3666
Sök

Vad kan ha hänt med min kylare?

18 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#1
Var ute på långtur i lördags (fem timmar restid) och efter ett tag försvinner kupévärmen. Efter ytterligare en stund ser jag att motortemperaturen står på Max och jag svänger därför av vid första bästa avfart in till en mack. Märker då att bilen låter konstigt, typ "skrollar", samt nästan dör när man kör långsamt på lägre växel,

Låter motorn svalna och tittar kylarvätskan - den har vätska i expansionskärlet men den står på Low, men det är ändå en del kvar. Fyller på med mer kylvätska och ger mig av igen, märker dock snabbt att motorn inte kyls som den ska. Svänger in på en GDS-hall och låter bilen stå i värme ifall det bildats en ispropp i systemet (var då cirka -4 minus ute), vätskan i expansionskärlet står fortfarande på samma nivå som när jag fyllde på. Öppnar sedan locket på kylaren och fyller på vätska även här, och en hel del går i, säkert två-tre liter innan den är full. Sedan har jag kupévärme precis som vanligt och motorn ligger på normaltemperatur. Fortsätter sen min hemresa men får stanna varje timma och fylla på med mer vätska (hade 2,5 timma kvar hem).  Bilen går nu precis som vanligt, utom att den efter en tid börjar pendla upp och ner i temperatur för att sen ganska snabbt stiga mot max -  dags att stanna och fylla på mer vätska. Konstigt nog är då expansionskärlet helt tomt, till skillnad från första gången då jag körde betydligt längre med motortempen på max fast hade då ändå vätska kvar i expansionsskärlet.

Till historen hör att jag i februari/Mars förra året hade inne bilen på byte av kamrem/vattenpump, då verkstade fyllde på med ny glykol (och tog ganska bra betalt för det). Därför tycker jag det är underligt om nånting frusit och vätskan inte verkat cirkulera i systemet. Å andra sidan kan jag inte komma på någon bra orsak till att all vätska inte skulle ha konsumerats när jag väl upptäckte den höga motortemperaturen första gången, när den gjorde det de nästföljande gångerna. Eftersom vattenpumpen är ny och temperaturen ligger på vanlig nivå när det väl finns vätska i systemet borde väl även det tala för att pumpen fungerar som den ska. Jag har sett nu efter incidenten att det läcker vätska från kylaren, men frågan är om det var problemet från början, eller om det kan ha uppstått pga. isbildning i kylaren... ? Inser såklart att det är nästintill omöjligt att svara på, men alla teorier och tankar är välkomna smile

Bilen är en Mitsubishi Carisma 1,8 -97, samma motor som satt i Volvo S40 när modellen var ny.

14 376 Inlägg
9 januari 2017
#2
Micke_wth skrev:
Var ute på långtur i lördags (fem timmar restid) och efter ett tag försvinner kupévärmen. Efter ytterligare en stund ser jag att motortemperaturen står på Max och jag svänger därför av vid första bästa avfart in till en mack. Märker då att bilen låter konstigt, typ "skrollar", samt nästan dör när man kör långsamt på lägre växel,

Låter motorn svalna och tittar kylarvätskan - den har vätska i expansionskärlet men den står på Low, men det är ändå en del kvar. Fyller på med mer kylvätska och ger mig av igen, märker dock snabbt att motorn inte kyls som den ska. Svänger in på en GDS-hall och låter bilen stå i värme ifall det bildats en ispropp i systemet (var då cirka -4 minus ute), vätskan i expansionskärlet står fortfarande på samma nivå som när jag fyllde på. Öppnar sedan locket på kylaren och fyller på vätska även här, och en hel del går i, säkert två-tre liter innan den är full. Sedan har jag kupévärme precis som vanligt och motorn ligger på normaltemperatur. Fortsätter sen min hemresa men får stanna varje timma och fylla på med mer vätska (hade 2,5 timma kvar hem).  Bilen går nu precis som vanligt, utom att den efter en tid börjar pendla upp och ner i temperatur för att sen ganska snabbt stiga mot max -  dags att stanna och fylla på mer vätska. Konstigt nog är då expansionskärlet helt tomt, till skillnad från första gången då jag körde betydligt längre med motortempen på max fast hade då ändå vätska kvar i expansionsskärlet.

Till historen hör att jag i februari/Mars förra året hade inne bilen på byte av kamrem/vattenpump, då verkstade fyllde på med ny glykol (och tog ganska bra betalt för det). Därför tycker jag det är underligt om nånting frusit och vätskan inte verkat cirkulera i systemet. Å andra sidan kan jag inte komma på någon bra orsak till att all vätska inte skulle ha konsumerats när jag väl upptäckte den höga motortemperaturen första gången, när den gjorde det de nästföljande gångerna. Eftersom vattenpumpen är ny och temperaturen ligger på vanlig nivå när det väl finns vätska i systemet borde väl även det tala för att pumpen fungerar som den ska. Jag har sett nu efter incidenten att det läcker vätska från kylaren, men frågan är om det var problemet från början, eller om det kan ha uppstått pga. isbildning i kylaren... ? Inser såklart att det är nästintill omöjligt att svara på, men alla teorier och tankar är välkomna smile

Bilen är en Mitsubishi Carisma 1,8 -97, samma motor som satt i Volvo S40 när modellen var ny.

Du måste kolla under bilen, i motorrummet överallt runt motorn och se om det läcker. Med den förbrukningen måste det ju försvinna nånstans. Var det varmt i kärlet när du tappade värme och det var tomt i kylaren? Det kan vara så enkelt att locket till kylaren har tappat sin spänst i fjädern så det inte kan hålla övertrycket som det troligen ska vara i kylaren.

Jag hade samma problem med Vetten 2016. Vattnet i princip sprutade ut och tömde kylaren. Bytte locket och så kunde jag köra resten av säsongen med vatten i kylaren.

Värt att prova för ett lock kan inte kosta så mycket. Men köp för sjutton ett NYTT och inte från nån skrot, de kan vara lika slut som ditt kanske är.

/Benny

6 532 Inlägg
Bakhjulsdriven
345 Inlägg
9 januari 2017
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Finns det kylarlock på så pass nya bilar (97:a)?

Japaner brukar ha det


14 376 Inlägg
9 januari 2017
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Finns det kylarlock på så pass nya bilar (97:a)?

Vad finns det istället? Var ska man då fylla i vätska? Jag har kylarlock på min Volvo -00.

/Benny

3 181 Inlägg
9 januari 2017
#6
Ska man va riktigt petig så är det ju locket till expansionskärlet man fyller på inte direkt i kylaren som på lite äldre bilar wink


18 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#7
Vart nere o felsökta nu. Hittade ett 3-4 mm långt hål uppe i högra hörnet på kylaren. Jag bytte AC kondensor i somras och den nya icke-orginal var antagligen lite tjockare än den gamla, och kylaren som ju kan röra sig några mm fram och tillbaka har stött emot kondensorn och nött upp hålet.

Såååå, nu är frågan; laga mha kemisk metall eller försöka löda ihop det? smile Har ingen lust att köpa en ny kylare eftersom jag inte vet säkert om motorn är hel eller om topplockspackningen gått.

6 532 Inlägg
10 januari 2017
#8
Hej!
Det blir nog att bita i det sura äpplet och ta isär och kolla topplockspackningen! Sen laga eller köpa ny kylare.
Det finns firmor som lagar kylare,bl. a en i Uppsala men en ny kylare kostar bara runt 500-1000kr så det går nog på ett ut att köpa ny. "Autopartsmarket" i Riga har och leveransen därifrån går på några dagar.


2 251 Inlägg
10 januari 2017
#9
Och varför inte byta kylare först, innan man river motorn? Det senare blir kanske helt i onödan.

Men det är riktigt att kylsystem måste vara täta, då motorer i dag har så tunnt gods att kylvätskan annars kokar på en eller flera ställen.
Med ett tätt kylsystem blir det ett högre tryck i detta. Trycket regleras av en av de två ventiler som sitter vanligtvis i expansionskärlets lock.

Ned ett läck så blåser det ut kylväska när det kokar. Vart kan vara svårt att se då vätskan är varm och det mesta förångas. Rinner i väg utan större spår, då bilen rullar.

6 532 Inlägg
10 januari 2017
#10
Hej!
Helt rätt! Naturligtvis ska kylaren fixas först.


18 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#11
Kylaren ska fler och främst repareras. Så, löda eller kemisk metall (eller av metod)? Hålet är ca 3-4 mm högt och kanske 1,5 mm brett.


Sök