Köpråd- val mellan 1- och 3- serien BMW

Garagen
10 mars 2017 · 83 Inlägg

Går i tankarna att köpa sonen en bil och han är också lite kluven mellan modellen 1- och 3- serien. Vilken av de modellerna får man mest bil för pengarna?

Det nya modellerna, tror det är från 2005- och uppåt 325:an har nånstans 217 HK? Vill absolut inte att hans första bil ska ha så många hästar. Bättre börja med nånstans 130- 160- HK?

Hur många mil är för mycket just för de modellerna? Är 15000 mil mycket? Något att ha i åtanke att jag inte kan mecka med bilar, kan knappt byta en glödlampa så jag vill inte vara en stamis på en bilverkstad.

Vad tycker ni om det här tex, rullat bara 9000 milhttps://www.blocket.se/kristianstad/BMW_318_318i_Sedan_9000MIL_129hk__71992199.htm?ca=11&w=3

Och den här som rullat 1100 mil

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_12 … 11&w=3

Glömde säga att jag helst utesluter diesel eftersom skatten kommer säkert höjas inom de närmsta åren samt att en del länder har vidtagit åtgärder för dieselbilar vilket kommer senare påverka andrahandsvärdet. Så jag tror att det är något att tänka på?

Nu lyssnar jag på expertisernas råd.

Senast redigerat av Garagen (10 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Kan inget om dessa men nog är det vettigt att låta pojken köra in sig i en någorlunda normalstyckad bil. Vet själv när jag fick kortet 1992 så fick jag en bil av föräldrar.  Under förutsättning att de valde kälke... Fick en -87 Audi 100cc med 90 hk i... Inte kul men ack så praktiskt att ha råd att tanka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
10 mars 2017 · 1 176 Inlägg

Årets farsa som köper en fin BMW åt sonen! Står det mellan en 318 och en 120i så hade jag personligen valt 120i. Mer bil för pengarna och som bilen du skickade får man en massa utrustning och M sport paket till ett rimligt pris. Dessutom tycker jag om utseendet på 1 serien. Att tänka på är att baksätet blir litet om föraren är lång, annars är det mysiga bilar och motorn på 170hk räcker gott.

Senast redigerat av Cracksoup (10 mars 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Djo
10 mars 2017 · 10 157 Inlägg

1 serien är ju en rolig bil med sina små mått och 170hk räker gott i en sådan.

Smart att inte köpa honom något med många hk för då slutar nog tyvärr bilen som gräsklippare wink

Men glöm ej att sonen ska stå på bilen (har jag gjort på mina bilar från början) Det är ett ansvar en vuxen person med körkort ska ha och dessutom bra för framtiden smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2017 · 7 229 Inlägg

försök hitta en välutrustad 318, han kommer ha effekt nog+ att de går ganska billigt
bilen är även mycket rymligare än en ett serie, vilket är perfekt när man ska fylla baksätet med moppebrudar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amazinjoey
10 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Varför ingen prius ? helt utmärkt första bil , låg skatt , låg förbrukning

Senast redigerat av amazinjoey (10 mars 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2017 · 7 229 Inlägg

amazinjoey skrev:
Varför ingen prius ? helt utmärkt första bil , låg skatt , låg förbrukning

ja en prius är perfekt, då slipper du oroa dig över att han kör för fort, dessutom så har jag hört här på garaget att det är fantastiskt roliga bilar att köra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
10 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Instämmer med föregående. Föreslå Prius istället för BMW, grabben kommer garanterat inte att bli missnöjd.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Ge er nu gubbar...

Eller är någon sugen på en varning för trollning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
10 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Ge er nu gubbar...

Eller är någon sugen på en varning för trollning?

Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 477 Inlägg

amazinjoey skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ge er nu gubbar...

Eller är någon sugen på en varning för trollning?

Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
10 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ge er nu gubbar...

Eller är någon sugen på en varning för trollning?

Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Rattade själv en fabia och för att få moppebrudarna över killarna med fräschare så fick man ju lära sig lite bättre smooth talk wink sen så hjälper de med en välpolerad bil haha

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 477 Inlägg

amazinjoey skrev:

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:
Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Rattade själv en fabia och för att få moppebrudarna över killarna med fräschare så fick man ju lära sig lite bättre smooth talk wink sen så hjälper de med en välpolerad bil haha

Han kan ju slå till på en sådan här istället. Fotot taget idag. Man får en i toppskick som min för 60 lök.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f6054768d4448634ae116e61a6a81ba1.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
10 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ge er nu gubbar...

Eller är någon sugen på en varning för trollning?

Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Tiderna förändras Gammelsmurfen. De klimatvurmande och vänsterfeministiska damerna i Stockholms innerstad lär säkert flockas runt honom med suktande blickar när han glider fram längs Kungsgatan i sin Prius wink

Senast redigerat av IceEyes (10 mars 2017)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 477 Inlägg

IceEyes skrev:

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:
Jag var faktiskt seriös... roll Faktiskt väldigt bra första bil , polaren köpte en nyligen efter rekommendation och han är nöjd hittils smile

Annars hade jag väl sagt Honda accord eller en 9-5 som första bil , lagom med hästar , billiga i drift och service.

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Tiderna förändras Gammelsmurfen. De klimatvurmande och vänsterfeministiska damerna i Stockholms innerstad lär säkert flockas runt honom med suktande blickar när han glider fram längs Kungsgatan i sin Prius wink

Du behöver söka vård min herre big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JossanB
10 mars 2017 · 497 Inlägg

Garagen skrev:
Går i tankarna att köpa sonen en bil och han är också lite kluven mellan modellen 1- och 3- serien. Vilken av de modellerna får man mest bil för pengarna?

Det nya modellerna, tror det är från 2005- och uppåt 325:an har nånstans 217 HK? Vill absolut inte att hans första bil ska ha så många hästar. Bättre börja med nånstans 130- 160- HK?

Hur många mil är för mycket just för de modellerna? Är 15000 mil mycket? Något att ha i åtanke att jag inte kan mecka med bilar, kan knappt byta en glödlampa så jag vill inte vara en stamis på en bilverkstad.

Vad tycker ni om det här tex, rullat bara 9000 milhttps://www.blocket.se/kristianstad/BMW_318_318i_Sedan_9000MIL_129hk__71992199.htm?ca=11&w=3

Och den här som rullat 1100 mil

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_12 … 11&w=3

Glömde säga att jag helst utesluter diesel eftersom skatten kommer säkert höjas inom de närmsta åren samt att en del länder har vidtagit åtgärder för dieselbilar vilket kommer senare påverka andrahandsvärdet. Så jag tror att det är något att tänka på?

Nu lyssnar jag på expertisernas råd.

120in som du länkade till såg riktigt trevlig ut! Personligen tycker jag det är en väldigt trevlig storlek på bil, smidig i stan men samtidigt helt okej att köra en längre sträcka på motorväg med smile

(Jag hade varit riktigt glad om jag fått en bil av min föräldrar när jag tog körkortet! Själv åkte jag runt i bl.a en Golf Caddy från mitten av 80-talet... lol )

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Utmarks-Loke
10 mars 2017 · 5 836 Inlägg

Ja, den 120:in såg faktiskt helt okej ut, M-fronten gör det till en helt annan bil. Jag blev nästan sugen på att köpa den själv

Garagen
11 mars 2017 · 83 Inlägg

Har min tråd spårar ur? Vill inte ha tips på andra jävla bilar!

amazinjoey
12 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Garagen skrev:
Har min tråd spårar ur? Vill inte ha tips på andra jävla bilar!

Får man fråga varför? tanke på dina krav så är inte bmw de optimala valet, då får du räkna med dyrare/dyrare verkstads besök än svenska och japanska bilar. samt fler besök enligt statestiken.

Ta en titt på lexus IS250 de är ett bra alternativ till 3 serien med mindre problem

IceEyes Varningar: För många..
12 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

IceEyes skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Okej då. Visst är det så. Utmärkt kälke till idiotlåga kostnader. Jag vet ju som bekant... Fuskade lite idag och körde Chrysler istället. Mobba mig inte för det.

Men han lär inte få lika många hugg på moppebrudarna i en Prius som i en BMW... Killen får ju ha lite status med! Jag var kung i samhället som rattade stor halvny Audi som förstabil... Det var viktigt! Då alltså...

Tiderna förändras Gammelsmurfen. De klimatvurmande och vänsterfeministiska damerna i Stockholms innerstad lär säkert flockas runt honom med suktande blickar när han glider fram längs Kungsgatan i sin Prius wink

Du behöver söka vård min herre big_smile

Efter 10 års medlemskap här så är det snart bud på det wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang