4918
Sök

Udda fråga som jag bara måste ha svaret på!

3 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#1
Satt och spanade lite youtube videos om diverse dump, turbo och wasegate konfigurationer.
Då började hjärnan att börja spåna angående dumpventil. Om man nu vill behålla laddtryck efter att man släppt på gasen så tänker alla på antilag system, vilket är väldigt bra!
Men då fick jag tanken att om man kör en återcirkulerande dump fast man drar den till grenrören, dvs att när man släpper på gasen och dumpen öppnar, så bör den i teorin trycka på turbon för att hålla den i rörelse för några bråkdelar av en sekund till.
Då är min fråga varför gör man inte på detta viset? Är det av anledningen att man möjligtvis tvingar upp avgasventilerna eller att trycket kan bli för högt för turbon?
Chansen är att jag missat något stort i detta men det är just därför jag känner att jag måste veta! Spåna på! smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 september 2016
#2
Det finns redan sådan typ av ALS. Används bland annat i Rallycross i de högre divisionerna.
Fast istället för en vanlig dumpventil så körs det med liknande Wastegate för att klara temperaturerna i grenröret.


3 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#3
tack! Känns bra att jag iallafall inte va helt ute och cyklade cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2016
#4
RDLL skrev:
tack! Känns bra att jag iallafall inte va helt ute och cyklade cool

Jo du cyklar ;-)

För att snurra turbon behövs energi. Om du tar turbons laddluft för att snurra turbinen så kommer den stanna snabbare än om du släpper ut laddluften i intet, alltså sänker trycket.

På rallybilar har jag för mig att man leder in laddluften för att kunna elfa mer bränsle i turbon likt en jetmotor *typ* när man har släppt på gasen.  Men det är ju fullt googlingsbart så man får absolut bästa infon serverad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök