2716
Sök

Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda... Visa mer

luftgekühlt für alle
99 299 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2017
25 Inlägg
1 juni 2016
Peter_Eriksson skrev:
Kollade och såg din volvoskada, så såg jag mkt bekanta garage i bakgrunden och fattade vem du var, haha kul, hoppas du trivs bra i mitt gamla tillhåll :-)

Hehe, det gör jag absolut! smile

Ser ut att bli finfint med motorn där, mycket snyggt! Kommer förhoppnigsvis kännas riktigt bra att få sänka den på plats sen!

eeexcellent

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
Så bra, det finns riktigt bra potential i det garaget.. saknar det faktiskt!

Japp, bara det att det inte går att sänka ner den, måste tas in underifrån bak och sen upp på plats :-)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
Fy fan va gött!

Fick för mig att slita ur den spruckna vindrutan igår.. slipade plåtkanten nertill lite och slipade av några svetspunkter.. då jag misstänker att det blev lite för tight med den förra rutan. Sagt och gjort, blandade lite 2k färg som jag penslade på ordentligt och lät det härda ordentligt.

Tänkte, äh vafan.. det är ändå en beg ruta med lite stenskott och mjölk i kanten.. så jag satte dit listen runtom, trädde i en elkabel 2 varv runt med avslut nere i mitten.. smörjde in plåtkanten på bussen och la dit rutan (började med den så långt in det gick nere. Riktade in den, tryckte ner, bonkade på kanten uppe, sprang runt och började dra över kanten ner, ut och trycka ner, bonka lite, in igen och dra i sladden, ut igen och trycka, bonka osv repetition ca 100ggr kändes det som..

Till slut var rutfan i och hel dessutom, kände mig helt överlycklig att det kunde gå så bra och "lätt" :-D

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13346491_10153701762311636_7114404230440120828_n.jpg?oh=79c4dfec926a9c8a764203c2b6fd3552&oe=57C585D0

Inte nog med det.. tänkte att jag måste fan kolla igen om man inte kan få motorn att gå dugligt.. satte tillbaka originalfördelaren, grundinställde förgasaren, dit med tändkablar etc.. drog på starten.. puffade lite.. vred fördelaren, vrom, så startade den direkt och går bra! Ställde tändning med stroboskop och rattade ner tomgången lite, svarar bra på gas och låter frisk.. vafan.,. körde en testrunda och det gick hur bra som helst! Så nu slipper jag panikbyta motor innan besiktning osv, så sjukt gött!

Installerade även 2 bälten bak, ett 3punkts och ett midjebälte.. justerade även handbromsen så den tar tidigare.. varningstriangel i så nu är det bara att åka till närmsta besiktningsstation! (synd att det är röda dagar.. men på onsdag fanns en tid!).

10 164 Inlägg
6 juni 2016
Gött bar ut och njuta av sommaren nudå cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
japp, ska bara se om bilbekämpningen ger mig någon arbetsorder först :-)

10 164 Inlägg
6 juni 2016
Peter_Eriksson skrev:
japp, ska bara se om bilbekämpningen ger mig någon arbetsorder först :-)

Ja dom kan ställa till med mycket roll

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

så äre!
872 Inlägg
6 juni 2016
Bilen ser så bra ut så borde inte vara nå problem wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
Man kan ju hoppas på att det inte blir en saftig arbetsorder iaf :-)

Var ute på en provtur på några km idag och det kändes riktigt riktigt bra att äntligen få köra bussen på riktigt!

Vad som skulle kunna va nåt på besiktningen är möjligtvis Co-halt på tomgång och ljusinställningar.. annars har jag svårt att se att det skulle kunna va några större grejer. Får hålla tummarna för att det går vägen :-D

så äre!
872 Inlägg
7 juni 2016
Gör så att du kan lätt komma åt förgasaren. Ifall besstekniken är inte grinig och har inte så mycket att göra så kan hen ge möjlighet till att justera co halten smile och ljusinställningen kan du fråga själv ifall du får justers ifall den står åt pipan smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Eat/Sleep/Volkswagen

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2016
Trådstartare
Jepp, jag har förberett med en liten skruvmejsel som funkar både till förgasare och lyktor :-)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
Japp japp, då har man varit och reggat om bussen till luftkylt och fått en liten arbetsorder :-)

Det blev inte så farligt som sagt.. men måste tillbaka på obokad återkontroll.

vänster handbroms - bromsverkan otillräcklig (justerat backar idag så det är nog grönt nu)
höger lyse - ljusbild för låg (de skruvade lite men den ändrades inte) testade hemma och det är också fixat nu

sen var det ett par bra att veta, mindre rostskada längsgående och tvärgående balk bak, enkla lagningar som jag tar framöver.
Damasker spindelleder övre - skadade.. har nya liggandes och de ska bytas så fort jag hinner (så man slipper byta lederna).

Så jag åker in på efterkontroll imorn och hoppas det räcker för godkänd besiktning och 2 års körning :-)
Jag ska även skruva upp CO lite då den låg onödigt lågt (0,1) och jag får ha upp till 4,5.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
Vann även tillbaka lite lastvikt då bilen vägde in på 1380kg, 200kg lättare än sist då den hade vattenkyld gjutjärnsmotor med kylare och värmepaket samt inredning i stålprofiler.

133 Inlägg
8 juni 2016
Riktigt kul att se att den har blivit besiktigad snart! wink  Har följt renoveringen ändan sen början, riktigt bra jobb har du gjort! Önskar dock att jag kunde lite mer om dessa härliga bilar! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
fixade felen igår kväll och gjorde återkontroll en 8 imorse, så nu är det bara att tuta och köra i två år :-D

blir nog en sväng till bugrun mantorp lör-sön :-)

25 Inlägg
9 juni 2016
Peter_Eriksson skrev:
fixade felen igår kväll och gjorde återkontroll en 8 imorse, så nu är det bara att tuta och köra i två år :-D

blir nog en sväng till bugrun mantorp lör-sön :-)

Härligt! Grattis till lyckas bes. smile

eeexcellent

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 494 Inlägg
9 juni 2016
Grattis :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

10 164 Inlägg
9 juni 2016
Grattis cool

så äre!
872 Inlägg
9 juni 2016
Vad kul! Grattis smile åker imorrn mot mantorp så skriv här när du är framme på BR! Skulle vara jätte trevligt o få se pärlan live! wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Eat/Sleep/Volkswagen

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
Tackar hörni! :-)

Jag brukar alltid bo på den lite lugnare fläcken vid dunlop-däcket på bugrun, så där ska det nog va ganska lätt att hitta bussen!

Sök