_Blue_Speed_ skrev:
Du hänger inte med på det jag menar. Många här på garaget har sommar/hobbybilar och jag tror majoriteten faktiskt skiter fullständigt i hur mycket deras sommarbil drar. Eller om man ska köpa en speciell sommarbil så tror jag inte man sitter stirrar sig blind på hur mycket den bilen drar? Är en annan sak om man bryr sig om förbrukningen när man letar efter en bil att pendla med, då tittar man väl efter någon sur snåldiesel som tar en från A till B bara. Dyrt att pendla amerikanskt med V8 kan jag tycka men det finns folk som gör det också. Har man råd så varför inte?
När folk startar trådar om att deras bilar drar för mycket så tror jag inte det är miljön de tänker på i första hand. Utan då vill man troligen ha ett svar på vad som kan vara fel på bilen om den drar mycket mer än vad den egentligen ska.
Fast, nu pratade du inte om sommarbilar eller specifika hobbybilar, du pratade rent generellt (om du menade något annat än vad du skrev, well, det kan ingen annan veta). Så att dra upp det -nu-, handlar bara om att du försöker rädda det du skrev.
Att jag inte hänger med på vad du "menar", beror helt enkelt på att du inte skriver vad du menar.
Du skrev inte heller "de flesta stirrar sig inte blinda på...". Du skrev; "de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut", och jag säger; jo, då de inte vill köra med en bil som dricker mer än vad "som behövs".
Vi tar ett exempel; oOm Volvo släpper två motorer, samma antal hästar, samma vrid osv, men, den ena snittar 1½L/mil, den andra 0.75L/mil (landsvägskörning) (vi skiter i hur troligt detta exemplet är och liknande, det är trots allt bara ett exempel), så kommer folk inte välja den som dricker mer. Och...tada...utsläppen gagnas.
Du tog "de flesta" här inne som exempel. Jag skulle säga att "de flesta" här inne har uppe bilar som de använder dagligen (med det inte sagt att de inte även har ev. sommar/vinter/entusiastbilar uppe).
Då de inte bryr sig om utsläppen, bryr de inte heller sig om hur mycket bilen drar. Bryr de sig om hur mycket bilen drar, så bryr de sig, om än indirekt, även om utsläppen. Du missar hela biten med att det helt enkelt hänger ihop. Så, även om det specifika intresset inte ligger i vad bilen släpper ut, utan hur ofta du behöver fylla tanken, så påverkar det även utsläppen och därigenom finns det en miljövinst i att folk kör en bil som snittar, ex.vis 0.75L/mil framför 1L/mil. Och givetvis även en ekonomisk vinst för ägaren.
- - Gällande uträkningen - -
Att säga att ~4500mil på 3 år är att "köra väldigt mycket" är nog i de flesta fall ganska skevt.
Det spännande är dock att du envisas med att se "miljöbilar" som egen kategori inom bilintresset. De flesta här inne har inte heller "Volvo 850" som största intresse heller, ska de också leta sig vidare? Eller kan man tänka sig att...ptja, här är en galen tanke; alla, som har något bilintresse skulle kunna hålla till på samma ställe?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vettemannen skrev:
Jag skiter i om min Corvette drar 0,8 liter/mil eller 2,8 liter/mil under dom få hundra mil den rullar på sommaren. Om åretruntbilen drar 0,7 0,8 0,9 1,0 eller 1,1 eller vad det må vara skiter jag i vilket. Jag har aldrig kört snikbilar för oftast är det säkrare med lite större bilar och då får man acceptera den högre soppaförbrukningen punkt slut.
/Benny
Så, du menar, med "exakt samma bil", fast i fallet där "ena motorn" (fullt tillräcklig för din körstil osv) drar 1.5L/mil, och "andra motorn" (även den fullt tillräcklig för din körstil osv) drar 0.8L/mil så skulle du inte bry dig alls? Du skulle -inte- välja den "billigare" för det spelar ju ingen roll? (Jag är medveten om att skillnaden i exemplet är ordentlig och antagligen inte vidare trolig, men, det är inte poängen).
Nej, det finns givetvis ingen anledning att välja den mer törstiga motorn "bara för att", och det gör ingen, just för att det faktiskt spelar roll för de flesta och de flesta betalar inte gärna (exempelvis) dubbla milpriset i soppa "bara för att".
Om du däremot väljer en bil som är mer törstig än en mindre bil, för att låt säga, du sätter krocksäkerheten främst (och vi säger även att det i detta specifika fall är så att den stora bilen är mer krocksäker), så är du inne på en helt annan sak. Nu handlade ju inte det jag drog upp om "Mazda 121" vs "Dodge Magnum" utan om det faktum att folk avråder från exempelvis en specifik motor, för att den "är likadan som "mindre motor-modell" men dricker dubbelt så mycket".
Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2015)