Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?
Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.
Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.
Ja nä men det löser vi nog Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?
Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.
Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat. O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?
Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.
Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.
Ja nä men det löser vi nog Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.
Korrekt, det är toe in/ut vinkeln som kan bli knasig. Felaktig toe vinkel äter däck mer än negativ camber.
Ja nä men det löser vi nog Får nog hjälp o byta bussningen i och med att jag aldrig pillat med sånt tidigare. Borde inte vara så svårt, såg att det finns ett fäste med typ 3-4 muttrar som ska av, för att sen få ner hela skiten. Desto jobbigare blir det sen med att få ut gamla bussningen.
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?
Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.
Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat. O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag
Man brukar få göra både och, bakvagnen på 9-5 är en sorglig konstruktion. Jag gav mig fan på att få ordning på bakvagnen i en av mina 9-5'or och det slutade med nya fjädrar, dämpare, alla bussningar plus skims. Då blev det skapligt.
Det man kan justera med den främre infästningen är väl TOE?
Är ju ej justerbar camber i bakvagnen på 9-5orna. Om man inte skall schimsa.
Nä precis men det sägs att det är bland annat den bussningen som gör att saabarna får så negativ camber. Jag har fått på ett par nya dämpare bak osv men har man kassa bussningar hjälper varken hjulinställning eller något annat. O de som shimsar borde egentligen byta bussningar tycker jag
Man brukar få göra både och, bakvagnen på 9-5 är en sorglig konstruktion. Jag gav mig fan på att få ordning på bakvagnen i en av mina 9-5'or och det slutade med nya fjädrar, dämpare, alla bussningar plus skims. Då blev det skapligt.
Jag har bytt dämpare men vi får se hur det blir. Fanns en snubbe på Youtube som moddade bakvagnen så den blev hel, och ej delad. Något man kunde köpa till tydligen.
Finns väl även justerbara länkarmar att köpa har jag för mig. Tänkte så slipper man schimsa.
Ja precis, men schimsa kommer inte på frågan! Det är enligt mig att bara kosmetiskt rätta till det verkliga felet som i det här fallet är bussningarna.
Blev påkörd av mötande bil som svängde vänster vid korsning trots att jag hade företräde vid grönt ljus då jag skulle rakt fram. Tråkigt efter all kärlek den här bilen fått...
Han erkände på plats och även till sitt försäkringsbolag så vi får se vad som händer nu. Jag har även vittnen som såg allt men Frågan är om försäkringsbolaget vill laga min bil.
Skadorna är inte så stora men värdet på bilen är nog inte så högt med tanke på 02 med, 23k mil på mätaren.
Vad tror ni?
Jag är redan beredd på inlösen men jag tänker behålla bilen och fixa delarna själv. Inget bakom skärmarna är skadat och bilen går att köra. Delar är redan ordnade via bra vänner "on hold" tills jag vet mer på måndag.
Blir nog inlösen skulle jag tro. Men ibland så kan försäkringsbolag överraska en.
Ja. Tråkigt.. Men då kan jag helt enkelt behålla bilen o fixa själv. Jag hade aldrig skrotat den i det här skicket. Ingen rost eller något. I mina ögon är det värt att fixa till den.
Jo men oftast så går försäkringsbolagen efter vad bilarna går för på blocket och och bilhandlare. Om man inte har haft en värderingsman från försäkringsbolaget så får man "list-priset", men har man fått den besiktad och värderad så kan man ev få mer.
EDIT: Har jag uppfattat det iaf.
Senast redigerat av Mr_Lööf (9 februari 2018)
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jo men oftast så går försäkringsbolagen efter vad bilarna går för på blocket och och bilhandlare. Om man inte har haft en värderingsman från försäkringsbolaget så får man "list-priset", men har man fått den besiktad och värderad så kan man ev få mer.
EDIT: Har jag uppfattat det iaf.
Ja och värdet är typ 10k, sämst! Haha nä men förstår. Säger bara att det är värt att behålla bilen och fixa det då allt annat på bilen fortfarande är bra. Man vet vad som gjorts på bilen osv. Köper jag en begagnad Aero idag finns det oftast rost, dålig tk, vattenpump osv.
Så jag kommer att fixa till den här igen. Släpper den inte så lätt. Räknar med att de inte vill laga den, så lika bra