Renovering av sommarbilen Volvo 940 FT -95

Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer att fortsätta några år framöver!
dsrolf
15 maj · 651 Inlägg
#961

Aronson skrev:
Den blev otroligt fin,du har gjort ett fantastiskt jobb.

Tackar så mycket för den fina kommentaren. Har inte lackat bilen utvändig än, då jag ville ha lite paus i mekande och vill köra och kolla så allt fungerar som det ska, så nu tar jag det som är kvar som vinterprojekt.

RandomMaister
15 maj · 509 Inlägg
#962

dsrolf skrev:

Aronson skrev:
Den blev otroligt fin,du har gjort ett fantastiskt jobb.

Tackar så mycket för den fina kommentaren. Har inte lackat bilen utvändig än, då jag ville ha lite paus i mekande och vill köra och kolla så allt fungerar som det ska, så nu tar jag det som är kvar som vinterprojekt.

Ser väldigt fin ut i lacken redan tycker jag..!

InTheWhite
15 maj · 1 877 Inlägg
#963

Kanon att det löste sig till slut, lite drygt när det strular.

Håller tummarna för att du får en problemfri sommar med bilen. smile

dsrolf
16 maj · 651 Inlägg
#964

RandomMaister skrev:

dsrolf skrev:

Aronson skrev:
Den blev otroligt fin,du har gjort ett fantastiskt jobb.

Tackar så mycket för den fina kommentaren. Har inte lackat bilen utvändig än, då jag ville ha lite paus i mekande och vill köra och kolla så allt fungerar som det ska, så nu tar jag det som är kvar som vinterprojekt.

Ser väldigt fin ut i lacken redan tycker jag..!

Tackar så mycket. På kort ser man inte skadorna på lacken, men den ser rätt så bra ut på lite håll.

dsrolf
16 maj · 651 Inlägg
#965

InTheWhite skrev:
Kanon att det löste sig till slut, lite drygt när det strular.

Håller tummarna för att du får en problemfri sommar med bilen. smile

Det hoppas jag med. Ska byta däck, kör med däck som är 8 år och det känns som dom blivit hårda. Hade dom på min andra bil och tyckte även då att dom inte var bra.

InTheWhite
16 maj · 1 877 Inlägg
#966

dsrolf skrev:

InTheWhite skrev:
Kanon att det löste sig till slut, lite drygt när det strular.

Håller tummarna för att du får en problemfri sommar med bilen. smile

Det hoppas jag med. Ska byta däck, kör med däck som är 8 år och det känns som dom blivit hårda. Hade dom på min andra bil och tyckte även då att dom inte var bra.

Jo dom blir ju hårda med tiden. Jag får också byta på min vite då höger fram börjar bli riktigt slitet på utsidan.

dsrolf
22 maj · 651 Inlägg
#967

Idag fick det bli tvätt på båda bilarna. Perfekt väder på förmiddagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-067fe95a2fab1385c56c606468b0ef61.jpg
Färdigtvättat och som vanligt blev det lite polering i motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-bd17be103b2714a85d01f0f67d0ecd86.jpg
Här kommer jag hålla bra ordning nu när allt ser bra ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-6a53482a7f7845a77f61136595456aec.jpg
Fick nya däck till Turbon idag, ska lämna in bilen för att byta däcken och sen få dom kolla varför bilen vill dra åt höger, ställde in framvagnen innan jag ställde på bilen. Känns inte bra även om man kör sakta.

Senast redigerat av dsrolf (22 maj )

dsrolf
7 juni · 651 Inlägg
#968

Undrar vad man ska ha för lufttryck i Nokia däcken 205/55/16? Ska man gå efter boken, Verkstan har pumpat i 1,4 bar vilket jag tycker är mycket!

JohanJacobs
7 juni · 10 Inlägg
#969

Jag kör 2.6 i mina. Jag vart rekommenderad så. Går ändå mjukt å fint 😁

dsrolf
7 juni · 651 Inlägg
#971

JohanJacobs skrev:
Jag kör 2.6 i mina. Jag vart rekommenderad så. Går ändå mjukt å fint 😁

InTheWhite skrev:
Jag kör 2,5 i mina 205/55-16.

Ser att jag har skrivit fel, det ska vara 2.4 bar. Tackar för svaret: Har nu 2.1 och ska prova med 2.4 - 2.5 idag. Har kollat på lite olika hemsidor, där dom rekommenderar att kolla intrutionsboken och då ska det vara 1.9 både fram och bak.

InTheWhite
7 juni · 1 877 Inlägg
#972

dsrolf skrev:

JohanJacobs skrev:
Jag kör 2.6 i mina. Jag vart rekommenderad så. Går ändå mjukt å fint 😁

InTheWhite skrev:
Jag kör 2,5 i mina 205/55-16.

Ser att jag har skrivit fel, det ska vara 2.4 bar. Tackar för svaret: Har nu 2.1 och ska prova med 2.4 - 2.5 idag. Har kollat på lite olika hemsidor, där dom rekommenderar att kolla intrutionsboken och då ska det vara 1.9 både fram och bak.

Den rekommendationen var för dåtidens däck och originaldimension, moderna
däck ska ha högre lufttryck vad jag fått lära.

Senast redigerat av InTheWhite (7 juni )

Lucif3r
7 juni · 284 Inlägg
#974

Nu har jag visserligen en gammal V70 som bruksis, men med dimension 205/50(55 vinter)R16. Kör 2.8 på sommardäcken och runt 2.6-2.7 på vinterdäcken.
945an har 185/65R15, och står med 2.4-2.5 just nu. Vilket ser och känns alldeles för lite ut. Kommer nog lägga runt 2.7 i dom också innan den tas i trafik.

Man bör alltid utgå från däcktillverkarens rekommendationer, det som står i instruktionsboken på en 22+ år gammal bil kan man kasta i soporna tongue
Sen får man prova sig fram. Mindre tryck ger mer däck på vägen, vilket ger (till viss gräns) bättre fäste, men högre bränsleförbrukning och däckstilage, medans högre tryck ger (till viss gräns, igen) sämre fäste men lägre bränsleförbrukning och mindre däckslitage.
Lastar man tungt med jämna mellanrum är det ingen dålig idé att ha i lite extra i bakhjulen heller.

dsrolf
9 juni · 651 Inlägg
#975

Mew skrev:
Runt 2.4 låter lagom för den dimensionen, ja. smile

Lucif3r skrev:
Nu har jag visserligen en gammal V70 som bruksis, men med dimension 205/50(55 vinter)R16. Kör 2.8 på sommardäcken och runt 2.6-2.7 på vinterdäcken.
945an har 185/65R15, och står med 2.4-2.5 just nu. Vilket ser och känns alldeles för lite ut. Kommer nog lägga runt 2.7 i dom också innan den tas i trafik.

Man bör alltid utgå från däcktillverkarens rekommendationer, det som står i instruktionsboken på en 22+ år gammal bil kan man kasta i soporna tongue
Sen får man prova sig fram. Mindre tryck ger mer däck på vägen, vilket ger (till viss gräns) bättre fäste, men högre bränsleförbrukning och däckstilage, medans högre tryck ger (till viss gräns, igen) sämre fäste men lägre bränsleförbrukning och mindre däckslitage.
Lastar man tungt med jämna mellanrum är det ingen dålig idé att ha i lite extra i bakhjulen heller.

Tackar för all info. Kör nu med 2,5 och det tycker jag känns bra.

dsrolf
9 juni · 651 Inlägg
#976

Någon som kan ha ide varför bilen drar åt höger, när jag ligger i 110-120. Bilen drog åt höger direkt efter framvagnsinställning och blev lite bättre med nya däck. Idag tog jag en liten tur på E20 och kände att den fortfarande drar åt höger, vet att min gamla GL gick spikrakt. Allt är ju nytt på bilen. Någon som kan ha någon ide vad det kan vara?

Equium
9 juni · 336 Inlägg
#977

dsrolf skrev:
Någon som kan ha ide varför bilen drar åt höger, när jag ligger i 110-120. Bilen drog åt höger direkt efter framvagnsinställning och blev lite bättre med nya däck. Idag tog jag en liten tur på E20 och kände att den fortfarande drar åt höger, vet att min gamla GL gick spikrakt. Allt är ju nytt på bilen. Någon som kan ha någon ide vad det kan vara?

Hjulinställningen som inte blev bra utfört?

Equium
7 juli · 336 Inlägg
#978

Hur går det här? smile

dsrolf
7 juli · 651 Inlägg
#979

Equium skrev:
Hur går det här? smile

Här går det bra. Kör lite med Turbon, men blir inte så mycket då allt är stängt. Nu tar jag lite uppehåll med skruvande, då jag kollar vad som behövs göras till vintern. Har snart semester och då får man ta någon längre tur med Turbon.

Equium
7 juli · 336 Inlägg
#980

dsrolf skrev:

Equium skrev:
Hur går det här? smile

Här går det bra. Kör lite med Turbon, men blir inte så mycket då allt är stängt. Nu tar jag lite uppehåll med skruvande, då jag kollar vad som behövs göras till vintern. Har snart semester och då får man ta någon längre tur med Turbon.

Gött, löste det sig med att den drog åt höger?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang