945 FTT m. Turbo+ Slö?!

xLas
9 augusti 2014 · 81 Inlägg

Har då en 945 Turbo+ som jag tycker är äckligt slö efter ~4500 varv.
Det är knappt att den orkar dra till varvstoppet på 3ans växel, 4an är bara att glömma men i vintras var det inga problem överhuvudtaget att dra den till 6200 varv och 210 knyck på mätaren.
Har lite missljud från avgassystemet då man står på tomgång och då man motorbromsar kan det vara så att katalysatorn är åt helvete så den ligger och stryper flödet i avgassystemet?

Bilen i fråga är helt orginal, 190hk iochmed turbo+ paket.

BMW 520i "Gubben" (2002)
ExtremeBoost
9 augusti 2014 · 312 Inlägg

Hur mycket laddar bilen? Med Turbo + så ska det ligga på runt 0,9 bar vilket är nästan hela det vita på laddtryckmätaren.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Sitter kamrem rätt? Precis sådär blir det med en kugg fel. Går jämt men orkeslös

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
9 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Igensatt soppa filter eller trött soppa pump?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
xLas
10 augusti 2014 · 81 Inlägg

@ExtremeBoost Den bottnar nästan turbomätaren så den laddar som den ska.

@DiwraZ Kan hända, ska enligt förra ägaren sitta en annan kam men det tror jag vad jag vill om.
Hur kollar man detta lättast? Om den är en kugg fel det vill säga.

@Dr_struts Det kan stämma, för vid full gas och fullt ladd(3500varv eller högre) så kan den liksom hoppa till, lite som om man skulle släppa gasen i en tredjedels sekund för att sedan ge fullt igen.
Sitter det bara en bränslepump på dessa eller?

Senast redigerat av xLas (10 augusti 2014)

BMW 520i "Gubben" (2002)
freddan741
10 augusti 2014 · 25 Inlägg

Sitter troligtvis 2st pumpar på din, en i tanken och en under förardörren (ungefär) lägg dig och kolla du ser direkt:) är 1 filter samt 1 pump isf, annars bara 1 filter:)

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Tja... det är väl bara att kolla markeringarna på kam och vev. Du har 2 pumpar på din bil. Bara att släppa fördelaren och ta fram sminkspegeln och titta vad du har för kam. Alla orginalkammar har ju en bokstav instansat ibak

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Låter ju lite som soppa eller fuel-cut... Testat att segdra den? Hur är laddet uppställt?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RymdSeglet N/A
10 augusti 2014 · 165 Inlägg

Sitter väl två kontakter på toppen som man kan sätta fel, då blir dom slöa och konstiga

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

RymdSeglet skrev:
Sitter väl två kontakter på toppen som man kan sätta fel, då blir dom slöa och konstiga

Nja... det finns ju ett flertal 2poliga boschkontakter under insuget som kan sättas fel. Men då lär man få ett gäng goa felkoder

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
xLas
10 augusti 2014 · 81 Inlägg

https://www.dropbox.com/s/4andswjrf2zk8 … 181547.mp4
Drog upp ett filmklipp, börjar på 2an och det är full gas hela tiden. Känns som att den är otroligt slö just efter 120?

Ska ta och kolla upp det där med kammen under veckan.

BMW 520i "Gubben" (2002)
Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

xLas skrev:
https://www.dropbox.com/s/4andswjrf2zk82o/20140802_181547.mp4
Drog upp ett filmklipp, börjar på 2an och det är full gas hela tiden. Känns som att den är otroligt slö just efter 120?

Ska ta och kolla upp det där med kammen under veckan.

Alltså kolla kammen... Något är grovt fel! o.o Ojämn tomgång? Skulle ha haft en laddtrycksmätare som är graderat och helst kört en tur med bredbands lambda!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
xLas
10 augusti 2014 · 81 Inlägg

Dr_struts skrev:

xLas skrev:
https://www.dropbox.com/s/4andswjrf2zk82o/20140802_181547.mp4
Drog upp ett filmklipp, börjar på 2an och det är full gas hela tiden. Känns som att den är otroligt slö just efter 120?

Ska ta och kolla upp det där med kammen under veckan.

Alltså kolla kammen... Något är grovt fel! o.o Ojämn tomgång? Skulle ha haft en laddtrycksmätare som är graderat och helst kört en tur med bredbands lambda!

Lite ojämn tomgång, som att den misständer lite lätt.
https://www.dropbox.com/s/rblchmh6s7jp2 … .10.36.mp4

Där har du klipp på tomgången.

BMW 520i "Gubben" (2002)
Equium
10 augusti 2014 · 356 Inlägg

Tomgången verkar normal, lite vandrar det alltid på gamla volvos, min misständer också ibland på tomgång vilket verkar vara normalt (likadant på min farsars 945 ltt) Kollade lite snabbt på videon och tycker bilen verkar gå ok?Ingen idé att varva över 4k på en original 940 turbo, växla upp istället. Chippa och ställ på laddet så blir det lite bättre..

Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Equium skrev:
Tomgången verkar normal, lite vandrar det alltid på gamla volvos, min misständer också ibland på tomgång vilket verkar vara normalt (likadant på min farsars 945 ltt) Kollade lite snabbt på videon och tycker bilen verkar gå ok?Ingen idé att varva över 4k på en original 940 turbo, växla upp istället. Chippa och ställ på laddet så blir det lite bättre..

Som du säkert läste så är bilen en turbo+ mao uppställt ladd samt borttagen laddspärr från fabrik!

Din tomgång såg orolig ut som fasen! Kolla kamremmen!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
freddan741
11 augusti 2014 · 25 Inlägg

tycker inte tomgången är något speciellt.. gör en ordentlig service med stift och kablar filter olja osv till en början även om de inte löser så är det gött och ha det gjort.
bränslefiltret skulle jag tagit i samma veva också.
Kamremmen är jävligt snabbt och kolla bara snurra på motorn och se vart markeringarna hamnar. 1 varv där nere är 1/2 varv däruppe om ja minns rätt eller om det var tvärtom.

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang