Myndighet: Återkalla fler körkort från äldre

CarpeDiem German Engineering
5 augusti 2015 · 9 081 Inlägg

Sverige är det enda land i Norden som inte har hälsokontroller för äldre förare vilket är märkligt, våra grannländer i Norden har hälsokontroller varje år så fort föraren fyller 75 år. Organisationen PRO är helt emot, vilket är konstigt.

Vad tycker ni? Ska vi ha hälsokontroller varje år som övriga länder?

Länk: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndi … fran-aldre

Senast redigerat av CarpeDiem (5 augusti 2015)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Mack Forum- och sitemoderator
5 augusti 2015 · 26 155 Inlägg

För förare i Sverige som passerat 75 år så tycker jag det är helt legitimt att kunna kräva årlig - eller åtmindstone vartannat - hälsokontroll.
Behöver inte kosta så mycket, och hur man än vrider på det hela så är en olämplig förare som blir funnen och bortplockad bättre än att en olycka inträffar där denne eller någon annan i värsta fall får sätta livet till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hamilton
5 augusti 2015 · 8 864 Inlägg

Alla borde testas oavsett ålder.

Fotograf på tierpidag.se
TobiasOlsen
5 augusti 2015 · 72 Inlägg

Jag jobbar på sjukhus, och det är inte alls ovanligt det kommer in gamla och sjuka personer i luckan som tar bilen dit. Vissa ser mer eller mindre döende ut, men det är ju inte så farligt att "bara ta bilen". Håller fullständigt med om att kontroller borde införas, det är många fler än man tror av denna kategori.

HK är hur fort du kör in i en mur.
NM är hur långt muren flyttar sig när du kört in i den.
Volvo 740 GL "Veemer V8" (1990)
joakim89
5 augusti 2015 · 1 265 Inlägg

Varannat år från 50år och uppåt.. varje år från 60 och uppåt, 70år och uppåt 2ggr per år
De låter väl rimligt?

simlar
5 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

Borde vara samma krav som för C- och D-behörighet tycker jag.
Dvs hälsodeklaration och synintyg var 5e år för de under 45år och som sedan även kompletteras med ett läkarintyg för de över 45år.

När du därefter behöver förnya ditt körkort ska din ansökan kompletteras med en hälsodeklaration och ett synintyg, om du är under 45 år. Om du har fyllt 45 år, ska din ansökan kompletteras med ett läkarintyg.

http://www.korkortsportalen.se/nya-kork … origheter/

Sen anser jag även att det borde vara högre krav på synen, helt sjukt hur dålig syn man får ha utan att glasögon blir ett krav på körkortet.

Senast redigerat av simlar (5 augusti 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
_Thor_
5 augusti 2015 · 512 Inlägg

Mack skrev:
För förare i Sverige som passerat 75 år så tycker jag det är helt legitimt att kunna kräva årlig - eller åtmindstone vartannat - hälsokontroll.
Behöver inte kosta så mycket, och hur man än vrider på det hela så är en olämplig förare som blir funnen och bortplockad bättre än att en olycka inträffar där denne eller någon annan i värsta fall får sätta livet till.

Håller med. Men tycker att det är mycket upp till individen att avgöra vad den klarar av och inte. Och tycker det känns lite fel att kräva av våra föräldrar och deras föräldrar att behöva bevisa att dem är dugliga bara för att dem blir till åren komna.

Så lite längre intervall, och mer beroende på individens hälsa när nästa kontroll bör äga rum.

-

Visst blir man lite frustrerad när en gammal man med keps kör 30 på en 70-väg, men det betyder nog mycket för honom att ha friheten av en bil.

Mack Forum- och sitemoderator
5 augusti 2015 · 26 155 Inlägg

_Thor_ skrev:

Mack skrev:
För förare i Sverige som passerat 75 år så tycker jag det är helt legitimt att kunna kräva årlig - eller åtmindstone vartannat - hälsokontroll.
Behöver inte kosta så mycket, och hur man än vrider på det hela så är en olämplig förare som blir funnen och bortplockad bättre än att en olycka inträffar där denne eller någon annan i värsta fall får sätta livet till.

Håller med. Men tycker att det är mycket upp till individen att avgöra vad den klarar av och inte. Och tycker det känns lite fel att kräva av våra föräldrar och deras föräldrar att behöva bevisa att dem är dugliga bara för att dem blir till åren komna.

Så lite längre intervall, och mer beroende på individens hälsa när nästa kontroll bör äga rum.

-

Visst blir man lite frustrerad när en gammal man med keps kör 30 på en 70-väg, men det betyder nog mycket för honom att ha friheten av en bil.

Min morfar vägrade ge upp körkortet, trots att han bland annat gick på flera tunga mediciner jag idag inte minns vad dom exakt hette, mer än att flera av dom hade varningssymboler.
Alla visste att han var suicidal därför att han flera gånger hade uttalat hoten att "så länge han hade bilnycklarna så var han man över sitt eget öde", men inget gick där att göra.
Att han i övrigt med nöd och näppe tog sig fram med rullator och hade smidigheten närmast ett gammalt kylskåp var uppenbarligen inte heller något hinder, ej heller att han vid ett tillfälle körde över ett mindre dike och ut på en åker innan han själv insåg vad som hade hänt, och körde ut på vägen igen.

Vart jag vill komma är att ibland tycker jag att man inte kan se till den ensamme individens tyckande när det kommer till bilkörningen, därför att vissa inser inte sina begränsningar. De är glada av att ha körkortet som de tog för 50 år sedan när knappt en cirkulationsplats var uppfunnen, och de ser inget problem i sitt handlande när de vinglar över vägen eller inte ser vad dom backar på därför att de inte längre orkar vända på sig.
I fallet med min morfar slutade det med att hans läkare till slut tog av honom kortet, men det dröjde länge innan det blev en möjlighet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Jag vistas större delen av min vakna tid på dygnet i trafiken. Dessa personer är verkligen ett problem. Det värsta jag sett var en man som kommer ut ur sjukhusets huvudentré med kryckor och en anhörig som håller honom på benen. Hon ska hämta honom i bil som står parkerad utanför entrén. Gubben såg helt färdig ut, men gissa vem som körde därifrån. Helt åt helvete är det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
trippelturbo Trucker
6 augusti 2015 · 2 710 Inlägg

Har varit lastbilschaufför i ca 5 år, kört i alltifrån Sthlm till Sveriges minsta håla.. Ja, äldre är stora trafikfaror! Speciellt när folk börjar/slutar. Det jag dock märkt att det inte är så många äldre ute på Sthlms vägar dessa tider.. kan dom kanske insett att dom är trafikfara i den hektiska trafiken?!

I övrigt håller jag med många av er, kontroller borde införas!

Fart missbrukare
Muttley
6 augusti 2015 ·

Var 5 år från 18 års ålder.  Klappat och klart.   

Tänk på han som skicka sin kompis till optikern och fick sitt körkort wink

Janneutanb
6 augusti 2015 · 7 271 Inlägg

Körkort är ingen rättighet oavsett ålder. Klart som fan att man inte ska ha körkort om man knappt kan gå!
Läkarintyg efter 60 som måste förnyas var 5 år till 70. Sen varannan till 76 och därefter varje år.

Jag såg en gubbe som tog 10 minuter att gå 5 till sin bil med en ica kasse...
Han hade inget bakom en ratt att göra.

felixtb
6 augusti 2015 · 76 Inlägg

trippelturbo skrev:
Har varit lastbilschaufför i ca 5 år, kört i alltifrån Sthlm till Sveriges minsta håla.. Ja, äldre är stora trafikfaror! Speciellt när folk börjar/slutar. Det jag dock märkt att det inte är så många äldre ute på Sthlms vägar dessa tider.. kan dom kanske insett att dom är trafikfara i den hektiska trafiken?!

I övrigt håller jag med många av er, kontroller borde införas!

Bor i Stockholm och vet av mina far/morföräldrar att de undviker rusningstrafiken. Något de gör helt rätt i om de föredrar att köra i ett lugnare tempo. När jag åker med dem i lugn trafik så kan de ju köra bra.

Sedan är det väl för övrigt så att unga män mellan 18-25år (jag) står för de flesta olyckorna och inte äldre personer.

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

felixtb skrev:

trippelturbo skrev:
Har varit lastbilschaufför i ca 5 år, kört i alltifrån Sthlm till Sveriges minsta håla.. Ja, äldre är stora trafikfaror! Speciellt när folk börjar/slutar. Det jag dock märkt att det inte är så många äldre ute på Sthlms vägar dessa tider.. kan dom kanske insett att dom är trafikfara i den hektiska trafiken?!

I övrigt håller jag med många av er, kontroller borde införas!

Bor i Stockholm och vet av mina far/morföräldrar att de undviker rusningstrafiken. Något de gör helt rätt i om de föredrar att köra i ett lugnare tempo. När jag åker med dem i lugn trafik så kan de ju köra bra.

Sedan är det väl för övrigt så att unga män mellan 18-25år (jag) står för de flesta olyckorna och inte äldre personer.

Att unga män är med i olyckor beror inte bara på att de kör som svin. Kombinationen av senil farbror/tant som knappt vet att de kör bil och en hetsig snorvalp resulterar i olyckor och jag tycker att det är lika mycket vägsniglarnas fel som de som kör för fort. Om folk i allmänhet slutar ligga vid mittlinjen i 10-15 km/h under skyltad hastighet så kommer många men inte alla att sluta göra vansinnesomkörningar.

Diskuterat detta i tidigare trådar och blivit hatad för att jag resonerar som jag gör... Så skippa sura komentarer...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
6 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

Det borde även vara årligt lämplighetstest för alla under 30, intervju och enkätundersökningar för att minimera antalet 19-25åriga (oftast) unga män som ser sig själva som gudar bakom ratten. Exempelvis frågan "Kan du häva en plötslig sladd i 120km/h?" skulle kunna få bort många olämpliga förare.

Tyvärr är ålder en dålig norm för skröpelbedömning. Enklast och bäst vore om läkare hade skyldighet att bedöma vid varje enskild patient som söker vård i andra ärenden. Sedan är det ingen dum idé med obligatorisk läkarundersökning vid förnyande av körkort oavsett ålder. Jag själv får köra bil utan glasögon för min syn var "ok" när jag tog kort för 25år sedan. Idag skulle jag vara livsfarlig utan glasögon.

Senast redigerat av caromania (6 augusti 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:
Det borde även vara årligt lämplighetstest för alla under 30, intervju och enkätundersökningar för att minimera antalet 19-25åriga (oftast) unga män som ser sig själva som gudar bakom ratten. Exempelvis frågan "Kan du häva en plötslig sladd i 120km/h?" skulle kunna få bort många olämpliga förare.

Tyvärr är ålder en dålig norm för skröpelbedömning. Enklast och bäst vore om läkare hade skyldighet att bedöma vid varje enskild patient som söker vård i andra ärenden. Sedan är det ingen dum idé med obligatorisk läkarundersökning vid förnyande av körkort oavsett ålder. Jag själv får köra bil utan glasögon för min syn var "ok" när jag tog kort för 25år sedan. Idag skulle jag vara livsfarlig utan glasögon.

Ålder är väl en väldigt bra norm... Folk får sämre syn, hörsel, balans ja alla sinnen och funktioner i kroppen blir av naturen sämre med ålder.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JFfoto
6 augusti 2015 ·

Ja man blir ju inte förvånad längre när man läser om gamlingar som kör i motsatt riktning på motorvägar eller som kör in i butiker där dom trampat på fel pedal.

Senast redigerat av Kalltkaffe (6 augusti 2015)

caromania Forummoderator
6 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Det borde även vara årligt lämplighetstest för alla under 30, intervju och enkätundersökningar för att minimera antalet 19-25åriga (oftast) unga män som ser sig själva som gudar bakom ratten. Exempelvis frågan "Kan du häva en plötslig sladd i 120km/h?" skulle kunna få bort många olämpliga förare.

Tyvärr är ålder en dålig norm för skröpelbedömning. Enklast och bäst vore om läkare hade skyldighet att bedöma vid varje enskild patient som söker vård i andra ärenden. Sedan är det ingen dum idé med obligatorisk läkarundersökning vid förnyande av körkort oavsett ålder. Jag själv får köra bil utan glasögon för min syn var "ok" när jag tog kort för 25år sedan. Idag skulle jag vara livsfarlig utan glasögon.

Ålder är väl en väldigt bra norm... Folk får sämre syn, hörsel, balans ja alla sinnen och funktioner i kroppen blir av naturen sämre med ålder.

Det finns många 70åringar som är i betydligt bättre skick än många 50åringar. Men men, det är struntsamma. Anmälningsplikt hos läkare vore lösningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
turbodeath
6 augusti 2015 · 2 452 Inlägg

o vad skall en gubbe på 75 år göra på vägen,när dom har gratis buss från 65 års ålder samnt kan få färdtjänst....nä hälsokontroll från 60 isåfall...

döden kommer tillbaka
Muttley
6 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Det borde även vara årligt lämplighetstest för alla under 30, intervju och enkätundersökningar för att minimera antalet 19-25åriga (oftast) unga män som ser sig själva som gudar bakom ratten. Exempelvis frågan "Kan du häva en plötslig sladd i 120km/h?" skulle kunna få bort många olämpliga förare.

Tyvärr är ålder en dålig norm för skröpelbedömning. Enklast och bäst vore om läkare hade skyldighet att bedöma vid varje enskild patient som söker vård i andra ärenden. Sedan är det ingen dum idé med obligatorisk läkarundersökning vid förnyande av körkort oavsett ålder. Jag själv får köra bil utan glasögon för min syn var "ok" när jag tog kort för 25år sedan. Idag skulle jag vara livsfarlig utan glasögon.

Ålder är väl en väldigt bra norm... Folk får sämre syn, hörsel, balans ja alla sinnen och funktioner i kroppen blir av naturen sämre med ålder.

Fast de kvittar om du är 18 eller 60.  Din syn kan förändras på ett halvår när du är 24. Du kan få dolda sjukdomar på ett kick. 
De kostar 180 kr? för en läkarundersökning. De har alla med körkort råd med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang