3365
Sök

Hög (för?) bränsleförbrukning Volvo 940

200 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
Hej,
Köpte nyligen mig en Volvo 940.
Jag tyckte den drog lite väl mycket bensin så jag räknade ut hur mycket nu ikväll.. Den drar 20L / 100KM

Det är en -94, har gått cirkus 42000 det är FTT AUT, BSR chippad + Öppet sportluftfilter
Bilen går bra.. tänkt att byta bränslefilter. Någon som har något vettigt att komma med?

Hur mycket bör den dra?
Om det är onormalt.. isåfall vad, och vad bör jag göra/byta för att lösa problemet?

Mvh cool
Senast redigerat av cuz (24 april 2016)

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
18 februari 2016
42000 milad chippad fulltrycks automatare låter inte som särskilt svårt att hamna på 20l/100km vintertid tyvärr.. Men jag hade nog ändå sett över det vanliga som tänddelar, olja, div filter etc. Ett avgasprov kan även avslöja mycket. På många besiktningsstationer får man om man ber snällt kontrollmäta sina avgasvärden och på så vis få reda på om den går "rent"

200 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
Arly165 skrev:
42000 milad chippad fulltrycks automatare låter inte som särskilt svårt att hamna på 20l/100km vintertid tyvärr.. Men jag hade nog ändå sett över det vanliga som tänddelar, olja, div filter etc. Ett avgasprov kan även avslöja mycket. På många besiktningsstationer får man om man ber snällt kontrollmäta sina avgasvärden och på så vis få reda på om den går "rent"

Tack så mycket för ditt svar! Nu blev jag lite klokare, jag ska ta och undersöka dessa saker när jag får tid! big_smile

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
18 februari 2016
cuz skrev:
Hej,
Köpte nyligen mig en Volvo 940.
Jag tyckte den drog lite väl mycket bensin så jag räknade ut hur mycket nu ikväll.. Den drar 20L / 100KM

Det är en -94, har gått cirkus 42000 det är FTT AUT, BSR chippad + Öppet sportluftfilter
Bilen går bra.. tänkt att byta bränslefilter. Någon som har något vettigt att komma med?

Hur mycket den bör dra?
Om det är onormalt.. isåfall vad, och vad bör jag göra/byta för att lösa problemet?

Mvh cool

låter fullt normalt... men en ordentlig service kan säkert sänka förbrukningen lite smile

Påstängd
1 198 Inlägg
19 februari 2016
Lite väl mycket är det nog, min 91a fulltryckare med automat fick jag ner under litern när jag körde som en pensionär.. smile
Men den har gått ca hälften så långt som din, men ska väl inte göra nån skillnad om allt är i bra skick.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
19 februari 2016
siiimooon skrev:
Lite väl mycket är det nog, min 91a fulltryckare med automat fick jag ner under litern när jag körde som en pensionär.. smile
Men den har gått ca hälften så långt som din, men ska väl inte göra nån skillnad om allt är i bra skick.

Låter ju makalöst bra ! Att få ner den till under litern är en konst för sig smile

200 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
siiimooon skrev:

Förra ägaren sa att den skulle dra 1l/milen (blandad körning).. så den borde imo ligga mellan 1-1.5l/milen..
Idag så har jag rengjort sportluftfiltret samt lmm / undersökt lmm efter defekter, såg dock inga synliga fel mer än att den var väldigt smutsig och oljigt..

Tack för ditt svar! smile
Senast redigerat av cuz (19 februari 2016)

200 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
cuz skrev:
siiimooon skrev:

Förra ägaren sa att den skulle dra 1l/milen (blandad körning).. så den borde imo ligga mellan 1-1.5l/milen..
Idag så har jag rengjort sportluftfiltret samt lmm / undersökt lmm efter defekter, såg dock inga synliga fel mer än att den var väldigt smutsig och oljigt..

Fin 940 du hade, btw! smile cool

Påstängd
1 198 Inlägg
19 februari 2016
CHEEVA skrev:
siiimooon skrev:

Låter ju makalöst bra ! Att få ner den till under litern är en konst för sig smile

Ja det var landsvägskörning och typ inga omkörningar eller så.. smile
cuz skrev:
cuz skrev:
siiimooon skrev:

Tackar! Försöker hålla den i så bra skick som möjligt. smile
Fräscht luftfilter och nya tändstift, och en ordentlig ursotning av maskin så kanske den går lite snålare sen. smile

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
19 februari 2016
siiimooon skrev:
CHEEVA skrev:
siiimooon skrev:

Ja det var landsvägskörning och typ inga omkörningar eller så.. smile
cuz skrev:
cuz skrev:

Tackar! Försöker hålla den i så bra skick som möjligt. smile
Fräscht luftfilter och nya tändstift, och en ordentlig ursotning av maskin så kanske den går lite snålare sen. smile

Ja ren landsvägskörning så köper jag att man kan få ner den till under litern smile trodde du först syftade på blandad hehe

Sök