Hybridsmurfen skrev:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2090.
Men jag håller med: MB och småfel är nog så irriterande. Tror nog Cittran är bättre i detta fall.
Nu undviker jag växellåde frågan lite snabbt. Men Q5orna jag kikade på var 7 växlade och därför gick dom bort. Körde en 6 växlad Caddy (2007) i jobbet förut. Den var helt katastrofal. Rullade flera meter bakåt i uppförsbackar och så.
Nåja.
Som jag nämnt ovan stämmer ej dom siffrorna dom nämner. Man ska gå efter "max släpvagnsvikt". Det som står under det är det maximala bilen får dra.
Vi som har vanligt B-körkort får ju max köra 3500kg. Men släpet får ju inte gå över bilens maximala släpvagnsvikt. Har man utökad B får man köra 4250kg. Som ett exempel.
Volvo XC90 D5, tjänstevikt 2212kg. Det innebär att på B får man dra 750kg och har man utökat B får man dra 1500kg. Har man BE får man dra 2250kg. Detta vet jag då vi haft en i familjen.
Men nu ska jag sluta vara tråkig.
Så det som gäller för oss är
maximal släpvagnsvikt.
Lätt lista:
B = Maximal släpvagnsvikt, får dock inte överskrida 3500kg tillsammans med bilens tjänstevikt.
Utökad B = Maximal släpvagnsvikt, får dock inte överskrida 4250kg tillsammans med bilens tjänstevikt.
BE = Maximal släpvagnsvikt, släpet får dock inte väga över 3500kg!
Hoppas de blev lite klarhet i det