Går det att få bort röklukt??

OPC
15 december 2006 · 534 Inlägg

Var nyss o tittade på en 97:as Astra kombi med 1,8l motorn som gått 13000mil.
När jag kom dit blev jag helt överaskad av hur fräsch den var kröp runt den flera varv utan att hitta någon rost, inte ens vid tanklock eller skärmkanter. Dyngfräsch helt enkelt och rätt snygg i champange metallic.

Hade redan köpt bilen i tanken tills jag öppnade dörren!!!! 

Flög nästan baklänges av rökstanken som mötte mig!!! Gick fan knappt att sitta i bilen, jag tog mig ändå en provtur för att känna på bilen i övrigt.

Finns det verkligen något sätt att få bort röklukten på riktigt??

Är såååå sugen på bilen !!!

Opel Insignia "Opc-Line 2.0 cdti" (2014)
Sandman
15 december 2006 · 873 Inlägg

Finns väl kanske inget mirakelsätt mer än en sådan där maskin som jag just nu inte kommer ihåg vad den kallas.

Men hur som helst.
När jag köpte min bil låg det ciggaretfimpar i så gott som varje askopp. Även om jag själv varit rökare vill jag absolut inte ha rök eller rökdoft i bilen.

Det första jag gjorde var att sanera den ordentligt genom att ta loss askopparna, tvätta dem, ta ut mattor, göra rent dem med mattvätt, tvätta klädseln med klädselschampo och så vidare som man brukar göra.
Sedan behandlade jag hela interiören med luktdödande sprej i två omgångar och vädrade ur ordentligt.
Sedan hängde jag in en wunderbaum bara för att får tillbaka lite läderdoft wink

Så här ett år senare och ingen wunderbaum kan jag inte säga att jag känner någon rökdoft längre...
Så visst det går att få bort doften på sikt. Men är det riktigt inrökt går det nog inte bort i ett nafs trots tips om ättikaskålar och liknande.

Don't get mad, get even.
Turbo_Erik
15 december 2006 · 526 Inlägg

Riktigt trist när folk röker i bilen....
Men det finns ju 1000 olika knep och tipps..

Säten, dörrsidor och annat tyg går att tvätta med klädseltvätt..
Taket (om det är vinyl eller plast) och andra plastdetaljer går att tvätta med skurmedel..
Ställ in en skål med ättika och enris tror jag det var, går att ställa in ett tag..

onej84
15 december 2006 · 1 854 Inlägg

Det går och få bort, farsan köpte en bil för flera år sen och den va tok inrökt,

öppna allt dörrar/fönster gå loss med klädseltvätt flera ggr, tvätta av instrument mm, det tar tid men kan lova att lukten försvinner om du har tålamod..
kör nervevat..
gå loss med damsugaren oxå..

Hittar du en åpel utan rost av den årsmodellen KÖP!

Du kan ju alltid pruta på priset pga lukten..

Germax
15 december 2006 · 12 086 Inlägg

Ta en bricka.. (köksbricka) och fyll med kaffebönor och ställ i bilen några dagar.. lukten kommer försvinna, lovar!

Ett klassiskt knep som är vetenskapligt bevisat.

Goven
15 december 2006 · 264 Inlägg

lägg ätticka i en liten skål och ställ in i bilen.. suger åt sig. Kombinera med kaffebönor? tongue

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.
Sushikocken Sleeper
15 december 2006 · 3 084 Inlägg

pröva med såm där luktborttagare provat på typ Axe och i mina skor fungerar jävligt bra =P vet inte hur det är på Röklukt dock

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
pulk
15 december 2006 · 143 Inlägg

ozonmaskin som avjoniserar luften lr något sånt. har man en sån i bilen lite då och då så försvinner all lukt. Bilrekond firmor eller liknanden borde kunna ha en du får hyra 1vecka. Många av tipsen ovan funkar säkert också.

BMW 323 Ci (1999)
FL3JM Inga konstigheter
15 december 2006 · 2 064 Inlägg

Bara lämna in den på rekond är väll ändå enklast och mest prisvärt? smile

__hogberg__
15 december 2006 · 1 161 Inlägg

köp en hel drös me wunderbaums o häng in lite här o var big_smile

Sandman
15 december 2006 · 873 Inlägg

__hogberg__ skrev:
köp en hel drös me wunderbaums o häng in lite här o var big_smile

Så gjorde de ju under inspelningen av Ronny och Ragge.
De fick aldrig några doftfria wunderbaums så de fick hänga in vanliga.

Man ser riktigt hur det rinner ur ögonen på dem ibland. *flinar*

Fy sjutton... man kan väl bli blind för mindre? wink

Don't get mad, get even.
Hamilton
15 december 2006 · 8 864 Inlägg

Kaffebönor och ätika fungera garanterat.

Fotograf på tierpidag.se
Turbo_Erik
15 december 2006 · 526 Inlägg

Att kaffebönor har sån effekt visste jag inte smile

Trozzo Oekonomisk, ja visst
15 december 2006 · 966 Inlägg

Jag råkade spilla bensin i min bil och jag använde Meguiar’s carpet cleaner, 2 omgångar med det och det försvann, så jag provade på farsan 740 (väll inrökt) och det tog bort lukten där med, man får dock ta det på alla ytor i bilen.

Funkar kanon

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Decibel
16 december 2006 · 2 911 Inlägg

Ozongenerator som det snackas om tidigare, men glöm att hyra en i en vecka...
Dessa är en kassa-ko och är inget man släpper ifrån sig hur som helst.

Lämna in bilen på eftermiddagen, hämta den dagen efter... Räkna med en tusing för att få en totalt luktfri bil.
De flesta rekondfirmor har den.

Har en själv också och har aldrig sett en bil den misslyckats med.

MikaelS
16 december 2006 · 157 Inlägg

Bosse bildoktorn satte in en skål ättika under natten.. dagen efter tog han ut den och vädrade med öppna dörrar och den var luktfri från rök.

Decibel
16 december 2006 · 2 911 Inlägg

svensson_kalmar skrev:
Bosse bildoktorn satte in en skål ättika under natten.. dagen efter tog han ut den och vädrade med öppna dörrar och den var luktfri från rök.

Det är ingen ihållande lösning, men väl använd av bilförsäljare rätt ofta för att det inte ska lukta vid försäljningstillfället.

myran Foto/Bilnörd
16 december 2006 · 1 541 Inlägg

detta funkade helt okay för mig i en bil som min mor rökt i som jag fick ta över.

Tvättade bilen noga invändigt rutorna med så starkt medel som möjligt.. körde såndär inrednings tvätt. torkade av alla plastpaneler noga och tillslut fick den stå med ett glas med ättiga i 2-3 dygn (böt ut glasen en gång) sen var det bara vädra.

Detta gav riktigt bra resultat men det var lite jobb att krypa runt i bilen och tvätta allt.
och ättikan funkade riktigt bra.. tog några veckor innan lukten ifrån ättikan försvan helt därimot.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
bumpe Lastbilsmekaniker
16 december 2006 · 3 878 Inlägg

svensson_kalmar skrev:
Bosse bildoktorn satte in en skål ättika under natten.. dagen efter tog han ut den och vädrade med öppna dörrar och den var luktfri från rök.

Bosse bildoktorn smetade även in hela navet med kopparpasta vilket är SÅÅ bra för friktionen mellan fälg och nav...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang