Bil som gått långt = dåligt?

wraax
11 maj 2015 · 109 Inlägg

Tjenare, sitter och kollar på bilar då det snart är dax för körkort för mig! Iallafall, kollat på en bil som har några mil på nacken, 25k+, D5 motor. Nu till min fråga, bara för en bil gått så långt betyder det väl inte att den är sämre för det? för sköter man servicen och så, så borde det väl inte den bilen vara så mycket sämre än en lågmilad? berätta gärna vad ni tycker! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
11 maj 2015 · 411 Inlägg

Är den servad och har varit väl omhändertagen ser jag inget fel med en "långmilad" bil så länge den är i gott skick.  tongue

Det Går!!!
wraax
11 maj 2015 · 109 Inlägg

Tinx2 skrev:
Är den servad och har varit väl omhändertagen ser jag inget fel med en "långmilad" bil så länge den är i gott skick.  tongue

Ja precis! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
uhlin
11 maj 2015 · 2 834 Inlägg

Hellre en bil med många mil där servicen skötts ordentligt än en bil med få mil och ingen service gjorts.

Så stirra dig inte blind på miltalet, se hellre på servicehistoriken och utgå därifrån. smile

wraax
11 maj 2015 · 109 Inlägg

uhlin skrev:
Hellre en bil med många mil där servicen skötts ordentligt än en bil med få mil och ingen service gjorts.

Så stirra dig inte blind på miltalet, se hellre på servicehistoriken och utgå därifrån. smile

Jo så sant så smile tack för svar smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Muttley
11 maj 2015 ·

Kolla helhetsintrycket.  Är den sliten invändigt, så kanske de inte varit så noga för ägaren att sköta övrigt heller.

Men sen beror de väl på vilket pris du får den för.  Allt över 20000 mil för mig sänks automatiskt väldigt många tusenlappar jämfört med en som gått hälften.

Men sen tycker jag de är mycket viktigt att saker är hela invändigt med  smile

wraax
11 maj 2015 · 109 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kolla helhetsintrycket.  Är den sliten invändigt, så kanske de inte varit så noga för ägaren att sköta övrigt heller.

Men sen beror de väl på vilket pris du får den för.  Allt över 20000 mil för mig sänks automatiskt väldigt många tusenlappar jämfört med en som gått hälften.

Men sen tycker jag de är mycket viktigt att saker är hela invändigt med  smile

Jo men precis! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
11 maj 2015 · 3 352 Inlägg

En bil som har gått långt och körts långa sträckor med åt gången är betydligt bättre än en lågmilad bil som har gått många korta sträckor. Det är mkt som slits vid start och stopp. Min E39 har rullat 27k mil. Men det finns bara två små bucklor på bilen och den är fullservad. Går oerhört tyst och fint i motorn och växellådan. Så stirra dig inte blind på milen smile

wraax
11 maj 2015 · 109 Inlägg

Marcus_89 skrev:
En bil som har gått långt och körts långa sträckor med åt gången är betydligt bättre än en lågmilad bil som har gått många korta sträckor. Det är mkt som slits vid start och stopp. Min E39 har rullat 27k mil. Men det finns bara två små bucklor på bilen och den är fullservad. Går oerhört tyst och fint i motorn och växellådan. Så stirra dig inte blind på milen smile

Okej härligt! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
SubmergedPotato Nullzwei!
11 maj 2015 · 60 Inlägg

Instämmer i kören! En bil tycker om mil smile

Volvo 164 "Pappas" (1973)
Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Masquerade Aldrig nöjd
12 maj 2015 · 804 Inlägg

Beror ju givetvis på bilens ålder men jag kommer aldrig mer köpa en äldre bil med få mil på mätaren.

Livet är för kort för att äga Volvo.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Man måste även förhålla sig till en viss bil när man talar om miltal. En Skoda Felicia Pickup med 25000mil på mätaren är förmodligen helt sopeslut medans en Mercedes Diesel eller annan kvalitetsbil knappt är inkörd vid samma miltal.

Misstänker att det är en Volvo V70 vi snackar om nu. Vet man säkert att den är välskött så är 40k mil inga problem. Förmodligen inte 50k mil heller. Dock räcker det inte med fullstämplad servicebok med 3000mil intervall på oljan. En sådan bil köper inte jag ens vid 20k mil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
simlar
12 maj 2015 · 5 526 Inlägg

En bil med låg snittkörsträcka är sällan i bättre skick än en med hög snittkörsträcka, oftast är det till och med tvärtom.
Största motorslitaget är vid kallstarter och när bilen står mycket så kärvar saker ihop m.m.

Skicket på bilen är det enda som betyder något, det positiva med att kolla efter långmilare är att man kan hitta riktigt fräscha bilar för småpengar just eftersom de flesta är så rädda för miltalen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
wraax
12 maj 2015 · 109 Inlägg

Tusen tack alla för era svar! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Ingooo
13 maj 2015 · 167 Inlägg

Långmilare kan vara gott tecken men som alltid gå på känslan när du provkör.  Dåliga vibbar så skippa bra vibbar så slå till. 30 000 mil landsväg vs 15 000 mil stadskötnrning så sneglar iaf jag mer hellre på den landsvägskörning men det beror som  alltid på helhetsintrycket

Nymphomaniac
13 maj 2015 · 58 Inlägg

Min Audi har gått 32xxx mil .

Jag får in bilar på jobbet som gått som taxi / polis och en o annan vanlig med 30-40k mil

Slitagedelar måste bytas oavsett nångång och en långmilare är oftast lugnt körd och ägaren har haft bilen flera år sen att jag personligen aldrig skulle köpa en dieselbil är en annan sak

wraax
13 maj 2015 · 109 Inlägg

Ingooo skrev:
Långmilare kan vara gott tecken men som alltid gå på känslan när du provkör.  Dåliga vibbar så skippa bra vibbar så slå till. 30 000 mil landsväg vs 15 000 mil stadskötnrning så sneglar iaf jag mer hellre på den landsvägskörning men det beror som  alltid på helhetsintrycket

Okej! tack för svar smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
wraax
13 maj 2015 · 109 Inlägg

Nymphomaniac skrev:
Min Audi har gått 32xxx mil .

Jag får in bilar på jobbet som gått som taxi / polis och en o annan vanlig med 30-40k mil

Slitagedelar måste bytas oavsett nångång och en långmilare är oftast lugnt körd och ägaren har haft bilen flera år sen att jag personligen aldrig skulle köpa en dieselbil är en annan sak

ok! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang