Handbroms tar inte.

valle22 Smidd i rostigt stål
31 maj 2016 · 933 Inlägg

Låter mer som oket gett upp, inte ovanligt på Passat 3B efter åldern. Skivor bytta i samma veva?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
jaka54
31 maj 2016 · 5 713 Inlägg

Hej!
Du har rätt i att handbromsen på Audi 100 (med trummor bak)är självjusterande (en liten kil "halkar ner" och spänner ut backarna) och att justeringen under bilen bara måste göras antingen när backarna byts ut mot nya eller att något annat i bromssystemet bytts.
I det här faller kanske det är så att slacket i vajern har blivit för stort?

necromanial
2 juni 2016 · 13 Inlägg

valle22 skrev:
Låter mer som oket gett upp, inte ovanligt på Passat 3B efter åldern. Skivor bytta i samma veva?

Har så gott som konstaterat det jag också. Har köpt ett nytt ok jag ska försöka att slänga på i morgon, om det nu passar. Det fanns inget PR-nummer för bakbromsarna, så jag beställde ett som åtminstonde ser likadant ut.
På oket där handbromsarmen knappt tar så går inte kolven att skruva in hela vägen heller, så det var tvunget att bytas ändå antar jag.

jaka54 skrev:
Hej!
Du har rätt i att handbromsen på Audi 100 (med trummor bak)är självjusterande (en liten kil "halkar ner" och spänner ut backarna) och att justeringen under bilen bara måste göras antingen när backarna byts ut mot nya eller att något annat i bromssystemet bytts.
I det här faller kanske det är så att slacket i vajern har blivit för stort?

Vajern slackar inte mycket alls, den drar hävarmarna till handbromsen så långt det går, det vill liksom bara inte nypa åt ändå.
Eller, ja, höger tar det ju på i alla fall.



Att bromspedalen nästan går att trycka i bott då, någon som har teorier på det?
Med motorn av så kan man få upp tryck och den är stum och fin, bromsar man så tar den långt ned men sjunker sakta. Bromsar man hårt två gånger i snabb följd så tar pedalen längre upp på andra trycket, för att sedan sjunka igen.
Är det bara luft, eller kan det vara packningarna i huvudbromscylindern som gett med sig?
Jag kan inte minnas att det varit så innan jag besiktigade, så det kan väl vara möjligt att de bromsat hårdare än vad jag vanligtvis gör, så kolven gick förbi sitt normala arbetsområde och sabbade packningen. Eller?

Hade nyss bilen igång och pumpade bromsen som en idiot, kan inte se att det läckt bromsvätska någonstans i alla fall.

jaka54
2 juni 2016 · 5 713 Inlägg

Hej!
När bytte du bromsvätska senast? Man bör byta åtminstone vartannat år.
Antar att du har hydraulisk koppling (Som på Audi 100 ) då luftar du kopplingens slavcylinder först sedan bakre bromsarna och sist de främre.
Antgligen måste du trycksätta vätskebehållaren men det gör man genom att ta tryck från ett av däcken via slang upp till bromsvätskebehållarens lock( man modifierar ett bromsvätskelock så man kan ansluta slangen från däcket)

necromanial
2 juni 2016 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska senast? Man bör byta åtminstone vartannat år.
Antar att du har hydraulisk koppling (Som på Audi 100 ) då luftar du kopplingens slavcylinder först sedan bakre bromsarna och sist de främre.
Antgligen måste du trycksätta vätskebehållaren men det gör man genom att ta tryck från ett av däcken via slang upp till bromsvätskebehållarens lock( man modifierar ett bromsvätskelock så man kan ansluta slangen från däcket)

Det var alldeles för länge sedan, så den skall också bytas i morgon. Lika bra att göra det när man ändå öppnar systemet.
Det verkar vara en hydraulisk koppling på den, så det blev väl lite mera meckigt, men det går nog.

valle22 Smidd i rostigt stål
6 juni 2016 · 933 Inlägg

Köpte en bromsluftrare ifrån Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031634/

Fungerar ypperligt och bra att ha i garaget. Kan rekommendera denna när du skall byta bromsvätska

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Mev
8 mars 2018 · 2 Inlägg

Hur gick det sen? Har samma problem med handbromsen på min astra -07

necromanial
8 mars 2018 · 13 Inlägg

Mev skrev:
Hur gick det sen? Har samma problem med handbromsen på min astra -07

Hej! Det var oket som hade gett upp. Men när jag höll på och pumpade bromsen så lyckades jag sabba huvudbromscylindern, så det var bara att byta den också... Men efter det nöp bromsarna som aldrig förr!
Hoppas du lyckas fixa din bil med mindre krångel än jag hade med min.

Mev
8 mars 2018 · 2 Inlägg

Jag hoppades att bromsa hårt, dvs pumpa fotbromsen skulle hjälps handbromsen lite att justera in sig tightare och nypa bättre.... Men jag kanske också har läckage i huvudbromscylindern nu då? Och problemet är egentligen ett icke fungerande självjustering inne i bromsoket? För armen på oket går från topp till bott utan att knappt bromsa hjulet hmm

Har jag rätt tro?

Från början gick inte armen upp tillbaka pga kärvande handbromsvajer. Men utan vajern påkopplad så va det inga bekymmer att motionera igång på båda oken. På andra sidan som fungerar behövdes inte ens göra nåt,  fjädern drog tillbaka armen direkt.

Vet att ny handbromsvajer ska på plats. Men vet inte om jag kan reseta självjuseringen i oket genom att skruva in kolven helt igen?

Sen vart som sagt fotbromsen svampig och går i golvet med bilen igång. Detta efter att bara dragit manuellt på okens armar till handbromsen. Samt vikat med en mejsel mellan belägg och kolv på det misstänkt trasiga oket.
Känns som det är mer troligt att huvudbromscylindern läcker igenom efter att bromsat stillastående med och utan motorn igång. Eller kan oket fått i sig luft när jag försökte få självjuseringen att ta och börja nypa tidigare? Det lilla det tog va i absoluta bottenläget av armen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang