Klassningen är att betrakta som något trivialt.
Den sitter även på 10" däck som är till för släpvagns-baracker och biltransportsläp, bara för att alla däck måste ha den klassningen när de ska användas på allmän väg, där gör de inte mycket nytta och vi som har en sådan kund som stammis på våran däckfirma måste ha stora högar av dem för de går åt, ibland flera på en vecka. Tror inte våtegenskaperna på en barack har så stor betydelse och inte heller hur mycket bensin som går åt i baracken. Visst, de passar även Mini Cooper, men det är ju heavy-duty däck som är gjorda just för dylika applikationer.
Så ta den med en nypa salt. Ännu ett sånt där larvigt miljö-påhitt där verkligheten är annorlunda.
För sommardäck kan de ge vissa indikationer, men har hört rykten om att för vinterdäck är det samma som med 10" däcken, bara ett klistermärke ditlappat för man måste.. Hur mäter de bränsleförbrukningen i olika mängder snö? Eller mäts den på bar asfalt trots att däcket är gjort för snö och is? Vägljudet på snö respektive asfalt med dubb då? Nä, går inte utläsa någonting av det på vinterdäck.
Nokian är premiumdäck, de vet precis vad de håller på med när det gäller vinterdäck,
sommardäcken däremot skulle jag aldrig betala priset för. Vinterdäcken är väldigt häftigt prissatta, men värda det, om man har råd.
Andra bra däck är Michelin, Continental och Goodyear, naturligtvis, då dessa är premiumdäcken.
En lite billigare favorit som jag själv provat länge är Kumho KW21.
Väldigt positivt överraskad vart jag, de har riktigt bra grepp, väl värda priset,
skulle rekommendera dem till vem som helst med liten till mellanstor bil.
Hur väl de lämpar sig på gamla Cadillacs på över 2 ton kan jag inte svara på.