Saab - specialkonstruktioner

ConDodgy
26 april 2015 · 92 Inlägg

Frågan är:

Har blivit lite frälst på 9-3, nya modellen SS. Problemet är bara att de jag snackat med varnar för Saab pga deras "specialjox". Vad är det för specialkonstruktioner, som är dyra att laga, som Saab har? Just 9-3 har ju samma bottenplatta och motor som t ex Vectra, så hur mycket Saab är en 9-3a egentligen?

/Matte

Jokabsson
26 april 2015 · 1 177 Inlägg

ConDodgy skrev:
Frågan är:

Har blivit lite frälst på 9-3, nya modellen SS. Problemet är bara att de jag snackat med varnar för Saab pga deras "specialjox". Vad är det för specialkonstruktioner, som är dyra att laga, som Saab har? Just 9-3 har ju samma bottenplatta och motor som t ex Vectra, så hur mycket Saab är en 9-3a egentligen?

/Matte

Vad är det för årsmodell du tänkt dig?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
ConDodgy
26 april 2015 · 92 Inlägg

Cracksoup skrev:

ConDodgy skrev:
Frågan är:

Har blivit lite frälst på 9-3, nya modellen SS. Problemet är bara att de jag snackat med varnar för Saab pga deras "specialjox". Vad är det för specialkonstruktioner, som är dyra att laga, som Saab har? Just 9-3 har ju samma bottenplatta och motor som t ex Vectra, så hur mycket Saab är en 9-3a egentligen?

/Matte

Vad är det för årsmodell du tänkt dig?

Generation 2 från -03. Rent allmänt vore det ju intressant att få veta vad Saab har för "egna lösningar" på saker oavs. årsmodell.

Senast redigerat av ConDodgy (26 april 2015)

Jokabsson
26 april 2015 · 1 177 Inlägg

I de bilarna är centralenheten innästlad i hela bilen så det gäller att du köper en bil med "rätt" stereo från början. Svårt och dyrt att byta men inte omöjligt.

Vill du ha bra ljud i bilen? Finns några olika varianter på ljudpaket som jag kan informera dig om, ifall intresse finns smile

Annat än själva ljudbiten, är det inte mycket annat som är s.k "specialjox". Trångt motorutrymme, men annars ganska lättskruvad bil. Dyra att laga är de verkligen inte, då det finns många som kan bilarna utan och innan och även billiga reservdelar. Ingen kamrem att oroa sig för heller, då den har kedja.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Echonator Köpingsbo i exil
27 april 2015 · 507 Inlägg

Cracksoup skrev:
I de bilarna är centralenheten innästlad i hela bilen så det gäller att du köper en bil med "rätt" stereo från början. Svårt och dyrt att byta men inte omöjligt.

Vill du ha bra ljud i bilen? Finns några olika varianter på ljudpaket som jag kan informera dig om, ifall intresse finns smile

Annat än själva ljudbiten, är det inte mycket annat som är s.k "specialjox". Trångt motorutrymme, men annars ganska lättskruvad bil. Dyra att laga är de verkligen inte, då det finns många som kan bilarna utan och innan och även billiga reservdelar. Ingen kamrem att oroa sig för heller, då den har kedja.

Ja jag satt också och funderade på vad för speciallösningar som TS kompisar syftade på.... Enda som är lite bökigt är ju stereon som är väldigt integrerad i bilens system. Men det krävs å andra sidan ingen större studieskuld för att pilla med det där själv, fast det kräver ju att man läser på om hur allt hänger ihop och inte kallt bara räknar med att det skulle vara plug'n'play med ISO-kablage.

I övrigt så kan jag verkligen inte komma på några andra specialare på dom bilarna hmm

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Evildan
27 april 2015 ·

Främre mugghållaren är lite härligt onödigt överarbetad av en flock ingenjörer på samma vis som i 9-5.
Det är väl den mest enskilt speciella konstruktionen på 9-3?

Echonator Köpingsbo i exil
27 april 2015 · 507 Inlägg

Evildan skrev:
Främre mugghållaren är lite härligt onödigt överarbetad av en flock ingenjörer på samma vis som i 9-5.
Det är väl den mest enskilt speciella konstruktionen på 9-3?

Den må vara fancy och överkonstruerad, men på vilket sätt innebär det ett problem för ägaren?

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Evildan
27 april 2015 ·

Echonator skrev:

Evildan skrev:
Främre mugghållaren är lite härligt onödigt överarbetad av en flock ingenjörer på samma vis som i 9-5.
Det är väl den mest enskilt speciella konstruktionen på 9-3?

Den må vara fancy och överkonstruerad, men på vilket sätt innebär det ett problem för ägaren?

Sarkastisk så klart.
Finns inga "specialkonstruktioner" på en 9-3SS, förutom då mugghållaren men den bör väl inte krångla till ägandet på något vis om inte föraren spiller något. cool

henne_svenne
27 april 2015 · 668 Inlägg

Det är väl ungefär samma sak som att ALLA Mercedes rostar. Det är rykten som bara folk som inte vet säger.
Har Haft 3 Saabar och aldrig behövt använda några "special" verktyg.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Evildan
27 april 2015 ·

M_Broberg skrev:
efter GM tiden så är det inte speciellt mycket special.. blev strömlinjeformat alltihop för att dra ner kostnaden. annorlunda på den "gamla goda tiden" alltså modellerna utvecklade innan 1991 när GM kom in i bilden. fast 9000 är itne SÅ special den heller för den är utvecklad med andra med så det blev lite kompromisser...

ja egentligen känns det som ett rykte som hängt med från tiden när Saab var dom enda med framhjulsdrift..

Och inte ens det stämmer ju riktigt... wink

Evildan
27 april 2015 ·

M_Broberg skrev:

Evildan skrev:

M_Broberg skrev:
efter GM tiden så är det inte speciellt mycket special.. blev strömlinjeformat alltihop för att dra ner kostnaden. annorlunda på den "gamla goda tiden" alltså modellerna utvecklade innan 1991 när GM kom in i bilden. fast 9000 är itne SÅ special den heller för den är utvecklad med andra med så det blev lite kompromisser...

ja egentligen känns det som ett rykte som hängt med från tiden när Saab var dom enda med framhjulsdrift..

Och inte ens det stämmer ju riktigt... wink

nej det stämmer inte riktigt bla bla... skulle satt ett par " där.

big_smile

Men jag förstår vad du menar. Växte lite horn på gubben bara.

Fleratusen är inte helt bortgjord även om den stora bilen har några för mig mer spännande kusiner i 164 och Thema, inte minst 8.32.

Pre GM bilarna är "speciella" jag instämmer helt. Wery SAABisch design med mycket karaktär och körglädje.

ConDodgy
27 april 2015 · 92 Inlägg

Tackar! Varför säger folk att Saab har "egna lösningar" på massa saker då? Om det nu är så på äldre modeller? Exakt vad är det för speciallösningar? Kan ju inte bara vara myter?

Ytterligare en grej, det finns många Saab på blocket till lågpris, det har alltså inget med att dem är "dåliga" eller "svåra?

Senast redigerat av ConDodgy (27 april 2015)

Echonator Köpingsbo i exil
27 april 2015 · 507 Inlägg

ConDodgy skrev:
Tackar! Varför säger folk att Saab har "egna lösningar" på massa saker då? Om det nu är så på äldre modeller? Exakt vad är det för speciallösningar? Kan ju inte bara vara myter?

Ytterligare en grej, det finns många Saab på blocket till lågpris, det har alltså inget med att dem är "dåliga" eller "svåra?

Såhär ligger det till i mångt och mycket.... I Sverige verkar det finnas en nedärvt hat mot just Saab vilket gör att väldigt många i ren okunskap slänger massa epitet på märket... Exakt vilka speciallösningar man syftar på är väl oklart iom att de som gnäller knappt ens vet det själva. Det mest "originella" som folk brukar knorra om är att tändlåset är placerat nere vid växelspaken. Förutom det begriper jag inte riktigt vad folk skulle anse vara annorlunda/störande.


Att de ligger lågt i pris är för att folk verkar fly dom som pesten... Dåligt rykte pga motorproblem under vissa år i början av 00-talet, att bilmärket "inte finns mer", att det skulle vara dåligt om reservdelar....och för att det helt enkelt är en Saab. Det sistnämnda verkar ju vara tillräckligt argument för vissa.

Nåväl, det är köparens marknad så det är upplagt för att göra riktigt bra köp!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Echonator Köpingsbo i exil
28 april 2015 · 507 Inlägg

M_Broberg skrev:

Echonator skrev:
Det mest "originella" som folk brukar knorra om är att tändlåset är placerat nere vid växelspaken. Förutom det begriper jag inte riktigt vad folk skulle anse vara annorlunda/störande.

är la kanske mer underliggande konstruktioner som är intresanta. som tex 900ans motor ovanpå växellådan med svänghjulet i färdriktningen

Jo det är ju en "udda" sak i sig, men är ju sällan det folk brukar gorma om när man nämner Saab (iof är just dom lådorna som är roten till "Saab-lådornas" dåliga rykte).

Men onekligen så är det ju sakerna som "inte syns" som är de mest intressanta, men det är inte dom sakerna som Svennebanan sitter och gormar om kring fikabordet

Senast redigerat av Echonator (28 april 2015)

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
ConDodgy
29 april 2015 · 92 Inlägg

För att summera det hela en aning då, en 9-3 SS från -03 är inte mer svårmekad eller dyrare (pga några "egna lösningar") än t ex Volvo S60/V70?

henne_svenne
29 april 2015 · 668 Inlägg

ConDodgy skrev:
För att summera det hela en aning då, en 9-3 SS från -03 är inte mer svårmekad eller dyrare (pga några "egna lösningar") än t ex Volvo S60/V70?

Nej folk som säger det tycker nog att en hylsnyckelsats är specialverktyg.
Jag har meckat med saab i 5 år och aldrig behövt ett special verktyg smile

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
ConDodgy
29 april 2015 · 92 Inlägg

Cracksoup skrev:
I de bilarna är centralenheten innästlad i hela bilen så det gäller att du köper en bil med "rätt" stereo från början.

Centralenheten? Vad är nu det?

Echonator Köpingsbo i exil
30 april 2015 · 507 Inlägg

ConDodgy skrev:

Cracksoup skrev:
I de bilarna är centralenheten innästlad i hela bilen så det gäller att du köper en bil med "rätt" stereo från början.

Centralenheten? Vad är nu det?

Han syftar på stereons "huvudenhet" (eller snarare ICM-modulen) som agerar lite av spindel i nätet för en hel drös kommunikation i bilen smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
ConDodgy
30 april 2015 · 92 Inlägg

Echonator skrev:

ConDodgy skrev:

Cracksoup skrev:
I de bilarna är centralenheten innästlad i hela bilen så det gäller att du köper en bil med "rätt" stereo från början.

Centralenheten? Vad är nu det?

Han syftar på stereons "huvudenhet" (eller snarare ICM-modulen) som agerar lite av spindel i nätet för en hel drös kommunikation i bilen smile

Låter ju lite weird måste jag säga big_smile Så om den pajar så "slocknar" en hel del grejer? Dyr att laga?

ConDodgy
30 april 2015 · 92 Inlägg

henne_svenne skrev:

ConDodgy skrev:
För att summera det hela en aning då, en 9-3 SS från -03 är inte mer svårmekad eller dyrare (pga några "egna lösningar") än t ex Volvo S60/V70?

Nej folk som säger det tycker nog att en hylsnyckelsats är specialverktyg.
Jag har meckat med saab i 5 år och aldrig behövt ett special verktyg smile

Ok big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang