Vill lacka om mina trä paneler... (Audi A6 Avant C4 1995)

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
9 april 2015 · 137 Inlägg

...men skulle behöva lite hjälp hur man lättast får loss alla paneler från instrumentpanelen och dörrarna.
https://www1.garaget.org/archive/137/136129/373932/373932-3557112.jpg

Vet att bilden ej är den bästa och klaraste, har dock ingen bättre bild just nu, kan ta om så önskas. Aldrig gillat trä (lackad plast) paneler och skulle vilja lacka dom någon färg, funderar på vit.

Bilen är mörkblå som jag oxå skulle vilja lacka om till vit senare när ekonomin tillåter de.
https://www1.garaget.org/archive/137/136129/373932/373932-3531448.jpg
(Bilen är idag ej svensk registrerad utan går med Åländsk registrerings bricka)

Men åter till ämnet, någon som har tips/trix på hur man lättast får loss dom utan att skada dom eller övriga paneler, vill ej heller lacka om dom där dom sitter. Sedan är de ju dörrarna (alla fyra) som oxå har sina fula (enligt mig) trä paneler. I övrigt så är bilen utrustad med S-paketet och svart skinn/läder även därför jag vill ha någon färg på panelerna/listerna istället.

** Till moderatorerna, om denna post är på fel plats sätt den gärna på rätt plats **

Senast redigerat av SP_oo_K (10 april 2015)

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
it_mutt Avstängd
9 april 2015 · 10 388 Inlägg

Kan inte se den första bilden, så jag har ingen aning om vad du visar där.


Panelerna sitter iaf med clips av denna typ;

http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/125868_x800.jpg

Bara att plocka bort dörrsidor och annan bråte för att komma åt att pilla bort clipsen, sen är det bara att dra ut listerna

- - Edit - -

Detta är alltså vad den sitter med i dörrarna. På instrumentbrädan sitter det med;

http://www.auditeile-wolf.de/Bilderindex/Shop/Mix/7167.JPG

Har du airbag på passagerarsidan (jodå, gick att få redan då som tillval), så sitter det med en annan typ

Senast redigerat av it_mutt (9 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
9 april 2015 · 137 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/137/136129/373932/373932-3557112.jpg
Första bilden (och även den som skall vara ovanför denna text) visar instrumentpanelen med dom "fula" trä listerna som jag vill lacka om

Hut kommer jag åt dom där clipsen (?) i instrumentpanelen? Har aldrig hållit på med denna typ av modifiering tidigare så är helt nybörjare på detta, dörrsidorna har jag för mig att jag var och pillade på i min A4 av misstag förut och fick tillbaka tongue Men att börja plocka loss listerna för lackering är nog lite över mitt huvud :o

Råkade gå och köpa denna A6 och efter köpet så insåg jag mitt misstag med trä listerna i dörrar och instrumentpanelen...

Senast redigerat av SP_oo_K (10 april 2015)

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
it_mutt Avstängd
9 april 2015 · 10 388 Inlägg

SP_oo_K skrev:
http://www1.garaget.org/archive/137/136 … 556928.jpg
Första bilden (och även den som skall vara ovanför denna text) visar instrumentpanelen med dom "fula" trä listerna som jag vill lacka om

Hut kommer jag åt dom där clipsen (?) i instrumentpanelen? Har aldrig hållit på med denna typ av modifiering tidigare så är helt nybörjare på detta, dörrsidorna har jag för mig att jag var och pillade på i min A4 av misstag förut och fick tillbaka tongue Men att börja plocka loss listerna för lackering är nog lite över mitt huvud :o

Råkade gå och köpa denna A6 och efter köpet så insåg jag mitt misstag med trä listerna i dörrar och instrumentpanelen...

Jag har inte plockat dessa på någon C4, så jag vet inte om det finns något "bättre sätt". MEN, jag skulle iaf gissa på att det lättaste blir att plocka bort handskfacket, och ta de underifrån. Till vänster om ratten blir det nog lättast att ta bort "kåpan" under ratten och göra samma sak där. Det i mitten kommer jag fasen inte ihåg hur man fick bort, om det bara var att "dra loss". Så, det vågar jag inte svara på faktiskt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nobrando
9 april 2015 · 214 Inlägg

SP_oo_K skrev:
http://www1.garaget.org/archive/137/136 … 556928.jpg
Första bilden (och även den som skall vara ovanför denna text) visar instrumentpanelen med dom "fula" trä listerna som jag vill lacka om

Hut kommer jag åt dom där clipsen (?) i instrumentpanelen? Har aldrig hållit på med denna typ av modifiering tidigare så är helt nybörjare på detta, dörrsidorna har jag för mig att jag var och pillade på i min A4 av misstag förut och fick tillbaka tongue Men att börja plocka loss listerna för lackering är nog lite över mitt huvud :o

Råkade gå och köpa denna A6 och efter köpet så insåg jag mitt misstag med trä listerna i dörrar och instrumentpanelen...

Ramen runt ACC/ECC är bara att lirka ut, sitter med clips på varje sida. Man tar f.ö bort den ramen när man vill ha ut ACC för att byta lampor. Var försiktig, ramen är väldigt tunn..

Men träet som är så satans snyggt! wink

Kolla på Nordicaudi.com, brukar finnas folk som kan det mesta.

Senast redigerat av Nobrando (9 april 2015)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
9 april 2015 · 137 Inlägg

Tackar, får ta och kolla på detta någon dag när man har lite tid över då jag gissar att detta ej är något man pillar till på ca 5-30 minuter...

Nobrando: aldrig gillat trä lackad plast i någon bil, tycker de ej har något där att göra tyvärr, skulle se så mycket mera stilrent ut med någon lackad färg än "trä"

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

SP_oo_K skrev:
Tackar, får ta och kolla på detta någon dag när man har lite tid över då jag gissar att detta ej är något man pillar till på ca 5-30 minuter...

Nobrando: aldrig gillat trä lackad plast i någon bil, tycker de ej har något där att göra tyvärr, skulle se så mycket mera stilrent ut med någon lackad färg än "trä"

Inget som tar "en hel dag" att plocka bort, men det kan vara lite pilligt. Speciellt om man då tänkt återanvända clips osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2015 · 2 971 Inlägg

Att plocka loss listerna tar ungefär 5min (kanske något mer om man aldrig tagit loss en list i nån bil). Sen kan du ju använda bilen utan listerna på plats tills du fått dem som du vill ha det smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:
Att plocka loss listerna tar ungefär 5min (kanske något mer om man aldrig tagit loss en list i nån bil). Sen kan du ju använda bilen utan listerna på plats tills du fått dem som du vill ha det smile

Ja, det tar längre tid att plocka ner saker som är i vägen (ta bort dörrsidor osv) än vad det tar att få loss listerna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang