E30Tompa
Rörpulare
2 januari 2007
· 1 453 Inlägg
Hehe knackar i motorn.... 200sx har ett litet problem och de e ägarne som inte kan ta hand om en bil och då händer de ofta att vevlagerna går åt helvete. Skulle inte köpa en 200:a om de e inte va nått sjuk bra pris, och att du kan ta bort ca 10000kr på budet samt tjäna på köpet. För de e typ så mkt de kmr att kosta dej för att fixa ett ett vevlagerras, om du har tummen mitt i handen. Fast om du kan kma fram till att de e vevtilyftarna kan du kma över en fräsh topp för ca 1500:-
Speciellt med Nissan 200SX
Är serviceboken välfylld? Regelbunden service är viktigt och särskilt oljebyten.
· Kontrollera däck, fälgar, bromsar, koppling och stötdämpare extra noga. Detta är delar som ofta slits hårt på en sportig bil som 200SX.
· Turbon. Är den bytt? Ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att haverera pga dålig smörjning.
· Turbon ska börja ladda runt 3000 varv och ladda fullt till ca 6500 varv.
· Rost under bakvingen. Det finns nog ingen som är helt rostfri. Sitter vingen fast ordentligt och verkar vingen jämn uppe på? Lyft lite på den och kolla under efter rost.
· Är kamremmen bytt? Ska bytas var 9000:e mil.
· Undersök bromsskivorna fram. Ett vanligt problem är att de slår sig, speciellt på de tidigare årsmodellerna med 257mm skivor.
· Tröghet i växellådan när bilen är kall gäller alla 200SX och beror på snävt vinklade drev i växellådan.
· Småfel som trasiga elantenner, trasig stolsvärme och sönderslagna dimljus är vanliga åkommor på 200SX.
Kolla utsidan efter rost. Speciellt i hjulhus, under bakvingen, sparklådorna och fjädersätena fram. Gunga bilen alla hörn. Gungningen ska upphöra direkt du slutar
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"