Köpråd. Första bil till student.

alexandergre
18 januari 2015 · 63 Inlägg

Budget: 5 till 10 tusen.
Det oviktigaste: utseendet
Det viktigaste: pålitlighet, billig i drift(reservdelar, reparation), billig i skatt och försäkring,

Dessa modeller har fått vår uppmärksamhet:

1. Ford focus 1'6 -02
2. Saab 9-3 2.0t 00 -00
3. Citroën Xantia 2,0i 16V Kombi 132 hk -97
4. Volvo, (alla verkar vara asdyra med tanke på deras ålder)

Vilken av dessa är billigast att äga i drift och i Sverige?

Tack.

xXSammy
18 januari 2015 · 6 577 Inlägg

Focusen är helt OK, men kolla länkarmarna bak, om de inte rostar så kolla att bakfjädrarna inte gått av.
Läcker de kylarvätska är vanligaste att termostathuset går sönder eller plaströret över kylaren.

De/Dem
Kevaz Hellre basa än gasa.
18 januari 2015 · 1 093 Inlägg

Saab 9-3 är den absolut roligaste bilen av dom du nämnde iallafall, om den är billigast att äga har jag ingen aning om.
Men det är ju sjukt billigt att få upp en Saab till ~230hk, om det nu är ett intresse.

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
zzr94092
18 januari 2015 · 4 395 Inlägg

"Det viktigaste: pålitlighet, billig i drift(reservdelar, reparation), billig i skatt och försäkring," då ska väl TS inte börja  o trimma o ha sig!?

Kevaz Hellre basa än gasa.
18 januari 2015 · 1 093 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Det viktigaste: pålitlighet, billig i drift(reservdelar, reparation), billig i skatt och försäkring," då ska väl TS inte börja  o trimma o ha sig!?

Ett steg 1 chip till en saab kallar jag då inte för att trimma.
Och det extra slitaget som blir med ett steg 1 om man bara kör med vett i huvudet är extremt minimal, om det ens märks.

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Jkardefelt
18 januari 2015 · 121 Inlägg

Volkswagen golf mk2 (y)

avse
18 januari 2015 · 169 Inlägg

Hade köpt en fin 9-3 med bra historik. Grymt mycket bil för pengarna.

Mew
18 januari 2015 · 2 162 Inlägg

Om du köper en äldre Saab, se bara upp med oljesludge. Detta förekommer på bilar där det slarvats med oljeservicen, eller bilar som ofta körts korta sträckor utan att ha kunnat bli ordentligt varma. Detta kan märkas bland annat genom ett vinande ljud från motorn vid uppstart när den är kall. Ett annat symptom är att oljetryckslampan blinkar till lite när den själv vill. Detta är direkt skadligt för motorn.

IceEyes Varningar: För många..
18 januari 2015 · 2 552 Inlägg

Röstar på Xantia som enligt mitt tycke är en underskattat kärra och mycket bil för pengarna. Låga priser och i överlag anständiga driftkostnader. Citroën (åtminstone de äldre) lovordades väl knappast för driftsäkerheten, men Xantia håller faktiskt hyfsad kvalité smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
alexandergre
19 januari 2015 · 63 Inlägg

Det kommer nog att bli en SAAB. Tack för alla underbara svar och information.

@IceEyes
Exakt. Citroen är en underskattat bil. Ingenjörsmässigt sett så är Citroen bilarna väldig bra tycker jag. Just nu har jag inte så mycket koll på olika bilar. Denna tråd gav mig en kort överblick.

https://www.youtube.com/watch?v=6cRhfPOBhpc

Senast redigerat av alexandergre (19 januari 2015)

AX3L
19 januari 2015 · 398 Inlägg

Mew skrev:
Om du köper en äldre Saab, se bara upp med oljesludge. Detta förekommer på bilar där det slarvats med oljeservicen, eller bilar som ofta körts korta sträckor utan att ha kunnat bli ordentligt varma. Detta kan märkas bland annat genom ett vinande ljud från motorn vid uppstart när den är kall. Ett annat symptom är att oljetryckslampan blinkar till lite när den själv vill. Detta är direkt skadligt för motorn.

Fast 9-3 har inte haft de problemen i större utsträckning än någon annan bil. Det gäller 9-5 mellan My 98-04, men den motorn delar inte många skruvar med 9-3ans.

Jag röstar hur som också på Saab. Kör själv Saab som student, imo klart bästa och roligaste bilen för pengarna!

trippelturbo Trucker
19 januari 2015 · 2 710 Inlägg

För 5-10K får man ingen fin o fräsch 9-3, möjligtvis en 130hk. Haft 3st 9-3, och nu inne på min andra 9000. Skulle alla dagar rekommendera en 9000, -95 och nyare. Tåligare bil får man leta efter!! Och går det sönder, ta det inte många minuter fixa, beroende på vad det är och om man inte har tummen mitt i handen. Skulle dock avråda från 9-3!!

Fart missbrukare
JoacimW Ung&Dum
19 januari 2015 · 430 Inlägg

940 ltt

In hoc signo vinces
alexandergre
19 januari 2015 · 63 Inlägg

Va kul att alla röstar på SAAB smile Jag litar på er och märkets rykte. Hoppas att det blir en bra köp.

AX3L
19 januari 2015 · 398 Inlägg

alexandergre skrev:
Va kul att alla röstar på SAAB smile Jag litar på er och märkets rykte. Hoppas att det blir en bra köp.

Tipset är dock precis som med alla bilar att hellre lägga nån tusenlapp extra vid köpet istället för många extra tusen på reparationer. "Hitta billigast i mitt län" är alltså inte nödvändigtvis bästa taktiken. Själv utökades min budget dock från 30-40k till 115k, så ska man kanske däremot inte göra. Jag är också student för övrigt.

Hool
19 januari 2015 · 1 067 Inlägg

Köper du en Saab investera i en rattkrycka......  Speciellt om du köper en 900NG, 9-3 eller 9000

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Willmaister740
19 januari 2015 · 170 Inlägg

Tycker att du ska hålla dig borta ifrån Volvo 740/940 har själv haft 2 st och tycker att dem är väldigt tråkiga att köra slöa och törstiga, låt mig säga att det känns som att köra en traktor och folk som säger att bakhjulsdriften är ett plus kan jag tyvärr inte hålla med inte alls säkra med deras lätta rövar i kurvor osv och tycker också att dom bilarna är ur tiden haha. Sen Forden och Citroen tycker jag inte heller då de bilar har mer tendens att rosta men vet inte hur nya modeller efter 00 är.
Och Saab 9-3 har ju en konstruktion som en opel i princip och är ändå inte "helt" en Saab.
Tycker därför att du bör köpa dig en fin och lugnt körd Saab 9000 turbo köp ingen utan turbo då dem är törstigare, dom rostar inte mycket förutom på framskärmarna och deras drivlina är bra och startar i princip alltid förutom när DI-kasetten ger upp som folk säger att dem gör ofta men det gör dem inte så ofta som det sägs.
Leta efter en efter 1995 och helst 97-98 för då är det a50 med lite mer exklusiv interiör och exteriör "aero kjolpaket och dimljus ".
Har själv en Saab 9000 a50 och tycker det är en härlig och pålitlig säker bil som är bra under vinterväglag som sommarväglag och den dricker mellan 0.6-0.8 liter milen beroende på körning men i stan kan det gå upp till 0.9-1 liter milen.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Turbovin Turbo lover
19 januari 2015 · 555 Inlägg

AX3L skrev:

Mew skrev:
Om du köper en äldre Saab, se bara upp med oljesludge. Detta förekommer på bilar där det slarvats med oljeservicen, eller bilar som ofta körts korta sträckor utan att ha kunnat bli ordentligt varma. Detta kan märkas bland annat genom ett vinande ljud från motorn vid uppstart när den är kall. Ett annat symptom är att oljetryckslampan blinkar till lite när den själv vill. Detta är direkt skadligt för motorn.

Fast 9-3 har inte haft de problemen i större utsträckning än någon annan bil. Det gäller 9-5 mellan My 98-04, men den motorn delar inte många skruvar med 9-3ans.

Jag röstar hur som också på Saab. Kör själv Saab som student, imo klart bästa och roligaste bilen för pengarna!

OG9-3 finns med precis samma motorgeneration som 9-5, dvs Trionic 7 därav samma problem. Ska man va safe får man köpa en 9-3 med Trionic 5-motor.

Senast redigerat av Turbovin (19 januari 2015)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
badhero
19 januari 2015 · 92 Inlägg

alexandergre skrev:
Budget: 5 till 10 tusen.
Det oviktigaste: utseendet
Det viktigaste: pålitlighet, billig i drift(reservdelar, reparation), billig i skatt och försäkring,

Dessa modeller har fått vår uppmärksamhet:

1. Ford focus 1'6 -02
2. Saab 9-3 2.0t 00 -00
3. Citroën Xantia 2,0i 16V Kombi 132 hk -97
4. Volvo, (alla verkar vara asdyra med tanke på deras ålder)

Vilken av dessa är billigast att äga i drift och i Sverige?

Tack.

Golf 3, lite äldre men de är rätt hållbara, annars focus låter fint.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
AX3L
19 januari 2015 · 398 Inlägg

Turbovin skrev:
OG9-3 finns med precis samma motorgeneration som 9-5, dvs Trionic 7 därav samma problem. Ska man va safe får man köpa en 9-3 med Trionic 5-motor.

Fast det handlar inte om motorgenerationen här. Ja T5 sägs vara hållbarare, men det är inte T7 systemet som gav sludge utan fel vevhusventilation. Motorn med problem var 2.3 litern i 9-5, som jag inte kommer ihåg namnet på nu. OG9-3 hade som bekant en 2.0 som inte hade de problemen. Med reservation för Viggen då, jag vet inte om den varit speciellt drabbad (gissningsvis är den för ovanlig för att det skulle märkas ändå) men någon sådan lär ändå inte TS köra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang