3608
Sök

Köpråd bruksbil

3 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Tjenare,

Har en dailydriver som jag av en händelse råkat lägga en hel del pengar på och blivit omlackerad bl.a så tänkte ställa av den och ha den som sommarbil istället. Så nu går letandet efter ett bra komplement som kan agera som bil för a till b, dra släpvagn, och åka till stugan etc.

Har tittat en del och vill helst ha bakhjulsdriven bil för dels för att försöka ha lite skoj när snön väl faller och hoppas man inte åker in i en lyktstolpe eller av vägen lol Små kikat på lite äldre bmw vet ej om detta är ett klokt val. Hört och läst  en del att äldre tyska bilar är bra saker och pålitliga så länge de sköts. Det som oroar mig lite är om det finns mycket elektronik som kan strula och göra det jävligt för en. Sett att många andra rekommenderar äldre Volvo's 740,940 serien. Skulle kunna tänka mig en kombi ifrån dem men de ser ju inte jätteroliga ut och läst att åka på motorväg med dem är allt annat är ett nöje ( är det sant ) ?

Här är några jag kikat på är detta några att ha tro? Vill ju helst inte lägga ned hur mycket som helst för att fixa en bruksbil.

http://www.blocket.se/eslov/BMW_525_i_E … 16&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 16&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_523i … 16&w=3

Har ni några andra tips på vad man ska se efter eller bilmodeller som är "pålitliga" slitvargar som klarar av mycket bilkörning och road trips tveka inte att skriv.

Hoppas det inte blev alltför virrigt med texten ovan.

Evildan
20 oktober 2015
nisselarsson skrev:
Tjenare,

Har en dailydriver som jag av en händelse råkat lägga en hel del pengar på och blivit omlackerad bl.a så tänkte ställa av den och ha den som sommarbil istället. Så nu går letandet efter ett bra komplement som kan agera som bil för a till b, dra släpvagn, och åka till stugan etc.

Har tittat en del och vill helst ha bakhjulsdriven bil för dels för att försöka ha lite skoj när snön väl faller och hoppas man inte åker in i en lyktstolpe eller av vägen lol Små kikat på lite äldre bmw vet ej om detta är ett klokt val. Hört och läst  en del att äldre tyska bilar är bra saker och pålitliga så länge de sköts. Det som oroar mig lite är om det finns mycket elektronik som kan strula och göra det jävligt för en. Sett att många andra rekommenderar äldre Volvo's 740,940 serien. Skulle kunna tänka mig en kombi ifrån dem men de ser ju inte jätteroliga ut och läst att åka på motorväg med dem är allt annat är ett nöje ( är det sant ) ?

Här är några jag kikat på är detta några att ha tro? Vill ju helst inte lägga ned hur mycket som helst för att fixa en bruksbil.

http://www.blocket.se/eslov/BMW_525_i_E … 16&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 16&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_523i … 16&w=3

Har ni några andra tips på vad man ska se efter eller bilmodeller som är "pålitliga" slitvargar som klarar av mycket bilkörning och road trips tveka inte att skriv.

Hoppas det inte blev alltför virrigt med texten ovan.

Tjenare och välkommen hit.

Gällande pålitligheten hos BMW finns det olika åsikter och jag är en av dom med dåliga erfarenheter efter flertalet ägda bilar från märket.
Men av de tre du letat fram tycker jag att den internetuppkopplade 523ia förefaller som det bättre köpet inte minst tack vare automatlåda och tygklädsel, skinn är kallt på vintern.
Den 523 som kan fixa frukostmackorna åt dig är faktiskt rätt fin även i verkligheten och manuell kanske är att föredra om man är leksugen.
Ska du inte köra sönder bilen i vinter kan den fräscha E34 vara ett alternativ, men synd att sätta den i en stolpe och dränka den i saltlake då sådana i fint skick börjar bli sällsynta.

Gammal 700/900 är en stryktålig vinterkälke med som du skrev tämligen mediokra högfartsegenskaper, men motorvägsfart och mer därtill fungerar utmärkt även i en sådan. Fördelen där är väl att en b230 på varvstopp brukar kunna ta dig hem fast den är gravt överhettad och det är ruskigt enkla bilar att hitta delar till och reparera.

Ett annat kort som kom upp i en annan tråd är Opel Omega, en rymlig tyst och bekväm doldis som ofta är gubb/tantkörd med få mil och bra servicehistorik.

http://www.blocket.se/ostergotland/Opel … 12&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Opel_Omeg … 12&w=3

Finns även några för mindre pengar som rullat längre.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
20 oktober 2015
Utav de du länkade är den första dvs e34an den absolut trevligaste, men det är samtidigt en för ovanlig och för fin bil att brukas på det viset smile

Jag hade satsat på den sista du länkade, ser ut att vara i bra skick och är underbar att åka i smile

evildans tips om omega är inte heller dåligt, väldigt trevliga bilar att åka i... dock inte riktigt i samma klass som bmw
Senast redigerat av CHEEVA (20 oktober 2015)

3 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Kanske skulle formulerat mig lite annorlunda. Tanken är inte att köra sönder den under vintern. Men ha en bil som man inte behöver vara lika rädd om samt kanske ha lite kul. Fastnade lite för e34:an då jag gillar looken och verkar vara en schyst motor i den + manuell ? Dock är den en bit bort då jag är för närvarande i Göteborg.

Sett några nyare 3 serie 320i 325/328 med alla har nästan gått runt 30k mil är det ngt att oroa sig över?

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
Härligt att du funderar på en BMW. Bilarna du länkar till ser bra ut på bild samtliga, men jag skulle råda dig att hoppa över automat. En välskött automat funkar "hur länge som helst" men det betyder att automat-oljan byts var 15000 mil. Min bror har just en 523iA -96, 47000 mil i princip utan problem (ok, generatorn gav upp efter dryga 46000 mil, termostathuset sprack vid 43000 mil,nya bromsskivor vid 40000 mil, vpump vid 25000 mil får väl anses vara OK). Han har dock bytt oljan i lådan var 15000 mil för att sejfa. Motor/drivlina är odödliga så länge man servar rimligt. E34 ser fin-fin ut, men det är en betydligt äldre modell som saknar antisladd, vilket kanske är en fördel? Jag äger både E34 och E39 (iofs M5 båda två), o det jag kan säga är att för dagligt bruk är det E39 jag rekommenderar. E34 har mer "närvaro" men har även sämre komfort...3-serien kan oxå vara ett alternativ kanske? Opel skulle jag skippa, om du inte hittar en Omega av sista modellen (de tillverkades fram till typ 2002/2003 har jag för mig) då rostskydd och utseende är klart bättre smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 oktober 2015
Prius.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 474 Inlägg
20 oktober 2015
Där kom det IGEN. Jag tror att vi alla vet vem det syftas på, men så länge den personen inte tar upp bilen som alternativ så tycker jag att övriga (inkl mig själv) låter bli att ens nämna ordet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Evildan
21 oktober 2015
dawwe skrev:
Där kom det IGEN. Jag tror att vi alla vet vem det syftas på, men så länge den personen inte tar upp bilen som alternativ så tycker jag att övriga (inkl mig själv) låter bli att ens nämna ordet.

TS söker en bil med drag för att släpa kärra och helst bakhjulsdrift, bara en idiot skulle tycka att en Prius stämmer in på den definitionen.

4 474 Inlägg
21 oktober 2015
Öh...Du citerar fel person...Läst men inte förstått vad jag skriver?????

Mod: Din inläggsanmälan gjord kl 08:48 är behandlad.

Evildan
21 oktober 2015
dawwe skrev:
Öh...Du citerar fel person...Läst men inte förstått vad jag skriver?????

Jodå, jag har läst och förstått, du däremot förefaller att inte ha förstått min respons gällande huruvida den bilen är ett alternativ eller inte. big_smile

Jag tipsar inte om den specifika bilen pga att den inte fyller TS kriterier/önskemål.

Lexus IS200 gör det däremot. wink

4 474 Inlägg
21 oktober 2015
Jo det har jag förstått...Men du *d*ot förklarar fel person. MEN jag tycker det är bra att du tycker att det är "bara snurriga som kör Prius" (apropå feltolkningar*haha*)

Evildan
21 oktober 2015
dawwe skrev:
Jo det har jag förstått...Men du *d*ot förklarar fel person. MEN jag tycker det är bra att du tycker att det är "bara snurriga som kör Prius" (apropå feltolkningar*haha*)

Återigen, jag har inte idiotförklarat dig.

Däremot skrev jag att den som anser att en Prius passar in på önskemål/kriterier gällande dragkrok och bakhjulsdrift är en idiot.
Du menar tydligt att den inte gör det, är du med nu då?

Det där du vrider till fullständigt, det är inte en feltolkning, det är en grov modifiering och på ett även en efterkonstruktion av ett budskap i klass med Christer Sandelin.

4 474 Inlägg
21 oktober 2015
Ja men när du citerar mig så får man intrycket av att du riktar "kritiken" mot mig. Skulle du ha citerat någon öht så borde det varit nån annan, eller helst inte citerat någon alls smile. O så klart jag vred till det du skrev, det var ju det som var meningen, att illustrera hur man kan tolka saker o ting "till sin fördel" om man kan tänka sig att se utanför boxen  smile. O du glöm inte humorn...

Evildan
21 oktober 2015
dawwe skrev:
Ja men när du citerar mig så får man intrycket av att du riktar "kritiken" mot mig. Skulle du ha citerat någon öht så borde det varit nån annan, eller helst inte citerat någon alls smile. O så klart jag vred till det du skrev, det var ju det som var meningen, att illustrera hur man kan tolka saker o ting "till sin fördel" om man kan tänka sig att se utanför boxen  smile. O du glöm inte humorn...

Det var som du vet nu inte så det tänktes, kan bli så fel ibland med textbaserade dialoger.

Kram bubben och nu kör vi vidare. smile

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
21 oktober 2015
Vill du ha en bakhjulsdriven bil med komfort så är en e39 ett bra val. Lite insugsslangar som brukar vara torra och jävliga och kan behöva bytas ut, annars är det bra bilar.
Samma gäller e46 eller e36, dessa väger ju lite mindre och kanske lite roligare. Komforten är väl nästan densamma, inte lika mycket utrymme bara. Det är ju liksom det som skiljer 5 och 3serien åt, i övrigt samma motorer.

Vill du hellre ha en 4wd så köp subaru.

Vill du hellre ha en framhjulsdriven köp toyota eller honda.

3 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Inga som har några mer exempel på bilar än de jag länkat ovan ? Om det finns något runt göteborg trakten eller närliggande? Tänkt försöka köpa så snart som möjligt.

Evildan
22 oktober 2015
nisselarsson skrev:
Inga som har några mer exempel på bilar än de jag länkat ovan ? Om det finns något runt göteborg trakten eller närliggande? Tänkt försöka köpa så snart som möjligt.

Som Opel Omega?
Jag länkade in två redan i första svaret du fick i tråden.

Sök