2564
Sök

Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5

291 898 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2023
4 442 Inlägg
29 januari 2018
#501
cevapcici skrev:
JKDesign skrev:

Läckert wink skönt med lägre miltal också! big_smile

Miltalet syns dock inte på bild? Haha

Nej men tidigare bilder wink


690 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#502
JKDesign skrev:
cevapcici skrev:
JKDesign skrev:

Läckert wink skönt med lägre miltal också! big_smile

Miltalet syns dock inte på bild? Haha

Nej men tidigare bilder wink

Värsta FBI ju wink


690 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#503
Köpte powerflex bussningar som ska ersätta A-bussningen bak. Får hoppas att det gör stor skillnad sedan smile  trodde inte de var såhär stora!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-2ffeae8bc2aad13a9a4139ec89f0f82d.jpg
Senast redigerat av cevapcici (6 februari 2018)


4 442 Inlägg
6 februari 2018
#504
cevapcici skrev:
Köpte powerflex bussningar som ska ersätta A-bussningen bak. Får hoppas att det gör stor skillnad sedan smile  trodde inte de var såhär stora!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-2ffeae8bc2aad13a9a4139ec89f0f82d.jpg

Fresh! Dom där gör susen för bakvagnen!
Se upp med hjulinställningen efter bara.


690 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#505
JKDesign skrev:
cevapcici skrev:
Köpte powerflex bussningar som ska ersätta A-bussningen bak. Får hoppas att det gör stor skillnad sedan smile  trodde inte de var såhär stora!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-2ffeae8bc2aad13a9a4139ec89f0f82d.jpg

Fresh! Dom där gör susen för bakvagnen!
Se upp med hjulinställningen efter bara.

Blir det negativ camber eller helt enkelt bara bra o göra en hjulinställning?

Tänkte byta dem sen åka direkt o fixa inställningen inför sommaren när sommarsulorna är på.


95 Inlägg
6 februari 2018
#506
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

4 442 Inlägg
6 februari 2018
#507
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.


690 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#508
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.

Ja nä men det löser vi nog smile Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.

Kikade förresten på oljerörskit på ebay, vågar inte använda gamla halvrostiga rör så lika bra att köpa flexibla.
Var det dessa du köpte?
https://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-9-5-T … 1438.l2649


690 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#509
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat.
O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag smile


4 442 Inlägg
7 februari 2018
#510
cevapcici skrev:
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.

Ja nä men det löser vi nog smile Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.

Kikade förresten på oljerörskit på ebay, vågar inte använda gamla halvrostiga rör så lika bra att köpa flexibla.
Var det dessa du köpte?
https://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-9-5-T … 1438.l2649

Yes det är rätt kitt wink


690 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#511
JKDesign skrev:
cevapcici skrev:
JKDesign skrev:

Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.

Ja nä men det löser vi nog smile Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.

Kikade förresten på oljerörskit på ebay, vågar inte använda gamla halvrostiga rör så lika bra att köpa flexibla.
Var det dessa du köpte?
https://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-9-5-T … 1438.l2649

Yes det är rätt kitt wink

Gött! tack smile


1 705 Inlägg
7 februari 2018
#512
cevapcici skrev:
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat.
O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag smile

Man brukar få göra både och, bakvagnen på 9-5 är en sorglig konstruktion.
Jag gav mig fan på att få ordning på bakvagnen i en av mina 9-5'or och det slutade med nya fjädrar, dämpare, alla bussningar plus skims. Då blev det skapligt.


690 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#513
rcy skrev:
cevapcici skrev:
-Norgren- skrev:
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?

Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.

Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat.
O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag smile

Man brukar få göra både och, bakvagnen på 9-5 är en sorglig konstruktion.
Jag gav mig fan på att få ordning på bakvagnen i en av mina 9-5'or och det slutade med nya fjädrar, dämpare, alla bussningar plus skims. Då blev det skapligt.

Jag har bytt dämpare men vi får se hur det blir. Fanns en snubbe på Youtube som moddade bakvagnen så den blev hel, och ej delad. Något man kunde köpa till tydligen.


95 Inlägg
8 februari 2018
#514
Finns väl även justerbara länkarmar att köpa har jag för mig. Tänkte så slipper man schimsa. smile

690 Inlägg
8 februari 2018
Trådstartare
#515
-Norgren- skrev:
Finns väl även justerbara länkarmar att köpa har jag för mig. Tänkte så slipper man schimsa. smile

Ja precis, men schimsa kommer inte på frågan! Det är enligt mig att bara kosmetiskt rätta till det verkliga felet som i det här fallet är bussningarna.


690 Inlägg
9 februari 2018
Trådstartare
#516
Blev påkörd av mötande bil som svängde vänster vid korsning trots att jag hade företräde vid grönt ljus då jag skulle rakt fram. Tråkigt efter all kärlek den här bilen fått...

Han erkände på plats och även till sitt försäkringsbolag så vi får se vad som händer nu. Jag har även vittnen som såg allt men Frågan är om försäkringsbolaget vill laga min bil.

Skadorna är inte så stora men värdet på bilen är nog inte så högt med tanke på 02 med, 23k mil på mätaren.

Vad tror ni?

Jag är redan beredd på inlösen men jag tänker behålla bilen och fixa delarna själv. Inget bakom skärmarna  är skadat och bilen går att köra. Delar är redan ordnade via bra vänner "on hold" tills jag vet mer på måndag.



https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e633079ffd0f35d68e8cfd09eec9c428.jpg

Motpartens bil :




https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-3da84f96fd8b1d24e99098c36092ec74.jpg
Senast redigerat av cevapcici (9 februari 2018)


1 958 Inlägg
9 februari 2018
#517
Blir nog inlösen skulle jag tro. Men ibland så kan försäkringsbolag överraska en. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

690 Inlägg
9 februari 2018
Trådstartare
#518
Mr_Lööf skrev:
Blir nog inlösen skulle jag tro. Men ibland så kan försäkringsbolag överraska en. smile

Ja. Tråkigt.. Men då kan jag helt enkelt behålla bilen o fixa själv. Jag hade aldrig skrotat den i det här skicket. Ingen rost eller något. I mina ögon är det värt att fixa till den.


1 958 Inlägg
9 februari 2018
#519
Jo men oftast så går försäkringsbolagen efter vad bilarna går för på blocket och och bilhandlare. Om man inte har haft en värderingsman från försäkringsbolaget så får man "list-priset", men har man fått den besiktad och värderad så kan man ev få mer.

EDIT: Har jag uppfattat det iaf. smile
Senast redigerat av Mr_Lööf (9 februari 2018)

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

690 Inlägg
9 februari 2018
Trådstartare
#520
Mr_Lööf skrev:
Jo men oftast så går försäkringsbolagen efter vad bilarna går för på blocket och och bilhandlare. Om man inte har haft en värderingsman från försäkringsbolaget så får man "list-priset", men har man fått den besiktad och värderad så kan man ev få mer.

EDIT: Har jag uppfattat det iaf. smile

Ja och värdet är typ 10k, sämst! Haha nä men förstår. Säger bara att det är värt att behålla bilen och fixa det då allt annat på bilen fortfarande är bra. Man vet vad som gjorts på bilen osv. Köper jag en begagnad Aero idag finns det oftast rost, dålig tk, vattenpump osv.

Så jag kommer att fixa till den här igen. Släpper den inte så lätt. Räknar med att de inte vill laga den, så lika bra smile



Sök