5222
Sök

Hur långt går ni för att undvika vägarbete

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Känner bara för att fråga av mig lite
pendlar var dag och det är ett vägarbete där dom skurit i vägen och har höga kanter som känns enorma i bilen då det dunsar och smäller trots krypkörning

kan undvika allt detta med en omväg på 6km extra

vilket skulle ni gjort
köra igenom alla gropar och kanter var dag
eller ta en bättre väg som är längre

Slav
1 454 Inlägg
3 november 2014
helt klart skona bilen och åka längre, nu vet jag inte hur långt du har till jobbet men motorn mår ju lite bättre om den får bli riktigt genomvarm med.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Evildan
3 november 2014
Trådstartare
Jag kör den längre vägen.
Har tagit en omväg på 40km extra gentemot de 90 jag pendlar var dag i en veckas tid för att slippa nylagt oljegrus med mycket flygande småsten.

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Det är rätt kort väg till jobbet
1.3 mil genom vägarbetet och 1,9 då för omvägen

den där dom jobbar är 70-90 väg
andra är mer 50 och 70
men det känns inte roligt med allt smätter under bilen och broms och gas

Ska testa den längre imorgon så får vi se.
Hellre halvliter mer i bränslekostnad än skrotade fälgar

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Hehe ja i somras fungera jag på det
så kom det kända cykelmordet

Var en dam som inte såg en cyklist där och mosa både han och cykel
och det körs i 90-100 på den vägen och då lockar det inte att cykla

Muttley
3 november 2014
Trådstartare
Kör genom vägarbetet.  Förvisso kör jag taxi men förlorar för mycket tid på att köra omvägar.   Hade gjort de med privata med.   
Tvättar bilen istället lite mer om jag orkar och har tid.

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Man tänker nog mer på däck fälgar och fjädringen

Jobbar som Bilrekondare så vårda bilen kan jag allt

Muttley
3 november 2014
Trådstartare
Bike skrev:
Man tänker nog mer på däck fälgar och fjädringen

Jobbar som Bilrekondare så vårda bilen kan jag allt

Bilen ska tåla det.  Tåler den inte det så välj omvägen.   Kör genom sånt rätt ofta och hittills har de hållt trots att de är en passat från -12 vilket säger mycket wink

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Många älskar ju sin bil och skulle nog ta med den i sängen om dom kunde,
hur ser du på bilar tkd_rille

Tänkte man kan ju inte vara överkänslig om man kör taxi och har folk som drar sig längs bilen och har sig.

Muttley
3 november 2014
Trådstartare
Bike skrev:
Många älskar ju sin bil och skulle nog ta med den i sängen om dom kunde,
hur ser du på bilar tkd_rille

Tänkte man kan ju inte vara överkänslig om man kör taxi och har folk som drar sig längs bilen och har sig.

Ser just nu bil som ett redskap.  Kör även passat från 01 privat just nu.  Men håller dem i skick. Är noga med att saker som går sönder skall också åtgärdas.
Har väldigt bra skick på bilen för att den har gått 30 000 mil också.  Ingen drar sig längs bilen och har sig en massa, de är ju trots allt min arbetsplats och den kan inte se ut som en skrotbil.

Men hur överkänslig skall man vara ? De beror helt klart på hur man ser på bilen. Men om den inte klarar av ett par cm då och då så anser jag personligen att de är inget och ha.

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Jag erkänner ärligt att jag kan vara lite mesig med min bil att man tänker var gång man kör ner i en grop aj aj stackars bil

Muttley
3 november 2014
Trådstartare
Bike skrev:
Jag erkänner ärligt att jag kan vara lite mesig med min bil att man tänker var gång man kör ner i en grop aj aj stackars bil

Men den ska tåla det. Kör försiktigt över. Men om du är såpass rädd om bilen så kör hellre omvägen så har du ju undvikit ifall de skulle hända något.
Om de är värt extratiden de lilla extra de tar.  Kan ju faktiskt spara tid med beroende på vilka köer de finns ?

7 524 Inlägg
3 november 2014
Bike skrev:

jag hade valt den längre vägen,, som sagt bilen tar skada av studs å bonk,,

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Tror det blir samma resultat i slutet
5min extra genom vägarbete och 5min extra i omväg

Men ska testa båda vägarna och så märker man ju vilket som känns bäst

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
3 november 2014
Bilen är byggd för att klara även dåligt väglag. Kan den inte framföras på vanlig väg med vägarbete är det ingen bil för mej.

Evildan
3 november 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Bike skrev:

Även om man själv kör försiktigt så kommer det alltid ngt pucko i ett gammalt härke alternativt leasingbil och kör vårdslöst om i alldeles för hög hastighet så gruset sprutar och jag är allergisk mot stenskott tillika lackskador

Bike
3 november 2014
Trådstartare
Men äldre  volvo klarar ju allt
den svenska stridsvagnen wink

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
3 november 2014
Detsamma gäller för chevan, som i somras gick till Albanien fram och tillbaks:)
Bike skrev:
Men äldre  volvo klarar ju allt
den svenska stridsvagnen wink

7 524 Inlägg
3 november 2014
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Bike skrev:

Även om man själv kör försiktigt så kommer det alltid ngt pucko i ett gammalt härke alternativt leasingbil och kör vårdslöst om i alldeles för hög hastighet så gruset sprutar och jag är allergisk mot stenskott tillika lackskador

väl talat,, håller med,,

jag råkar köra ganska dåliga bilar,, men inte faan kör jag som en idiot för det,, bilen går sönder om man kör så, OCH jag har respekt för andra smile

Sök