3912
Sök

Bmw 325 -06 tips och tricks ?

550 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
ja som rubriken lyder!
var o köpte mig en 325:a 06:a bensin för nån vecka sedan.

Helnöjd med bilen och komforten, även orken i den.

har lite funderingar bara. är det något speciellt man bör tänka på när man äger en sådan här? nått man ska hålla koll på eller hålla efter noggrant med?

sen undrar ja även, när ex tank lampan tänts  så blir de ju en liten 3 kant i displayen. kan man pånått vis gå in o kolla vad det är den larmat för ?

sen häromdagen när jag gasade ur lite och kom in på 4:e eller om det var 5:e växeln så tappade den orken vid ca 5 000 varv. en engångs förteelse men kan det vara nått som man ska kika upp?

har hört att tändspolar brukar gå på dom rätt så ofta, men det varnar väll datorn för om en sådan inte vill vara med i leken mer väl? och sen bör de väl även höras/kännas.

Detta är bara min paranoida hjärna som av nån konstig anledning letar fel på min nyinköpta bil. vet ej varför den gör det! men svar uppskattas. lite allmän diskussion bara smile

1 948 Inlägg
11 juli 2015
Triangeln som tänds gör det för att uppmärksamma dig på att något är "fel"... i detta fallet dåligt med soppa, har du en lampa som är trasig kommer den också lysa.

Är det bara en engångsföretelse så är det väääldigt svårt att felsöka... men med lite tur så kanske bilen han lagra en felkod? - men jag skulle knappast tro det.

Är som dig att jag alltid är extra paranoid när jag köpt ny bil... åker runt i minst 3 månader och letar efter fel/brister...
Hur ser det ut på servicefronten? Tidigarelägga en service skadar ju inte... sen vet jag inte riktigt hur ni har det med bmw verkstäder uppe i karlstad... köpte min m3a från karlstad och han var inte det minsta imponerade över bmw så han åkte söder ut och servade...
Nu var ju visserligen detta några år sen...

huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2015
Om du inte har navi/iDrive* så är det bara att gå in under Check Control i färddatorn (använd lilla vippan på vänstra spaken och markera med BC-knappen) för att se vad som har larmat eller larmar.
http://photos.linquist.net/photos/421025739_Gi8C7-S.jpg
Kan även vara lönt att kontrollera oljenivån lite då och då från samma meny efter att bilen har varmkörts. Larmar givetvis när det är dags att fylla på 1l men kan ju vara trevligt att kika lite då och då.
Även lönt att kika hur serviceläget ser ut inne i färddatorn, du ser kvarstående km eller månad/år när nästa service ska utföras (motorolja, mikrofilter, fordonskontroll, tändstift osv).

* kanske finns något lättare sätt om man har iDrive.

Inte varit med om några större konstigheter med min 325:a på 1100mil ännu (köpt i april förra året).

550 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
sedärja! mycket hjälpsamma personer här!
har kollat upp senaste service och det verkar bra. allting verkar bra. inget återkommande med effekt tappningen. kanske va nån engångs grej.

bilen säger att service behövs men den är i stort sett ny servad så de bör vara som så att tidigare ägare ej kunnat släcka lampan. vilket kan vara lurigt. ska göras en service efter löning och sen nolla igen smile har ni mer bra att veta saker så är de bara att skriva! smile

lite ojämn gång vid uppstart, är det vanligt ? förvinner efter någon sekund smile

4 261 Inlägg
13 juli 2015
D-alvarsson skrev:
har kollat upp senaste service och det verkar bra. allting verkar bra. inget återkommande med effekt tappningen. kanske va nån engångs grej.

bilen säger att service behövs men den är i stort sett ny servad så de bör vara som så att tidigare ägare ej kunnat släcka lampan. vilket kan vara lurigt. ska göras en service efter löning och sen nolla igen smile har ni mer bra att veta saker så är de bara att skriva! smile

lite ojämn gång vid uppstart, är det vanligt ? förvinner efter någon sekund smile

hur pigg är den då? är du nöjt med axxet?

man är alltid nojig när man köper bil. jag var orolig över minsta lilla grej när ja köpte min bimmer 5-6 månader sen. Ut och drifta nu;) ut och kör din bil och ha en fin sommar. ta lite bilder;)

550 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
panda666 skrev:
D-alvarsson skrev:

hur pigg är den då? är du nöjt med axxet?

man är alltid nojig när man köper bil. jag var orolig över minsta lilla grej när ja köpte min bimmer 5-6 månader sen. Ut och drifta nu;) ut och kör din bil och ha en fin sommar. ta lite bilder;)

är ju as nöjd. hur håller bak axel och koppling för bus körning? för den släpper ju inte på torrt enbart med gas så man får väl rycka i reglagen lite wink ska bege mig ut o fota lite nån dag och uppdatera min sida! smile

Sök