Köpråd: Honda Civic Type R (2010) eller Subaru BRZ (2012-2014)

idontexist
28 mars 2017 · 10 Inlägg

Hej,

Har funderat på att byta bil till en av de som finns i titlen. Idag kör jag en BMW 525i 2003. Är ute efter en lite sportigare bil med lite mer körglädje i sig. Har fastnat för Hondan och Brz:an. Om ni skulle köpa en av dessa bilarna vilken hade ni valt?

Fördelar/nackdelar med respektive bil?

http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2011/11/subarubrzcoupe-09.jpg
http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2010/03/2010-Honda-Civic-Type-R-hatchback.jpg
MVH
Weliaschitsch

Mxrtin
28 mars 2017 · 176 Inlägg

Jag hade köpt en brz eller gt86. Super rolig bil och kan bli grymt snygga smile

Evildan
28 mars 2017 ·

Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

xXSammy
28 mars 2017 · 6 566 Inlägg

Hondan känns väl lite out-date emot BRZen? med tanke på att en ny Civic Type-R finns på marknaden :x

De/Dem
idontexist
28 mars 2017 · 10 Inlägg

Mxrtin skrev:
Jag hade köpt en brz eller gt86. Super rolig bil och kan bli grymt snygga smile

Jo de har verkligen stor potential till att bli riktigt balla bilar för inte ett så hiskligt pris.

idontexist
28 mars 2017 · 10 Inlägg

Evildan skrev:
Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

Jo jag vet det är stor skillnad mellan Hondan och BRZ:an vet inte vad det är med Hondan men gillar bara hur den ser ut. Något speciellt emblem du syftar på?

idontexist
28 mars 2017 · 10 Inlägg

xXSammy skrev:
Hondan känns väl lite out-date emot BRZen? med tanke på att en ny Civic Type-R finns på marknaden :x

Haha jo det är jag medveten om, men gillar bara looken på den äldre versionen av Hondan. Inte för jag har något emot FK2 min kollega äger en sån och den är riktigt fin, väldigt mycket pengar att lägga dock så är väl där skon klämmer för en.

Evildan
28 mars 2017 ·

Weliaschitsch skrev:

Evildan skrev:
Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

Jo jag vet det är stor skillnad mellan Hondan och BRZ:an vet inte vad det är med Hondan men gillar bara hur den ser ut. Något speciellt emblem du syftar på?

https://i0.wp.com/drivingtorque.com/wp-content/uploads/2012/10/toyota-gt86-piston-badge.jpg

Masquerade Aldrig nöjd
29 mars 2017 · 804 Inlägg

Evildan skrev:
Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

Hade ju varit ett relevant argument om det inte vore för att Type-R redan 2010 hade bättre prestanda än GT86/BRZ.

Personligen hade jag utan tvekan gått på Type-R. GT86/BRZ är för mycket av en kompromiss för att kännas som ett stabilt alternativt när man är ute efter någonting roligare.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Evildan
29 mars 2017 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

Hade ju varit ett relevant argument om det inte vore för att Type-R redan 2010 hade bättre prestanda än GT86/BRZ.

Personligen hade jag utan tvekan gått på Type-R. GT86/BRZ är för mycket av en kompromiss för att kännas som ett stabilt alternativt när man är ute efter någonting roligare.

En Mazda Miata 1.6 90hk 1995 har sämre prestanda än min Prius Plugin, detta gör alltså Priusen till den sportigare bilen?
Jag hoppas innerligt att du inte tycker det.

Senast redigerat av Evildan (29 mars 2017)

Rickybobby
29 mars 2017 · 6 Inlägg

Fördelen med Hondan är väl att den är billigare i inköp och mer praktisk med bättre baksäte större bagage, och den är väl något snabbare om jag inte missminner mig.

Fördel med subarun är väl att den är en nyare bil och bakjulsdriven, förmodligen roligare att köra, även om inte hondan är tråkig.

Masquerade Aldrig nöjd
29 mars 2017 · 804 Inlägg

Evildan skrev:

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Valet står alltså mellan en småbil som är upphottad eller en unikt konstruerad sportbil?

Du söker en sportigare bil.

Jag hade tveklöst köpt Subarun med ett annat emblem på för framtida andrahandsvärde.

Hade ju varit ett relevant argument om det inte vore för att Type-R redan 2010 hade bättre prestanda än GT86/BRZ.

Personligen hade jag utan tvekan gått på Type-R. GT86/BRZ är för mycket av en kompromiss för att kännas som ett stabilt alternativt när man är ute efter någonting roligare.

En Mazda Miata 1.6 90hk 1995 har sämre prestanda än min Prius Plugin, detta gör alltså Priusen till den sportigare bilen?
Jag hoppas innerligt att du inte tycker det.

Menar du att jämförelsen Miata - Prius på något sätt är samma sak som Type-R - GT86? Eller att en Miata i någon värld känns "sportig"? Håller inte med.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Evildan
29 mars 2017 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:

Masquerade skrev:

Hade ju varit ett relevant argument om det inte vore för att Type-R redan 2010 hade bättre prestanda än GT86/BRZ.

Personligen hade jag utan tvekan gått på Type-R. GT86/BRZ är för mycket av en kompromiss för att kännas som ett stabilt alternativt när man är ute efter någonting roligare.

En Mazda Miata 1.6 90hk 1995 har sämre prestanda än min Prius Plugin, detta gör alltså Priusen till den sportigare bilen?
Jag hoppas innerligt att du inte tycker det.

Menar du att jämförelsen Miata - Prius på något sätt är samma sak som Type-R - GT86? Eller att en Miata i någon värld känns "sportig"? Håller inte med.

Anser du att Priusen pga sin bättre prestanda är sportigare?
Fick inget rakt svar på frågan så jag upprepar mig.

Jag ger däremot dig svar på dina frågor här nedan.
Jag jämför en liten japansk sportbil ( Miata, BRZ, GT86 ) med en japansk familjebil ( Civic, Prius ) vilket jag ingalunda anser halta på något vis.
Men visst föreligger det ett problem för dig att se jämförelsen när du anser att världens bäst säljande sportbil med över 1 miljon tillverkade enheter och som "satte standarden" för sportbilar 1989 inte är en sportbil i din bok.

En liten halvkombi är inte en sportbil oavsett effekt eller hur snabb den är runt ett gatuhörn, precis som en Volvo 740, 940, S60 osv oavsett hur mycket den byggs om, aldrig någonsin blir en sportbil även om den är snabb.
Eller?

xXSammy
29 mars 2017 · 6 566 Inlägg

Enligt wiki är brz klassad som sports car och civic type r som sports compact

De/Dem
Masquerade Aldrig nöjd
29 mars 2017 · 804 Inlägg

Evildan skrev:

Masquerade skrev:

Evildan skrev:

En Mazda Miata 1.6 90hk 1995 har sämre prestanda än min Prius Plugin, detta gör alltså Priusen till den sportigare bilen?
Jag hoppas innerligt att du inte tycker det.

Menar du att jämförelsen Miata - Prius på något sätt är samma sak som Type-R - GT86? Eller att en Miata i någon värld känns "sportig"? Håller inte med.

Anser du att Priusen pga sin bättre prestanda är sportigare?
Fick inget rakt svar på frågan så jag upprepar mig.

Jag ger däremot dig svar på dina frågor här nedan.
Jag jämför en liten japansk sportbil ( Miata, BRZ, GT86 ) med en japansk familjebil ( Civic, Prius ) vilket jag ingalunda anser halta på något vis.
Men visst föreligger det ett problem för dig att se jämförelsen när du anser att världens bäst säljande sportbil med över 1 miljon tillverkade enheter och som "satte standarden" för sportbilar 1989 inte är en sportbil i din bok.

En liten halvkombi är inte en sportbil oavsett effekt eller hur snabb den är runt ett gatuhörn, precis som en Volvo 740, 940, S60 osv oavsett hur mycket den byggs om, aldrig någonsin blir en sportbil även om den är snabb.
Eller?

Jag anser att den sportiga imagen en BRZ vill förmedla (och säljer) blir oerhört fånig när den blir frånkörd av en "liten halvkombi" eller för den delen en medelutrustad Passat. På samma sätt framstår Miatan som oerhört fånig när "standarden för sportbilar" blir frånkörd av en Prius. Är det svaret rakt nog?

Motsätter mig inte att Type-R på intet sätt är en sportbil, däremot håller jag inte för fem öre med om resonemanget att BRZ/GT86 skulle vara det.

TS är ute efter en något sportigare bil med mer körglädje än den nuvarande - Du anser att BRZ är det givna valet för att Toyota/Subaru säger att det är en "sportbil"? Jag anser att bilen med bäst prestanda, som dessutom är flaggskeppet av sin modell snarare än en kompromiss rakt genom, ligger mer i linje med vad som sökes här.

Livet är för kort för att äga Volvo.
idontexist
29 mars 2017 · 10 Inlägg

Beslutet kommer även ligga på vilken bil som har minst problem. Är väldigt beroende av bilen då jag pendlar 7 mil varje dag och behöver att den startar varje dag. Allting kan ju hända då allt slits det vet jag. Men beslutet av vilken bil det blir kommer att ha mycket och göra med den faktorn. När jag frågat bekanta så anser de att jag ska välja hondan då de anser att dom gör bättre motorer, om det nu stämmer vet jag ej.

Känns som det är 50/50 angående bilarna. I slut ändan så blir det ju självklart jag som avgör vad det blir men känns alltid skönt att ha lite feedback på vilket som skulle vara bäst köp smile

Tack så mycket för de svar jag fått än så länge!
/weliaschitsch

Evildan
29 mars 2017 ·

Weliaschitsch skrev:
Beslutet kommer även ligga på vilken bil som har minst problem. Är väldigt beroende av bilen då jag pendlar 7 mil varje dag och behöver att den startar varje dag. Allting kan ju hända då allt slits det vet jag. Men beslutet av vilken bil det blir kommer att ha mycket och göra med den faktorn. När jag frågat bekanta så anser de att jag ska välja hondan då de anser att dom gör bättre motorer, om det nu stämmer vet jag ej.

Känns som det är 50/50 angående bilarna. I slut ändan så blir det ju självklart jag som avgör vad det blir men känns alltid skönt att ha lite feedback på vilket som skulle vara bäst köp smile

Tack så mycket för de svar jag fått än så länge!
/weliaschitsch

Du får även väga in hur du ska använda bilen om en praktisk halvkombi uppfyller dina behov bättre utrymmesmässigt än en renodlad sportbil.
Honda gör erkänt bra till och med mycket bra motorer det går inte att komma ifrån. Civic ligger alltid bra till i tillförlitlighetsstatistiken men det inbegriper givetvis alla Civics även om jag inte hört några negativa saker gällande R modellerna heller. Bra roliga småbilar med sportiga egenskaper helt enkelt. Kikat något på Focus STD eller vad dom heter? Även det en rapp "hot hatch" som finns med praktiska 5 dörrar.

idontexist
29 mars 2017 · 10 Inlägg

Evildan skrev:
Du får även väga in hur du ska använda bilen om en praktisk halvkombi uppfyller dina behov bättre utrymmesmässigt än en renodlad sportbil.
Honda gör erkänt bra till och med mycket bra motorer det går inte att komma ifrån. Civic ligger alltid bra till i tillförlitlighetsstatistiken men det inbegriper givetvis alla Civics även om jag inte hört några negativa saker gällande R modellerna heller. Bra roliga småbilar med sportiga egenskaper helt enkelt. Kikat något på Focus STD eller vad dom heter? Även det en rapp "hot hatch" som finns med praktiska 5 dörrar.

Som det ser ut nu så har jag inte jättestort behov utav utrymme, det enda jag har där bak i BMW:n är en 12" basrör. Har även haft lite hockey utrustning där bak men utöver det så använder jag sällan bagaget. Enda focusen jag kollat på är RS:en samt Mazda MPS 3 och även 6orna.

Senast redigerat av Weliaschitsch (29 mars 2017)

Evildan
29 mars 2017 ·

Weliaschitsch skrev:

Evildan skrev:
Du får även väga in hur du ska använda bilen om en praktisk halvkombi uppfyller dina behov bättre utrymmesmässigt än en renodlad sportbil.
Honda gör erkänt bra till och med mycket bra motorer det går inte att komma ifrån. Civic ligger alltid bra till i tillförlitlighetsstatistiken men det inbegriper givetvis alla Civics även om jag inte hört några negativa saker gällande R modellerna heller. Bra roliga småbilar med sportiga egenskaper helt enkelt. Kikat något på Focus STD eller vad dom heter? Även det en rapp "hot hatch" som finns med praktiska 5 dörrar.

Som det ser ut nu så har jag inte jättestort behov utav utrymme, det enda jag har där bak i BMW:n är en 12" basrör. Har även haft lite hockey utrustning där bak men utöver det så använder jag sällan bagaget. Enda focusen jag kollat på är RS:en samt Mazda MPS 3 och även 6orna.

Åk och provkör är mitt råd.
Baksätet i BRZ GT86 är inte mycket att ha men fungerar som nödlösning för smidiga personer som inte är för breda över gumpen.
Jag gillar köregenskaperna i BRZ GT86 i och med att det är en ganska lätt och välbalanserad bil med bakhjulsdrift, fast halfotad vintertid och på blöt asfalt.

idontexist
29 mars 2017 · 10 Inlägg

Evildan skrev:
Baksätet i BRZ GT86 är inte mycket att ha men fungerar som nödlösning för smidiga personer som inte är för breda över gumpen.
Jag gillar köregenskaperna i BRZ GT86 i och med att det är en ganska lätt och välbalanserad bil med bakhjulsdrift, fast halfotad vintertid och på blöt asfalt.

Yes försöker hitta någon som har en i närheten men ej lyckats hitta någon, kommer väl ut fler i sommar då det är mer aktuellt. Tack för din input Dan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang