Volvo 740 16v turbo

Tjäna
  • 57 Följare
  • 28 642 Visningar
  • Projektet avslutat 17 oktober 2015
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg

Tjänna!

efter jag bytte bort min bmw i somras började jag bygga på en volvo motor, b230fk block med 16v topp.

tanken är att motorn ska hamna i bilen jag köpt & ska använda som vinterbil!

vad jag tänkt köra med
B230FK
Std b234f topp
Org toppackning
12:9 topplocksbultar
H-profil
Volvo b234f kolvar med nya ringar
Glyco vevlager
Glyco Ramlager
BW H2G/S200
50mm Wastegate
Egenbyggt Grenrör
Ståldrev
Golf 1 k-rem spännare
Opel kadett e 1.6D k-rem 146
KL fuelrail

4 puck
zf låda
förstärkt tryckplatta från KL

Vems
Biltema högeffektsspole & fördelare
Biltema gs342 intank

3" all The way
japs dämp 4" dieselkrök


spridare vet jag icke än, tar det då.


här är bilen när köptes:
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-0c65f515733d3e05ebf8c433cb5187af.jpg

kommer köras på m5 18x8 replica 205/40 fram o 245/35 R däck bak är tanken, skärmbreddare från golf
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-93702d63385098bc42886302e612c60d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-12e87b852f6e86425f06625d5b389fbb.jpg

ända bilden bakifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-1391620db8185802fbbd39ac22ceecc6.jpg

förstärkte lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-f0424844d45edca5bea207aa22ff3813.jpg


Motorn då, började köpa en 16v topp som min kusin fick med ett bygge han köpte.
Den saknade några ventiler och tryckare, men skulle vara orginal kammar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-285edbdf95e2982520fef3fba1ca047d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-25e4609715aa9e0ce0f19a1cb87541a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-f104bde24806e129566ce8901344a916.jpg
nya ventiltätningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-45366c959c6d3b9a1247692f962466a8.jpg
slipade in ventiler
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-255b03e59d17b091ffbb41ba5219b7d0.jpg
höll tätt för glykol
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-fc86a12580ddc0b3e35998c15984e5a1.jpg


FK block köptes och målades upp lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-cdc9564c0700594a035bc3634d09fbdc.jpg
nya lager
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-5b5f48617cc2e893269c4a27dbffdd3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-86bf3c0749dc783a2aec55146027982c.jpg
oljeretur
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-d28a76c5680f4b76c764c25f4605cf20.jpg
blev 16v kolvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-b27a6d12291042155442dac136514777.jpg
monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-44297dc6ebf85d3572e3e184e1918def.jpg
ståldrev jag gjorde en styrning i
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-18ee6414ee875c4a90c5634f21830c10.jpg

vevhusvent & oljeretur
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-0ce7420d5dc9e935b316eec2ddfc947a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-3ff252a0506b9daed34cee9966c199e3.jpg

turbon jag ska ha, borgwarner s200(H2G?) till vänster, höger t3/t4(tb-58)
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-485e0d4034c5a91b27cc91ca7ae33749.jpg

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg

fick tag på stol för ynka 400kr med 740 fästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-80e021ded0f5fcc36e17fee0654ab545.jpg

vems i handskfacket
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-7ac287128d0a1fb3638c0381966ec812.jpg
egengjord härva
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-26a5cff1b8115920d6227f72fc339d28.jpg
vad tros om schemat? har jag glömt massor eller? (gjordes för wastefire spole men ångrade mig sedan..)
alla givare har jord draget till bakom motorn där alla är ihoplödda
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-6c68f19333b3cba26f8cfd68be9f4619.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-c9ddb81d5790927f4facb1af3bcd2039.jpg

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg

har nu monterat på toppen på blocket, men får inte kammarna att gå runt. varför?!
kolvarna ligger lika= dvs halvvägs upp
har oljat in och mjukat upp tryckarna så alla klickar när man trycker ihop dom, hade inga problem när jag monterade ihop ventiler, fjädrar osv.

det är alltså så att kammarna inte "orkar" öppna ventilerna, det tar tvär stopp.. efter smörjning av tryckarna gick det lite bättre, gick runt på vissa. problemet flyttar sig inte med tryckarna.

är mitt första motorbygge så jag kan absolut ha gjort någonting fel, men tycker jag följt instruktioner väl.


https://www.youtube.com/watch?v=R9MVSnU … qsWD7rIpZg

BMW E30 "streetdrifter" (1988)
BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
Arly165 Bakhjulsdriven
28 oktober 2014 · 334 Inlägg

"Det här videoklippet är privat. "

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
JBriander
28 oktober 2014 · 12 Inlägg

Jag kan inte öppna youtube länken, det står inläsningsfel för mig.

Audi A1 "Competition edition" (2014)
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg

Nu jävlar!

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
JBriander
28 oktober 2014 · 12 Inlägg

Nu kunde jag öppna den!

Audi A1 "Competition edition" (2014)
Arly165 Bakhjulsdriven
28 oktober 2014 · 334 Inlägg

Känns jättekonstigt att det inte går att dra runt.
Säker på att kolvarna är i mitten på slaget? Hur hårt tar du i när du vrider? Det är ganska bra tryck i fjädrarna.
Prova att lossa överfallen lite, och ha gärna lite olja på dem och kamaxeln. Kamöverfallen skall dras med 20nm.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
challle
28 oktober 2014 · 359 Inlägg

Arly165 skrev:
Känns jättekonstigt att det inte går att dra runt.
Säker på att kolvarna är i mitten på slaget? Hur hårt tar du i när du vrider? Det är ganska bra tryck i fjädrarna.
Prova att lossa överfallen lite, och ha gärna lite olja på dem och kamaxeln. Kamöverfallen skall dras med 20nm.

Tycker jag med.. helt hundra på kolvarna och överfallen har jag plockat loss ett antal gånger nu och smörjt allt med olja, dragit först 10nm sen 20nm  & även prövat med bara 10nm..

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
TuZx
28 oktober 2014 · 528 Inlägg

Ska följas smile

Thedawe
29 oktober 2014 ·

ta av toppen från motorn och testa att dra runt kammarna när den är lös, går de då så tog de ju i kolvarna, tar de fortfarande emot så har ju något blivit galet när du satte ihop toppen.

Bergztrom Diesel är det enda rätta!
29 oktober 2014 · 229 Inlägg

har du satt i 16v kolvar i ett b230fk block? har du inte svarvat av dom 3-4 mm så har du nog svar på varför du inte kan dra runt kamen

challle
30 oktober 2014 · 359 Inlägg

Thedawe skrev:
ta av toppen från motorn och testa att dra runt kammarna när den är lös, går de då så tog de ju i kolvarna, tar de fortfarande emot så har ju något blivit galet när du satte ihop toppen.

Som sagt kolvarna var jag bombis på, men skulle testat montera ihop toppen för sig innan för det var fjädrarna som tog stopp.

Jag har satt knasterna åt fel håll, vilket gjorde att fjädrarna blev mer ihoptryckta från början.

Bergztrom skrev:
har du satt i 16v kolvar i ett b230fk block? har du inte svarvat av dom 3-4 mm så har du nog svar på varför du inte kan dra runt kamen

Ska inte vara några problem att köra med 16v kolvar.

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
Bergztrom Diesel är det enda rätta!
30 oktober 2014 · 229 Inlägg

Har läst många trådar och projekt då man måste svarva av dem 3-4 mm för frigång av ventilerna, kolla över det jag lovar att de är ditt problem!smile

Senast redigerat av Bergztrom (30 oktober 2014)

Alle86 YEAH!!!
30 oktober 2014 · 559 Inlägg

han kör ju med 16v kolvar, samt topp, så det ska inte vara anledningen, rätt längd på stakarna?

edit: såg nu att du uppmärksammade knastrerna tongue

Senast redigerat av Alle86 (30 oktober 2014)

V o L v o
Thedawe
30 oktober 2014 ·

Bergztrom skrev:
Har läst många trådar och projekt då man måste svarva av dem 3-4 mm för frigång av ventilerna, kolla över det jag lovar att de är ditt problem!smile

Standardkolvar behöver fräsas ut ventiluttag i för att användas med 16v topp, men det är ingen höjdskillnad på 16 och 8v korvarna eftersom blocken har samma däckhöjd.

challle
30 oktober 2014 · 359 Inlägg

Ja, det är som sagt inga problem med kolvarna. Ska vända på alla knaster imorgon, och dra ihop allt igen.
Ska mäta upp bultarna & testa köra på samma packning & hoppas det funkar..
sen är det dags att börja bygga Grenrör!

roligare att se nå bilder också:

här flyttade jag motorn till jobbet, var lite småjobbigt att bära in den själv
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-00aaee24b725270b17f93eb143858e45.jpg

oljecatchtank jag gjorde
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-671acca542dfab075d49a6b40a0b9291.jpg

så beställde jag även nya fälgar till min e39 igår, 19x9.5"
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-cc199a78daf0af781471cf1075f2f608.jpg

Senast redigerat av challle (30 oktober 2014)

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
challle
23 november 2014 · 359 Inlägg

tjäna!

motorn är ihop igen iallafall & jag nästa vecka flyttar jag in i nytt garage så snart händer det grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-f4814a209d59b1954f9de4238c226e1a.jpg

BMW E30 "streetdrifter" (1988)
BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
lewwan Överladdad gröngöling
10 december 2014 · 1 302 Inlägg

Prem lagd!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang