Var ute på långtur i lördags (fem timmar restid) och efter ett tag försvinner kupévärmen. Efter ytterligare en stund ser jag att motortemperaturen står på Max och jag svänger därför av vid första bästa avfart in till en mack. Märker då att bilen låter konstigt, typ "skrollar", samt nästan dör när man kör långsamt på lägre växel,
Låter motorn svalna och tittar kylarvätskan - den har vätska i expansionskärlet men den står på Low, men det är ändå en del kvar. Fyller på med mer kylvätska och ger mig av igen, märker dock snabbt att motorn inte kyls som den ska. Svänger in på en GDS-hall och låter bilen stå i värme ifall det bildats en ispropp i systemet (var då cirka -4 minus ute), vätskan i expansionskärlet står fortfarande på samma nivå som när jag fyllde på. Öppnar sedan locket på kylaren och fyller på vätska även här, och en hel del går i, säkert två-tre liter innan den är full. Sedan har jag kupévärme precis som vanligt och motorn ligger på normaltemperatur. Fortsätter sen min hemresa men får stanna varje timma och fylla på med mer vätska (hade 2,5 timma kvar hem). Bilen går nu precis som vanligt, utom att den efter en tid börjar pendla upp och ner i temperatur för att sen ganska snabbt stiga mot max - dags att stanna och fylla på mer vätska. Konstigt nog är då expansionskärlet helt tomt, till skillnad från första gången då jag körde betydligt längre med motortempen på max fast hade då ändå vätska kvar i expansionsskärlet.
Till historen hör att jag i februari/Mars förra året hade inne bilen på byte av kamrem/vattenpump, då verkstade fyllde på med ny glykol (och tog ganska bra betalt för det). Därför tycker jag det är underligt om nånting frusit och vätskan inte verkat cirkulera i systemet. Å andra sidan kan jag inte komma på någon bra orsak till att all vätska inte skulle ha konsumerats när jag väl upptäckte den höga motortemperaturen första gången, när den gjorde det de nästföljande gångerna. Eftersom vattenpumpen är ny och temperaturen ligger på vanlig nivå när det väl finns vätska i systemet borde väl även det tala för att pumpen fungerar som den ska. Jag har sett nu efter incidenten att det läcker vätska från kylaren, men frågan är om det var problemet från början, eller om det kan ha uppstått pga. isbildning i kylaren... ? Inser såklart att det är nästintill omöjligt att svara på, men alla teorier och tankar är välkomna

Bilen är en Mitsubishi Carisma 1,8 -97, samma motor som satt i Volvo S40 när modellen var ny.