Volvo 245 b230f -88 drar myyyycke bensin och går slööööttt

mannenn
30 oktober 2015 · 16 Inlägg

har en volvo 245 som drar 3l milen och ryker ganska mycket, går slött som fan båda varm och kall, går normalt på lite gas men om man gasar händer det inget. någon som kan veta felet här inne??

Mack Forum- och sitemoderator
30 oktober 2015 · 26 160 Inlägg

Står kamremmen rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MickeEng
30 oktober 2015 · 482 Inlägg

mannenn skrev:
har en volvo 245 som drar 3l milen och ryker ganska mycket, går slött som fan båda varm och kall, går normalt på lite gas men om man gasar händer det inget. någon som kan veta felet här inne??

Är nog inget fel. Tycker det du beskriver låter som vilken 240 som helst, drar mycket soppa, lite slö och händer ingenting när man gasar wink

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
zekezeke Vila i frid, pappa..
30 oktober 2015 · 517 Inlägg

mannenn skrev:
har en volvo 245 som drar 3l milen och ryker ganska mycket, går slött som fan båda varm och kall, går normalt på lite gas men om man gasar händer det inget. någon som kan veta felet här inne??

När fick den sig en generös service sist?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
dawwe ...has left the building...
30 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Det är väl normalt att de är slöa som faaaan , fast 3 liter milen låter liiite för mycket även för en tvåförtifemma big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
30 oktober 2015 · 10 157 Inlägg

Vilka seriösa svar roll

finns många olika idéer men tror främst på att kamremmen sitter fel.

eller att svänghjulet sitter fel om det är en nyare med insprutning och vevlägesgivare.

slö ska den ej vara (ja dom är ju inte pigga men slöa nej det tycker jag inte) Ja jag har en 240 men har även kört bilar med bortåt 400 häst så nej jag är inte bakom flötet. Man får ta det för vad det är. kört betydligt slöare bilar också.

3 liter milen är även det åt helvete 1,2 vid normal körning är mer normalt. gott under litern vid långkörning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mannenn
31 oktober 2015 · 16 Inlägg

Tack, ska kolla kamremmen! Finns de nån sida där man få se hur man gör? Har ju pröva många andra b230 men min går riktigt slött, kan komma i 120 upp för en backe och är nere på 4ans växel i 80 innan ja har kört upp för backen

Mack Forum- och sitemoderator
31 oktober 2015 · 26 160 Inlägg

mannenn skrev:
Tack, ska kolla kamremmen! Finns de nån sida där man få se hur man gör? Har ju pröva många andra b230 men min går riktigt slött, kan komma i 120 upp för en backe och är nere på 4ans växel i 80 innan ja har kört upp för backen

Det finns om du söker i forumet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MickeEng
31 oktober 2015 · 482 Inlägg

MickeEng skrev:

mannenn skrev:
har en volvo 245 som drar 3l milen och ryker ganska mycket, går slött som fan båda varm och kall, går normalt på lite gas men om man gasar händer det inget. någon som kan veta felet här inne??

Är nog inget fel. Tycker det du beskriver låter som vilken 240 som helst, drar mycket soppa, lite slö och händer ingenting när man gasar wink

Kunde inte låta bli som du la upp det tongue , men som sagt nollställ motorn och kolla så allt står rätt, vet inte men är det förgasare på den kolla så membranet är ok  och att den inte drar tjuvluft någonstans spraya med startgas runt insuget alla slangar som går dit.
Går den bra på tomgång?
Gör en kompressiontest på motorn.
Koppla ur bromsservot och plugga anslutningen för att utesluta att det är något fel där.
Plugga egr-ventilen om det finns en, ifall den har hängt sig.
Hade liknade problem med min Ford Sierra (såld nu) visade sig att det var membranet till en så kallad överskottsventil som skulle ge extra soppa tillskott vid full gas som var trasig så det läkte in soppa hela tiden.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
mannenn
2 november 2015 · 16 Inlägg

Djo skrev:
Vilka seriösa svar roll

finns många olika idéer men tror främst på att kamremmen sitter fel.

eller att svänghjulet sitter fel om det är en nyare med insprutning och vevlägesgivare.

slö ska den ej vara (ja dom är ju inte pigga men slöa nej det tycker jag inte) Ja jag har en 240 men har även kört bilar med bortåt 400 häst så nej jag är inte bakom flötet. Man får ta det för vad det är. kört betydligt slöare bilar också.

3 liter milen är även det åt helvete 1,2 vid normal körning är mer normalt. gott under litern vid långkörning.

Kollade upp igår och alla drev till kamremmen satt som dom skulle.. Pröva även plocka bort katten utfall att den sota igen,men gick lika dåligt ändå..

mannenn
2 november 2015 · 16 Inlägg

Någon som vet vad det blir för symtom om tempgivaren är trasig?

rodieki Tekniknörd
2 november 2015 · 92 Inlägg

Jag skulle testa att hälla lite k-sprit i bensinnen. Ibland har bilar en benägenhet att dra på sig en massa avlagrgingar i brenäsnsystemen. Det har nämnts tidigare att det kan dra tjuvluft någonstans. Eftersom den går orent kanske nya tändstift kanske vore på sin plats. Det kan göra underverk. Kan missas fel men det finns någon luftmassegivare någonstans som kan spela spratt. Då brukar det också resultera i ett motorn går orent.

zekezeke Vila i frid, pappa..
2 november 2015 · 517 Inlägg

mannenn skrev:
Någon som vet vad det blir för symtom om tempgivaren är trasig?

Symptom som du har.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Djo
2 november 2015 · 10 157 Inlägg

mannenn skrev:
Någon som vet vad det blir för symtom om tempgivaren är trasig?

liknande symptom som du har.

du vet inte om koppling varigt ner och bytt nyligen eller har felet bara dykt upp ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Xebers76
2 november 2015 · 2 278 Inlägg

har den lambda-sond?

mannenn
3 november 2015 · 16 Inlägg

Djo skrev:

mannenn skrev:
Någon som vet vad det blir för symtom om tempgivaren är trasig?

liknande symptom som du har.

du vet inte om koppling varigt ner och bytt nyligen eller har felet bara dykt upp ?

köpte bilen med defekt..

mannenn
3 november 2015 · 16 Inlägg

Xebers76 skrev:
har den lambda-sond?

jepp de har den. har försökt få lös men sitter så satans hårt

Djo
4 november 2015 · 10 157 Inlägg

mannenn skrev:

Djo skrev:

mannenn skrev:
Någon som vet vad det blir för symtom om tempgivaren är trasig?

liknande symptom som du har.

du vet inte om koppling varigt ner och bytt nyligen eller har felet bara dykt upp ?

köpte bilen med defekt..

Hör med tidigare ägare om dom varigt ner med koppling och svänghjul.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mannenn
4 november 2015 · 16 Inlägg

Djo skrev:

mannenn skrev:

Djo skrev:

liknande symptom som du har.

du vet inte om koppling varigt ner och bytt nyligen eller har felet bara dykt upp ?

köpte bilen med defekt..

Hör med tidigare ägare om dom varigt ner med koppling och svänghjul.

Vad kan ha hänt om dom ha gjort de?

Djo
5 november 2015 · 10 157 Inlägg

mannenn skrev:

Djo skrev:

mannenn skrev:

köpte bilen med defekt..

Hör med tidigare ägare om dom varigt ner med koppling och svänghjul.

Vad kan ha hänt om dom ha gjort de?

Fått svänghjulet fel så signalen till vevaxelgivaren kommer fel, råkade göra detta själv och bilen gick tungt i motorn och gick riktigt jävla kast rent ut sagt. Soppa drog den säkert också stog själv på pallbockar vid detta tillfälle så bränsle förbrukningen kan jag inget säga om.

köper du en bra reparations handbok kan du se hur det ska sitta och få svänghjulet rätt igen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang