Bromsslang fram volvo 740!

andlin103
9 augusti 2014 · 125 Inlägg

Tjenare!

Skulle byta bromsslang på min 740 -88 och gick gallant tills sista slang jä**ln skulle loss från kopparröret! Troligen rostat fast i gängorna och rundrog muttern! Tog en liten rörtång och drog med! Men der drar runt endå! Testat värmepistol men hjälpte inte det heller! Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Är inte så sugen på att dra av kopparröret och behöva byta ut det!

Tack för svar!
Mvh

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
amoreex
9 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

andlin103 skrev:
Tjenare!

Skulle byta bromsslang på min 740 -88 och gick gallant tills sista slang jä**ln skulle loss från kopparröret! Troligen rostat fast i gängorna och rundrog muttern! Tog en liten rörtång och drog med! Men der drar runt endå! Testat värmepistol men hjälpte inte det heller! Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Är inte så sugen på att dra av kopparröret och behöva byta ut det!

Tack för svar!
Mvh

Du skulle börjat med massa rostlösare innan du påbörjat och sen använt någon form av värme, t ex gassvets eller induktionsvärmare, värmepistol gör ingen nytta enligt mig. behöver nästan bli så varmt så det glöder smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2014 · 14 077 Inlägg

amoreex skrev:

andlin103 skrev:
Tjenare!

Skulle byta bromsslang på min 740 -88 och gick gallant tills sista slang jä**ln skulle loss från kopparröret! Troligen rostat fast i gängorna och rundrog muttern! Tog en liten rörtång och drog med! Men der drar runt endå! Testat värmepistol men hjälpte inte det heller! Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Är inte så sugen på att dra av kopparröret och behöva byta ut det!

Tack för svar!
Mvh

Du skulle börjat med massa rostlösare innan du påbörjat och sen använt någon form av värme, t ex gassvets eller induktionsvärmare, värmepistol gör ingen nytta enligt mig. behöver nästan bli så varmt så det glöder smile

Ja, det är väldigt viktigt att man i ett par dar innan är ute och smörjer på rostlösare och då varje dag. Chansen att det lossnar då är väldigt mycket större. Annars är det värme som gäller och då ska man värma mest på den delen som kan expandera dvs. muttern (den del som är invändigt gängad).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
amoreex
9 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

Vettemannen skrev:

amoreex skrev:

andlin103 skrev:
Tjenare!

Skulle byta bromsslang på min 740 -88 och gick gallant tills sista slang jä**ln skulle loss från kopparröret! Troligen rostat fast i gängorna och rundrog muttern! Tog en liten rörtång och drog med! Men der drar runt endå! Testat värmepistol men hjälpte inte det heller! Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Är inte så sugen på att dra av kopparröret och behöva byta ut det!

Tack för svar!
Mvh

Du skulle börjat med massa rostlösare innan du påbörjat och sen använt någon form av värme, t ex gassvets eller induktionsvärmare, värmepistol gör ingen nytta enligt mig. behöver nästan bli så varmt så det glöder smile

Ja, det är väldigt viktigt att man i ett par dar innan är ute och smörjer på rostlösare och då varje dag. Chansen att det lossnar då är väldigt mycket större. Annars är det värme som gäller och då ska man värma mest på den delen som kan expandera dvs. muttern (den del som är invändigt gängad).

/Benny

Har du ett starkt rostlösare räcker de med en timme innan smile
Och sen värma på direkt, tar hellre lite längre tid på mig att lossa saker och då börjar värma och smörja direkt och borsta rent gängorna innan jag börjar dra i det.. chansen att det lossnar enkelt då är mycket större, visst det tar längre tid men chansen att slippa extra jobb är mycket mindre smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang