Val av friktionsdäck

VipMartie
8 september 2015 · 537 Inlägg

Hej!

Känner att jag skulle behöva några att bolla frågan med för att se saker från andra perspektiv.

Min kära sambo behöver nya vinterdäck, frågan är då vad man ska köpa? Hon har en Honda Civic FK2 1.8 -06 och kör ca 1000mil om året (åker i princip bara inom Stockholm, förort och stadstrafik), därmed kommer vi att ha mönster kvar länge.

Då bilen även rullar i stor-stockholm är det uteslutet dubbfritt som gäller (för att slippa böter).

Däcken jag har valt ut är följande:

- Nokian Hakkapeliitta R2
http://infosite.se/Friktionsdack/576553 … 0R16%2094R

- GoodYear UltraGrip ICE-2
http://infosite.se/Friktionsdack/620184 … 0R16%2094T

Vad ska man välja? Enligt länkarna ovan så undrar jag hur ett däck med "F" i våt väglag kan klassas som bra? Visserligen kanske de har perfekta egenskaper på is och snö, men vissa storstadsvintrar är ju mestadels vått. Sen vill jag reservera mig om det skulle komma någon fet snö period närmsta vintrarna.

Så vilka av dessa två skulle ni ha valt och varför?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
mrcarflow
8 september 2015 · 139 Inlägg

Nokian hade jag nog valt de har bäst egenskaper!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
VipMartie
8 september 2015 · 537 Inlägg

Hur upplever du våtegenskaperna?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
mrcarflow
8 september 2015 · 139 Inlägg

Dom är schyssta Morsan har såna dom har bra grepp och hon har inte klagat över något men personligen känner jag inte till våtegenskaperna men  vad jag vet efter att ha monterat däck i 10 år är att Nokian tillverkar det absolut bästa däcken.

Bra fakta har du  här http://www.nokiantyres.se/vinterdack/no … liitta-r2/

Lycka till med däckvalet :-)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
VipMartie
8 september 2015 · 537 Inlägg

Den länken duger för mig! big_smile

Tittar man här så är ju inte våtegenskaperna så illa
http://www.nokiantyres.se/innovativt-ar … plameller/

Tack ska du ha!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
3rensho
8 september 2015 · 23 Inlägg

Klicka hem en oberoende test från någon av våra större biltidningar i Sverige. Kostar inte många kronor. På tillverkarnas hemsida får man känslan av mycket skitsnack. Tänk även på att dubbfria är betydligt sämre på sommaren smile

Senast redigerat av 3rensho (8 september 2015)

Lowpass
9 september 2015 · 1 224 Inlägg

Jag kör med dessa Nokian du länkat i det första inlägget. Det är det bästa däcket jag någonsin har upplevt. Bra grepp och riktigt tyst dessutom

i-vtec Do you?
3milius
9 september 2015 · 296 Inlägg

Klassningen är att betrakta som något trivialt.

Den sitter även på 10" däck som är till för släpvagns-baracker och biltransportsläp, bara för att alla däck måste ha den klassningen när de ska användas på allmän väg, där gör de inte mycket nytta och vi som har en sådan kund som stammis på våran däckfirma måste ha stora högar av dem för de går åt, ibland flera på en vecka. Tror inte våtegenskaperna på en barack har så stor betydelse och inte heller hur mycket bensin som går åt i baracken. Visst, de passar även Mini Cooper, men det är ju heavy-duty däck som är gjorda just för dylika applikationer.

Så ta den med en nypa salt. Ännu ett sånt där larvigt miljö-påhitt där verkligheten är annorlunda.
För sommardäck kan de ge vissa indikationer, men har hört rykten om att för vinterdäck är det samma som med 10" däcken, bara ett klistermärke ditlappat för man måste.. Hur mäter de bränsleförbrukningen i olika mängder snö? Eller mäts den på bar asfalt trots att däcket är gjort för snö och is? Vägljudet på snö respektive asfalt med dubb då? Nä, går inte utläsa någonting av det på vinterdäck.

Nokian är premiumdäck, de vet precis vad de håller på med när det gäller vinterdäck,
sommardäcken däremot skulle jag aldrig betala priset för. Vinterdäcken är väldigt häftigt prissatta, men värda det, om man har råd.

Andra bra däck är Michelin, Continental och Goodyear, naturligtvis, då dessa är premiumdäcken.

En lite billigare favorit som jag själv provat länge är Kumho KW21.
Väldigt positivt överraskad vart jag, de har riktigt bra grepp, väl värda priset,
skulle rekommendera dem till vem som helst med liten till mellanstor bil.
Hur väl de lämpar sig på gamla Cadillacs på över 2 ton kan jag inte svara på.

VipMartie
9 september 2015 · 537 Inlägg

Tack för alla svar!

För att förtydliga så kommer däcken endast att användas under vinterhalvåret. Ibland har vi dock vintrar med dålig snö och mycket vatten istället, därav min fråga om våtegenskaper smile

Jag har beställt hakkapeliitta R2 nu. Får se vad de går för smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Cupra_
9 september 2015 ·

VipMartie skrev:
Tack för alla svar!

För att förtydliga så kommer däcken endast att användas under vinterhalvåret. Ibland har vi dock vintrar med dålig snö och mycket vatten istället, därav min fråga om våtegenskaper smile

Jag har beställt hakkapeliitta R2 nu. Får se vad de går för smile

MVH / Martie

Jag har haft Hakka R2 på en jobbil i två vintrar. Framhjulsdriven skoda Octavia.
Jag tyckte de var riktigt bra (för att vara odubbade). Bra komfort och bra grepp i snö, funkade bra vid normal körning på blöt asfalt/slask. Isiga grusvägar sög de dock kapitalt på, men det gör alla dubbfria däck mer eller mindre.. Tror du blir nöjd.



För övrigt kan jag säga att jag hade Conti viking Contact 6 (odubbade) på min seat förra vintern.
De tyckte jag var grymt bra faktiskt, men jag är mer för dubbdäck så i år blir det dubbat.

Nokian D3 fick vi på jobbet till förra vintern. De suger stenhårt i svenskt vinterväglag vill jag lova, så pass att vi nämnt det för facket..

Senast redigerat av Deception (9 september 2015)

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 september 2015 · 10 427 Inlägg

Kanske lönt att testa något "europeiskt" friktionsdäck om man mestadels kör på vått. T ex Nokian WR D3 snarare än Nokian Hakkapeliitta R2, men prestanda på snö/is lär ju vara sämre.

Cupra_
9 september 2015 ·

steifan skrev:
Kanske lönt att testa något "europeiskt" friktionsdäck om man mestadels kör på vått. T ex Nokian WR D3 snarare än Nokian Hakkapeliitta R2, men prestanda på snö/is lär ju vara sämre.

Det var faktiskt ofantligt mycket sämre på vinterväglag än R2..

mrcarflow
10 september 2015 · 139 Inlägg

Ja alltså ska man kolla friktionsdäck rent generellt så är achilles friktionsdäck bra dessa har jag haft och klarat mig fint. Så MÄRKE är inte så viktigt allt beror på föraren om föraren kör snabbt, drar igång i kurvor, kör fort bromsar in snabbt gör hårda inbromsningar osv osv osv.

Bästa är att prata med sin lokala däck gubbe och fråga.... jag monterar 50 däck om dagen i snitt och av dessa är majoriteten dubbdäck tongue

dubbdäck sägs vara säkrare på vintern

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Lowpass
10 september 2015 · 1 224 Inlägg

Jaaaa meeen nuuu bodd trådskaparn i stockholm vaaaa

i-vtec Do you?
DasAuto
10 september 2015 · 2 751 Inlägg

Köpte förra vintern Michelin Alpine Sport 3 för 1200kr/st 245/40/18
Greppar bra på IS och Snö. Jävligt stabila på vått och i högre farter

Senast redigerat av DasAuto (10 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
10 september 2015 · 2 751 Inlägg

steifan skrev:
Kanske lönt att testa något "europeiskt" friktionsdäck om man mestadels kör på vått. T ex Nokian WR D3 snarare än Nokian Hakkapeliitta R2, men prestanda på snö/is lär ju vara sämre.

Vet man vad man har för däck och anpassar farten där efter så klarar man sig på allt i princip.
De farligaste i trafiken skulle jag säga är Bluetooth-Lasse i sin XC70 Cross Country med splirrans nya Hakkapellita ultraextremesuperduper däck som tror att han är odödlig big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 september 2015 · 10 427 Inlägg

Deception skrev:

steifan skrev:
Kanske lönt att testa något "europeiskt" friktionsdäck om man mestadels kör på vått. T ex Nokian WR D3 snarare än Nokian Hakkapeliitta R2, men prestanda på snö/is lär ju vara sämre.

Det var faktiskt ofantligt mycket sämre på vinterväglag än R2..

WR borde vara ofantligt mycket bättre på vått än vanliga "nordiska" friktionsdäck också. Blir ju ganska dramatiska val man måste göra wink //Dubbdäckskramare

torsen
10 september 2015 · 7 236 Inlägg

DasAuto skrev:
Vet man vad man har för däck och anpassar farten där efter så klarar man sig på allt i princip.
De farligaste i trafiken skulle jag säga är Bluetooth-Lasse i sin XC70 Cross Country med splirrans nya Hakkapellita ultraextremesuperduper däck som tror att han är odödlig big_smile

Så sant, så sant.
Alldeles för många invaggas i falsk säkerhet efter att ha läst tester och reklam för det däck just dom har.
Många läser däcktester som fan läser bibeln.cool
Anpassa farten efter omständigheterna är vad som gäller.
Basta Cosi!cool

VipMartie
12 september 2015 · 537 Inlägg

Intressanta diskussioner!

Tror att jag har gjort rätt när jag valde hakkapeliitta R2 i alla fall, jag resonerar som så, att min tjej kör inte fort oavsett väderlek (vatten eller snö). Viktigaste är framkomligheten som typ vintern runt 2010, jag fastnade överallt! Vid blött väglag (vid regn) kommer man ändå fram. Det blir ju kurv och bromstagningen som är kritisk. Jag är dock övertygad om att hur dålig hakkapeliitta nu är på vått väglag så är de inte lika dåliga som kingstar, ling long osv...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
mrcarflow
15 september 2015 · 139 Inlägg

Precis håller med, kör på det du och lycka till:) sen är det som Torsen säger "Anpassa farten efter omständigheterna är vad som gäller"

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang