Hur bygger man sitt avgassystem till att låta på det sätt man vill? (V6) 1-2 - Vill slippa symaskinsljudet

DooMoLiTioN
2 december 2015 · 106 Inlägg

Hej.

En desperat halvbarnslig jag vill få min bil att låta mer än en symaskin som min broder så fint tycker det låter som.

Enligt trådens ämne tänker jag ställa fråga, gärna till någon/några som vet av erfarenhet hur och varför man behöver och kan bygga avgassystem på olika sätt för att få till just det ljudet man vill.

Jag söker en lösning där man slipper det "blåsande" ljudet ur rören som original gärna har, och ibland vissa "tystare" system man sett på youtube har ett blåsande avgasljud vilket jag inte gillar.

Jag har ett Koreanskt försök till sportbil = Hyundai Coupe 2007 V6 2007 http://www.garaget.org/?car=373495 , med två grenrör som går ihop till ett, genom katt och sedan bakåt som singelrör för att sen dela upp sig i två utblås igen.

Det jag har problem med är att hitta en återförsäljare som säljer cat-back system, alltså färdiga avgassystem som bara är att montera, som inte tar 4000 i frakt när produkten kostar ca 1500-3000kr. Jag har letat febrilt och kan inte hitta något man inte spyr på.

Ser ut såhär https://gyazo.com/c58290d3d7dfbd84936afeb5d7d797df
På bilden ser ni allt som finns att köpa avgasmässigt till min bil. Eftermarknadsprylar alltihop så ha det i åtanke.


Därför har jag fått tanken på att ev. bygga avgassystemet själv, iallafall från katten och bakåt. Och detta gör mig fundersam.
Jag är inte helt hundra procent säker på hur jag vill få avgassystemet att låta..
Det finns otroligt många bra och trevliga exempel på hur bra en V6a kan låta, men problemet börjar vid att jag vill veta hur och varför man använder vissa lösningar på hur man får en V6 att låta annorlunda.

Tex:

- Hur får man till ett raspigt V6 ljud, som låter lite "vasst"?

- Hur får man en v6 att låta lite "mörkare", "djupare", med mer "volym"?

- Hur får man till att en V6 kanske kan låta mer på vissa varvtal än andra?

- Hur får man till så det "smattrar" efter man släppt av gasen när man precis varvar upp?

Det jag menar är, hur grovt skall ett rör vara för att få det till att låta "raspigt", eller hur grovt måste det vara för att få till ett djupt muller, eller något mitt emellan?

Här har ni ett exempel på en kille som kör från början med att kapa bort en dämpare och ersätta med ett rakt rör, sen fortsätter han till att byta till ett helt cat-back system, och tillslut kör han med ett komplett system med grenrör, kattersättare?, och ett helt catback. https://www.youtube.com/watch?v=p1jmpMpeK3c

Har någon något tips?

Raka rör, ersätta ljuddämpare, dimension, material - rostfritt - vanligt - brainstorma!


Tack på förhand

Senast redigerat av DooMoLiTioN (2 december 2015)

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
DooMoLiTioN
2 december 2015 · 106 Inlägg

Det kan låta rätt mycket, bara man kan på något sätt smyga lite på något varvtal och växel så man kan åka genom stan och folk inte tror det är en epa som kommer. Iofs har inte så många epa-traktorer V6or men ändå, ni förstår.

Senast redigerat av DooMoLiTioN (2 december 2015)

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
Dr_struts
2 december 2015 · 1 861 Inlägg

Raspigt fräsigt ljud får du gärna av rostfritt och smalt, dovt och högt av grovt, det du kanske skulle haft va 3" så långt fram du kan i rostfritt som sedan går igenom en stor fullflödes ljuddämpare och i bakvagnen går isär till 2x2.5" i rostfritt eller något liknande, svårt att veta hur något kommer låta innan man provat faktiskt... tongue

Att det smattrar efter man varvat upp är pga antändningar som sker i avgasröret inget du vill ha utan blir oftast en bi produkt av trim som man bara står ut med. (om man inte har turbo och kör respons system då)

Det kan dock vara att din bil smattrar och har sig lite om du öppnar upp avgaset original ljuddämpare dödar mycket ljud! ^^

Att tänka på är också att insugs sidan kan ge mera roligt ljud med! Du får säkert hjälp av lite annat folk som kan peka dig mer precist till vad du vill få till (y)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DooMoLiTioN
4 december 2015 · 106 Inlägg

Kan det bli för mycket ljud tro om man skippar första dämparen och har ett rakt rör där, i rostfritt te.x, som sen mynnar ut till två ljuddämpare som inte är allt för grova ut men kanske 3.5-4 tum japs.
Frågan är ju nästan om man måste köpa på sig två ljuddämpare som jag garanterat vill ha, för att utgå ifrån dom två med grovlek och vilket rör jag använder från katten och bakåt. Om det blir rakt rör där eller om den blir en mindre dämpare te.x

Så eftersom jag kommer behöva två slutdämpare oavsett, så kanske man kan köpa på sig resten av rören, alltså i olika dimension och rostfritt eller ej, för det man testar sig fram med och sen kanske blir nöjd, så kan man ju lämna tillbaks de rör man inte använde kanske. - Man får ju då dock ligga ute med en del pengar för att få ha allt tillgängligt när man vill testa liksom, men det kanske är värt det.

Bilen har en liten tendens till att smattra lite redan, då jag tror att Hyundai av någon anledning la ner energi på att få till det ljudet, men inte optimera motorn något mer.

Angående insugsbiten så har jag planer på att köra CAI cold air intake, och då med en variant som går nere ifrån framskärmen och upp till LMM och sen till insuget.
Där finns det lite bättre alternativ att beställa med te.x polerad alu och allt i ett kit liksom, och inte allt för hög frakt pga mindre storlek från te.x Ebay.

Men insug, alltså själva insuget, vad kan man göra där? Vet inte riktigt hur mycket varianter/trimversioner det finns till V6 Hyundai att använda.

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
B-Body GM B-Body Nörd
4 december 2015 · 370 Inlägg

Ersätt första dämparen med ett rör och byt ut de sista mot valfri dämpare från flowmasters. Kan inte bli fel då wink big_smile

Senast redigerat av B-Body (4 december 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Toddemannen
4 december 2015 · 664 Inlägg

X-rör efter grenrören

torsen
5 december 2015 · 7 233 Inlägg

Jag ersatte stora ljuddämparen med en passbit, som till min bil fanns som tillbehör.
Inte speciellt mycket högre ljudnivå.
Utom då man släpper på gasen och växlar.
P g a turbon ett mycket grovt sörplande.
Ungefär som när en långtradare växlar.
Min bil har 3"-system med en stor ljuddämpare på mitten och en liten strax innan slutröret.
Speedy kan nog tillverka en passbit till din bil.
smile

Nurminen_
5 december 2015 · 714 Inlägg

Hade en calibra v6 förut som inte lät ngt alls. Slängde på ett öppet luftfilter, och satan vad det vart grymt insugsljud. Riktigt fint morr. Testa det smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
DooMoLiTioN
6 december 2015 · 106 Inlägg

B-Body skrev:
Ersätt första dämparen med ett rör och byt ut de sista mot valfri dämpare från flowmasters. Kan inte bli fel då wink big_smile

Funderar på att ersätta främre röret med ett enkelt rör, frågan är om det blir rostfritt hela vägen eller ej, och sen två dämpare mot slutet.
Svårt att bestämma vilka sorts dämpare det blir. Alltså japs, och isf vilken tum, inte över 4 iallafall ut. Eller någon annan modell.

smile

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
DooMoLiTioN
6 december 2015 · 106 Inlägg

Toddemannen skrev:
X-rör efter grenrören

Det går tyvärr inte, grenrören går för tätt ihop innan katalysatorn på bilen så det finns nog ej plats för det om man inte vill bygga om katten också, vilket jag inte kommer göra.

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
DooMoLiTioN
6 december 2015 · 106 Inlägg

torsen skrev:
Jag ersatte stora ljuddämparen med en passbit, som till min bil fanns som tillbehör.
Inte speciellt mycket högre ljudnivå.
Utom då man släpper på gasen och växlar.
P g a turbon ett mycket grovt sörplande.
Ungefär som när en långtradare växlar.
Min bil har 3"-system med en stor ljuddämpare på mitten och en liten strax innan slutröret.
Speedy kan nog tillverka en passbit till din bil.
smile

Svårt att relatera till en Turbobil mot en bil helt utan turbo.

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
DooMoLiTioN
6 december 2015 · 106 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Hade en calibra v6 förut som inte lät ngt alls. Slängde på ett öppet luftfilter, och satan vad det vart grymt insugsljud. Riktigt fint morr. Testa det smile

Jo det vore trevligt, men jag tänkte inte göra en enkel lösning denna gång utan vill skaffa mig en mer permanent lösning, dvs CAI, cold air intake som dras ner till bakom framskärmen för fräsh luft, men dom kitten kostar lite...

Men jo man får till ett härligt ljud, det vet jag från tidigare bilar jag haft.

smile

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang