5455
Sök

Problem efter byte av bromsklossar.

3 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
#1
Bytte bromsbelägg runt om idag på min Passat Variant v6 -02, och efter prvokörning så känns pedalen lite svampig, eller sjunker in lite. Märkte också att det runnit ut en del bromsvätska från där man fyller på, på bromscylindern. Kan det vara pga. att jag pressat tillbaka kolvana när jag bytte till dom nya beläggen eller är det så att det kan vara en packning eller så vid bromscylindern som gått sönder?

Mvh. Mattias

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 december 2006
#2
fy, så ska man inte göra, kolvarna i oken bak ska skruvas in, annars blir det inge bra, kan vara det som gör svampigheten... Är det nu inte att du våldsfört dig på oken så kan de vara för mkt vätska i lr att huvudcylindern inte riktigt vänder och en packning har gått...


3 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#3
Jo kolvarna i bak skruvade jag in samtidigt som jag pressade så det är nog ingen fara. Ska ut och kolla lite på skiten nu igen tänkte jag.

2 652 Inlägg
3 december 2006
#4
att det runnit ur vätska är vanligt då du pressar upp vätskan när du tycker in kolvarna .

det kanske du vet men man får inte skruva in dom för långt då får du dålig\ingen handbroms o även vanliga bromsen kan bli sämre då du får tryck mer på pellen innan kolven når bromsbeläggen

Reparatör
630 Inlägg
3 december 2006
#5
Steeda skrev:
Bytte bromsbelägg runt om idag på min Passat Variant v6 -02, och efter prvokörning så känns pedalen lite svampig, eller sjunker in lite. Märkte också att det runnit ut en del bromsvätska från där man fyller på, på bromscylindern. Kan det vara pga. att jag pressat tillbaka kolvana när jag bytte till dom nya beläggen eller är det så att det kan vara en packning eller så vid bromscylindern som gått sönder?

Mvh. Mattias

Tror ditt problem kommer sluta bara beläggen slitit in sig riktigt mot skivan . Har varit nervös i bland med när jag gjort stora bromsfix på bilar men det har alltid blivit bra efter någon eller några mils körning/inbromsningar .


3 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#6
Nu när jag kört lite så känns det faktiskt bättre! Ingen mer bromsvätska som runnit ut helle.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
3 december 2006
#7
Steeda skrev:
Nu när jag kört lite så känns det faktiskt bättre! Ingen mer bromsvätska som runnit ut helle.

Det tar lite längre tid för dom skruvade oken att justera ut sig än dom som man bara pressar in. Så det löser sig nog.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

1 893 Inlägg
3 december 2006
#8
Själv justeringen i bakbromsarna gör att det käns lite svampigt ett tag på en del bilar. (Min bla.) När klotsarna slits så måste de längre in, det gör man med handbromsen på en del bilar. På min sitter det en liten kolv (Handbromsen.) inne i den stora kolven (Färdbromsen.) När klotsarna slit och man använder handbromsen (Vars kolv roterar in.) så hamnar färdbroms kolven längre in.

Vet inte ifall det fungerar likadant på en VW som på min Pontiac. Men problemen lät likadana.
Jag renoverade höger bak på min i somras, och det är väldigt viktigt att man rotera in kolven, för fortsat funktion.


4 586 Inlägg
24 maj 2007
#9
man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället


1 893 Inlägg
24 maj 2007
#10
jorre83 skrev:
man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället

Skall du lufta broms systemet?
Annars finns det ingen anledning att öppna luftnippeln. När du trycker ihop kolven, åker bromsvätskan tillbaka upp i behållaren.
Släpper du ut den, måste du fylla på med lika mycket.


4 586 Inlägg
27 maj 2007
#11
Kristian_V skrev:
jorre83 skrev:
man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället

Skall du lufta broms systemet?
Annars finns det ingen anledning att öppna luftnippeln. När du trycker ihop kolven, åker bromsvätskan tillbaka upp i behållaren.
Släpper du ut den, måste du fylla på med lika mycket.

stog så i min reparationshandbok men såklart så öppna inte jag luftnippelen



Sök