Hur fungerar din bil i kyla? -30c uppe i landet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Frågan vänder sig till er som bor i norr. Där är det tydligen ner mot 30 minusgrader. Hur fungerar era bilar? Startar de? Något som inte fungerar? Kommer värme i bilen? osv...

Uppge:
- Bilmärke, motor
- miltal
- årsmodell

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tobbeh78 !
5 januari 2016 · 543 Inlägg

om man använder motorvärmare så är det ju nemas problemas att starta bilarna.
Vilket alla borde ha när man bor där det blir så kallt.

jag har alltid haft motorvärmare i mina bilar (även när jag bodde i dalarna).
Några få gånger har jag kallstartat utan större problem, oftast när man besökt polare i kallhål som tex Orsa, men då har bilen bara stått  några timmar.

Ford Sierra -1988 20k mil.
Volvo 240 -1975 ca 20k mil
Seat Leon 2001 ca 15k mil
Ford Mondeo 2003 ca 15k mil
Peugoet 306 1997 -13k mil

Dessa vet jag att dom har stått utan motorvärmare i 5 - 8 timmar neråt 30grader och startat utan problem.
Inga problem med värmen i några utav bilarna, tar bara lite längre tid att få upp den i värme.

Senast redigerat av tobbeh78 (5 januari 2016)

Trött och bitter?? javisst!
mb_pucken
5 januari 2016 · 5 087 Inlägg

Mercedes c250dt. Diesel alltså.
34000mil
1997 års modell.
Har ej så stor erfarenhet av riktiga kallstarter då den har motorvärmare som används från ca 7-8+ grader. Är bekväm av mig och betalar ändå för motorvärmarstolpen. Sen att den har skinnklädsel spelar in det med.
Dom gånger den startats i -25-30 så har det ej vart några problem. Lite seg i automatlådan men går fort över.
Som sig bör i en Mercedes så kommer värmen fort och är kanon.
Största problemet är skinnklädsel. Svinkallt och sätta sig i. Men stolsvärmen är snabb och varm smile

Nissan Micra.
13500mil.
2001 årsmodell.
Ej startad vid 30 minus ännu. Dock ner mot -15.
Lite seg värme, men kanonvärme när den väl kommer. Tar dock några kilometer.
Dålig stolsvärme. Tar lån tid på sig och blir inte "mercedesvarm".
Bästa bilen ja haft för övrigt. Billig, snål och förvånande bekväm.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
5 januari 2016 · 5 525 Inlägg

Bilmodell: Audi A4 1,9TDI
Drivmedel: Diesel
Miltal: 52000
Årsmodell: 1997

Har ej provat utan motorvärmare, startar dock utan problem när man kört motorvärmare 1h.

Hela bilen är seg i början, går segt att växla och motorn är seg att varva upp.
Tar minst 5km innan det ens börjar komma värme och tar någon mil innan kylvätskan är uppe i sina 90°C.
När vattnet är uppe i temp är det dock gosigt värme smile

Ordentliga bajskokare i stolarna, fastän det inte börjar blåsa varmt så fort så håller man sig ändå varm tack vare sätesvärmarn.


Morsans bil startar också utan problem, och det utan motorvärmare.
Bilmodell: Toyota Rav4
Drivmedel: Bensin
Miltal: 5000
Årsmodell: 2010

Startar utan problem utan motorvärmare. CVT-låda så märks ingen skillnad på lådan. Motorn tickar ordentligt från ventillyftarna eftersom motoroljan blir så pass tjock i så låga temperaturer.
Värmen kommer inom 5km och full temp efter ca 1mil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tobbeh78 !
5 januari 2016 · 543 Inlägg

kom på att om det var under -20 så började airbag-lampan lysa på Leonen.

Trött och bitter?? javisst!
Jolanki
5 januari 2016 · 75 Inlägg

Fick kallstarta min impreza i -27 grader imorse utan problem då min MB 190D som jag åker me till jobbet tokvägra och starta fast motorvärmaren gått hela natten och helt nytt 100A batteri...

Samma sak hände förra året fast då var det -36 grader och VW Caddy 1.9Tdin jag körde då gick inte ens ett varv på starten trots motorvärmare, batteriet var nog boven där. Hoppade sedan in i min E320 CDI, dubbelglödde och den hoppa igång efter 4-5 varv.

Dieslar utan hjälpvärmare ger sällan höjdarvärme under -20, en kartongbit framför kylaren hjälper märkvärt.

Kan väl snacka om det här i evigheter men som kallast vi haft här vart jag bor senaste 3 åren har varit så lågt som -42 grader smile

Sarge
5 januari 2016 · 2 337 Inlägg

VW Golf TDI 105 4-motion, årsmodell 2008, 18000 mil. Start i drygt -20 utan motorvärmaren. Hostade lite men startade utan problem.

Porsche 944 S2, årsmodell 1991, 18000 mil. Samma temperatur, djupfryst efter att ha stått i ett par veckor. Inga problem, startade lättare än Golfen.

Värmen kommer snabbt i Porschen, i Golfen upplever jag att det tar lite längre tid, men den kommer. Det ska bli -31 senare i veckan, ska prova igen då. Men allt funkar precis som vanligt i -20 i alla fall. Bor i Arvidsjaur, för den som undrar.

IceEyes Varningar: För många..
5 januari 2016 · 2 552 Inlägg

- Saab 9000 2,3t
- Ca: 33 000
- 1998


Fungerar ypperligt och startar utan bekymmer (utan motorvärmare) oavsett om temperaturen kryper ner mot -25. Växlingen brukar vara trög inledningsvis och skinnsätena är direkt hemska att sitta på under sådana perioder, men värmesystemet är effektivt och det dröjer inte överdrivet länge innan det är varmt och trivsamt inne i kupén.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Presidento Of World
5 januari 2016 · 3 329 Inlägg

vectra med 2.8T V6 -07 20700mil
startar lätt i minus 25 iaf.

vw bora -01 TDI 33 000mil
startar efter en glöd men seg bättre med dubbelglöd

golf IV -99 34 000 mil
startar direkt samma temp som ovan utan glöd...... dock cp seg startad varm..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Macke455
5 januari 2016 · 11 Inlägg

Volvo 240D -88 miltal okänt
Startar bra med motorvärmare, segare utan men det beror nog mycket på dålig startmotor
Extrem värme även när det närmar sig -30 grader, men fläktarna blåser ganska svagt.

Volvo 740TD -89 71k mil men nyrenoverad motor
Startar såklart mycket lätt med värmare och starta direkt även när det var ca -10 och kabeln hade hoppat ur.
Likt som 240in mycket bra värme men fläktarna blåser inte så hårt, men på denna fungerar sätesvärmaren.

Dom skulle få upp värme i kupen snabbare om det vore mer fart på fläktarna men även nu fast det under -15 grader så får man ändå ta ner på värmen efter ca 20km

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari 2016 · 26 149 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Frågan vänder sig till er som bor i norr. Där är det tydligen ner mot 30 minusgrader. Hur fungerar era bilar? Startar de? Något som inte fungerar? Kommer värme i bilen? osv...

Uppge:
- Bilmärke, motor
- miltal
- årsmodell


Volvo V70 AWD, 2.5T
Ca 38000 mil
1998


Har provat att starta både med och utan motorvärmare i -35 och min bästa beskrivning är att allt är mycket trögare. Startar alltid villigt men lite trögare än normalt. Att få i växlarna kan till en början vara mycket trögare än normalt och det knarrar märkbart i kupén. Dessutom tenderar instrumenthuset att imma igen en stund.
Värmen kommer dock snabbt igång. Fläkten dånar men det har den tillåtelse till tycker jag.

Mazda 323 FA, 1.4
Miltalet okänt (passerat 99999 kilometer några gånger)
1978


Av olika skäl så kör jag inte min farfars Mazda vintertid, men jag köpte en reservbil för många år sedan som jag körde hem på sommardäck.
Rekommenderas såklart inte men den fanns ute i bushen och jag iddes inte skaffa en trailer och den biten.
Var dock inte minus 30 vid tillfället, men måhända i alla fall -15 och det räckte nog gott för att den inte skulle klara ge någon form av värme i kupén alls. Allt knarrade och man fick köra med lite utdragen choke för att han inte skulle dö.
Oerhört charmig vagn dock. Lätttretlig på det hala underlaget, och jag kan tänka mig att med en lite mindre ratt och lite mer muskler i armarna så är dom säkert jätteroliga att sladda runt med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Trekmeister
6 januari 2016 · 272 Inlägg

Saab 9-3, bensinare, turbo
~20000 mil
1999

Nu är det några år sedan jag flyttade från Luleå, men det bör varit ungefär vad det stod på mätaren då.

Bilen stod alltid ute, inget garage. Aldrig ett enda problem, även under -30, med eller utan motorvärmare (användes kanske 50/50 men aldrig mer än 2h).
Lite segt att växla den första kilometern under -25 och vid -35 ville den driva fram svagt trots nertrampad koppling. Knarr i bussningar vid kallare än -15.

Värmen startar när styrningen säger att motorn är varm nog, tar 4-5km vid sådana temperaturer, men sen är värmen som den brukar vara i Saabar - väl tilltagen.

mondeofin
6 januari 2016 · 217 Inlägg

Opel Vectra CDTI
370000km
2006
Startar rätt bra, också utan motorvärmare har testat vid ca-20, värmen var helt okej så länge Eberspächern funkade men är betydligt sämre utan den, går nog en 20-25km innan full värme kommer.
Motortempen kommer dock inte till normal om det är under -5 nuförtiden
Ändå bättre än den Skoda Octavia 2.0 Tdi 2006 jag hade för några år sedan, trots nya glödstift och nyladdat batteri krävdes det flera startförsök vid allt under -10 både med motorvärmare och utan, den bilen kunde man köra 30-40 km utan att det kom någon värme och då var ändå termostaten bytt och kylaren nästan helt täckt vintertid

Honda CR-V (2011)
xXSammy
6 januari 2016 · 6 571 Inlägg

Jolanki skrev:
Samma sak hände förra året fast då var det -36 grader och VW Caddy 1.9Tdin jag körde då gick inte ens ett varv på starten trots motorvärmare, batteriet var nog boven där. Hoppade sedan in i min E320 CDI, dubbelglödde och den hoppa igång efter 4-5 varv.

Alfan sa bara att de var -30.5 i Jukkas då.. Fast övriga yttertemperaturmätare sa -38 wink

Då:
*Alfa Romeo 159 TBI
*Ca 3200 mil
*2010

Använde motorvämare, startade direkt utan minsta tvekning men växellådan var tung i början. Kraftiga vibrationer som följde med motorvarvet pga Stenhårda motorfästen som även speglade motorljudet till kupén tongue
Edit: Nådde 70 grader arbets temperatur på 2 mil

Senast redigerat av Malheus (6 januari 2016)

De/Dem
NIzmO Ollikkala Racing
6 januari 2016 · 1 724 Inlägg

Ända bilen jag verkligen kan lägga på minnet i riktigt kallt väder är 9-5:an för ca: 3-4 år sen.

Saab 9-5 2,3t -98 , ~22.000mil
-25°c och start utan motorvärmare, gick igång utan större problem men starten gick lite långsammare.
Annars var allt väldigt segt, kopplingen kändes konstig, styrningen lite diffus och även bromsarna (all hydraulik helt enkelt) men var inga problem att använda bilen.

- Time Attack -
Berglund_89
6 januari 2016 · 1 476 Inlägg

Norr å norr, räknas Karlstad? wink

Bil: Volvo 960 2.5 Aut -95
Miltal: 252xx mil
Gradantal: -16


Resultat: Inte en tvek! Ehrm, dock fick jag köpa ett nytt bilbatteri i måndags.. roll tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
granadadr
6 januari 2016 · 7 289 Inlägg

idag startade min surdiesel som ej  glödgar,, ja dock med mv men i ca -22,, PLUS den har paj insugningspackning så den läcker som ett såll där,, men startade sååå snällt smile  har startat en granada i -28 utan mv smile  för några år sedan

Mickius
6 januari 2016 · 4 670 Inlägg

Starta min D5 -02 i Åre här om dagen. Natten var det neråt 17-18 Minus och blåste nått så förbannat. Va o slagga i en Igloo big_smile Men den startade utan problem på morgonen utan Motorvärmare. Va lite förvånad över hur lätt den startade. Här nere i Östergötland har det krypin ner emot 16-17 Minus och den är lite mer segstartad här nere. Har tyvärr aldrig motorvärmare då det inte finns tillgång till det där jag bor

Equium
6 januari 2016 · 356 Inlägg

Volvo 940, B230FD
20.000 mil
1995

Startar lika lätt som om det vore sommar, men lite långsammare på starten. Lite seg i växellådan i början. Annars funkar allt utmärkt.

-20 grader

Trekmeister
6 januari 2016 · 272 Inlägg

Det kanske bara är jag, men jag tycker verkligen inte 20-25 minusgrader är något utöver det vanliga. Händer årligen några dagar om året även i 08-land. Har just nu strax under -20 grader en bit från Arlanda, och visst biter det lite men det är verkligen inget att skriva hem om.

Det samma kan iofs sägas om 30-35 minusgrader sådär 100 mil norrut, men men... Allt beror på vad man är van vid. smile (Kanske beror på att jag bott en hel del där uppe som jag är lite mer obrydd...)

Är det kanske för att jag kör svenskbyggt som jag inte ens tänker två gånger, utan förutsätter att bilen fungerar problemfritt även vid dessa temperaturer? Kanske det, men då har heller ingen av mina bilar svikit mig ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang