2873
Sök

Köpråd: 30-60k, diesel, automat, kombi, årskatt under 6k?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
Hej!

Jag och sambon ska sälja Priusen nu och köpa en till bil som får dra hennes hästsläp. Min BMW får göra det men vi vill inte bara slita på den bilen.
Så våra kriterier är:
*Kombi (Vi har 2 hundar så finns inget annat alternativ)
*Diesel
*Automat (För att de är för jäkla tråkigt att röra runt i oljan på en vardagsbil)
*Dragkrok
*Skatt under 6000kr
*Pris runt 30-60k
*AC
*Farthållare
*Minimum totalvikt på släp 1600kg

*Trevliga saker, läder, regnsensor, infällbar/avtagbar dragkrok, xenon.

VW och samtliga VAG  syskon går bort pga den gräsliga DSG lådan.

Vi har ju givetvis gått igenom blocket x antal gånger. Och det vettigaste jag hittat är Saab 9-3 1.9TID. Ev en 9-5 1.9TID för att få en släpvagnsvikt på 1800kg.
Men ni kanske vet något annat?

Peace big_smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Sir
935 Inlägg
16 maj 2015
Är du säker du få dra så mycket med dom? Dom saabarna jag sett får dra max 1600kg.
Har hon utökad b eller be? Mest så man vet vad man ska gå efter.
Saab 9-3 så får bara dra 1380 på bock 2130 på utökad.
På min volvo xc får jag bara dra 1280 på b men med utökad betydligt mer. Så det spelar tyvärr roll.
Mvh Marcus
Senast redigerat av marcus80 (16 maj 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

That Shit Cray
1 087 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:
Är du säker du få dra så mycket med dom? Dom saabarna jag sett får dra max 1600kg.
Har hon utökad b eller be? Mest så man vet vad man ska gå efter.
Saab 9-3 så får bara dra 1380 på bock 2130 på utökad.
På min volvo xc får jag bara dra 1280 på b men med utökad betydligt mer. Så det spelar tyvärr roll.
Mvh Marcus

Yes jag är säker. 9-3 med diesel och automat är 1600kg och 9-5 med diesel och automat ligger på 1800kg.
Sambon har BE-körkort så därför går vi efter "max släpvagnsvikt". Siffrorna som står på Transportstyrelsen när det gäller utökad B stämmer ej. För då fick kompisens Bora med 1.6l motor dra typ 2ton. Så då är det bättre att använda släpvagnskalkylatorn smile

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Insta @ HAST

Sir
935 Inlägg
17 maj 2015
Då är det lite lättare. Men saab är bra bil, dock tycker jag diesel motorn i deras bilar låter lite för mycket inne i kupén.
Finns ju Subaru med som har bra diesel och 4wd. Själv drar jag hästtransport med en v70 2.4t awd automat och tycker det funkar bra. Dock drar jag inte så ofta så för mig lönar det sig inte med diesel. Men annars är ju deras diesel trevlig med.

Är ju en smaksak vad för bil man tycker om.

Lycka till.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

293 Inlägg
17 maj 2015
En VAG bil i dessa prisnivåer lär knappast bli med DSG låda :-)

A4/A6 och Passat 3BG finns med diesel o automat (ej DSG)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:
Då är det lite lättare. Men saab är bra bil, dock tycker jag diesel motorn i deras bilar låter lite för mycket inne i kupén.
Finns ju Subaru med som har bra diesel och 4wd. Själv drar jag hästtransport med en v70 2.4t awd automat och tycker det funkar bra. Dock drar jag inte så ofta så för mig lönar det sig inte med diesel. Men annars är ju deras diesel trevlig med.

Är ju en smaksak vad för bil man tycker om.

Lycka till.

Mvh Marcus

Ja jag kan nog hålla med dig där, men man kan väl inte få allt.
Tror diesel Subarus kostar mer än vad vi har råd med tyvärr..
V70 är jätte trevliga bilar! Men för oss blir de ju isf en D5a och då får vi en årskatt på typ 7500-8000kr och de är inte så kul wink

Tack så mycket för din hjälp iaf big_smile

Lasse62 skrev:

Jodå de finns det gott om, ett exempel:

http://www.blocket.se/vi/58996899.htm

Vad är det för A4or vi pratar om då? B5? A6 och 3BG har en djävulsk hög skatt.

Insta @ HAST

293 Inlägg
17 maj 2015
_Hast_ skrev:
Lasse62 skrev:

Den skulle jag nog undvikt :-)

Sista årsmodellen av 3BG finns med 2 liters dieseln, inte lätt att hitta men det finns, sedan finns Sharan/Alhambra med samma motor i betydligt fler exemplar, dragvikt upp till 2000 kg

A4 blir B7 modellen och en sån för 60 k blir nog svårt.

Men....jag skulle vara mer rädd för att köpa en VAG bil med tiptronicautomaten (som det blir i dessa) än att köpa en nyare med DSG 6 (DQ250).

Forummoderator
18 278 Inlägg
17 maj 2015
DSG bör som du säger undvikas.

http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ … 15&w=2
Inte så dålig som man tror. Skatt: 5170:-

http://www.blocket.se/goteborg/Mb_e_270 … 15&w=2
Merca är hyfsade. Men rostar. Skatt: 4447:- Obs! LB-reg!

Fan, ni kan väl inte sälja Priusen? Det är ju världens bästa bil :-) Fast dragkrok, jag förstår.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

That Shit Cray
1 087 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
Lasse62 skrev:
_Hast_ skrev:
Lasse62 skrev:

Sista årsmodellen av 3BG finns med 2 liters dieseln, inte lätt att hitta men det finns, sedan finns Sharan/Alhambra med samma motor i betydligt fler exemplar, dragvikt upp till 2000 kg

Men....jag skulle vara mer rädd för att köpa en VAG bil med tiptronicautomaten (som det blir i dessa) än att köpa en nyare med DSG 6 (DQ250).

Ja det var mest som ett exempel, oavsett skulle jag aldrig köpa en bil med dsg låda, inga bra erfarenheter alls av dom. Tänkte ursprungligen köpa en Q5a istället för min BMW men gick bort pga dsg lådan.

Men ska kika lite på 2liters dieslarna som du nämnde smile

Hmm.. Att dom ska ha såna skit lådor då..

Hybridsmurfen skrev:

Fan, ni kan väl inte sälja Priusen? Det är ju världens bästa bil :-) Fast dragkrok, jag förstår.

Nä men med max släpvagnsvikt på 1300kg går den bort tyvärr. Har väl egentligen inget emot franska bilar annars. Förutom bristen på mugghållare wink

Jo dom första grodögona är inge kul med rost och lite diverse olika fel. Finns ju nyare E-klass men dom är ju gamla taxis oftast med 40k mil på mätaren..

Vi gillar våran Prius! Fungerar klanderfritt men någon dragbil blir de ju aldrig. Och Lexus RX400H är ju lite dyra tyvärr..

Insta @ HAST

Forummoderator
18 278 Inlägg
17 maj 2015
_Hast_ skrev:
Lasse62 skrev:
_Hast_ skrev:

Ja det var mest som ett exempel, oavsett skulle jag aldrig köpa en bil med dsg låda, inga bra erfarenheter alls av dom. Tänkte ursprungligen köpa en Q5a istället för min BMW men gick bort pga dsg lådan.

Men ska kika lite på 2liters dieslarna som du nämnde smile

Hmm.. Att dom ska ha såna skit lådor då..

Hybridsmurfen skrev:

Nä men med max släpvagnsvikt på 1300kg går den bort tyvärr. Har väl egentligen inget emot franska bilar annars. Förutom bristen på mugghållare wink

Jo dom första grodögona är inge kul med rost och lite diverse olika fel. Finns ju nyare E-klass men dom är ju gamla taxis oftast med 40k mil på mätaren..

Vi gillar våran Prius! Fungerar klanderfritt men någon dragbil blir de ju aldrig. Och Lexus RX400H är ju lite dyra tyvärr..

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2090.

Men jag håller med: MB och småfel är nog så irriterande. Tror nog Cittran är bättre i detta fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
17 maj 2015
Audi Q5 har en låda som heter DL501 med våtkoppling (liknande som DQ250 o DQ500), den lådan sitter i nyare A4 också.

Knappast några större problem med dessa, jag skulle vara mer orolig för Volvo:s geartronic eller VAG:s Tiptronic

DSG problemen har i huvudsak rört den sjuväxlade med torrkoppling (DQ200) som sitter i motorsvaga VAG bilar.

Forummoderator
18 278 Inlägg
17 maj 2015
Lasse62 skrev:
Audi Q5 har en låda som heter DL501 med våtkoppling (liknande som DQ250 o DQ500), den lådan sitter i nyare A4 också.

Knappast några större problem med dessa, jag skulle vara mer orolig för Volvo:s geartronic eller VAG:s Tiptronic

DSG problemen har i huvudsak rört den sjuväxlade med torrkoppling (DQ200) som sitter i motorsvaga VAG bilar.

Nja. Vi hade DSG7 i vår -fabriksnya- Rapid (i år) och den krånglade friskt. Med 90Hk diesel. Under 1000 mil.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

293 Inlägg
17 maj 2015
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:

Nja. Vi hade DSG7 i vår -fabriksnya- Rapid (i år) och den krånglade friskt. Med 90Hk diesel. Under 1000 mil.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

Ja det var väl det jag skrev :-) sjuväxlad med torrkoppling = DQ200.

Skulle jag inte ta emot om jag så fick den gratis.

Övriga lådor är av en helt annorlunda konstruktion och har knappast sämre felprocent än vilken automatlåda som helst, egentligen borde man byta namn på dem, Audi använder ju sig av namnet s-tronic istället :-)

Ubåtsingenjör
7 359 Inlägg
17 maj 2015
är inga fel på tiptronic automaten i VAG bilarna, problemet är att folk inte byter oljan... enligt VAG ska den aldrig bytas men till och med en idiot fattar att man behöver byta den någon gång

bmw har samma problem

That Shit Cray
1 087 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2090.

Men jag håller med: MB och småfel är nog så irriterande. Tror nog Cittran är bättre i detta fall.

Nu undviker jag växellåde frågan lite snabbt. Men Q5orna jag kikade på var 7 växlade och därför gick dom bort. Körde en 6 växlad Caddy (2007) i jobbet förut. Den var helt katastrofal. Rullade flera meter bakåt i uppförsbackar och så.
Nåja.

Som jag nämnt ovan stämmer ej dom siffrorna dom nämner. Man ska gå efter "max släpvagnsvikt". Det som står under det är det maximala bilen får dra.

Vi som har vanligt B-körkort får ju max köra 3500kg. Men släpet får ju inte gå över bilens maximala släpvagnsvikt. Har man utökad B får man köra 4250kg. Som ett exempel.
Volvo XC90 D5, tjänstevikt 2212kg. Det innebär att på B får man dra 750kg och har man utökat B får man dra 1500kg. Har man BE får man dra 2250kg. Detta vet jag då vi haft en i familjen.
Men nu ska jag sluta vara tråkig.
Så det som gäller för oss är maximal släpvagnsvikt.

Lätt lista:
B = Maximal släpvagnsvikt, får dock inte överskrida 3500kg tillsammans med bilens tjänstevikt.
Utökad B = Maximal släpvagnsvikt, får dock inte överskrida 4250kg tillsammans med bilens tjänstevikt.
BE = Maximal släpvagnsvikt, släpet får dock inte väga över 3500kg!

Hoppas de blev lite klarhet i det big_smile

Insta @ HAST

293 Inlägg
17 maj 2015
Den 7 växlade lådan i Q5 har inget gemensamt med den 7 växlade i småbilarna :-)

Vad gäller släpvagnsvikterna har ju vissa tillverkare en idé om max tågvikt också som kan hindra en att nyttja dragvikten maximalt om inte bilen i princip är tom (har haft sådana)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
Lasse62 skrev:
Den 7 växlade lådan i Q5 har inget gemensamt med den 7 växlade i småbilarna :-)

Vad gäller släpvagnsvikterna har ju vissa tillverkare en idé om max tågvikt också som kan hindra en att nyttja dragvikten maximalt om inte bilen i princip är tom (har haft sådana)

Okej smile för jag läste om flera som haft problem med sina Q5or. smile

Ja jag går bara efter de som står på Transportstyrelsen. Framförallt för att slippa böter och vårdslös körning smile

Insta @ HAST

4 824 Inlägg
17 maj 2015
CHEEVA skrev:
är inga fel på tiptronic automaten i VAG bilarna, problemet är att folk inte byter oljan... enligt VAG ska den aldrig bytas men till och med en idiot fattar att man behöver byta den någon gång

bmw har samma problem

samma sak med Volvo, finns inget bytes intervall för privat personer trots att tillvärkaren rekomenderar ett bytes intervall på 6000mil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök