Varför har du just den bilen du har?

Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
24 maj 2015 · 74 Inlägg

VW Polo GTI -14

Varit VW-fan sedan första gången jag satte mig i en Golf 2'a för massa herrans år sedan... Sen är det jävligt skoj att ha en liten "kärringräcer". Kommer bli en monumentalt svår uppgift att övertyga mig om att något annat bilmärke skulle vara roligare tongue Min bättre hälft får stå för resonen i förhållandet - hon kör en Toyota RAV4 - familjebilen.

Danne_nkpg Lastbilschaufför
24 maj 2015 · 257 Inlägg

Jag sökte nybesiktiad på blocket och bilen jag har kom upp, skapligt pris och kunde gå 2 km för att hämta den smile

Bilen är dock en s**b 9-5 som jag inte ens vill lägga upp här wink

Four Rings To Rule Them All
Bamzefan Bondmeckare
24 maj 2015 · 246 Inlägg

Har alltid haft en förkärlek till Volvos 7/900-serie då jag är uppväxt med dessa vagnar. De är lättskruvade med en enkel konstruktion, bakhjulsdrivna, finns delar överallt i princip och de kostar inte en förmögenhet. Kan väl inte påstå att de är de snyggaste bilarna men...

Opeln fick jag gratis, annars hade jag aldrig haft en Opel lol

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Masquerade Aldrig nöjd
24 maj 2015 · 804 Inlägg

Hade inte råd med en CLK 430 cab.

Livet är för kort för att äga Volvo.
_Thor_
24 maj 2015 · 512 Inlägg

Min Volvo är otroligt mycket bil för pengarna. Ganska vanlig, billiga reservdelar. Och grymt sköna stolar och välljudande stereo.

Ingooo
31 maj 2015 · 167 Inlägg

DiwraZ skrev:

Ingooo skrev:
Jag är verkligen inte märkestrogen. Jag anser att det hos i stort sett varje bilmärke finns ett eller flera guldkorn sen är det oftast slumpen som för mig avgör vilken bil jag råkar köpa. Fast slump är också fel att kalla det. Det är en mängd olika omständigheter som leder till att jag köper en specifik bil.

Idag kör jag Ford S-max och Hyundai I30. S-Max pga utrymme och komfort. Hyundai I30 pga att det är en förbaskat bra bruksbil trots att den bullrar en del. Vill dock propsa på att i30 har en helt fantastisk väghållning och direkt styrning. Har dragit ifrån en hel del wannabees på krokiga landsvägar med min 115 hkr dieselkorean. Ni som kört i30 och pressat den vet vad jag menar och jag vet att det här låter ganska otippat för många☺

Jag har provsuttit en S-max en gång. Gör inte gärna om det. Däremot är i30 en fantastisk liten bil. Om jag mot förmodan nån gång blir vuxen och behöver en bil i Golfklassen så blir det i30. Finishen på inredningen och köregenskaperna lämnar inget övrigt att önska. Delat tidningar med i30 så jag har tänjt på gränserna.

? Du o jag tycker olika i en del. Jag sitter bra I s-max. Tycker komforten är riktigt bra och inställningarna går verkligen att variera. Inredningsfinishen i i30 är inte imponerande imo men att den uppför sig bra på vägen när det svänger där är vi nog överens.

F1LL3
31 maj 2015 · 148 Inlägg

_Thor_ skrev:
Min Volvo är otroligt mycket bil för pengarna. Ganska vanlig, billiga reservdelar. Och grymt sköna stolar och välljudande stereo.

Kunde inte sagt det bättre själv! smile
Sen att det är kombi = praktiskt! Alla dagar i veckan

Mack Forum- och sitemoderator
31 maj 2015 · 26 143 Inlägg

Volvo V70 AWD:

Därför att jag ända sedan 855:an kom ut på marknaden, av någon anledning alltid gillat just formen på karossen. Baklyktorna, den diskreta vingen. Dessutom en för mig härlig motorkaraktär.
Stort plus i kanten också för AWD:n. Har hjälpt mig i många situationer, och man kan ha attan så kul när det är vinterföre.

Volvo 244 GLT:

Växte i stort sett upp i en 240, och gillade dom inte då. Men, modellen liksom växte på en. Och efter en provtur med en kompis, faktiskt på senare år, så var man som fast.
Tråkrolig, stöttålig, enkel att fixa och funkar när man som mest behöver den.

Mazda 323:

Mitt enda arv från min farfar. Hade han inte haft den så hade inte jag heller haft den, men den, liksom 240-modellen, har växt på mig.
Oerhört fulsnygg, och charmig till tusen.

Edit: stavar som en kratta ibland..

Senast redigerat av Mack (31 maj 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Ingooo skrev:

DiwraZ skrev:

Ingooo skrev:
Jag är verkligen inte märkestrogen. Jag anser att det hos i stort sett varje bilmärke finns ett eller flera guldkorn sen är det oftast slumpen som för mig avgör vilken bil jag råkar köpa. Fast slump är också fel att kalla det. Det är en mängd olika omständigheter som leder till att jag köper en specifik bil.

Idag kör jag Ford S-max och Hyundai I30. S-Max pga utrymme och komfort. Hyundai I30 pga att det är en förbaskat bra bruksbil trots att den bullrar en del. Vill dock propsa på att i30 har en helt fantastisk väghållning och direkt styrning. Har dragit ifrån en hel del wannabees på krokiga landsvägar med min 115 hkr dieselkorean. Ni som kört i30 och pressat den vet vad jag menar och jag vet att det här låter ganska otippat för många☺

Jag har provsuttit en S-max en gång. Gör inte gärna om det. Däremot är i30 en fantastisk liten bil. Om jag mot förmodan nån gång blir vuxen och behöver en bil i Golfklassen så blir det i30. Finishen på inredningen och köregenskaperna lämnar inget övrigt att önska. Delat tidningar med i30 så jag har tänjt på gränserna.

? Du o jag tycker olika i en del. Jag sitter bra I s-max. Tycker komforten är riktigt bra och inställningarna går verkligen att variera. Inredningsfinishen i i30 är inte imponerande imo men att den uppför sig bra på vägen när det svänger där är vi nog överens.

Det är tur man får tycka olika. Och även att det finns vagnar för olika smak

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
volvo-93
31 maj 2015 · 625 Inlägg

Har en 740 gl 1990 som farsan köpte 2002 och som jag fick sen 2008 och det är klart den bästa bilen jag har kört. Bra komfort, grymt stabil på vägen även i höga hastigheter inget gung i den inte och är inte sänkt heller. Så jag väljer en 740 för väghållningen, billiga delar och smidigt att reparera. V70 har jag inte varit lika förtjust i direkt.

Senast redigerat av volvo-93 (31 maj 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2015 · 14 047 Inlägg

Vette C4 -86

Gillar den. Trots att den kommer från andra sidan atlanten så har den ganska bra köregenskaper och klarar inte bara rakt fram. I sommar så betalar jag sista skatten för nästa år är det ju en veteranare.

Sen så är det så att den blev väl lite av ett substitut för jag hade inte råd med en Mopar med en HEMI-motor. Annars så.......
Längre fram kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kopplingssvarv
31 maj 2015 · 7 Inlägg

Audi A4 1.8T Quattro -02.
Behövde en bil pga nytt jobb och tittade på många olika märken och modeller. Hade krav på 4x4, dragkrok, kombi och komfort så då blev det denna. Blivigt lite av Audi frälst dock..

Cupra_
31 maj 2015 ·

Seat Leon Cupra R 2011

Min ekonomiskt inom räckhåll drömbil (utan att behöva låna) sedan jag var 18..
Jag har alltid tilltalats av designen och det faktum att det är en Audi S3 eller Golf R med tvåhjulsdrift och väsentligt roligare prislapp.
Därtill är den faktiskt riktigt praktisk och går att köra snålt trots sin effekt.

Helt enkelt en rolig, prisvärd och småpraktisk bil i golfklassen som åker ifrån betydligt dyrare bilar utan att ha skyhög skatt eller fruktansvärd försäkringskostnad.

Teho
31 maj 2015 · 237 Inlägg

Köpte en Toyota GT86 nu i veckan, 2012 års modell. Helt fantastisk bil som dessutom är förhållandevis billiga sett till biltypen. Provsatt en på en Toyotavisning i vintras och vart helt såld. Jobbade 7 dagar i veckan i ett halvår och levde väldigt snålt så gick det väldigt snabbt att spara ihop för ett kontantköp.

Volvon gillade jag även den vid första ögonkastet, p.g.a. bilens fina skick. Ville ha något lite större, starkare och bekvämare än min Peugeot jag körde under gymnasietiden.

Senast redigerat av Teho (31 maj 2015)

Evildan
31 maj 2015 ·

Varför kör jag runt i Priusen?

För att den är i mitt tycke bland annat:
Tekniskt intressant.
Säker.
Vettigt utrustad.
Billig att köpa.
Lagom stor. (Egentligen för stor då en Yaris skulle räcka).
Bekväm.
Driftsäker.
Ekonomisk.
Roligare med tre framdrivande motorer än en.
Genomtänkt design, lågt Cd 0.25, faktiskt lite lägre än en Datsun GT-R.

Jag har haft en mängd bilar, rent utav en löjlig mängd personbilar genom åren.
Priusen är den jag fastnade för efter 10år som taxiförare och åtskilliga mil i diverse V70s och MBs då Priusen med den ryckfria transmissionen och den ofta avstängda bränslemotorn har en helt annan körupplevelse än en "traditionell" bränsledriven personbil. Att dom sedan i regel aldrig krånglar och är ekonomiska är ett trevligt sött körsbär att ha på moset.

Senast redigerat av Evildan (31 maj 2015)

OpelP1
31 maj 2015 · 1 412 Inlägg

Evildan:

Eftersom vi åker (och gillar) så olika bilar så bör vi väl snart ta tag i det här med att skriva hatfulla inlägg till varandra där vi hånar och är allmänt nedlåtande.

Det hör ju liksom till om jag förstått saken rätt här på gorg. smile

Senast redigerat av OpelP1 (31 maj 2015)

Evildan
31 maj 2015 ·

OpelP1 skrev:
Evildan:

Eftersom vi åker (och gillar) så olika bilar så bör vi väl snart ta tag i det här med att skriva hatfulla inlägg till varandra där vi hånar och är allmänt nedlåtande.

Det hör ju liksom till om jag förstått saken rätt här på gorg. smile

Jo jag instämmer, vi ligger likssssm efter på den biten. Vi får skärpa till oss på den punkten.

Jag tar med svetsen och en betydande mängd plåt så diskuterar vi det vidare under en Opelsvetssession?

OpelP1
1 juni 2015 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:
Evildan:

Eftersom vi åker (och gillar) så olika bilar så bör vi väl snart ta tag i det här med att skriva hatfulla inlägg till varandra där vi hånar och är allmänt nedlåtande.

Det hör ju liksom till om jag förstått saken rätt här på gorg. smile

Jo jag instämmer, vi ligger likssssm efter på den biten. Vi får skärpa till oss på den punkten.

Jag tar med svetsen och en betydande mängd plåt så diskuterar vi det vidare under en Opelsvetssession?

Låter riktigt bra, ta med det på släpet efter priusen.

Cuefa Ain't no place like home...
1 juni 2015 · 4 628 Inlägg

Varför jag kör Passat?
Jadu, det frågar jag mig själv ibland...
Det är en kombination av driftsäkerhet, framkomlighet, ekonomi (billiga delar, låg skatt, helt ok förbrukning), komfort (26 mil/dag? Inte en chans att jag kör något som inte är bekvämt!), rymlighet, enkel att extrautrusta (org. navi m BT kostade 3k på skroten).

Nackdelar? 140hk på en tung bil e för lite, mer önskas.
Den är inte direkt snygg.
Körupplevelsen är väl högst ordinär.
Det är inte en Audi.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
robpecillo
1 juni 2015 · 4 Inlägg

Köpte min Saab 9-3 Aero SS ('05) till ett för schysst pris imo, välskött och härlig att köra som den är original. Kändes som ett vettigt val då jag är på upplärningsfronten och vill i framtiden proppa i mer umpf.

Senast redigerat av FALOXE (1 juni 2015)

Saab 9-3 Aero SS "Smirnoff" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang