Köpråd: Drift säker,billig och bränslesnål kombi?

Toblin
15 mars 2017 · 4 Inlägg

Hej, Ny till Garaget och letar efter den perfekta kombi bil som kan ta mig till A och B utan större problem och som har lite teknologi.

Jag har cirka 1 timme till jobbet enkel resa där jag oftast ligger i 100 km/h och har tittat runt och hört av polaren att Passat 1.9 tdi (årsmodell 98-03) kan vara något för mig då det kan klara att köra 50000 mil utan större problem samt är dem är bränslesnåla, men skatten brukar vara höga på diesel kombi överlag, Har en budget upp till 30 tusen.

Försöker få reda på mina alternativ innan jag fattar ett beslut så skriva gärna några bilar (diesel/bensin) och deras för och nackdelar.

Tack! smile

simlar
15 mars 2017 · 5 516 Inlägg

Eftersom du kör så pass mycket (1h till jobbet räknar jag som ca 8-10mil iaf), så säg att du snittar 100mil/vecka det blir då ett snitt på 5200mil om året.

Med tanke på det så spelar bränslekostnaden mycket större roll än skatten.
Jag ger ett exempel som bevisar detta:
En bil som drar 0,5L/mil istället för 0,6L/mil och bränslekostnad på 14kr/L blir då i ditt fall
5200mil*0,5L/mil = 2600L/år = 36400kr/år i bränsle.
5200mil*0,6L/mil = 3120L/år = 43680kr/år i bränsle.
Dvs en skillnad på 0,1L/mil ger en skillnad i kostnad på 7280kr/år.

Personligen håller jag med din polare, en VW eller Audi med 1,9tdi vore ett lämpligt val. Speciellt om dom har den äldre 110hk AFN-motorn som är extremt driftsäker och går billigt.

Passat årsmodell 98-00 har AFN-motorn som är den som går både billigast och mest driftsäkert, en sådan bil går att hitta för runt 10000-15000kr i fräscht skick.
Årsskatt på ca 6000kr och som du ser i mitt exempel ovan så spelar bränsleförbrukningen störst roll när man kör mycket.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
amazinjoey
15 mars 2017 · 1 138 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom du kör så pass mycket (1h till jobbet räknar jag som ca 8-10mil iaf), så säg att du snittar 100mil/vecka det blir då ett snitt på 5200mil om året.

Med tanke på det så spelar bränslekostnaden mycket större roll än skatten.
Jag ger ett exempel som bevisar detta:
En bil som drar 0,5L/mil istället för 0,6L/mil och bränslekostnad på 14kr/L blir då i ditt fall
5200mil*0,5L/mil = 2600L/år = 36400kr/år i bränsle.
5200mil*0,6L/mil = 3120L/år = 43680kr/år i bränsle.
Dvs en skillnad på 0,1L/mil ger en skillnad i kostnad på 7280kr/år.

Personligen håller jag med din polare, en VW eller Audi med 1,9tdi vore ett lämpligt val. Speciellt om dom har den äldre 110hk AFN-motorn som är extremt driftsäker och går billigt.

Passat årsmodell 98-00 har AFN-motorn som är den som går både billigast och mest driftsäkert, en sådan bil går att hitta för runt 10000-15000kr i fräscht skick.
Årsskatt på ca 6000kr och som du ser i mitt exempel ovan så spelar bränsleförbrukningen störst roll när man kör mycket.

lastbilsregga så blir ju skatten ännu lägre smile

Wheel_Spin
16 mars 2017 · 245 Inlägg

amazinjoey skrev:

simlar skrev:
Eftersom du kör så pass mycket (1h till jobbet räknar jag som ca 8-10mil iaf), så säg att du snittar 100mil/vecka det blir då ett snitt på 5200mil om året.

Med tanke på det så spelar bränslekostnaden mycket större roll än skatten.
Jag ger ett exempel som bevisar detta:
En bil som drar 0,5L/mil istället för 0,6L/mil och bränslekostnad på 14kr/L blir då i ditt fall
5200mil*0,5L/mil = 2600L/år = 36400kr/år i bränsle.
5200mil*0,6L/mil = 3120L/år = 43680kr/år i bränsle.
Dvs en skillnad på 0,1L/mil ger en skillnad i kostnad på 7280kr/år.

Personligen håller jag med din polare, en VW eller Audi med 1,9tdi vore ett lämpligt val. Speciellt om dom har den äldre 110hk AFN-motorn som är extremt driftsäker och går billigt.

Passat årsmodell 98-00 har AFN-motorn som är den som går både billigast och mest driftsäkert, en sådan bil går att hitta för runt 10000-15000kr i fräscht skick.
Årsskatt på ca 6000kr och som du ser i mitt exempel ovan så spelar bränsleförbrukningen störst roll när man kör mycket.

lastbilsregga så blir ju skatten ännu lägre smile

På tal om lastbilsregistrering. Hur ser summorna ut som man sparar nu? Min far påstår att det var mer besparing förr. Men hur är det idag? Om man bara sparar in någon hundralapp för att ej inneha baksäten i sitt fordon så anser jag inte att det är värt det. Eller så kan man ju som vissa, plocka ut sätena innan besiktning bara o sedan sätta dit dem.

Här har ni en tabell. Men OBS att den är från 2001! Hur ser det ut i dagsläget? Någon som vet?

Skatt på diesel drivna fordon innan 2006 beräknas av vikt. Efter det av koldioxidutsläpp, de fordon som uppfyller miljöklass 2005 baserar också skatt på koldioxidutsläpp...

Skillnad i årlig skatt mellan några modeller som person- respektive lastbil
Priserna i tabellen nedan är (från vänster till höger) personbilsskatten, skatten för samma bil som lätt lastbil. Summan längst till höger är skillnaden (vinsten).

Audi A4 Avant 1,6 1.330:- 470:- 860:-
Audi A4 Avant 1,9 TDI 5.659:- 885:- 4.774:-
Audi A6 Avant 2,4 1.777:- 590:- 1.187:-
Audi A6 Avant 2,5 TDI 7.366:- 1.050:- 6.316:-
BMW 318i Touring 1.479:- 550:- 929:-
BMW 320d Touring 6.228:- 590:- 5.638:-
BMW 528i Touring 1.777:- 630:- 1.147:-
BMW 530d Touring 7.366:- 1.160:- 6.206:-
Chevrolet Tahoe 2.969:- 984:- 1.985:-
Chrysler Voyager 3,3 2.224:- 790:- 1.434:-
Chrysler Voyager 2,5 td 8.504:- 1.270:- 7.234:-
Ford Focus 1,6i hgv 1.032:- 430:- 602:-
Ford Focus 1,8 TDI hgv 3.952:- 775:- 3.177:-
Ford Mondeo 1,6i hgv 1.479:- 470:- 1.009:-
Ford Mondeo 1,8i TD hgv 5.659:- 995:- 4.664:-
Jeep Grand Cherokee 4,7 2.224:- 750:- 1.474:-
Jeep Grand Cherokee 3,1 td 7.935:- 1.270:- 6.665:-
KIA Sportage td 6.228:- 940:- 5.288:-
Land Rover Freelander V6 1.777:- 590:- 1.187:-
Land Rover Freelander td4 6.797:- 995:- 5.802:-
Land Rover Discovery V8 2.671:- 830:- 1.841:-
Land Rover Discovery td5 9.642:- 1.380:- 8.262:-
Land Rover Defender 90 7.366:- 1.160:- 6.206:-
Land Rover Defender 110 9.073:- 1.490:- 7.583:-
Mazda 626 1,8i kombi 1.330:- 550:- 780:-
Mazda 626 2,0 DI-TD kombi 5.659:- 940:- 4.719:-
Mercedes C180 kombi 1.479:- 550:- 929:-
Mercedes C200 CDI kombi 5.659:- 995:- 4.664:-
Mercedes E280 kombi 1.777:- 670:- 1.107:-
Mercedes E320 CDI 7.366:- 710:- 6.656:-
Mercedes ML 230 2.224:- 830:- 1.394:-
Mercedes ML 270 CDI 9.073:- 1.325:- 7.748:-
Mitsubishi Pajero V6 2.522:- 870:- 1.652:-
Mitsubishi Pajero DI 9.642:- 1.380:- 8.262:-
Nissan Terrano II 2,4 2.075:- 790:- 1.285:-
Nissan Terrano II 2,7 td 8.504:- 1.270:- 7.234:-
Nissan Patrol 3,0 Di 11.349:- 1.490:- 9.859:-
Opel Omega 2,2i kombi 1.777:- 590:- 1.187:-
Opel Omega 2,0 DTi kombi 6.797:- 995:- 5.802:-
Opel Frontera 2,2i 1.926:- 750:- 1.176:-
Opel Frontera 2,2 DTI 7.935:- 1.270:- 6.665:-
Skoda Octavia 1,6i kombi 1.181:- 470:- 711:-
Skoda Octavia 1,9 TDi kombi 5.090:- 830:- 4.260:-
Suzuki Grand Vitara 2,0i 1.479:- 550:- 929:-
Suzuki Grand Vitara 2,0 TD 6.228:- 940:- 5.288:-
Toyota Avensis 1,8 kombi 1.330:- 470:- 860:-
Toyota Avensis 2,0 TD kombi 6.228:- 940:- 5.288:-
Toyota Landcruiser 70 10.211:- 1.545:- 8.666:-
Toyota Landcruiser 90 2.224:- 870:- 1.354:-
Toyota Landcruiser 90D 9.073:- 1.380:- 7.693:-
Toyota Landcruiser 100 2.820:- 984:- 1.836:-
Toyota Landcruiser 100D 12.487:- 1.553:- 10.934:-
VW Golf Variant 1,4 1.032:- 430:- 602:-
VW Golf Variant TDI 5.090:- 830:- 4.260:-
VW Passat Variant 1,6 1.479:- 510:- 969:-
VW Passat Variant TDI 5.659:- 940:- 4.719:-
Volvo V40 1,6 1.330:- 470:- 860:-
Volvo V40 1,9D 5.090:- 830:- 4.260:-
Volvo V70 2,4 1.777:- 590:- 1.187:-
Volvo V70 2,5D 7.366:- 1.105:- 8.464:-

Senast redigerat av Wheel_Spin (16 mars 2017)

Wheel_Spin
16 mars 2017 · 245 Inlägg

Toblin skrev:
Hej, Ny till Garaget och letar efter den perfekta kombi bil som kan ta mig till A och B utan större problem och som har lite teknologi.

Jag har cirka 1 timme till jobbet enkel resa där jag oftast ligger i 100 km/h och har tittat runt och hört av polaren att Passat 1.9 tdi (årsmodell 98-03) kan vara något för mig då det kan klara att köra 50000 mil utan större problem samt är dem är bränslesnåla, men skatten brukar vara höga på diesel kombi överlag, Har en budget upp till 30 tusen.

Försöker få reda på mina alternativ innan jag fattar ett beslut så skriva gärna några bilar (diesel/bensin) och deras för och nackdelar.

Tack! smile

Just årsmodellerna 98-03 har jag aldrig nämnt. Utan det var de som råkade komma upp på blocket vid det tillfället för rimliga pengar. Annars har jag ALLTID sagt att efter 00 överlag så går det väldigt mycket utför, mer elektronik.. mer onödiga prylar.. dryga konstruktioner. Om man inte får problem med att elektroniken ställer till för en så får man väl problem med dyra reperationer istället eller vice versa. Det är ju kul när det går.. Men att byta delar blir bara dyrare och dyrare samt krångligare. Vilket är en huvudorsak.

Senast redigerat av Wheel_Spin (16 mars 2017)

simlar
16 mars 2017 · 5 516 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
På tal om lastbilsregistrering. Hur ser summorna ut som man sparar nu? Min far påstår att det var mer besparing förr. Men hur är det idag? Om man bara sparar in någon hundralapp för att ej inneha baksäten i sitt fordon så anser jag inte att det är värt det. Eller så kan man ju som vissa, plocka ut sätena innan besiktning bara o sedan sätta dit dem.

Här har ni en tabell. Men OBS att den är från 2001! Hur ser det ut i dagsläget? Någon som vet?

Skatt på diesel drivna fordon innan 2006 beräknas av vikt. Efter det av koldioxidutsläpp, de fordon som uppfyller miljöklass 2005 baserar också skatt på koldioxidutsläpp...

Skillnad i årlig skatt mellan några modeller som person- respektive lastbil
Priserna i tabellen nedan är (från vänster till höger) personbilsskatten, skatten för samma bil som lätt lastbil. Summan längst till höger är skillnaden (vinsten).
....

http://www.skatteverket.se/download/18. … 150108.pdf
Kollar man i Fordonsskattetabellerna så får man fram besparingen relativt enkelt.

Skatten är beroende på vikt så en PB-reggad dieselbil som har en tjänstevikt på 1501-1600kg kostar 6247kr/år.
en LB-reggad dieselbil som har en tjänstevikt på 1501-1600kg kostar 2797kr/år

Så visst kostar hälften så mycket per år om man LB-reggar. Men då får man inte använda baksätet.

Däremot bilar reggade år 2005 eller senare skattas på CO2-utsläppet och då är skillnaden avsevärt mycket mindre.

Senast redigerat av simlar (16 mars 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Wheel_Spin
16 mars 2017 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:
På tal om lastbilsregistrering. Hur ser summorna ut som man sparar nu? Min far påstår att det var mer besparing förr. Men hur är det idag? Om man bara sparar in någon hundralapp för att ej inneha baksäten i sitt fordon så anser jag inte att det är värt det. Eller så kan man ju som vissa, plocka ut sätena innan besiktning bara o sedan sätta dit dem.

Här har ni en tabell. Men OBS att den är från 2001! Hur ser det ut i dagsläget? Någon som vet?

Skatt på diesel drivna fordon innan 2006 beräknas av vikt. Efter det av koldioxidutsläpp, de fordon som uppfyller miljöklass 2005 baserar också skatt på koldioxidutsläpp...

Skillnad i årlig skatt mellan några modeller som person- respektive lastbil
Priserna i tabellen nedan är (från vänster till höger) personbilsskatten, skatten för samma bil som lätt lastbil. Summan längst till höger är skillnaden (vinsten).
....

http://www.skatteverket.se/download/18. … 150108.pdf
Kollar man i Fordonsskattetabellerna så får man fram besparingen relativt enkelt.

Skatten är beroende på vikt så en PB-reggad dieselbil som har en tjänstevikt på 1501-1600kg kostar 6247kr/år.
en LB-reggad dieselbil som har en tjänstevikt på 1501-1600kg kostar 2797kr/år

Så visst kostar hälften så mycket per år om man LB-reggar. Men då får man inte använda baksätet.

Däremot bilar reggade år 2005 eller senare skattas på CO2-utsläppet och då är skillnaden avsevärt mycket mindre.

Jaha, det är därför skillnaden är mindre. Då är jag med. Far har en passat 08 nämligen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang