Renoverad Volvo B230F

DieLuftWaffe
27 mars 2017 · 645 Inlägg

Hej jag tänkte helrenovera en B230f motor och sälja smile

Med det innebär, renoverat topplock med inslipade ventiler. Hona blocket osv.

Nya packningar, lager och kolvringar. Blästra diverse saker och måla upp hela motorn och byta kamrem, tändstift, olja, filter och tändkablar, möjligtvis byta givare också till nytt.

Vad tror ni folk skulle vilja betala för en helrenoverad motor? Sett att många  renoverar Volvo 740 nu.

Kan man få 4000-4500 Kr?

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
OlssonEmil
27 mars 2017 · 87 Inlägg

Vettefan, B230F är inte så många som köper. Däremot kan jag rekommendera att renovera en D24 istället! Där finns nog mer pengar att hämta.

zemet
27 mars 2017 · 4 036 Inlägg

Tror inte du får några pengar alls för en renoverad B230F.

Är väll inte många som vill betala 5000 för en motor som för visso är driftsäker men jävligt tråkig. Bilar den sitter i är ju i fungerande skick ofta värda mellan 5-10K dessutom.

Sällan eller aldrig går ju dessa motorer sönder heller så suget efter renoverade utbytesmotorer är nog litet.

Du kan nog lyckas bättre med att sälja renoverade FK/FT motorer då dessa överladdas och vevstakar kröker sig osv. D24orna är ju värda sin vikt i guld av någon anledning så där kan ev finnas lite pengar att hämta men tror du får jävligt dålig timlön.

Om du skall renovera motorer så tror jag du skall satsa på lite nyare bilar och motorer där ett motorbyte faktiskt är ekonomiskt försvarbart.

Nissan navara D40 har ju tex ganska stora problem med vevlager ras runt 10-12K mil. Då är dessa bilar fortfarande värda 100K(i fungerande skick).
Där kan du nog sälja renoverade motorer och tjäna en slant.


Annars skulle du kunna börja bygga toppar och grenrör tex. Portade toppar, insug och grenrör till gamla b230 är ju ganska eftertraktat både inom typ folkracevärlden men även folk som bygger trimmade gatbilar vill ju gärna ha lite roligare toppar till dessa. Här finns dessutom en ganska mycket köpstarkare kundgrupp så här kan du nog tjäna lite pengar om du gör ett bra jobb:)

Låg materialkostnad:)

Senast redigerat av zemet (27 mars 2017)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DieLuftWaffe
27 mars 2017 · 645 Inlägg

Nej när jag tänker efter så kanske just B230f motorn inte är något att investera i. D24 är ju populärt men även dyra i inköp. V8 motorer kanske? Så som Chevrolet 350 och 327 är ju populära. Problemet är kanske att hitta billiga projekt som får en billigare prislapp än 20 000 Kr. Med tanke på att det finns nya 350 motorer för just den prisklassen. Det skulle vara motorer som man kan köpa in billigt, fixa billigt och sen kunna sälja billigt, men ändå gå med lite vinst.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang