1643
Sök

Saab 9-3 SC clean! :)

Dags för lite korrigering i beskrivningen igen! :) Nu när bilen börjar bli klar utvändigt så börjar jakten på bättre fitment! Samt att det börjar bli dags att kolla över motorn för lite mer prestanda än original, håll tillgodo så... Visa mer

177 995 Visningar
Projektet avslutat 29 november 2020
387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
_fille_ skrev:
Tja riktigt fin bil du har.
Har du hunnit titta något på hur du ska göra med framlysena ännu?

Tack! Kul att du är inne och läser! smile har en idé för att få de tre positionsljusen att lysa! smile men inte kommit igång med det ön tyvärr! smile

387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
Någon här som sitter på kunskapen om coilovers till en Cab passar till 9-3sc? YS01-SA-DPS001 Är modellbeteckningen, har letat utan framgång, tycker fästet till de bakre ser olika ut men kan ha fel..

336 Inlägg
30 april 2016
PhilipHofling skrev:
Någon här som sitter på kunskapen om coilovers till en Cab passar till 9-3sc? YS01-SA-DPS001 Är modellbeteckningen, har letat utan framgång, tycker fästet till de bakre ser olika ut men kan ha fel..

Borde fungera, de som säljs på Speedparts ska ju passa både SS, SC och Cabrio.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … x9304.html

Just turbo power, no real shit.

387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
AChr skrev:
PhilipHofling skrev:

Borde fungera, de som säljs på Speedparts ska ju passa både SS, SC och Cabrio.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … x9304.html

Jaa det är de jag tycker är lite mysko också! Men det birde ju innebära att infästningen i bak är samma på alla tre modellerna?

387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
Nu har jag en bild på coilsen, tycker ingästningarna ser aviga ut på alla sätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216907/216907-2b45ddbfc303233c2fa1815c24035733.jpg
Senast redigerat av PhilipHofling (30 april 2016)

387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
Nu jävlar! Aero ok får sig lite uppfräschning, dock var de redan fräscha, lite mörka men inte rostiga! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216907/216907-53c6d2b7aa823d8841ef02b568329199_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216907/216907-0fc1ec8a68c560f0b59c40b3d62c2edb_large.jpg

Förhoppningsvis syns dessa lite mer bakom fälgarna! big_smile wink

2 712 Inlägg
30 april 2016
Tänker du på de dämparna som ska vara bak??
Att den ser ut att vara typ.. 90 grader fel?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

387 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
amoreex skrev:

Jaa lite så jaa... Vad jag har fattat så ska de sitta mot kanten och inte i ovankant! Samt att dämparna i fram inte har något fäste alls..

2 712 Inlägg
1 maj 2016
PhilipHofling skrev:
amoreex skrev:

Jaa lite så jaa... Vad jag har fattat så ska de sitta mot kanten och inte i ovankant! Samt att dämparna i fram inte har något fäste alls..

Alltså det jag funderar på över bilden, de bak ser ut att stämma, du kan ju vrida kolven smile
Så du kan vrida det så den passar!

Men fram håller jag med om att de ser skumt ut.. borde följa med nån sak som typ.. klämmer runt den för att sedan fästas i hjulspindlen.. :s

Plötsliga stoppet är det som dödar..

387 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
amoreex skrev:
PhilipHofling skrev:
amoreex skrev:

Alltså det jag funderar på över bilden, de bak ser ut att stämma, du kan ju vrida kolven smile
Så du kan vrida det så den passar!

Men fram håller jag med om att de ser skumt ut.. borde följa med nån sak som typ.. klämmer runt den för att sedan fästas i hjulspindlen.. :s

Väntar på bilder än så får se hur de blir! Skulle vara precis vad jag behöver till min! smile

253 Inlägg
1 maj 2016
Nja, bak är det väl det övre fästet som inte stämmer? De bultas väl i sidan på hjulhuset, inte ovankant om jag inte minns helt fel från alla hjulskiftena på min gamla 9-3?

Fram förstår jag inte riktigt vad som skulle vara fel? Övre fästet går ju i hålen i fjäderbenstornet och där nere kläms den fast i spindeln precis som standard dämpare.. eller har jag missuppfattat?

387 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
Bruno_S skrev:
Nja, bak är det väl det övre fästet som inte stämmer? De bultas väl i sidan på hjulhuset, inte ovankant om jag inte minns helt fel från alla hjulskiftena på min gamla 9-3?

Fram förstår jag inte riktigt vad som skulle vara fel? Övre fästet går ju i hålen i fjäderbenstornet och där nere kläms den fast i spindeln precis som standard dämpare.. eller har jag missuppfattat?

Oavsett hur de är i fram så är de fel i bak! smile så de lär inte passa och tänker inte modda om... Men skulle vilja ha ned bilen lite runt om.. Så får leta vidare! smile

253 Inlägg
1 maj 2016
Kolla till Opel Vectra C annars. Kanske finns mer till den, och ska passa rakt av

Vectra OPC och 9-3 Aero med V6 är i princip samma bil med olika skal.

177 Inlägg
1 maj 2016
Opelns bakre stötdämpare passar inte.
Skiljer i fästet där uppe.
Går att använda saabens dämpare med ställbara fjädern i coilover kitet.
Fram passar direkt.

Kolla denna tråd:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … pel-Vectra
Senast redigerat av Andreas0 (1 maj 2016)

387 Inlägg
2 maj 2016
Trådstartare
Bruno_S skrev:
Kolla till Opel Vectra C annars. Kanske finns mer till den, och ska passa rakt av

Vectra OPC och 9-3 Aero med V6 är i princip samma bil med olika skal.

Andreas0 skrev:
Opelns bakre stötdämpare passar inte.
Skiljer i fästet där uppe.
Går att använda saabens dämpare med ställbara fjädern i coilover kitet.
Fram passar direkt.

Kolla denna tråd:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … pel-Vectra

Kikat på Opel! Bara kapa bakre fästet och på med en m10 gängstav!

Men har slängt blicken mot nya billiga, TA Technix variant! Nice coilovers, till cab! Så får jag testa om coils är något för mig! smile

59 Inlägg
2 maj 2016
Bruno_S skrev:

Ifram ska det inte klämmas fast något som på tex BMW e46. Utan den fästs med två stora bultar rätt igenom smile Som på bilden!

http://shop.j-spec.se/dokument/bibliotek/Image/Untitled-6.jpg
Senast redigerat av QviW (2 maj 2016)

253 Inlägg
2 maj 2016
QviW skrev:
Ifram ska det inte klämmas fast något som på tex BMW e46. Utan den fästs med två stora bultar rätt igenom smile Som på bilden!

Visst, fan! Helt rätt smile

387 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
Coilovers lär dröja.. En jävla hare tyckte det var kul att springa framför bilen innan jobbet idag.. Griffinfronten sprack, så nu är de väl bara börja leta nytt hölje då försäkringen garanterat inte täcker den utan en vector front.. Eller hur fungerar de? Trygg-Hansa med helförsäkring!

24 Inlägg
4 maj 2016
Läste igenom tråden här nu på morgonkvisten wink Riktigt bra stuk du fått till smile

Har själv Trygg Hansa på min Golf, och har p.g.a. en del skadegörelse på min haft en del med dem att göra, och de har varit väldigt samarbetsvilliga och väldigt trevliga smile Snabba ryck och lite snack smile

Hoppas det går lika smidigt för dig!
Senast redigerat av danskajaeveln (4 maj 2016)

387 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
danskajaeveln skrev:
Läste igenom tråden här nu på morgonkvisten wink Riktigt bra stuk du fått till smile

Har själv Trygg Hansa på min Golf, och har p.g.a. en del skadegörelse på min haft en del med dem att göra, och de har varit väldigt samarbetsvilliga och väldigt trevliga smile Snabba ryck och lite snack smile

Hoppas det går lika smidigt för dig!

Tack! Vart precis klar med utseendet på utsidan för denna säsongen så går de såhär.. Hoppas de ersätter den befintliga, vill säga griffinfronten!

Som de såg ut var de bara plasten till höljet som gick.. Allt annat såg helt ut! De låter ju lovande oavsett! smile

Hade du bilen i originalutförande då eller hade du ändrat någonting?

I värsta fall får jag kolla med dem om de ordnar den eller om jag kan lägga mellanskillnaden på den nya fronten!

Sök