Jämförande test av LED-ramper

papermaker
3 november 2015 · 8 Inlägg

Jag har bestämt mig för att skaffa LED-ramp till min VW Touran -15, original halogen är för klent. Då jag inte vill låta verkstaden montera grisen i säcken beslöt jag mig för att noggrant testa ut en riktigt bra ramp som förhoppningsvis kommer fungera bra under många år, så jag köpte 6 stycken olika ramper ungefär lika stora som regskylten och gjorde lite jämförande tester och tog dessutom ett par foton. Här är resultatet. Jag arbetar inte för någon tillverkare eller återförsäljare, detta är bara rent nörderi big_smile


De ramper jag testat är följande:

Strands 120W (Mekonomen 3499sek, kallas sverigerampen) - http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa287205sv

Viklight ER2 23" 240W (3495sek Bilupplysningen.se) - http://www.bilupplysningen.se/viklight- … amp/2885-0

Luxtar Pro-bar 12V10 120W (kallas tydligen Sverigerampen även denna, men på höljet står Oledone) (Xenonkungen 3295sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … encil.html

Luxtar super-bar 135W (Xenonkungen 2995sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -135w.html

Luxtar super-bar 180W (Xenonkungen 3795sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -180w.html

20" 210W Osram LED (kinavariant för ca 1000sek inkl moms/tull) - http://www.ebay.com/itm/262048308696?eu … xe,ext=ext


Jag började med två mätningar hemma i lägenheten, först ett så kallat bounce-test där jag riktade ramperna (matade med 13,8V) mot en vit vägg och mätte intensiteten (med kalibrerad lux-mätare) på det ljus som kom tillbaka. Detta ger en indikation på hur mycket ljus som skickas ut från rampen totalt sett (flödet, alltså "Lumen"). Jag mätte även peak-intensiteten i hot-spoten (från ca 3m avstånd) för en indikation på ljuskäglans längd. Resultaten blev följande (Jag anger rampens strömförbrukning vid 13,8V, vilket i sin tur ger den inmatade effekten. Samtliga ramper drog konstant effekt mellan 12-24V vilket tyder på bra reglering). Värt att påpeka är att det krävs en fyrdubbling av ljusintensiteten för att det ska upplevas som att ljuset har fördubblats. En skillnad på några tiotal procent är knappt märkbar för ögat.

Ramp                      Bounce-test [lux]                  Max intensitet             (Ström samt äkta effekt)
Luxtar 135W             86                                        81                                 5,96A      82W
Luxtar 180W             120                                      106                               7,88A      109W
Strands 120W           58                                        135                               4,35A      60W
Luxtar 120W             60                                        106                               4,05A      56W
Viklight 240W            50                                        146                               4,89A      67W
"Kinaramp" 210W      23                                        45                                 3,61A      50W

Redan här uteslöt jag "kinarampen" för personlig del, den var helt enkelt alldeles för svag, för blå i skenet, och hade usel ljusbild. I det här fallet fick jag helt klart vad jag betalade för. Jag uteslöt av andra skäl Luxtar 180W då den visade sig vara för stor att fälla in i min nedre grill. Dessa ramper testades alltså inte vidare och fotograferades inte heller.

Nästa test utförde jag på vårt lanställe mitt ute i skogen, i totalt mörker. Jag monterade ramperna i den höjd de kommer sitta på min bil och mätte sedan intensiteten på sex olika ställen för att ge en realistisk bild av hur de sprider ljuset i verkligheten. Mätpunkt 1 är mitt i hot-spoten på ett avstånd av ca 40m och sedan ligger mätpunkterna längre och längre ut i periferin till punkt 6 som motsvarar en dikeskant nära bilen. Jag passade även på att fotografera rampernas flöde/ljusbilder och i slutet av filmen nedan syns platsen jag mätt på dagtid, och sedan ser man mina mätpunkter utstakade med värmeljus bara för referens.

Ramp                     Mätpunkt 1                 2                  3                4                5                  6   [lux]
Luxtar 135W                         10                6                    2                 3               3                   6
Strands 120W                       101             35                    3                16             8                   18
Luxtar 120W                         72               77                    6               46              4                   4
Viklight 240W                       100             47                    2                37              3                  3

Helljus, original (halogen)       28              18                   2                  19             2                  2

Nedan är en film där jag lagt in fotona från detta tillfälle.

https://youtu.be/lXl8dtVXBSQ

Alla foton är tagna med samma inställningar med en Sony RX100 (F 3.2, slutartid 1,3 sek, ISO-200)

Det jag kan konstatera är följande:
Generellt ser man direkt att påstådd effekt har dålig koppling till verkligheten. Man får vara glad om de ger halva den marknadsförda effekten. Värst är Viklight (bortsett från "kinarampen") som bara ger 67W istället för 240W. Uselt! Det man kan konstatera härnäst är att reell effekt relaterar ganska väl till flödet; Luxtar 180W drar mest effekt och lyser också starkast vid bounce-testet (dock ej bäst, se nedan).

Luxtar 135W-rampen är trots sitt höga ljusflöde väldigt dåligt anpassad som extraljus, det mesta av ljuset försvinner upp/ner/åt sidorna. Den ger så gott som inget ljus alls 40 meter från bilen. Detsamma bör gälla även den större rampen, den är bara lite längre, i övrigt identisk.

Viklight är effektiv på att skicka ljuset dit man vill ha det, rakt framåt och lite åt sidorna, men tyvärr är den för svag och lyser dessutom inte alls ute i vägrenen.

Luxtar 120W har helt OK ljusbild, men lite för mycket ljus sticker upp i träden och för lite ut i vägrenen (för min del åtminstone).

Strands har starkast hot-spot och ger också mest ljus i vägrenen, dock lite svagare än några av de andra ramperna vid sidan av vägen längre fram. För min del är detta dock vinnaren och blir alltså den ramp jag slagit till på. Som synes blir det en markant skillnad mot originalljuset, framförallt i vägrenen och rakt fram.

Samtliga ramper känns gedigna (till och med Kinarampen), men tiden får utvisa hur väl den står emot stenskott och salt. Montering görs av lokal verkstad nästa vecka för 2000kr (fäller ur gallret under regskylten, kommer fästas ordentligt i frambalken så att den inte skakar och har sig).

Jag hoppas detta kan underlätta för er som letar efter liknande ramper. Auto motor & sport testade flera av dessa för någon månad sedan, så missa inte att kolla deras test, kostar 29sek om du inte prenumererar! Slutsatsen av deras test är att de dyra ramperna är markant bättre än dessa billiga, men ytterst få vill lägga över 10 000kr på en ramp.

Jag har för övrigt kontaktat en av de största återförsäljarna i Sverige angående kraftigt avvikande effekt och ljusstyrka jämfört med vad de påstår i sin marknadsföring, och fick svar från VDn att hela branschen har fastnat i denna lögn och att det är svårt att ta sig ur. Synd, för det gör det extremt svårt att fatta ett välgrundat beslut. Nu är det ju å andra sidan inte alla potentiella köpare som lägger tid och energi på att köpa sex olika ramper och jämföra, men jag är ju föräldraledig tongue

SimonT Egen
3 november 2015 · 277 Inlägg

Mycket intressant, tack ☺

beetleracing Håga locals
3 november 2015 · 45 Inlägg

Var en intressant artikel du gjorde :-) bra jobb!

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
CC72
4 november 2015 · 1 661 Inlägg

Vad gjorde du med dom andra ramperna? Skickade tillbaka eller behöll du dom?

Ronnielund
4 november 2015 · 28 Inlägg

Grymt test!

Hade varit kul att jämföra dessa ramper med "riktiga". Alltså märken som Rigid och Vision X och kanske få svar på varför dem ligger så mycket högre i pris!

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
papermaker
4 november 2015 · 8 Inlägg

CC72 skrev:
Vad gjorde du med dom andra ramperna? Skickade tillbaka eller behöll du dom?

Jag skickade tillbaka, som tur är har många säljare av dessa ramper gratis frakt/returfrakt så man kan kosta på sig att testa vad som är bäst.

Djo
4 november 2015 · 10 157 Inlägg

Mycket intressant test smile

finns ju så många ramper att man inte vet vad man ska ha om man ska ha eller skita i det helt enkelt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CC72
5 november 2015 · 1 661 Inlägg

Brukar vara lite knepigt att skicka tillbaka efter man använt elektronik men vissa kanska tar emot dom ändå. Kan vara värt att tänka på.

papermaker
5 november 2015 · 8 Inlägg

CC72 skrev:
Brukar vara lite knepigt att skicka tillbaka efter man använt elektronik men vissa kanska tar emot dom ändå. Kan vara värt att tänka på.

Ja, jag har bara köpt av företag som uttryckligen säger att det är OK att prova produkterna, annars skulle jag inte ta det för givet. Dock har man vid distansköp faktiskt rätt att undersöka varan så länge den återlämnas i oförändrat skick enligt distansköplagen, den är väldigt generös mot köparen.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angr … angerratt/

Nu längtar jag mest efter att få rampen monterad på måndag, sedan blir kvällsturerna betydligt trevligare hoppas jag!

AB8 Mr
5 november 2015 · 35 Inlägg

Mycket intressant test!
Kinaramp (240W) monterad på 330in ikväll, 10,2A @ 14,2V (dåligt foto finns på min sida)
Största problemet är väl att gå tillbaka till halvljus => Helmörkt smile

Senast redigerat av AB8 (5 november 2015)

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
Slappa
19 december 2015 · 138 Inlägg

Mycket intressant tråd!

M123
19 december 2015 · 962 Inlägg

Givande tråd verkligen. Sen framförallt är det bra att du lyfter fram hur vi konsumenter blir lurade. Tack detta behövdes! smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt Avstängd
19 december 2015 · 10 388 Inlägg

M123 skrev:
Givande tråd verkligen. Sen framförallt är det bra att du lyfter fram hur vi konsumenter blir lurade. Tack detta behövdes! smile

Fast det var väl inget nytt? När man saluför med hjälp av lumen, som i sin tur är ganska ointressant i sammanhanget, säger det väl en del?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
M123
19 december 2015 · 962 Inlägg

it_mutt skrev:

M123 skrev:
Givande tråd verkligen. Sen framförallt är det bra att du lyfter fram hur vi konsumenter blir lurade. Tack detta behövdes! smile

Fast det var väl inget nytt? När man saluför med hjälp av lumen, som i sin tur är ganska ointressant i sammanhanget, säger det väl en del?

Inte kanske nytt för dig och mig men andra som är i köptankarna. Jag skulle inte ens förövrigt sätta på dioder på min bil pga det dåliga ljusutbyte man får av den förbrukning det tar. Men det handlar inte tråden om.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Tomaten Yrkesförare
20 december 2015 · 49 Inlägg

Fint test. Men tycker du glömde något av det viktigaste, längden!

it_mutt Avstängd
20 december 2015 · 10 388 Inlägg

Tomaten skrev:
Fint test. Men tycker du glömde något av det viktigaste, längden!

Nej?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
BockenBruse livsnjutare
21 december 2015 · 52 Inlägg

Imponerande test! Märkligt att det skiljer så mycket mellan uppgiven effekt(förbrukning) samt äkta effekt i relation effekten i lux.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang