Köpråd! billigare snabb projektbil?

sattez
21 juli 2015 · 7 Inlägg

Tjena!

Har börjat bli småsugen på en projektbil inför vintern..

Men vet inte vart jag ska börja riktigt, vill ju såklart ha en bil som efter "projektet" kommer vara helst väldigt snabb och samtidigt se exklusiv ut dvs va en blickfångare (av rätt skäl).

Har kollat runt lite på blocket men vet inte riktigt vad som är bäst, motor kan jag tänka mig införskaffa i efterhand men annars är ju en bil med trimvänlig motor bra!

gärna coupe
helst bakhjulsdriven eller 4WD men framhjulsdriven funkar väl helt ok de med
låg vikt eller möjlighet till viktförminskning.

ja, vet inte vad mer det finns att skriva, kom med förslag och gärna tips!
tack på förhand!

Senast redigerat av sattez (21 juli 2015)

Zibs
21 juli 2015 · 20 Inlägg

Budget på själva bilköpet är?

sattez
21 juli 2015 · 7 Inlägg

0-30 tusen på bilen.
delar o sånt som kommer inköpas i efterhand har jag ingen direkt budget på men kommer ju inte köpa notordelar för 200k i efterhand typ wink .

Zibs
21 juli 2015 · 20 Inlägg

Beror ju helt på vad du gillar för bilmodeller osv. Om jag hade varit i din sits hade jag lagt pengarna på en fin saab 9000 2.3T/Aero A50, det vill säga jubileumsmodellen som kom 1998. Ska tilläggas att en fin 9000 modell är svår att hitta. Sen finns ju volvo 240/740/940. Men som sagt beror helt på vad du tycker ser "exklusivt" ut. Att få en exklusiv bil i mitt tycke under 30k kan bli svårt!

sattez
21 juli 2015 · 7 Inlägg

Zibs skrev:
Beror ju helt på vad du gillar för bilmodeller osv. Om jag hade varit i din sits hade jag lagt pengarna på en fin saab 9000 2.3T/Aero A50, det vill säga jubileumsmodellen som kom 1998. Ska tilläggas att en fin 9000 modell är svår att hitta. Sen finns ju volvo 240/740/940. Men som sagt beror helt på vad du tycker ser "exklusivt" ut. Att få en exklusiv bil i mitt tycke under 30k kan bli svårt!

Har faktisk tkollat på saab, dock 900 turbo coupe modellen.
Det är nog som du säger, men om vi säger att den ska se riktigt fräsch ut och gå bra.

Ja volvo är ju bang for buck. Men vill inte ha för mycket volvoraggar stil om du fattar haha wink

simlar
21 juli 2015 · 5 526 Inlägg

BMW 7-serie, E32 eller E38 lär ju vara tillräckligt exklusiva och en fräsch en lär vara en bra blickfångare.
BMWs motorer verkar även uppskatta överladdning så skulle säga att dem är minst lika enkla att trimma som en rödblockare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Powe_R
21 juli 2015 · 414 Inlägg

A8 4.2q? man får väl en runt år 95-00 för ca 25-40k

4wd, 300-310hk, mycket utrustning även med dagens mått, kaross helt i aluminium = lätt för storleken samt ingen rost. Stor del av bilens vikt ligger i utrustningsnivån, så att lätta denna bil går utan problem.

Altenativt finns ju e38 7-serie, dessa finns dock inte som 4wd, många rostiga exemplar finns, hittar du en fin för bra pris är detta en bil som ger extremt mycket bil för pengarna.

Skulle jag leta bil för ca 30000:- skulle jag definitivt kolla på 740/750 runt 95-00 eller A8 4.2q ca 95-00. Ibland kan man även hitta en helt ok 540 e39 för dessa pengar. Ger bra "bang for buck" 
Skulle jag vilja ha FWD så skulle det nog bli en Peugeot 607 3.0. Ger ju en del för pengarna också.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 juli 2015 · 856 Inlägg

Nissan 200sx? Brukar gå att hitta inom din budget med lite småfel och annat plock som går att lösa under en vinter. Fördelen är ju att det går att få okej effekt i de utan att man behöver sälja ena njuren.

Annars som Powe_R skrev ovan, en lagom inkörd Audi A8 - de brukar ha gott om utrustning original och går att få löjligt feta med rätt stuk! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang