Vit rök från avgas

Rwdelivet
18 mars 2017 · 16 Inlägg

Har en s70 2,5t som har stått stilla mycket under vintern och nu när jag startar den ryker de vitt från avgas, när den blivit varm och man gasar så ryker de som om de brann plus att de luktar bränt. Har bytt oljan och kylarvatten fanns inge vatten i oljan och den va svart inte brun. Kylarvatten såg bra ut, någon som vet vad de kan va?

Dr_No
18 mars 2017 · 549 Inlägg

Rwdelivet skrev:
Har en s70 2,5t som har stått stilla mycket under vintern och nu när jag startar den ryker de vitt från avgas, när den blivit varm och man gasar så ryker de som om de brann plus att de luktar bränt. Har bytt oljan och kylarvatten fanns inge vatten i oljan och den va svart inte brun. Kylarvatten såg bra ut, någon som vet vad de kan va?

Oljeläckage i turbon kanske. Det kan ju vara så att det läckt under vintervilan och samlats lite olja i turbinhuset. Har du tur så bränns det bort, OBS jag bara spånar.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Rwdelivet
18 mars 2017 · 16 Inlägg

Kan man göra något annat än att bara låta den gå, typ tömma oljan där eller nåt för har varit igång i iaf 10-20 minuter och inget har ändrats...

Dr_No
18 mars 2017 · 549 Inlägg

Det låter konstigt, har du kört bilen eller har den bra stått på tomgång?

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
ehedman
18 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det är inte kondens? Uppkommer som bekant när en bil står länge och bara körs korta sträckor.

Senast redigerat av ehedman (19 mars 2017)

Jesper328
18 mars 2017 · 2 371 Inlägg

Prova att köra ett par mil med den för att bränna ur all kondens.
Annars kan du ju känna på turbon och kolla vevhusventilationen.

Up the RA
Rwdelivet
18 mars 2017 · 16 Inlägg

Borde inte vara kondens för har startat den typ en gång varannan vecka minst. Har läst lite om att oljeröret till turbon kan ha klokat igen, skulle de kunna va något? För de hade dålig olja innan jag bytte den. Och skulle inte vilja riskera att rasa turbon om man ska köra ett tag. Har haft den på tomgång.

Mack Forum- och sitemoderator
19 mars 2017 · 26 149 Inlägg

Rwdelivet skrev:
Borde inte vara kondens för har startat den typ en gång varannan vecka minst. Har läst lite om att oljeröret till turbon kan ha klokat igen, skulle de kunna va något? För de hade dålig olja innan jag bytte den. Och skulle inte vilja riskera att rasa turbon om man ska köra ett tag. Har haft den på tomgång.

Någon får rätta mig om jag har fel i följande påstående, men jag vill då säga att kondens kan och får man över natten. Beror en del på väder och omständigheter då förstås men det kommer snabbt.
Personligen tycker jag det i ditt fall låter som kondens, men är ingen expert.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
19 mars 2017 ·

Mack skrev:

Rwdelivet skrev:
Borde inte vara kondens för har startat den typ en gång varannan vecka minst. Har läst lite om att oljeröret till turbon kan ha klokat igen, skulle de kunna va något? För de hade dålig olja innan jag bytte den. Och skulle inte vilja riskera att rasa turbon om man ska köra ett tag. Har haft den på tomgång.

Någon får rätta mig om jag har fel i följande påstående, men jag vill då säga att kondens kan och får man över natten. Beror en del på väder och omständigheter då förstås men det kommer snabbt.
Personligen tycker jag det i ditt fall låter som kondens, men är ingen expert.

Du behöver inte rättas.

Att starta bilmotorer och låta dom gå ett litet tag på tomgång tills dom blir lite varma för att sedan stänga av dom är rena motormordet och genererar kondens, speciellt vintertid när luften är kall och inte sällan fuktig.
Det är bättre att låta motorn stå orörd i dvala över vintern då det inte blir några temperaturväxlingar som genererar just kondens. Jag har genomfört laboratorietester gällande kallstart vintertid kontra att låta motorn bara stå, den som startades var annan dag i -25 och kördes till vattentemp var normal uppvisade efter två månader en härlig kopp choklad under ventilkåpan i kombination med rostangrepp på både kamaxel och andra viktiga detaljer såsom rullarna på vipparmar, medans den likadana motorn som bara stått orörd i två månader i samma klimatrum såg helt normal ut under ventilkåpan.

Kör en längre sräcka så även oljan kommer upp i arbetstemperatur 80 grader Celsius eller så efter 3-5 mil av normal körning.
Kvarstår problemet ändå med vitrök har du något fel att reparera.

Senast redigerat av Evildan (19 mars 2017)

Djo
19 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ut och kör en längre sträcka och lite hårdare så då verkligen får upp temperatur i grejerna ska du se att det löser sig självt efter detta kan du bytta olja filter och sen bara åka och vara nöjd smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Mack skrev:

Rwdelivet skrev:
Borde inte vara kondens för har startat den typ en gång varannan vecka minst. Har läst lite om att oljeröret till turbon kan ha klokat igen, skulle de kunna va något? För de hade dålig olja innan jag bytte den. Och skulle inte vilja riskera att rasa turbon om man ska köra ett tag. Har haft den på tomgång.

Någon får rätta mig om jag har fel i följande påstående, men jag vill då säga att kondens kan och får man över natten. Beror en del på väder och omständigheter då förstås men det kommer snabbt.
Personligen tycker jag det i ditt fall låter som kondens, men är ingen expert.

Du behöver inte rättas.

Att starta bilmotorer och låta dom gå ett litet tag på tomgång tills dom blir lite varma för att sedan stänga av dom är rena motormordet och genererar kondens, speciellt vintertid när luften är kall och inte sällan fuktig.
Det är bättre att låta motorn stå orörd i dvala över vintern då det inte blir några temperaturväxlingar som genererar just kondens. Jag har genomfört laboratorietester gällande kallstart vintertid kontra att låta motorn bara stå, den som startades var annan dag i -25 och kördes till vattentemp var normal uppvisade efter två månader en härlig kopp choklad under ventilkåpan i kombination med rostangrepp på både kamaxel och andra viktiga detaljer såsom rullarna på vipparmar, medans den likadana motorn som bara stått orörd i två månader i samma klimatrum såg helt normal ut under ventilkåpan.

Kör en längre sräcka så även oljan kommer upp i arbetstemperatur 80 grader Celsius eller så efter 3-5 mil av normal körning.
Kvarstår problemet ändå med vitrök har du något fel att reparera.

instämmer helt att det är döden för bilen att bli startad ett par gånger under vintern och bara varmkörs på tongång
då det enda som blir varmt är oljan och motorn suger åt sig all fukt den bara kan.
samtidigt som kupen blir uppvärmd så lagom att den börjar kondensera fukten in i bilen och avgassystemet blir fuktigt med stående fukt pga det aldrig blir varmt.

näe antingen kör man bilen på vintern eller låter den vara helt orörd.  och antingen varm eller kall garage men inte flytta in och ut bilar

så länge motorn inte tar olja eller vatten så är det bara att köra så slutar det snart att ryka skulle jag tro.  men det tar tid innan allt blir så varmt att fukten försvinner.    lite roligt det där när dom en kall vinterdag står och filmar bilar som ryker mycket och dom använder filmen som ett argument för miljön när det enda man ser är vattenånga som ryker ur ändrören på bilarna ;-)           

läste oxå ett intresant inlägg i någon media om att tongångsköra bilar varma på vintern där många miljöfrståsig påare sa att tongångsköra en bil så katen bli varm var så otroligt mycket farligare än att köra den varm.

då var det en som jobbade på en firma där dom testade just detta och det visade sig att en kall motor som körs varm släpper ut betydligt mycket mer skit än en bil som blev varm på tongången just pga den inte förbrukade samma mängd bränsle som gick orenat ut i naturen som en kall bil som körs som förbrukar betydligt mycket mer bränsle under tiden avgasreningen inte fungerade.

iof inget med detta att göra men det är lätt att det blir fel även om en bil blir varm fortare när man kör den

men minst 3mils körning ska man göra för att få motorn kondensfri   vintertid är det otroligt mycket motorer som dör pga den körs för korta sträckor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rwdelivet
19 mars 2017 · 16 Inlägg

Tack för hjälpen ska testa o köra bilen!

Rwdelivet
4 april 2017 · 16 Inlägg

Drog ut o körde den ungefär 2-3 mil idag, röken försvann och bilen gick bra som fan! tack för hjälpen!!!

Djo
4 april 2017 · 10 157 Inlägg

Rwdelivet skrev:
Drog ut o körde den ungefär 2-3 mil idag, röken försvann och bilen gick bra som fan! tack för hjälpen!!!

Fint det !! Varsågod från oss alla får jag väll säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ehedman
4 april 2017 · 1 966 Inlägg

Rwdelivet skrev:
Drog ut o körde den ungefär 2-3 mil idag, röken försvann och bilen gick bra som fan! tack för hjälpen!!!

Där ser man. Skönt att det löste sig så enkelt!

Tobzter
4 april 2017 · 3 145 Inlägg

Kan man få spinna vidare på denna tråd istället för att starta en ny med liknande problem.

Har en Saab 9-3 ss 1.8t -09 biopower  som har bytt programvara och andra spridare kör den uteslutande på etanol.Kör 90% korta sträckor .bilen hinner inte komma upp i arbetstempratur innan jag parkerar igen...

Problemet då är att den vitryker nå kopiöst vid kallstart men även vid körning men
något mindre..körde "långkörning" på 12mil stog sedan   på tomgången 30min ryker fortfarande vit .den drar varken olja eller vatten.

Vad kan man dra för slutsats?
Helt normalt?

Bifogar ett klipp
https://youtu.be/zg1sHOBVRO8

Senast redigerat av Tobzter (4 april 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ehedman
4 april 2017 · 1 966 Inlägg

Tobzter skrev:
Kan man få spinna vidare på denna tråd istället för att starta en ny med liknande problem.

Har en Saab 9-3 ss 1.8t -09 biopower  som har bytt programvara och andra spridare kör den uteslutande på etanol.Kör 90% korta sträckor .bilen hinner inte komma upp i arbetstempratur innan jag parkerar igen...

Problemet då är att den vitryker nå kopiöst vid kallstart men även vid körning men
något mindre..körde "långkörning" på 12mil stog sedan   på tomgången 30min ryker fortfarande vit .den drar varken olja eller vatten.

Vad kan man dra för slutsats?
Helt normalt?

Bifogar ett klipp
https://youtu.be/zg1sHOBVRO8

Skick på turbon?
Olja i vattnet?
Vatten i oljan?
Kondens i IC?

Senast redigerat av ehedman (4 april 2017)

Tobzter
4 april 2017 · 3 145 Inlägg

inge spec med turbon han laddar på stabilt 1.0 bar men  har lågt GLT på 0.1 bar och hör att den viner lite.
Inge olja i vatten eller tvärtom.
Kondens i ic kan ja inte svara på tyvärr

Senast redigerat av Tobzter (4 april 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Djo
5 april 2017 · 10 157 Inlägg

Etanol går ner i motorns olja sen vad det kan dra med sig när olja kondens och etanol blandar sig i motorn gällande vit rök ja det är nog inte omöjligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rwdelivet
6 april 2017 · 16 Inlägg

Bilen går hur bra som helst men har en liten tendens att ryka när man startar den och på tomgång, mest när den är kall. Kan de vara något de är fel på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang