5288
Sök

Dåliga drivknutar

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Tjena!
Jag funderar på att köpa en saab 900 för ynka 1000kr men problemet är att drivknutarna är dåliga på den. Drivknutar... vad är det och är det nånting jag borde vara orolig över? kostar det mycket att repa? Jag ska bara andvända bilen innom stan, typ fram och tillbaka till jobbet, altså inga längre sträckor.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
30 december 2006
Sherlia skrev:
Tjena!
Jag funderar på att köpa en saab 900 för ynka 1000kr men problemet är att drivknutarna är dåliga på den. Drivknutar... vad är det och är det nånting jag borde vara orolig över? kostar det mycket att repa? Jag ska bara andvända bilen innom stan, typ fram och tillbaka till jobbet, altså inga längre sträckor.

De är dom som driver bilen, går ut från växellådan/kopplingen. Och ja...lite orolig ska du vara. Skulle dom gå sönder under färd så kan de vara livsfarligt. Kostar inte så mycket att fixa. Är inget större jobb heller.
Senast redigerat av THEBADGUY (30 december 2006)

Allt för den där jävla hatten!

2 652 Inlägg
30 december 2006
THEBADGUY skrev:
Sherlia skrev:
Tjena!

De är dom som driver bilen, går ut från växellådan/kopplingen. Och ja...lite orolig ska du vara. Skulle dom gå sönder under färd så kan de vara livsfarligt. Kostar inte så mycket att fixa. Är inget större jobb heller.

precis som han säger så är de ingen vidare att åka med bilen så .
är inga större problem att byta dock brukar dom kosta en del .

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Inte så mycket.... ungefär ? smile

Hur kan jag mäta grovheten på skadan dom har? när jag kör? skaka på bilen på nå sätt??

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
30 december 2006
Sherlia skrev:
Inte så mycket.... ungefär ? smile

Hur kan jag mäta grovheten på skadan dom har? när jag kör? skaka på bilen på nå sätt??

kolla på damaskerna, är dom sönder finns de STOR risk för att smuts och sånt har tagit sig in och ställt till problem. Känn även efter glapp i dom.
Pris....ja..på ett ungefär.....700 kr st...

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Känna efter glapp... hur menar du att jag ska göra då ? (jag känner på ett ungefär till hur en bil ser ut)

Och som sagt, hur mycket tror ni att det skulel kosta att repa själv ?

Bilen är avstäld och besiktigad till feb, vad kostar det att ställa på den och kommer drivknutarna ställa till med problem i besikningen?
Senast redigerat av Sherlia (30 december 2006)

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
30 december 2006
Sherlia skrev:
Känna efter glapp... hur menar du att jag ska göra då ? (jag känner på ett ungefär till hur en bil ser ut)

Och som sagt, hur mycket tror ni att det skulel kosta att repa själv ?

Dra i drivknuten åt alla håll...framåt och bakåt och åt sidorna. Är de en "frisk" drivknut ska de inte vara något glapp.

Ja dom kommer att ställa till de i besiktningen. Tror de blir ombesiktning direkt.

2 652 Inlägg
30 december 2006
du kan dra fullt rattutslag o köra på 1ans växel fram o tillbaka ,. det brukar knappa lite i kuntarna om dom e slut då .

om du gör de själv så kostar ju bara delarna så kolla med mekonomen hur mkt de kostar . går även göra på deras sida . mekonomen.se

oftast går drivnutarna när damasken är kass . då de kommer in vattan salt o annan skit .
det sitter kulor i drivknuten som är smörjda med fett . o när de kommer in vatten så försvinner givetvis fettet o kulerna går direkt mot drivknut .

du behöver dock plocka av en hel del dör att få loss drivknuten .
Senast redigerat av precision (30 december 2006)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
precision skrev:
1ans växel fram o tillbaka

smile

Ok nu vet jag de dära, nu är det bara påstälningen kvär att fråga om, vad kostar det och kommer knutarna ställa till med problem i besiktningen ?

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
30 december 2006
Sherlia skrev:
precision skrev:
1ans växel fram o tillbaka

smile

Ok nu vet jag de dära, nu är det bara påstälningen kvär att fråga om, vad kostar det och kommer knutarna ställa till med problem i besiktningen ?

Ja. Dom kommer att ställa till de i besiktningen. Tror de blir ombesiktning direkt på det.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
ush och vad kostar det om man skulla åka fast utan att den är besiktad ? big_smile

hrm.. jag får nog kolla efter nå annat billigt fordon då. värkar lite jobbigt att byta de där och man vet aldrig om nå mer måste bytas...

2 652 Inlägg
30 december 2006
jag fick 800kr + för att kört obes .

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
ne ush då passar jag nog på saaben och väntar till jag hittar nå bättre. Tack så mycket för hjälpen!

Supraman
2 300 Inlägg
30 december 2006
Gör det.
Och kan man inte mkt om bilar så lönar det sig att gå upp lite i pris för att hitta en som klarar besiktningen utan problem.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök