Å sen är ju fett, så äckligt😲
Nästan lika illa är det att hålla på med skitiga verktyg, domkraft och otvättad bil.. T o m kläderna blir kassa, bara att bränna, bränna o bränna igen.
En gång funderade jag faktiskt på att sluta köra bil, typ för 42 år sedan. Likväl har jag skruvat alla dessa år. Men visst tog det emot, första gången. Har blivit billigaste o bästa lösningen genom åren.
Bra handrengörningsmedel, en dunk lacknafta (till sanering av verktyg), en gosig matta att att ligga - sitta på, en heltäckande overall med huva samt några par med handskar, så ska det nog gå bra.
Äsch, raljerade lite.....
Gör jobbet själv, köp enligt rekommendation ovan. Blir billigast. Och satsa på nåt rejält. Du slipper verkstadskostnaden, 2000 kr? Men det kan även var fel på lagret... då åker du på verkstadskostnad ändå, såvida du inte har pressverktyg mm.
Förmodligen behöver du en torx, för att lossa inre drivknut. Vet inte vilken storlek. Kanske även en drivknutslossare om den yttre knuten kärvar mot drivaxeln. Brukar i o f s gå lätt att rycka loss.
Lämna bort och låt mecken skaffa de prylar som går åt. Han sätter i delar som håller i vart fall garantitiden ut. Vill inte göra om jobbet gratis. Sen brukar det vara som så, att mecken har rabatt när han köper delar, täcker en del av hans kostnader. Vilket gör att vissa kan ge bra priser på jobb. Fråga dig runt.
Och.... vid högersväng brukar vänster yttre drivknut knorra, om den är dålig. Om inte brukar det vara något annat.
Har du kommit dig för att lyfta upp bilen?
Är damaskerna hela?
Kanske det vore idé att lyfta framänden och känna, snurra på hjulen. Visserligen hördes det mest vid vänstersväng, men ett hjullager består bl a av två rader rullar/kulor, vilket kan göra att det ändå kan vara fel, trots sväng åt fel håll.
Detta går inte att googla sig fram till, tyvärr.
Inre drivknut kan man kontrollera i de flesta fall genom att fatta tag i drivaxeln, nära lådan, och rycka både upp och ned. Ska inte glappa nämnvärt.
Köper du lös drivknut, så titta på kanten där damasken ska sitta. Är i regel ett svarat spår där som motsvarar en förhöjning i damasker (på insidan av kanten. Ska garantera att den inte halkar av. Damasker som köps lösa har inte alla gånger en sådan kant. För mig hände det att damasker flängt av...... knutbyte en gång till.
När det körde ihop sig rejält, vid byte av drivknut på en fransk bil, så skulle det inte gå att byta bara drivknut, utan hel axel. Original 6500 kr, bara för knuten. Fanns inga lösa knutar att få tag på, då antalet splines inte var de rätta o s v. Kollade även hos EU-handlare.
Men drivknuten.se hade liggande på hyllan.
Senast redigerat av Meaganeowner (4 januari 2016)