Sluta AGA diffa

mb_pucken
19 november 2014 · 5 083 Inlägg

Åka svetsdiffad Volvo 740 på vintern är som att spela hockey med oslipade skridskor eller åka skidor utan valla.. wink
Mycket mycket roligare med bra viktfördelning, vridstark motor och riktigt bra vinterdäck smile

Roligaste vinterbilen har haft var min mercedes 300te med manuell låda och asd diff kombinerat med nya hakka 5 smile driv och vrid så det räckte och blev över och asd diffen gjorde det ännu roligare. Kostade som en rostig 740 med riktig diff ungefärsmile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ball
19 november 2014 · 13 Inlägg

Kanske skulle upplyst om att bilarna jag syftar på är lagliga vägbilar som kostar 25 000kr och upp.
läser seriöst ombyggda 740 och 240 och BMW annonser med prislappar på 70 till 80 000kr där man svetsat diffen.
Tror inte ni fattar vad det gör med väghållningen på en landsväg för en person som inte är van.
Och vad som händer när era skit kallsvetsningar lossnar och flyger runt i klumpen . För er som haft turen att inte vara med om det kan jag gratulera .
I bästa fall blir det 2st hål där svetsarna flyger ut.
I värsta fall som jag upplevt är att hela axeln låser sig i en kurva i 150kmh och voltar ut i skogen bland dom hårda träden. Som tur är fick jag inte möte och slapp döda någon annan oskyldig . Köp aldrig aga diff som väg bil.

Senast redigerat av ball (19 november 2014)

Dodge custom 880 "Mopar" (1965)
ball
19 november 2014 · 13 Inlägg

Förstår er killar som tycker ni är jätte häftiga och hittat ett billigt sätt att åka brett.
Att ni mixtrar med grejer ni inte förstår er på och vad det kan ha för konsekvenser ?
Åk gärna på is och sladda med 5000kr bilar men håll er till det.
Vill ni ha på erat samvete att den ni sålt bilen till kör ihjäl sig eller någon annan?

Dodge custom 880 "Mopar" (1965)
zemet
19 november 2014 · 4 030 Inlägg

Så det är tidigare ägares fel att du körde i 150 i en kurva och körde av vägen?

Vill du som tidigare ägare som inte svetsdiffat ha på ditt samvete att nästa ägare körde fast i snön och frös ihjäl?

Om du har råd att köpa en seriöst ombyggd bil för 70k kan du gott lägga 3500 till på en aussielocker isf.

eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

ball skrev:
Förstår er killar som tycker ni är jätte häftiga och hittat ett billigt sätt att åka brett.
Att ni mixtrar med grejer ni inte förstår er på och vad det kan ha för konsekvenser ?
Åk gärna på is och sladda med 5000kr bilar men håll er till det.
Vill ni ha på erat samvete att den ni sålt bilen till kör ihjäl sig eller någon annan?

skriver man i annonsen att diffen är svetsad tycker jag det är upp till köparen att byta eller inte, det är väl inget att grina över?
den som inte vill ha en bil med svetsad diff kan ju helt enkelt köpa en annan bil, eller?

http://www.garaget.org/video/123376

Senast redigerat av eferm (19 november 2014)

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

zemet skrev:

DiwraZ skrev:

zemet skrev:
Vad är problemet med AGAdiff? Om man köpt en bil för 5-6k som många 740 säljs för så har man kanske ingen lust att lägga 3-4000 på en Aussielocker, och skall man köra lamelldiff eller slungdiff så är dom ju inte alls lika bra.

Och hur jävla dålig är du på att leta om du har problem att hitta Sveriges vanligaste bakaxel utan AGAdiff? Det är ju inte som att majoriteten av axlarna är AGAdiffade. Är det så mycket som 10% skulle jag bli riktigt förvånad.

För övrigt så är det ju jävligt mycket roligare att köra AGAdiff än öppen diff.

Om alla resonerar som du så är procentsatsen snart tvärtom. För mindre än 5 år sedan kunde du nästan plocka m46/47 som lupiner i dikeskanten. Så är det inte längre pga kepsraggare som skiter i allt.

Ja det är väll möjligt att procentsatsen blir tvärt om, men så är det inte nu och jag tror aldrig att det kommer bli så heller för så många volvoraggare finns det inte...

Vad har växellådor med bakaxlar att göra? Och jo man kan fortfarande plocka M46 och M47 som lupiner i dikeskanten som du så fint uttryckte det.

Det var en jämförelse. Höromkring är det inte gott om lådor iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

DiwraZ skrev:

zemet skrev:

DiwraZ skrev:

Om alla resonerar som du så är procentsatsen snart tvärtom. För mindre än 5 år sedan kunde du nästan plocka m46/47 som lupiner i dikeskanten. Så är det inte längre pga kepsraggare som skiter i allt.

Ja det är väll möjligt att procentsatsen blir tvärt om, men så är det inte nu och jag tror aldrig att det kommer bli så heller för så många volvoraggare finns det inte...

Vad har växellådor med bakaxlar att göra? Och jo man kan fortfarande plocka M46 och M47 som lupiner i dikeskanten som du så fint uttryckte det.

Det var en jämförelse. Höromkring är det inte gott om lådor iaf

om det kniper kan du väl montera en bmw-lödda?

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

eferm skrev:

DiwraZ skrev:

zemet skrev:

Ja det är väll möjligt att procentsatsen blir tvärt om, men så är det inte nu och jag tror aldrig att det kommer bli så heller för så många volvoraggare finns det inte...

Vad har växellådor med bakaxlar att göra? Och jo man kan fortfarande plocka M46 och M47 som lupiner i dikeskanten som du så fint uttryckte det.

Det var en jämförelse. Höromkring är det inte gott om lådor iaf

om det kniper kan du väl montera en bmw-lödda?

Du kan väl montera tysk bakvagn och svetsa den då isf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

jajamen, den går fint att svetsa den med, frågor på det?

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

eferm skrev:
jajamen, den går fint att svetsa den med, frågor på det?

Då låter du volvoaxlarna va ifred?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

DiwraZ skrev:

eferm skrev:
jajamen, den går fint att svetsa den med, frågor på det?

Då låter du volvoaxlarna va ifred?

kort svar, nej! ;-)

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
DasAuto
19 november 2014 · 2 751 Inlägg

Är de inte dags o agadiffa nyare volvos snart big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

DasAuto skrev:
Är de inte dags o agadiffa nyare volvos snart big_smile

hade dom varit bakhjuldrivna så kunde det varit intressant ;-)

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
DasAuto
19 november 2014 · 2 751 Inlägg

eferm skrev:

DasAuto skrev:
Är de inte dags o agadiffa nyare volvos snart big_smile

hade dom varit bakhjuldrivna så kunde det varit intressant ;-)

Finns det inte nyare än 740s som är rwd? Går det inte utföra samma sak på 4wd?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
eferm
19 november 2014 · 245 Inlägg

DasAuto skrev:

eferm skrev:

DasAuto skrev:
Är de inte dags o agadiffa nyare volvos snart big_smile

hade dom varit bakhjuldrivna så kunde det varit intressant ;-)

Finns det inte nyare än 740s som är rwd? Går det inte utföra samma sak på 4wd?

nix

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
sweeken
19 november 2014 · 338 Inlägg

DasAuto skrev:

eferm skrev:

DasAuto skrev:
Är de inte dags o agadiffa nyare volvos snart big_smile

hade dom varit bakhjuldrivna så kunde det varit intressant ;-)

Finns det inte nyare än 740s som är rwd? Går det inte utföra samma sak på 4wd?

940... (960)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 november 2014 · 2 390 Inlägg

Jag har mosat runt på vintern i snart 8 år med diverse vinterbilar, och ja har aldrig förstått varför folk föredrar svetsat på vintern. Har kört både med och utan, och jag föredrar utan helt klart, har aldrig haft problem på vintern att det enhjular eller nånting och då har jag kört mycket   både skogsväg och på isen. Och glida runt med en sunken GL på sommaren med svetsdiffat hur kul är det ?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
nixon89 klabbarpan
19 november 2014 · 3 041 Inlägg

S90/v90. Jo går även att svetsa en 4wd. Dock brukar man svetsa mellandiffen där.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
volvo-93
19 november 2014 · 625 Inlägg

Man åker ju för fan brett på vintern med en original diff så svetsa är så onödigt bara förstör för alla andra finns ju snart inga axlar kvar. Och så kan man inte köra med svetsat på sommaren bara käkar däck ju så fort man svänger.

strandberg31
19 november 2014 · 2 419 Inlägg

Buhu va många Volvo raggare som tog illa upp här! Kommer köra svetsat på min skyline till sommaren! Grina för de ni!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang