Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
13 januari 2015 · 1 128 Inlägg

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Får hoppas du har räknat rätt för jag orkar inte sitta och räkna ut något nu klockan halv 11 på kvällen. Men ok, om miljön skulle tjäna nån gram koldioxid på att köpa ny bil var tredje år så får väl dessa som gör det hålla på så. Om de har råd vill säga, eller så får de ta sig råd... Men då kan de lika gärna avboka sina utlandsresor 3 gånger per år också för annars är de inga riktiga miljövänner.

Inte för att vara otrevlig men miljön är väl ingen sak som kommer i första hand här på GORG och de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut. Är man intresserad av riktiga miljöbilar är detta ett bättre forum: http://elbil.forum24.se/

Det förvånar mig lite grand att du strax innan klockan nio på några minuter "klart och tydligt" kunde räkna ut vad som var bäst för miljön men nu knappt två timmar senare orkar du inte kontrollera en färdig uträkning, men en del tröttar fort.

Att Garaget.org är ett forum som passar ypperligt för alla intressen, även miljöbilar, trodde jag att vi konstaterade i den tråden då du fick opinionen mot dig och senare blev avstängd när du påstod att de med 'fel' intressen borde lämna?

Ser ingen fel på uträkningen direkt, har tittat på den. Men ok, då ska miljön tjäna på att man köper ny miljöbil var tredje år om man kör väldigt mycket. Plånboken gör det inte. Folk som på riktigt tror att de är "goda" för att de köper nya miljöbilar kan slänga sig i väggen om de inte avbokar alla sina flygresor och annat skit de håller på med. Det är en jävla dubbelmoral när de säger sig värna om miljön men samtidigt mer än gärna åker kors och tvärs över jorden med flygplan.

Miljöbilsintresserade får självklart vara här också. Det jag menar är att det finns säkert bättre forum för miljöbilar än GORG där de kan dela sitt specifika intresse för just miljö/elbilar och få mer gensvar än här. Jag står fortfarande fast vid att majoriteten här inte har miljöbilar som största intresse.

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Får hoppas du har räknat rätt för jag orkar inte sitta och räkna ut något nu klockan halv 11 på kvällen. Men ok, om miljön skulle tjäna nån gram koldioxid på att köpa ny bil var tredje år så får väl dessa som gör det hålla på så. Om de har råd vill säga, eller så får de ta sig råd... Men då kan de lika gärna avboka sina utlandsresor 3 gånger per år också för annars är de inga riktiga miljövänner.

Inte för att vara otrevlig men miljön är väl ingen sak som kommer i första hand här på GORG och de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut. Är man intresserad av riktiga miljöbilar är detta ett bättre forum: http://elbil.forum24.se/

Inte? Så "de flesta här inne" köper alltså största tänkbara motorn de kan osv? Skulle säga att betydligt fler än vad du verkar vilja erkänna visst bryr sig om hur högt koldioxidutsläppet från deras bil är (då detta i sin tur går hand i hand med hur hög bränsleförbrukning är).

Tror nog de flesta här inne hellre ligger på ex.vis 0.75l/mil vid landsvägskörning, än 2l/milen. Och just kommer välja bilen som har den lägre förbrukningen så länge det är "samma bil". Inte alla, men de flesta. Det finns gott om trådar i stil med "hjälp, min bil dricker XX dl mer än vad den ska" osv. Men, det är väl för att folk inte bryr sig helt enkelt...

Du hänger inte med på det jag menar. Många här på garaget har sommar/hobbybilar och jag tror majoriteten faktiskt skiter fullständigt i hur mycket deras sommarbil drar. Eller om man ska köpa en speciell sommarbil så tror jag inte man sitter och stirrar sig blind på hur mycket den bilen drar? Är en annan sak om man bryr sig om förbrukningen när man letar efter en bil att pendla med, då tittar man väl efter någon sur snåldiesel som tar en från A till B bara. Dyrt att pendla amerikanskt med V8 kan jag tycka men det finns folk som gör det också. Har man råd så varför inte?

När folk startar trådar om att deras bilar drar för mycket så tror jag inte det är miljön de tänker på i första hand. Utan då vill man troligen ha ett svar på vad som kan vara fel på bilen om den drar mycket mer än vad den egentligen ska.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (13 januari 2015)

Nöjeskör närproducerat
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 januari 2015 · 14 075 Inlägg

Jag skiter i om min Corvette drar 0,8 liter/mil eller 2,8 liter/mil under dom få hundra mil den rullar på sommaren. Om åretruntbilen drar 0,7 0,8 0,9 1,0 eller 1,1 eller vad det må vara skiter jag i vilket. Jag har aldrig kört snikbilar för oftast är det säkrare med lite större bilar och då får man acceptera den högre soppaförbrukningen punkt slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
gamlingen
13 januari 2015 · 5 198 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag skiter i om min Corvette drar 0,8 liter/mil eller 2,8 liter/mil under dom få hundra mil den rullar på sommaren. Om åretruntbilen drar 0,7 0,8 0,9 1,0 eller 1,1 eller vad det må vara skiter jag i vilket. Jag har aldrig kört snikbilar för oftast är det säkrare med lite större bilar och då får man acceptera den högre soppaförbrukningen punkt slut.

/Benny

Du har så jäkla rätt

it_mutt Avstängd
13 januari 2015 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Du hänger inte med på det jag menar. Många här på garaget har sommar/hobbybilar och jag tror majoriteten faktiskt skiter fullständigt i hur mycket deras sommarbil drar. Eller om man ska köpa en speciell sommarbil så tror jag inte man sitter stirrar sig blind på hur mycket den bilen drar? Är en annan sak om man bryr sig om förbrukningen när man letar efter en bil att pendla med, då tittar man väl efter någon sur snåldiesel som tar en från A till B bara. Dyrt att pendla amerikanskt med V8 kan jag tycka men det finns folk som gör det också. Har man råd så varför inte?

När folk startar trådar om att deras bilar drar för mycket så tror jag inte det är miljön de tänker på i första hand. Utan då vill man troligen ha ett svar på vad som kan vara fel på bilen om den drar mycket mer än vad den egentligen ska.

Fast, nu pratade du inte om sommarbilar eller specifika hobbybilar, du pratade rent generellt (om du menade något annat än vad du skrev, well, det kan ingen annan veta). Så att dra upp det -nu-, handlar bara om att du försöker rädda det du skrev.

Att jag inte hänger med på vad du "menar", beror helt enkelt på att du inte skriver vad du menar.

Du skrev inte heller "de flesta stirrar sig inte blinda på...". Du skrev; "de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut", och jag säger; jo, då de inte vill köra med en bil som dricker mer än vad "som behövs".

Vi tar ett exempel; oOm Volvo släpper två motorer, samma antal hästar, samma vrid osv, men, den ena snittar 1½L/mil, den andra 0.75L/mil (landsvägskörning) (vi skiter i hur troligt detta exemplet är och liknande, det är trots allt bara ett exempel), så kommer folk inte välja den som dricker mer. Och...tada...utsläppen gagnas.

Du tog "de flesta" här inne som exempel. Jag skulle säga att "de flesta" här inne har uppe bilar som de använder dagligen (med det inte sagt att de inte även har ev. sommar/vinter/entusiastbilar uppe).

Då de inte bryr sig om utsläppen, bryr de inte heller sig om hur mycket bilen drar. Bryr de sig om hur mycket bilen drar, så bryr de sig, om än indirekt, även om utsläppen. Du missar hela biten med att det helt enkelt hänger ihop. Så, även om det specifika intresset inte ligger i vad bilen släpper ut, utan hur ofta du behöver fylla tanken, så påverkar det även utsläppen och därigenom finns det en miljövinst i att folk kör en bil som snittar, ex.vis 0.75L/mil framför 1L/mil. Och givetvis även en ekonomisk vinst för ägaren.

- - Gällande uträkningen - -

Att säga att ~4500mil på 3 år är att "köra väldigt mycket" är nog i de flesta fall ganska skevt.

Det spännande är dock att du envisas med att se "miljöbilar" som egen kategori inom bilintresset. De flesta här inne har inte heller "Volvo 850" som största intresse heller, ska de också leta sig vidare? Eller kan man tänka sig att...ptja, här är en galen tanke; alla, som har något bilintresse skulle kunna hålla till på samma ställe?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vettemannen skrev:
Jag skiter i om min Corvette drar 0,8 liter/mil eller 2,8 liter/mil under dom få hundra mil den rullar på sommaren. Om åretruntbilen drar 0,7 0,8 0,9 1,0 eller 1,1 eller vad det må vara skiter jag i vilket. Jag har aldrig kört snikbilar för oftast är det säkrare med lite större bilar och då får man acceptera den högre soppaförbrukningen punkt slut.

/Benny

Så, du menar, med "exakt samma bil", fast i fallet där "ena motorn" (fullt tillräcklig för din körstil osv) drar 1.5L/mil, och "andra motorn" (även den fullt tillräcklig för din körstil osv) drar 0.8L/mil så skulle du inte bry dig alls? Du skulle -inte- välja den "billigare" för det spelar ju ingen roll? (Jag är medveten om att skillnaden i exemplet är ordentlig och antagligen inte vidare trolig, men, det är inte poängen).

Nej, det finns givetvis ingen anledning att välja den mer törstiga motorn "bara för att", och det gör ingen, just för att det faktiskt spelar roll för de flesta och de flesta betalar inte gärna (exempelvis) dubbla milpriset i soppa "bara för att".

Om du däremot väljer en bil som är mer törstig än en mindre bil, för att låt säga, du sätter krocksäkerheten främst (och vi säger även att det i detta specifika fall är så att den stora bilen är mer krocksäker), så är du inne på en helt annan sak. Nu handlade ju inte det jag drog upp om "Mazda 121" vs "Dodge Magnum" utan om det faktum att folk avråder från exempelvis en specifik motor, för att den "är likadan som "mindre motor-modell" men dricker dubbelt så mycket".

Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
13 januari 2015 · 4 028 Inlägg

Om jag köper en bil i >100.000:- klassen är mitt absoluta krav att den drar under 0,7 liter bensin /milen på landsväg

vilket den nuvarnade golfen(-09)jag har drar även vid blandad körning , samt dom 2 föregående jag ägt  en 07:a samt en 04:a
samtliga med direktinsprutning

jag tog bort missen på min 09:a efter besiktningen i somras och ersatte den med en downpipe från raggazzon
lät lite för illa på tomgång så jag kapade mellanröret och satte dit en universal sportkatalysator, utan att märka någon skillnad i förbrukningen

fick även flytta den bakre lamda sonden längre bak för att slippa felkoder på ineffektiv katalysator smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
13 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Ja jag kör 240 ja den drar då mindre bensin än någon person jag träffat menar på att dom drar så jag får väl vara nöjd för det brukar ju vara tvärt om.

Men vänta nu hur vart en debatt om höjd skatt en diskussion om att alla ska ha miljöbilar och att en Toyota prius är livsfarlig för miljön och varför ska alla helt plötsligt åka Nissan micra.

Nej tur man ska gå och lägga sig snart så får jag återvända hit imorgon och se om man fattar något.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BMW635_Robban
14 januari 2015 · 1 277 Inlägg

Attans...nu blev det dyrt med 4 bilar....sälja en bil eller skaffa jobb?, haha

Mack Forum- och sitemoderator
14 januari 2015 · 26 161 Inlägg

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Han kan inte ha hört en 5a med ett fint avgassystem? Vad kör denna Leif till vardags?

Men 850 och femman går inte att dela in i två grupper. Om någon snubbe som kör femma själv och hatar 850 så är denne jäkligt lustig. :S Och hur kan man vara Volvo-entusiast om man hatar T-Gul, det går inte.

Jag kan faktiskt inte svära på vad han har som bruksbil, mer än "volvo" (mestadels för att jag inte träffar honom vidare ofta...längre).

Men vilket drabbel. Så du menar, på FULLASTE allvar, att om jag nu (av anledning som inte spelar någon som helst roll) köper "en bil" (inte 850) som har femman i sig, och jag skulle älska motorn, så kan jag inte tycka illa om Volvo 850 som bil? Det går hur bra som helst. Både att köra femman själv och samtidigt inte ha något till övers för 850, och att dela in personerna i två olika grupper.

Sen är du sjukt snabb på att säga att folk måste "hata" för att det "inte gillas". Jag gillar inte SAAB, men jag hatar inte SAAB för det.

Det är som att säga; Är man AUDI/VAG entusiast så går det inte annat än att älska UrQuattron. Jag älskar då inte den. När den kom var den "oh herre j*vlar"...det var då det. Jag skulle visst kunna ha en, men hade jag fått välja på en UrQuattro och en ny RS6 eller Rs8, så hade det inte varit UrQuattron som stod på gården. Inte för att jag hatar den, utan för att jag helt enkelt hade valt något jag personligen hellre hade haft. Så får även den vara hur ikonisk den vill

Så lägg ner att slå över allt till "hatar" bara för att man "inte gillar" (O jo, du gör så, detta är inte direkt första gången. Du har kallat folk volvoHATARE för att de säger att de "inte gillar", "inte har något till övers för" Volvo osv).


"OM någon...DÅ skulle ni gilla diktatur".

If if's and but's were candy and nuts we'd all have a Merry Christmas.

Personligen tycker jag att ni två bör kunna lugna ner er. Särskilt It_mutt som förmodligen inte tänker på det, men tonen blir stundtals väldigt hård och attackerande.
Ingen av er menar något illa, och "hata" är ett oerhört hårt ord som används alldeles för ofta. Tror nog att vi alla tre - och många fler - kan hålla med om.

Till tråden; betalade precis in den extra skatten på min V70. Blev lite över 300 kronor. Tror jag överlever faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
14 januari 2015 · 329 Inlägg

När jag köpte min bil låg skatten på 1695:- och nu över 2200:-. Jag som var så jävla glad att den låg under 2000:- men nej här ska man inte få vara glad utan bara göra staten rikare.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
tetesnubben
14 januari 2015 · 16 Inlägg

Min ökade med ca 300kr... neutral Men som Mack sa så tror jag man överlever att betala den summan lol Dock inte så jätte kul då man är gymnasieelev roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2015 · 13 749 Inlägg

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

hålet blir inte direkt mindre i plånboken för att dom höjer skatten på bilar snarare motsatta effekten.. man har helt enkelt inte råd med en ny bil..

lite som att få lönen sänkt för att man jobbar mer timmar..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
15 januari 2015 ·

Growe skrev:

-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

hålet blir inte direkt mindre i plånboken för att dom höjer skatten på bilar snarare motsatta effekten.. man har helt enkelt inte råd med en ny bil..

lite som att få lönen sänkt för att man jobbar mer timmar..smile

Varför inte sälja V70 och köpa en bil med lägre ägandekostnader?

volvo-93
15 januari 2015 · 625 Inlägg

Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

Xuri One Man Clan
15 januari 2015 · 4 287 Inlägg

jag fick skatten höjd med några hundringar på min R..... Tänker inte hänga ut varken statsministrar eller andra personer....  Vill "staten" ha 1 kr mer om dagen för min bil då får dom de utan att jag klagar, dom kunde fått 3kr också... Inte ens om jag blev arbetslös skulle de påverka mig eller mitt bilägande...  Så varför vanliga knegare klagar fattar jag inte...  Har du inte råd å betala några kronor extra varje månad , sälj biljäveln å flytta till ett tält...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Presidento Of World
15 januari 2015 · 3 329 Inlägg

volvo-93 skrev:
Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

jag betalar 2400kr för en -05 Turbo-Diesel :3 då går den på 0,48 blandad

Edit; med det menar jag förstås att folk har fått det hela bakom foten. det betyder inte automatiskt skatt på 7000kr för att det är en Diesel.

Iövrigt en "mellanbil" alltså inte en småbil.

Senast redigerat av opel_vectra_gts (15 januari 2015)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Xuri One Man Clan
15 januari 2015 · 4 287 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

volvo-93 skrev:
Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

jag betalar 2400kr för en -05 Turbo-Diesel :3 då går den på 0,48 blandad

Edit; med det menar jag förstås att folk har fått det hela bakom foten. det betyder inte automatiskt skatt på 7000kr för att det är en Diesel.

Iövrigt en "mellanbil" alltså inte en småbil.

Du får ju tillochmed en v70N årsmod 06 med 2.4D å inte högre skatt än typ 4000kr..
är ju ingenting om man kör lite på ett år.. å en diesel är ju i regel billigare i underhåll å går längre...

aldrig fel med dieselvärmare en kall morgon heller smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
simlar
16 januari 2015 · 5 529 Inlägg

Skönt att jag bara har bilar som är skattebefriade så slipper man bry sig om dessa höjningar wink
Nog för att jag ändå inte brytt mig sålänge man får se några resultat i de områden dessa skattepengar är tänkt att gå.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 januari 2015 · 2 972 Inlägg

volvo-93 skrev:
Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

Jag betalar 1103 kr (efter höjningen) för min Mondeo diesel. Det är inte 1990 längre.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Jokabsson
16 januari 2015 · 1 181 Inlägg

matteeee skrev:

volvo-93 skrev:
Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

Jag betalar 1103 kr (efter höjningen) för min Mondeo diesel. Det är inte 1990 längre.

Och jag betalar 1200 för Golfen och då är det ändå rätt fin motor i den. Kombin kostar lika mycket så skatten är inget problem för dieslar längre.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
granadadr
16 januari 2015 · 7 294 Inlägg

Cracksoup skrev:

matteeee skrev:

volvo-93 skrev:
Jag kommer alltid köra min 740 och 940 omkring 2000kr i skatt, Så en diesel vill jag aldrig köra betala flera tusen i skatt vill jag inte.

Jag betalar 1103 kr (efter höjningen) för min Mondeo diesel. Det är inte 1990 längre.

Och jag betalar 1200 för Golfen och då är det ändå rätt fin motor i den. Kombin kostar lika mycket så skatten är inget problem för dieslar längre.

det är detta regeringen miljöpartiet vill,, att nya bilar ska ha mindre skatt än äldre,, en äldre diesel 90-00 tal är dyra i skatt,, medan en nyare än ex 08 blir billigare ju nyare dem är,, pga snålheten storleken på motorerna,, ser ju tyvärr alltför undermotoriserade bilar idag,, en stor bil Mondeo med en 1,6 tdci ex, eftersom jag nu råkar vara insatt i Ford cool kostar ju typ 1700 i skatt medans då min scorpio 2,5 tdi kostar 7400 i skatt,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang