Köpråd : Större familjebil

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2016 · 5 650 Inlägg

tjenare har lite funderingar på och byta bil.
då ungarna växer och bilen känns mindre och mindre.

så jag undrar då lite vad ni skulle rekommendera för bilar i familjebils klassen
gärna så ny som möjligt och diesel .

känner mig hel kluven då jag inte gillar familjebilar/ har intresse av dom alls


Prisbild det man får för en renault megane 2014 cirkus 130-140 k +-

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
NR
19 november 2016 · 59 Inlägg

Kia sorento 2010-2012
rymlig och prisvärd

SportPilot Ubåtsingenjör
19 november 2016 · 7 234 Inlägg

Prius



Och så håller vi ALLA god ton. Vet att det säkert är på skämt men även skämt kan gå överstyr.

Med vänlig hälsning mod

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
19 november 2016 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:
Prius, det tipset lär du få förr eller senare här ändå !

Prius är iofs en ganska bra familjebil, speciellt den där plus-modellen. Om jag fattat det rätt så är den betydligt billigare i drift samtidigt som den är rymlig. Många går som Taxi här i krokarna runt huvudstaden så de är ju godkända för färdtjänst antar jag? Personligen tycker jag den är för slö, men det är nog inget dumt köp. Tvärtom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 november 2016 ·

Just + är som skrivet en rymlig familjebil, körs den som en vanlig 5-sitsare är bagageutrymmet väldigt rymligt även med de tre separata stolarna i bakre läger. Just detta med skjutbart baksäte torde vara mycket lämpligt för TS som är reslig.
Benutrymmet är i det läget väldigt generöst, utmärkt för ofärdiga färdtjänstkunder eller för bekväm placering av barnstol i kombination av en generös dörröppning och lite högre baksäte.
Ekonomin med en Prius + är för bilstorleken svårslagbar med låg förbrukning runt 0.5-0.6 beroende på körstil och miljö samt en erkänt pålitlig drivlina.
Inget racerskåp men den gör jobbet på ett moget och tryggt vis, givetvis med strålande betyg i krocktester.
Den får däremot inte släpa kärra.
Såga den inte, utan provkör, du blir förmodligen positivt överraskad.
Har du frågor om Prius svarar jag gärna i den utsträckning jag kan.

Mack Forum- och sitemoderator
20 november 2016 · 26 161 Inlägg

Låste den andra dubbelpostningen.
Håll god ton nu. Gäller oavsett märke eller modell.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
20 november 2016 ·

Gör här ett tillägg inkl länk till spritmonitor där 197 brukare av Prius + kör den på 5.57l/100km i snitt vilket jag har svårt att tro att någon annan 7-sitsig enbart bränsledrivet fordon har väldigt svårt att slå.
Enligt Eu-körcykeln förbrukar en Prius + 4.1l/100km vilket är mig veterligen inte tangerat av något annat 7-sitsigt enbart bränsledrivet automatväxlat fordon. Har någon verifierbara fakta som motbevisar det?

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2

caromania Forummoderator
20 november 2016 · 9 296 Inlägg

Det här med "rolig bil" är ju högst subjektivt. Jag personligen skulle nog tycka det var stentrist att åka runt i en Prius jämt och ständigt, men samtidigt blir det ju en sport att köra snålt med en snål bil=roligt. Om det sedan är hyfsat tyst i kupén när man rullar i 120 på motorvägen så skulle jag vara nöjd med det. Som rövförflyttare är det ju perfekt, men jag har förmånen att få ratta andra "roligare" bilar om jag skulle vilja det.

Personligen skulle jag nog inte tycka det var roligare med en Super-B eller valfri annan mellanutrustad europeisk/japansk familjeholk. Det är helt enkelt inte kul med familjeholkar. Då handlar det bara om att vara praktisk, pålitlig och låga driftskostnader. Och då är det nog trots allt svårt att slå en Prius på fingrarna. För mig är dock bristen på möjlighet att montera dragkrok ett stort minus.

Ang Skodan: jag har en bekant som köpt en ny Superb, han gillar den men tycker den är bullrig när han jämför med Camryn han hade innan. Däremot så är den ju stor som tusan invändigt även om bakluckan är väl trång. (Kombi)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
20 november 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Intressant sida den där "sprit sidan" big_smile. Super diesel 100 till 130 Hk, diesel, manuell, 2012- : 5.31 l/mili snitt av ca 50 brukare. En sådan är säkert lika "tråkig o seg" som Prius+ dock, men bilarna är "Jämnbördiga" i de flesta avseenden, även "motoreffekt & prestanda" big_smile.
170 kusarna drar 6.66 l/mil enligt nämnda sida, men då ingår även 4*4, o sådana lär dra mer än endast framhjulsdrivna. 170 kusar är dock roligare, än de där 100-110 som snål Superben drar big_smile

Hur är det med pålitligheten när man jämför dessa två? Jag hittar inte den där sidan som DrEvil länkade förut. Skulle emellertid inte förvåna mig om det visar sig att Priusen är överlägsen på den punkten. Men Skodan är stor i baksätet, det ska sägas!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 november 2016 ·

caromania skrev:

JohnMayLives skrev:
Intressant sida den där "sprit sidan" big_smile. Super diesel 100 till 130 Hk, diesel, manuell, 2012- : 5.31 l/mili snitt av ca 50 brukare. En sådan är säkert lika "tråkig o seg" som Prius+ dock, men bilarna är "Jämnbördiga" i de flesta avseenden, även "motoreffekt & prestanda" big_smile.
170 kusarna drar 6.66 l/mil enligt nämnda sida, men då ingår även 4*4, o sådana lär dra mer än endast framhjulsdrivna. 170 kusar är dock roligare, än de där 100-110 som snål Superben drar big_smile

Hur är det med pålitligheten när man jämför dessa två? Jag hittar inte den där sidan som DrEvil länkade förut. Skulle emellertid inte förvåna mig om det visar sig att Priusen är överlägsen på den punkten. Men Skodan är stor i baksätet, det ska sägas!

Den här sidan?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/228

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/252

Säljs Superb som 7-sitsig?

Annars bör väl förbrukningen jämföras med en Prius Hatchback och för ordningens skull ska skolådan vara automatväxlad?

Evildan
20 november 2016 ·

Gjorde en sökning på automatväxlade Superber med minst 130hk  (Prius 136hk) för nöjes skull.
Då är snittförbrukningen annorlunda med 6.86l/100km och det är ingalunda någon miljöbil längre om det spelar någon roll för den moderna konsumenten.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2

Många söker köpråd om dieselbilar för att det är vedertaget på något skumt vis att dom är bränslesnålare än hybrider, därav att jag likt Cheeva och Caromania tipsade om en sådan bil, ifall någon undrar varför.
Men nu är det så att TS kör lastbil vilket inte sällan ger skattefria bränslesubventioner från arbetsgivaren i form av diesel. Det kan vara anledningen till att TS efterfrågar ett specifikt bränsle.

Evildan
20 november 2016 ·

Superb 140hk har långsammare acceleration 0-100km/h än en Prius gen III. Marginellt förvisso med 10.8s mot Priusens 10.4s.

Evildan
20 november 2016 ·

HSD systemet stöttar även i högre farter till skillnad mot vad oinsatta fått för sig,  pekar inte på någon speciell utan det här har jag förklarat så många gånger genom åren.
När helst bränslemotorn ska accelerera fordonet, eller ökad belastning uppstår oavsett hastighet, assisterar den stora elmotorn. På det viset förbrukar HSD-försedda bilar mindre bränsle. I motorvägsfart ville min gen III med samma drivlina som i + ha runt 0.5-0.55 beroende på terräng.

caromania Forummoderator
20 november 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Reliabilityindex...Intressant. Prius (09-) har 36 i index med en medelrepkostnad av 378£. Superb (08-) har index 115, medelrepkostnad 364£. Tittar man på brukarnas rating av bilarna så anser de att Superben har högre tillförlitlighet än Prius, o då är det ägarna själva som sätter betyget?

Jag ger inte mycket för den där sidan, längre. Som sagt, statistik kan vinklas och tolkas så den stödjer den åsikt man har. Vad jag vill komma fram till är att båda bilarna är lika driftsäkra o lika dyra att laga.

Åsikt? Ett köpråd har väl inget med åsikt att göra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
20 november 2016 · 9 296 Inlägg

Nej, nu får det nog komma in lite mer matnyttigt deltagande i tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 november 2016 ·

Det var den kortfattade förklaringen. wink

Nåväl, en Avensis är vad jag otippat skulle föredra pga dess högre tillförlitlighet och i mitt tycke trevligare motorkaraktär i miljöbilsvarianten.
Avensis är något törstigare 0.46 kontra 0.44 (även om det kanske är irrelevant för TS) men betydligt rappare än Superben 10 blankt kontra 12.6.
Bagaget är däremot något mindre medans kupeutrymme bör fungera för TS längd.
Vi har nyligen langat runt en stor barnvagn i en T27 medelst rejäl bilstol utan utrymmesproblem likt i den trånga V70n i jämförelse.
Värd att provköra tycker jag.
Helst en business b2 eller högre nivå för backkamera med mera.

caromania Forummoderator
20 november 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ja helt klart matnyttigt att vi har "avslöjat" Reliabilityindex sidan. Vi tackar JML för god journalistik big_smile.

Nej det var inte det jag menade. Tvärtom så är det tröttsamt med den här "sista ordet - jakten" som du älskar. Och tack vare den markeringen så kanske du inte skriver mer nu. Det vore skönt. (No smiley)

Det har kommit två mycket goda förslag, Skoda Superb och Toyota Prius plus, båda rymliga och pålitliga. Nu skulle det vara kul om någon annan kom med fler förslag så MrEriksson har lite att välja mellan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
20 november 2016 · 7 234 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag delar inte din åsikt. Ja två goda konkreta förslag, Avensis & Superb, men glöm inte de andra jag räknat upp som Mondeo, C5, 407/408, i40, den som vill kan fylla på. Hyundai i40 är väl ingen dålig kandidat? Prius (med eller utan +) kan inte (?) fås som diesel.

nej förtusan rekommendera ingen Hyundai, sämre skrot har mänskligheten ej skådat.

De övriga du räknar upp är nog vettiga val smile Glöm inte BMW och MB som också gör riktigt bra bilar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang