det gick! wink Så det var gött att kunna vrida på ratten utan att höra en servopump som skriker som en stucken gris.

Bara att fixa till rosten i reservhjulsbaljan. Sen försöka hitta en lämplig besiktningstid för bilen. smile

Den enda nackdelen med att bilen funkar nu är att man inte måste cykla om man skall någonstans. Tror jag kan leva med det. wink

Från Mr_Lööf, klart slut!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
AeroMackan
26 september 2014 · 607 Inlägg

Hur går de här då? Har varit dött ett tag nu smile

Mr_Lööf
26 september 2014 · 1 912 Inlägg

Händer inte så möe. Den tuffar och går. Skall in på besiktning te tisdag så väntar tills domen där innan man förbereder för något annat. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
6 oktober 2014 · 1 912 Inlägg

Så då har det hänt lite saker med bilen.

Den har varit hos bildoktorn och fått sin årliga hälsokontroll. Den gick nästan igenom. Var ett litet bromsrör som var lite dåligt. Så de blir att byta den och bromslangen till vänster broms bak.

Annars så har bilen bara rullat på. Inte grejat så mycket med den. Mest åkt i den och brukat den som en bruksbil. Men nu så kan man börja lägga lite pengar igen på den. Trodde inte den skulle gå igenom med så få 2.or. tongue

Men har iaf fått gjort en liten uppdatering utav ventilkåpan i motorrummet. Inte för att den gamla var superkass. Men hade en ventilkåpa till 9000 2.3 liggandes så den åkte in i blästern och sen målades den upp i en fin kulör, dvs Grön. wink

Lite bilder på verket. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ce4b1fbc5d886e05f089f067f68092ab_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-aa5161d50a3946441fb1d7eabcdc1704_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5cb242708f916eab769116ed76d34a43_large.jpg

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
AeroMackan
7 oktober 2014 · 607 Inlägg

Blev riktigt fint med nya ventilkåpan smile

Skruvar till det
7 oktober 2014 · 1 702 Inlägg

AeroMackan skrev:
Blev riktigt fint med nya ventilkåpan smile

Det där gör så enormt mycket för motorrummet, det man vanligast ser på en saab är ju en halvsleten svart flagnad kåpa och det är inte snyggt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
AeroMackan
7 oktober 2014 · 607 Inlägg

Skruvar till det skrev:

AeroMackan skrev:
Blev riktigt fint med nya ventilkåpan smile

Det där gör så enormt mycket för motorrummet, det man vanligast ser på en saab är ju en halvsleten svart flagnad kåpa och det är inte snyggt.

Japp kör själv med lackat kåpor under huven på min 9-5a men just nu ser de för jävligt ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang