Byta drivknut eller drivaxel?

john_petrucci
2 januari 2016 · 171 Inlägg

Tjena

Köpte en Audi A4 Avant B5 1.8TS -99 för några månader sen. En av defekterna var att vänster drivknut fram var dålig, det var tydligen hans mekaniker som berättat det för honom.
När man svänger vänster och gasar samtidigt så hör man ett högt knarrande samtidigt som det skakar lite. Antar att detta är symptom för dålig drivknut, verkar vara ett vanligt fel på B5:or.

Nu har jag försökt googla mig fram till rätt reservdel, men har inte förstått mig på riktigt vad det är som ska bytas. Om jag förstått det rätt så finns det både en inre och yttre drivknut, samtidigt som man kan köpa hela drivaxeln också?
Se dessa:
https://www.skruvat.se/Drivknut-P16639.aspx​
http://www.ebay.de/itm/ANTRIEBSWELLE-GE … ...​

Vad är det som man ska byta? Verkar ju mycket lättare att byta hela axeln. Om man köper bara drivknuten verkar det som att man måste hålla på att fetta in kullager och liknande?
Vad rekommenderar ni? smile MVH

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 januari 2016 · 3 730 Inlägg

Enklast är att byta hela drivaxeln. Men det är oftast ganska dyrt om man inte köper en begagnad. Det är lite pyssel att bara byta yttre knuten men absolut ingen raketforskning

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Anders_TQ
2 januari 2016 · 33 Inlägg

Jag tycker faktiskt tvärtom, det är lättare att byta bara knuten. Att byta själva knuten i sig är riktigt enkelt men kladdigt och tar ett par timmar. Det som är jobbigt är att få loss den övre bulten i fjäderbenet ifall den suttit ett tag, det kan krävas rejält med övertalning för att få ut den. Jag har haft tur och klarat mig med handslägga för att få loss den när det begav sig, andra har fått borra eller värma den smile
Har du verktyg och någonstans varmt att stå? Annars skulle jag faktiskt tipsa om att leja bort arbetet.

Tipset jag skulle ge är att inte köpa någon billig nonameknut utan köpa original eller SKF från tyska bukten. Då ingår en bra damask, vilken brukar vara av usel kvalitet på billiga knutar. Skaffar du bra kvalitet så slipper du göra om jobbet inom 12 mån är min erfarenhet wink

john_petrucci
2 januari 2016 · 171 Inlägg

DiwraZ skrev:
Enklast är att byta hela drivaxeln. Men det är oftast ganska dyrt om man inte köper en begagnad. Det är lite pyssel att bara byta yttre knuten men absolut ingen raketforskning

Det var något sånt jag misstänkte. Jag betalar hellre lite extra för att slippa stå och fippla med smådelar och behöva fetta in.

Anders_TQ skrev:
Jag tycker faktiskt tvärtom, det är lättare att byta bara knuten. Att byta själva knuten i sig är riktigt enkelt men kladdigt och tar ett par timmar. Det som är jobbigt är att få loss den övre bulten i fjäderbenet ifall den suttit ett tag, det kan krävas rejält med övertalning för att få ut den. Jag har haft tur och klarat mig med handslägga för att få loss den när det begav sig, andra har fått borra eller värma den smile
Har du verktyg och någonstans varmt att stå? Annars skulle jag faktiskt tipsa om att leja bort arbetet.

Tipset jag skulle ge är att inte köpa någon billig nonameknut utan köpa original eller SKF från tyska bukten. Då ingår en bra damask, vilken brukar vara av usel kvalitet på billiga knutar. Skaffar du bra kvalitet så slipper du göra om jobbet inom 12 mån är min erfarenhet wink

Tack för tipset. Lutar ändå just nu åt att köpa hela drivaxeln istället, verkar inte skilja så mycket i pris om man kollar på typ Ebay. Hittade t.ex denna (bara snabb sökning): http://www.ebay.de/itm/ANTRIEBSWELLE-GE … Swf-VWULJQ

Om man kollar på den här guiden så verkar det väldigt smidigt: https://www.youtube.com/watch?v=m8jcPqDP6aI
Om den guiden funkar så måste man ju inte heller ta av den ökända fjäderbens-bulten smile

dawwe ...has left the building...
2 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Jag har erfarenhet av dessa billiga drivknutar från ebay.de...Bytte tre gånger på en Passat jag hade, drivknutarna kostade typ 30€+frakt. Själva drivknuten var nog helt OK men det som var dåligt var gummidamasken. Den första höll i typ 3000 mil innan damasken var på G. Den andra höll i typ 10000 mil...Så knutarna i säg är OK men vad hjälper det när de snålat in på gummikvaliteten? Så mitt vänliga råd är att skippa den där 70€ axeln, den är säkert OK, bortsett från damaskerna...Ett alternativ är att renovera befintliga axlar, kostar dock mer än att köpa nytt av billigaste snitt. Jag skulle köpt en 30€ drivknut men köpt till en kvalitets-damask, om man nu inte kan hitta kvalitetsprylar rakt av för samma summa?

Senast redigerat av dawwe (2 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Meaganeowner
4 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Å sen är ju fett, så äckligt😲
Nästan lika illa är det att hålla på med skitiga verktyg, domkraft och otvättad bil.. T o m kläderna blir kassa, bara att bränna, bränna o bränna igen.

En gång funderade jag faktiskt på att sluta köra bil, typ för 42 år sedan. Likväl har jag skruvat alla dessa år. Men visst tog det emot, första gången. Har blivit billigaste o bästa lösningen genom åren.

Bra handrengörningsmedel, en dunk lacknafta  (till sanering av verktyg), en gosig matta att att ligga - sitta på, en heltäckande overall med huva samt några par med handskar,  så ska det nog gå bra.

Äsch, raljerade lite.....

Gör jobbet själv, köp enligt rekommendation ovan. Blir billigast. Och satsa på nåt rejält. Du slipper verkstadskostnaden, 2000 kr? Men det kan även var fel på lagret... då åker du på verkstadskostnad ändå, såvida du inte har pressverktyg mm.
Förmodligen behöver du en torx, för att lossa inre drivknut. Vet inte vilken storlek. Kanske även en drivknutslossare om den yttre knuten kärvar mot drivaxeln. Brukar i o f s gå lätt att rycka loss.

Lämna bort och låt mecken skaffa de prylar som går åt. Han sätter i delar som håller i vart fall garantitiden ut. Vill inte göra om jobbet gratis. Sen brukar det vara som så, att mecken har rabatt när han köper delar, täcker en del av hans kostnader. Vilket gör att vissa kan ge bra priser på jobb. Fråga dig runt.

Och....  vid högersväng brukar vänster yttre drivknut knorra, om den är dålig. Om inte brukar det vara något annat.


Har du kommit dig för att lyfta upp bilen?
Är damaskerna hela?

Kanske det vore idé att lyfta framänden och känna, snurra på hjulen. Visserligen hördes det mest vid vänstersväng, men ett hjullager består bl a av två rader rullar/kulor, vilket kan göra att det ändå kan vara fel, trots sväng åt fel håll.
Detta går inte att googla sig fram till, tyvärr.

Inre drivknut kan man kontrollera i de flesta fall genom att fatta tag i drivaxeln, nära lådan, och rycka både upp och ned. Ska inte glappa nämnvärt.

Köper du lös drivknut, så titta på kanten där damasken ska sitta. Är i regel ett svarat spår där som motsvarar en förhöjning i damasker (på insidan av kanten. Ska garantera att den inte halkar av. Damasker som köps lösa har inte alla gånger en sådan kant. För mig hände det att damasker flängt av...... knutbyte en gång till.

När det körde ihop sig rejält, vid byte av drivknut på en fransk bil, så skulle det inte gå att byta bara drivknut, utan hel axel. Original 6500 kr, bara för knuten. Fanns inga lösa knutar att få tag på, då antalet splines inte var de rätta o s v. Kollade även hos EU-handlare.
Men drivknuten.se hade liggande på hyllan.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 januari 2016)

J3n5
4 januari 2016 · 792 Inlägg

Köpte min hela drivaxel med båda knutar för ca 750kr på ebay. Tog ca 30minuter att byta på lyft. Oj så smidigt slippa böka med knutar smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Meaganeowner
4 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Det verkar prisvärt. Då kan man lika gärna köpa två på en gång. Ha en i reserv.
Ifall det skulle vara så: "Besvikelsen över dålig kvalité, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris."

Priset för en timme på lyft, är väl inget att bråka om.

Hoppas det ordnar sig.

simlar
4 januari 2016 · 5 516 Inlägg

Bytt yttre drivknutsdamask fram på min A4 B5 och ytte drivknut fram på en polares A4 B5.

Enklaste sättet vi upptäckte för att få ut drivknutarna var att ta loss drivknutssskruven, yttre styrleden från spindeln och ta loss oket.
Sen vrider man bara på navet till man får ut drivknuten.
För att få tillbaka det igen rekommenderar jag att vara två, är lite bökigt att vrida undan navet samtidigt som man lirkar in drivknuten.
Man får vrida allt som går på navet och man får även vrida mycket på drivknuten, men det funkar och tar då ca 30min att byta yttre drivknut/drivknutsdamask.

Man vill inte ta loss skruven som håller de två övre länkarmarna i spindeln, brukar sällan gå att få loss utan att värma som satan och stor risk att skruven blir skadad vid demontering då man får knacka ut den efter man värmt på.
Även risk att skruven går av vid muttern när man lossar den eller om man försöker skruva ut skruven så går då ofta skallen av istället.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
john_petrucci
4 januari 2016 · 171 Inlägg

Tack för svaren, dock blir jag inte klokare på vad jag ska byta, haha big_smile Verkar vara en smaksak då vissa verkar föredra att byta drivknuten och andra byter drivaxeln.

Dock så har jag fortfarande uppfattningen om att det verkar mycket lättare att bara bytta axeln. Verkar vara mer "plug & play", medans att byta drivknuten verkar ganska pilligt och kan behövas specialverktyg?

Får fundera lite på detta

sweeken
4 januari 2016 · 338 Inlägg

john_petrucci skrev:
Tack för svaren, dock blir jag inte klokare på vad jag ska byta, haha big_smile Verkar vara en smaksak då vissa verkar föredra att byta drivknuten och andra byter drivaxeln.

Dock så har jag fortfarande uppfattningen om att det verkar mycket lättare att bara bytta axeln. Verkar vara mer "plug & play", medans att byta drivknuten verkar ganska pilligt och kan behövas specialverktyg?

Får fundera lite på detta

Det är normalt samma jobb
Du kan tänka att du renoverar din drivaxel ("halva")

1.  Du tar alltså lös drivaxeln


2
,tar bort/försör klammerna,skär sönder/bort damasken,
Knackar/slår/pressar bort drivknuten ifrån axeln,sitter på splines,och en låsning (låsringen sitter inuti,så den tar man inte lös före)
Slänger bort gamla knuten,sätter dit nya damasken med lilla klämman, rengör splinesen och byter låsringen (inte viktigt,om den är hel) smörjer splinesen lite,slår dit nya knuten,trycker in massa fet i den,klämmer fast damasken

3
Monterar drivaxeln igen


"Jobb 2",hoppar du över om du endast byter drivaxeln istället

Drivaxeln är skruvad med xzn 10 tror jag,men kanske torx

it_mutt Avstängd
4 januari 2016 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
Bytt yttre drivknutsdamask fram på min A4 B5 och ytte drivknut fram på en polares A4 B5.

Enklaste sättet vi upptäckte för att få ut drivknutarna var att ta loss drivknutssskruven, yttre styrleden från spindeln och ta loss oket.
Sen vrider man bara på navet till man får ut drivknuten.
För att få tillbaka det igen rekommenderar jag att vara två, är lite bökigt att vrida undan navet samtidigt som man lirkar in drivknuten.
Man får vrida allt som går på navet och man får även vrida mycket på drivknuten, men det funkar och tar då ca 30min att byta yttre drivknut/drivknutsdamask.

Man vill inte ta loss skruven som håller de två övre länkarmarna i spindeln, brukar sällan gå att få loss utan att värma som satan och stor risk att skruven blir skadad vid demontering då man får knacka ut den efter man värmt på.
Även risk att skruven går av vid muttern när man lossar den eller om man försöker skruva ut skruven så går då ofta skallen av istället.

Är det på förarsidan (vilket det enligt TS är) är det, enligt mig, betydligt enklare att lossa centrumskruven, lossa inre drivknuten (6(?) insex/torx/intolvor beroende på modell), vinkla upp den inne vid lådan och sen trycka ut den från navet och dra ut hela drivaxeln. Sen använda en glidhammare med "adapter" för att dra av drivknuten.

På passagerarsidan får man däremot krångla lite mer ja.

Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
5 januari 2016 · 2 250 Inlägg

O sen är det lämpligt att trycka i fett i knuten, innan man trycker i drivaxeln! På så vis blir knuten garanterat fyllt, vilket den inte blir o man försöker smeta på i efterhand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang