Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 534 Inlägg

Alltså... jag hade seriöst ELDAT UPP de där förgasarna vid det här laget.
Ditt tålamod är vansinnigt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Lucif3r
3 maj · 896 Inlägg

Håller med Cuefa. Jag hade kastat ut skiten för läääänge sen tongue
Tror du får börja dela med dig av din hemlighet för ett sånt tålamod big_smile

martinhejdesten
3 maj · 366 Inlägg

Cuefa och Lucif3r... ”Den som väntar på något gott... väntar alldeles för länge”, ja, nog tryter mitt tålamod.

martinhejdesten
onsdag 17:08 · 366 Inlägg

Någon som har ett fungerande recept på mc-förgasare till bil? Jag kollade i flottörhusen och vet därmed att 2 msk 95-oktan per förgasare står på ingredienslistan i alla fall, haha. Förgasarna är nu isärplockade i minsta detalj igen. Ska se över hålen i munstycken mm så att de inte är igensatta. Kollade det för ett tag sedan, men det var förstås innan vi testade motoruppstart. Kanske kan vara så att blästringsrester fanns kvar i kanaler och vandrat lite varstans i konstruktionen vid uppstartsförsöket. Men att samtliga fyra förgasare skulle råka ut för det är ju inte rimligt Så jag har letat runt lite... 

1) Bra i gasen AB i Uddevalla kunde hjälpa till med grundinställning. Men först till hösten. Hmpf. Ja, vad säger man, är man bäst i branschen så är man eftertraktad och uppbokad minsann.

2) Provade därför att ta kontakt med JP Motorsport, men de hade inte tid att hjälpa men tipsade om att flottörerna troligtvis inte hade rätt vinkel. Jag har förvisso inte justerat dessa bleck så det borde ju vara samma som UK-Dan ställt in dem på, och han har "fått igång" dem innan försäljning.

3) Jag ringde en lokal MC-service som var Kawasaki-auktoriserade men de kunde inget om mc-förgasare som skulle sitta på bil. De tipsade om JP Motorsport. Ja, ni vet.

4) Jag har också kontaktat Mickes Motor i Växjö. Fiesta_Racing här på Garaget tipsade om dem nämligen. De hade gjort mc-förgasarinställning till hans Ford. Han monterade förgasarkitet och motorn startade direkt. Inväntar mailsvar från Mickes Motor.

5) Ringde också Claessons MC i Bromölla. De kunde hjälpa till. I vinter. Men servicekillen jag snackade med tog sig tid och vi snackade i säkert 30 minuter. Extremt hjälpsam och bjöd på en del tips. Han fick även länken till bloggen så att han kunde kika på diverse bilder därifrån. Han trodde att vi rengjort förgasarna i fel ordning. Vi skulle ha blästrat först, sen ultraljudstvättat. Vi blästrade förvisso för att ultraljudstvätten inte gjorde det hundra rent. Jag sa också att vi hade en bränsletrycksregulator som var ställd till 0,15 bar (enligt manualen). Han tyckte det var väldigt lågt inställt då dessa gamla förgasare ska suga in bensinen med vakuum. För litet tryck kan leda till att den suger luft, inte bensin. Så inledningsvis två saker att testa;

a) förbikoppla bränsletrycksregulatorn och starta upp. Flödar det ut soppa ur flödningsrörstumparna så är det förstås för högt tryck, men motorn borde hoppa igång.
b) Om föregående inte sker så borde vi ultraljudstvätta och blåsa rent kanalerna. Och testa motorstart på nytt.

Om inget av detta funkar så blir det att skicka dessa förgasare någonstans...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e322b52b23d32b779b2665f3ff69b6d1.jpg

HG_
torsdag 14:54 · 2 419 Inlägg

Aldrig roligt med massa fel som man inte kan sätta fingret på.
Har du kollat om bike i Trollhättan finns kvar?
Dom kanske skulle kunna hjälpa dig med lite mer info.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Lucif3r
torsdag 15:08 · 896 Inlägg

Det här är ju tyvärr helt fel tid på året att försöka få hjälp av folk som pillar MC... Det närmar sig ju MC-säsong där "alla" behöver serva sina MC's osv... hmm

martinhejdesten
torsdag 21:26 · 366 Inlägg

Lucif3r... va, är det MC-säsong nu?! Hehe. Ja, man kunde ju fått tummarna ur xxxxx tidigare i vintras och kontaktat verkstäderna. Nåja. Tackar för tipset HG_, jag kollar upp asap.

Ole dole doff... står just nu och pillar med förgasardetaljerna och har samtidigt Hollands främsta reservdelssajt för MC i mobilen. Mmm, köpa nytt begagnat kit eller bli helt skallig av stress och frustration över pillandet med de befintliga förgasarna?

Farsan googlade "sprängskiss mc-förgasare" och fick syn på reservdelssajten. Och där fanns minsann grejor! Kan ju vara så att jag överväger att skaffa ett kit till, av samma sort, och pangar in det i motorrummet och hoppas på det bästa...

Testar nog att skruva lite på lågfartsmunstyckena litegrann först. Inte helt hundra på vilket munstycke det är, det finns ju några stycken. Får kolla sprängskissen på nytt för att vara på den säkra sidan. Justerskruven med den smala spetsen har jag lossat tre varv nu, i hopp om att det gör att det rinner till.

Medan allt var nerplockat så testade jag även att blåsa i bränsleslangsmynningen och nog finns det fri väg till förgasarna. Provade att vinkla kitet så att flottörerna ändrade vinkel och därmed tätade. Japp, funkar, tvärstopp i blåsandet. Tätt. Provade också att blåsa genom dem individuellt. De tätar alla fyra. Men det var nog redan konstaterat eftersom det fanns två matskedar bensin i respektive flottörhus. Men det är ju härifrån det inte kommer vidare. Kanske lågfartsmunstyckets förtjänst. Och nu har jag ju lossat på dem. Monterar och testar snarast.

I annat fall blir det till att öka trycket i bränsletrycksregulatorn, eller helt enkelt förbikoppla den för att återgå till bränslepumpens kapacitet. Lär nog flöda, men det lär komma bensin och förhoppningsvis starta, annars... blir det nog att köpa det där extra kitet.

Och jag vet en skruv som ska sitta åt i alla fall. Urtappningen, haha. Det rann ju rakt igenom senast och skvätte ner motorrummet rejält. Rejält åtdragna nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e29bd370402277ecb7b15a5909c0b3d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b78fe5f2b603b27f57241bda843bf0b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1e8b3524cc6446149f2549f3c3abad5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60d4e0bc789a687a7d18a7d25499f559.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (torsdag 21:34)

uazbuhanka
fredag 17:59 · 10 Inlägg

på förgasare har man alltid en grundinställning som är 1.5 varv
jag tror att du har för litet lågfart munstycke vilken storlek har du ?
och vilken mc kommer dom från du har säkert berätttat det men var smile

martinhejdesten
söndag 08:22 · 366 Inlägg

Senast jag kollade min Garaget-sida hade jag fått ett meddelande – en skänk från ovan! Kim (uazbuhanka), en hjälpande hand norrifrån, hade hört av sig och undrade om han kunde hjälpa till med förgasarna. Jajemän, gärna!

Jag ringde upp och förklarade kortfattat bakgrunden och sen diskuterade vi fram och tillbaka. Kim bad mig kolla på diverse siffror som fanns präglade på de olika prylarna.

Förgasarmodell: Mikuni G412 A T920
Lågfartsmunstycke #12,5
Huvudmunstycke 160

Följande tips och råd:
1) Luftningsskruven ska skruvas i botten och lossas -1,5 varv (+/- 0,5 varv). Redan där konstaterade jag att jag hade skruvat -2,5 varv som "grundinställning" vid tidigare uppstartsförsök och i veckan ytterligare -3 varv då jag trodde skruven satt för hårt och ströp tillförseln.

2) Lågfartsmunstycket hade storleken #12,5 vilket Kim ansåg vara alldeles för litet, dvs felbestyckad. Risk för att motorn inte orkade suga bensin genom dessa små hål. Testade att stoppa i en knappnål i hålet men det gick förstås inte då den är 0,6 mm. Skalade en plastad ståltråd som var 0,35 mm men inte heller den gick i. Beställer därför större varianter av lågfartsmunstyckena i storleken #37,5-40 enligt rekommendation av Kim.

3) ”–Hur ser bränslenivån ut i flottörerna?”, vilket var en bra fråga. Svårt att ta reda på.  Jag vet att jag tappade ut 2 msk bensin per förgasare. Kim undrade ifall förgasarkitet satt i rätt vinkel jämfört hur de sitter på en hoj och att eventuellt vinkeln tillsammans med bränslenivån i flottörerna gjorde att lågfartsmunstyckena inte ”ligger” i blöt och inte kunde suga till sig bränsle.

4) ”–Hur är slaglängden på Swift-motorn jämfört med Kawasaki-motorn?”. Många bra frågor. Om Swift-motorn har kortare slaglängd jämfört med mc-motorns längre slaglängd, så hinner den kanske inte suga åt sig bensinen.

5) Hur är testkörningen i rigg utförd av danST i UK? Avgassystem, kamaxel och luftfilter påverkar hur allt lirar ihop. Även det faktum att mc-fögasarna suttit på en 600 cc medan Swift-motorn är på 1300 cc.

6) Vid nästa uppstartsförsök ska vi också testa att hålla för förgasarna/tratthålen för att skapa sug som därmed drar till sig bränslet.

Nog finns det allt detaljer som måste lira ihop för att det ska funka. Jösses, galet mycket att tänka på. Tur att det finns proffs som Kim där ute i vårt avlånga land!

Och farsan av alla personer har googlat och hittat likadana förgasarkit på nätet! Han är lite av en datormotståndare, haha. Men ett sådant kit ligger i kundvagnen i alla fall. Blir nog bra att ha ett sådant extra kit att plocka reservdelar ifrån och jämföra med tänker jag. Eller att jag testar att montera detta direkt på bilen då det troligtvis har alla standardinställningar gjorda, även ifall lågfartsmunstyckena troligtvis är fel (#12,5) även på detta kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-207533deb6415717852c651628cf0430.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ee5dd6e0c3db8a98bf4d4eccb870a1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-317d74859d4d8e7a932262ffe9b7bcd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d855eee64e7a2f076ae17dd88faca276.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-747f8babca316d077104fa9f161b0238.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f7e897d099e2a542c0149baf5b32b69.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (söndag 08:27)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang