Separera drivknut från hjullager, Saab 9-3

Salerdar
8 juli 2014 · 9 Inlägg

Hejsan!
Hjälper syrrans pojkvän att byta hjullager på sin Saab 9-3 1,8 2006, men drivknuten verkar ha kärvat fast rejält i hjullagret.
Vi har försökt dra av hjullagret med en REJÄL avdragare, och även värma med både varmluftspistol och butanbrännare (dock inte till temperaturer så det blev nyansförändring i materialet).
Splinesen verkar kärva nått enormt, det går helt enkelt inte att dra ut hjullagret, vi spände avdragaren så pass att den bulten började gräva sig in i motsvarande bult på drivknuten..

Vi har även försökt banka i torx-skruvarna på baksidan, men det sitter stumt.

Därför har vi istället försökt lossa den yttre drivknuten från axeln, men vi får inte loss det och hittar ingen låsbricka.
Finns det något annat sätt än att lossa på drivknuten för att få bort hjullagret?
Om inte, vart sitter isåfall låsbrickan?

Om vi får loss drivknuten, går den en igenom hålet?

Såvitt vi kan se så är det INTE urfräst ett extra spår som i 900, typ:

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-682ec2cb31f104b9bc821d7e8b44b3db.jpg

http://i.imgur.com/Q9xCz0nl.jpg

http://i.imgur.com/GyaBs6Nl.jpg

http://i.imgur.com/4VjBrZzl.jpg

Senast redigerat av Salerdar (8 juli 2014)

Curse
8 juli 2014 · 686 Inlägg

Har ni fått bort spindelleden ur fjäderbenet?

Mazda 6 "MPS" (2006)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 juli 2014 · 839 Inlägg

ng9-3ornas förbannelse.

Jag vet inte hur många gånger jag har skruvat fast mutter på gängorna och slagit tills den äntligen släpper, bara för att sen få problem vid monteringen, för då har gängorna kollapsat pga att man var tvungen att slå så jäkla hårt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Salerdar
8 juli 2014 · 9 Inlägg

Curse skrev:
Har ni fått bort spindelleden ur fjäderbenet?

Japp, den är loss

UhrJr skrev:
ng9-3ornas förbannelse.

Jag vet inte hur många gånger jag har skruvat fast mutter på gängorna och slagit tills den äntligen släpper, bara för att sen få problem vid monteringen, för då har gängorna kollapsat pga att man var tvungen att slå så jäkla hårt.

Vilka gängor menar du då? Till drivknuten eller hjullagret?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 juli 2014 · 839 Inlägg

Drivknutens.

Lagret är skruvat och släpper ganska lätt när man väl kommit dit.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Salerdar
8 juli 2014 · 9 Inlägg

Alltså bara sätta dit navmuttern som sitter där normalt och banka utav bara h*vete på muttern/bulten med splines?
Får försöka, men splinesen verkar antingen ha rostat fast eller rappat över så det sitter nått enormt.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 juli 2014 · 839 Inlägg

Dom kärvar fast. När det väl släpper så släpper det.
Skruva på muttern så pass långt att du har full mutter. Inga gängor från axeln får synas. Det är bättre att mutten skadas än axeln.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Salerdar
8 juli 2014 · 9 Inlägg

Vi har fått loss hela klumpen nu med hållare och bromssköld och allt, men får inte loss drivknuten från hjullagret.
Nu är tanken att köpa en ny klump på skroten och en ny drivknut, tips på vart man hittar det billigast?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 juli 2014 · 839 Inlägg

Km-bildemontering är bland dom största på Saab. Vi handlar det mesta begagnat därifrån.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang