Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 862 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
ehedman
9 november 2017 · 1 966 Inlägg

Ta med toppen till en mekanisk verkstad så kan du få den planad om det visar sig att den har slagit sig.

zemet
9 november 2017 · 4 041 Inlägg

Har du tillgång till en motorlyft eller någon bra lokal så är ju inte motorbyte jättemycket mer jobb än att byta topplock. Förutsatt att all el osv är desamma.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Svento
9 november 2017 · 199 Inlägg

ehedman skrev:
Ta med toppen till en mekanisk verkstad så kan du få den planad om det visar sig att den har slagit sig.

Ja, det ska väl inte vara nån stor sak, förutsatt att jag hittar en verkstad som gör sånt - och förutsatt att det inte har spruckit.


zemet skrev:
Har du tillgång till en motorlyft eller någon bra lokal så är ju inte motorbyte jättemycket mer jobb än att byta topplock. Förutsatt att all el osv är desamma.

Jag har väl typ inte tillgång till nån bättre lokal än köket därhemma, men förhoppningsvis har min vanliga mekaniker sånt i sin verkstad. Så ska väl enligt lagen växel-lådan följa med motorn? Vet inte om det gör saken lättare eller svårare. Även om ingen skulle ge sig på att undersöka saken, så antar jag att det är en bra idé - en två-liters sexa ska väl gärna ha lite högre utväxling.

-

Men mest är det att hela tillvaron liksom skär ihop när jag är utan bil. Två dygn brukar vara besvärligt nog, och det här riskerar att bli mer än så. Lutar nästan åt motor-byte, enbart för att motorn finns i grannskapet och inte i Skåne.

Senast redigerat av Svento (9 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
14 november 2017 · 199 Inlägg

En annan sån där källa till frustration har varit baklysena. Det är liksom en viktig detalj, som för närvarande har väldigt utstuderad åttitals-prägel. Runda vill ju jag ha. Men det har varit ett jävla vändande och vridande på idéerna - huruvida alla funktioner ska vara samlade i samma enhet eller om det ska vara separata för baklyse, blinkare, broms- och back-ljus; var i kompositionen reflexerna ska sitta, hur stora dom ska vara och ifall dom ska vara platta eller koniska. Jag handskas ju inte med el heller, så kostnaderna riskerar ju att bli högre än jag tänkt mig - which means: det måste bli rätt från start, inget prövande och experimenterande alltså.

Men så finns det ju en bra kompromiss för att åtminstone få till nåt. Och jag vet inte varför jag har varit så skeptisk till den idén. Hur jag än gör kommer jag att behöva tillverka nån typ av kåper som lamperna ska monteras i. Kåperna ska täcka hålena där dom vanliga glasena sitter. Jag har då lekt med tanken på att låta själva lamp-chassit sitta kvar, och alltså placera ut glasena utifrån dom vanliga positionerna. Grejen är alltså att ingen el behöver dras om; inga lödningar. Bara kåper med glas, lyser gör dom vanliga lamperna. Nu är det ju inte riktigt som jag tänker mig, jag vill ju ha tre ljuspunkter på varje sida. Det är väl därför jag inte gått vidare med idén. Ett steg i rätt riktning trots allt.

Nån fabrikant som heter Altezza har tillverkat nån typ av baklysen med flera mindre runda. Dyra utav bara helvete naturligtvis, och ser jävligt plastiga ut. Icke desto mindre har jag hunnit tänka tanken några gånger. Jag hade faktiskt gått till kassan och var redo att klicka 'Betala'. Men elvahundra kroner paret... Då får man acceptera det som permanent lösning. Men fan, då kan jag ju faktiskt göra nåt själv och få det lite mer som jag vill ha det. Och få användning för en del av bråten i den översvämmade lattjolajban-lådan. För det är ju en del jag har ådragit mig under långa nätter på diverse internet-varuhus.

Jag har bland annat ett antal 90 mm reflexer som jag funderar på att använda som glas. Nån metall-ring med sex skruvar runt var och en. Jag skulle ju kunna göra hål i mitten på var och en av dom och limma dit nåt mer kon-format glas. Parallellt funderar jag på att ha bara en något större lampa på varje sida. Fungera ju på nolltvåerna. Har ett par snygga veteran-lysen som jag skulle kunna använda glasena från. Reflektorerna med kanske - om det är några såna. Har inte tittat.

-

Så ett back-ljus på varje sida. Nån vit reflex eller nåt genomskinligt glas. Sen blinkers då, har ingen klar uppfattning om hur dom ska se ut. Vill ju gärna ha samma variant bak som fram, vilket i nuläget skulle betyda kromade MC-grejer modell bullet. Men då måste jag löda och jävlas. Plus att jag måste lista ut hur jag ska få upp hål i karossen. Kör jag på den varianten ska jag nog satsa på att göra lamphus av mässing. Har rätt mycket material till sånt med, tillräckligt för att göra fyra likadana.

Har två galvaniserade plåtar som kan bli till såna kåper. Alternativt om jag ska göra dom av spök-trä, för jag har sånt också så att det gott och väl skulle räcka. Till mitt-partiet också för den delen, alltså där registrerings-skylten sitter. Nåt slags inramning av mässing behöver det väl vara också till skylten, antar jag. Till lys-kåperna med.

-

Har dessutom lekt med en idé där jag skulle göra kåperna av hål-plåt... Lamperna dolda där bakom. Men fan alltså - det får vänta.

Senast redigerat av Svento (14 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
15 november 2017 · 5 111 Inlägg

Fick en vild idé, 2002-bakljus av den äldre modellen, inbyggda i fristående pottor, om man hittar t.ex. några motorcykellyktor med samma diameter man skulle kunna ta...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
18 november 2017 · 199 Inlägg

02-varianten har jag varit inne på i omgångar ända sen 2010 när jag köpte bilen. Jag har alltid gillat såna lysen. Men ifall det ska vara tre på varje sida vill jag ha nåt med mindre diameter. Dessutom är dom galet dyra - långt över min budget även om jag bara skulle ha ett par.

Hur som helst så är så är inte problemet att hitta rätt grejer - utan snarare vad jag ska göra av alla jävla lamper jag har ådragit mig... Jag har ett antal 60 ø jungfru-bröst som jag gärna skulle använda. Funderar på att limma var och en av dom i en 90 ø reflex, så är den saken ordnad dessutom. Möjligen att reflex-ringen blir baklyse och så har man vita toppar i mitten på dom - alltså backljus. Bortsett från det har jag ränt in i en massa ställen på nätet som har billiga grejer som skulle passa.

Frågan gäller mer dispositionen, vilka funktioner som ska finnas i varje enhet. Helst vill jag ju ha tre identiska. Om blinkarna är separata angelägenheter utstickande från skärmarna, så behöver det åtminstone finnas backljus i varje lykta, lämpligen i mitten då. Så har jag en helvetes massa mini-LED,  så man skulle kunna trixa ihop hur mycket olika lösningar som helst av, genom att montera såna i ringar, typ som en dart-tavla. Så ska det ju vara nån typ av infattningar, typ mässings-ringar fästa med sex skruvar vardera.

Men nu vill jag framförallt få till nåt snabbt och billigt. Det förutsätter att jag kan behålla dom vanliga kopplingarna, eftersom jag inte håller på med el. Därför blir första steget att bara ersätta glaset. Framför den befintliga insatsen.

En annan idé är ju att dela upp runda branngula och vita reflexer i fjärdedelar. Så limmar man ihop dom varannan färg, och placerar dom sen i mitten av en större röd - själva bakljuset - plus kanske en mindre röd i mitten som bromsljus ... En BMW-logga! Eller ha det som en variant av övre bromsljuset, kombinerat med backljus. Rött och vitt glas, sen mer bara typ nån metallring runt. Fan, där i den ringen skulle jag ju kunna skriva det där 'Gebräut gegen die Bayerishe Reinheits-Gebot'.

Senast redigerat av Svento (18 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
22 november 2017 · 199 Inlägg

Jävla fans helvete, dom här kofångarna.

Först den bakre: när jag skulle skruva ihop den och pröva, så var ena fästet spårlöst borta, och jag hade inte fler såna järn. Snarlika hade jag, men ännu tjockare, ännu hårdare. Tillräckligt svårt att bocka till första paret, men dom här var fan mardrömmar. Men till slut hade jag nåt som borde fungera.

Sen skulle jag pröva den främre, men då visa det sig att det är 100 mm kortare mellan bärjärna till den. Dessutom satt mina fästen för lågt, så att kofångarn kom för högt. Behövde alltså både hitta nåt annat sätt att fästa fästena och bocka om dom.

Störande bara att det inte fanns fler hål inåt. Nu är fästena bara förankrade i kofångarna med varsin skruv - vid sidan om fästet. Osnyggt.

Vet fan inte riktigt hur jag ska stadga dom mer. Skulle egentligen behövas ett till par hål. Ja, så visa det sig att den vanliga inte är fast-gjord... Inga bultar, hålls fast av stöd-fästena på siderna bara. Metall-fångarn kräver mer, dock - speciellt då som den ju faktiskt inte alls är i kontakt med dom fästena.

Sen blir det ju inte snyggt. I största allmänhet. Dels ser dom taffligt skräpiga ut, dels är dom på ett så uppenbart sätt främmande materia. Dom är ju inte formgivna för att passas in i ett spår så här, och vid sista kröken viker dom väldigt radikalt in mot karossen. Nu ska visserligen spetsarna gömmas bakom dom här plåt-hylserna som jag har gjort, men dom ser liksom inte ut att höra ihop.

Behövs nåt som är mer likt den vanliga. Typ en E30 tillverkad före face-droppen. Men alla såna kofångare verkar ha skrotats redan 1988. Kanske det går att modifiera en från E21? Om inte annat kanske det kan vara en lösning i aktern.

I värsta fall får jag helt enkelt nita fast plåtar på den här plast-grejen. Spök-trä i stället för dom svarta plast-grejerna. En konstruktion helt i trä är ju också möjlig. Även om jag har misslyckats två gånger. Men då gäller det fan att jag jag verkligen också förmår mig att ta exakta mått. Nåt måste jag komma på hur som helst. Just kofångarna - liksom speglarna - känns så fundamentalt.

Senast redigerat av Svento (23 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
22 november 2017 · 199 Inlägg

Det är såna här lysen jag prata om:

https://www.hova.com/baklampor-lexus-sv … erien-e30/

Dom här kostar dessutom bara hälften av priset för dom där andra. Synd bara att back-ljusena ser ut som dom gör. Men det skulle inte kännas så ödesdigert, som att man inte får byta ut dom, eftersom dom kostar så pass lite.

Men jag ska först se vad jag kan få till på egen hand.

Senast redigerat av Svento (22 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
25 november 2017 · 199 Inlägg

Jag nämnde nånstans att jag har ett par stora runda gamla lastbils-baklysen. 130 ø nånting. Fast bara ett par, jag vill ju ha fler. Jag har också en jävla samling jungfru-bröst, röda, branngula och vita, som hela tiden känts som förstahandsval. Utan reflekterande egenskaper dock. Slutligen sex runda 90 ø-reflexer, och jag har funderat mycket på att montera varje jungfru-bröst på en sån.

Nu fick jag en annan idé som kombinerar lite av varje, baserad då på ett E30 standard-baklyse.

Utifrån och in är det ju blinkare, bromsljus, bakljus, bromsljus och backljus. Tänkte då använda det stora glaset till själva baklyktan, så jungfru-bröst i övrigt. Skulle vilja montera det på en platta av spök-panel med nån typ av metall-ram runt.

Nåt i den här stilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-148c94a5931505e5cd33fccccb8492fe.jpg

Allra helst skulle jag vilja stacka tre ännu mindre som blinkare, kanske göra likadant med backljusena med, men jag har inte hittat nåt bra att använda. Möjligen skulle man kunna ha nån typ av lagom stora glas-kuler, branngula och ofärgade.

OM jag vågar mig på att mixtra med kablarna har jag i och för sig lösningen, för jag har naturligtvis en helt galen mängd mini-LED i olika färger... Men jag är inte alls pigg på att röra sånt. Smått fobisk gällande el.

-

Så ett annat problem då. Jag hittar bara hälften av dom jungfru-bröst jag köpte i våras. Lastbils-lysena hade jag liggande i baksätet under en massa bråte, så mycket visste jag, och igår var jag ner och hämta upp dom. Men nu hittar jag bara det ena.

Jag har alltså material till den ENA lyktan men inte till den andra.

Det här är ju fan skratt-retande. Och rätt störande. Om det inte vore för det enkla faktum att jag varit likadan hela livet, så skulle jag allvarligt börja spekulera kring demens.

Senast redigerat av Svento (25 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
1 december 2017 · 199 Inlägg

Greja lite med torped-plåtarna för att komma ifrån den värsta desperationen. Dom hör ju också till dom där detaljerna som har blivit liggande utan att jag riktigt kunnat komma på hur dom ska göras. Samt hur dom sen ska fästas då.

Koppar-plåt med små rostfria avlopps-galler blev det. Jag gjorde små clips liknande dom vanliga, clipsena i sin tur är skruvade i plåtarna. Det där ska jag fan satsa stort på... Enkelt sätt att få in skruvar i det visuella.

Det är inte säkert dock, att dom kommer gå att trycka dit i hålena. Skruvarna är utanför clipsena - och lika långa - så det kan hända att clipsena inte når ända ner. Jag har lösningar, men jag kanske får dumpa just dom här exemplarena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-769844ecfbeda8f292db390408990227.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-b99a16208b683d38b9d0e6cefb3b7178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-01bdef3ced7d44d73a2df4e4772cd308.jpg

Hur snyggt det kommer bli återstår att se, men dom är ju så jävla Efraim von Trippelhatt att dom skulle kunna få Johan Ulvesson att begära pension.

Aningen över-arbetat måste jag ändå säga. Med tanke på att det är en sån detalj som i princip inte ens kommer att synas, såvida man inte är fram och riktigt inspekterar. Inte alls omöjligt att jag relativt snart kommer vilja ha nåt lite mer minimalistiskt... Och jag har en hel del halv-fabrikat.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
2 december 2017 · 1 475 Inlägg

Ska dom sitta uppepå torpedväggen vid torkararmarna?

Svento
2 december 2017 · 199 Inlägg

Vet inte exakt vad torped-väggen är, eller varför det heter torped-plåt. Men alltså luft-intagena under vinn-rutan, halvt dolda bakom motor-huven. Precis där dom plast-kåper normalt sitter som man kallar torped-plåtarna.

Idén här är att dom bara ska tryckas ner i dom befintliga öppningarna och precis som vanligt hållas kvar där medelst clips. Men om det inte skulle fungera, så funderar jag på att ha nån platta på baksidan av torped-väggen - som den tydligen alltså heter - som man kan fästa plåten i. Korta skruvar som sticker upp, så lägger man bara på plåten och låser man med kupol-muttrar.

Jag skulle kunna tänka mig en enda lång plåt också, som går hela vägen. Eller mindre som bara precis fyller försänkningarna. Så behöver man inte lossa torkar-armen för att lossa den vänstra.

Det jag var nöjd med nu, var att dom här passas in i dom kantiga åttitals-formerna, men att dom ändå bygger på rundade och runda injer.

Nåt liknande vill jag få till med backspeglarna. Typ att dom är rundat rektal-angulära, men att dom runda motor-husena liksom ligger utanpå dom egentliga spegel-kåperna.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
SportPilot Ubåtsingenjör
2 december 2017 · 7 231 Inlägg

fick lite ont i hjärtat när jag såg detta sad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Svento
2 december 2017 · 199 Inlägg

SportPilot skrev:
fick lite ont i hjärtat när jag såg detta :(

Hur då alltså, menar du?

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
3 december 2017 · 199 Inlägg

Ja jävlar. Nu blev det lite ovisst. Kompressions-problemena har ju tilltagit. Svårt att starta, ingen direkt tomgång. Driver bara då motorn är uppåt kok-punkten, när temperaturn minskar så skramlar det som fan och oljelampan lyser. Mycket olika osunda odörer. Går den neråt i varv stannar den gärna - och det kan dröja innan det går att att starta igen.

Blev alltså stående vid vägkanten nu ikväll... Varnings-triangel. Återstår att se om det alls kommer gå att starta igen.

Så kom snuten och ringde på en söndag-förmiddag nyligen. Det hade runnit bensin som fan under natten. Räddningstjänsten där på natten, Miljökontoret senare på dan. Brev från hyresvärden efter helgen... Vräkning om det sker igen.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 december 2017 · 199 Inlägg

Nu ska den fan få vara parkerad under tiden grejandet pågår. Så jag liksom kanske kan göra dom här sakerna i lugn och ro. Det är alldeles för påfrestande att köra runt i ett pågående projekt - och omvänt då, att det pågående projektet hela tiden måste vara i stånd att köra.

Så på nåt jävla vis behöver jag således hitta en bil att färdas i under tiden. Många säger ju liksom att man kan ha nåt litet, praktiskt, bensinssnålt av lite nyare modell utöver 'entusiast-bilen'.

Dra åt helvete...

Jag  har botaniserat bland kromade sexcylindriga jävla pansarvagnar från första halvan av sjuttitalet. Innan oljekrisen så att säga.

Mega-Mercedes, Dodge Dart, Plymouth Valiant... BMW:s gamla lyxmodeller, alltså Baader/Meinhoff-Wagen och 7-serien.

Till stora delar ser dom ju redan ut som bilar ska se ut. Men skulle jag nu hitta nåt sånt, så är jag inte främmande för att liksom addera lite detaljer.

-

Vad E30 beträffar, så tror jag i så fall att jag har grund-idén klar för mig. Inget glittrigt whatsoever. Rustikt och knubbigt. Efter bästa förmåga vill jag bevara E30-känslan beträffande exempelvis speglar och kofångare.

Ska nog sträva mot det mer plåtigt industrialistiska där, snarare än victoriansk kitsch. Förzinkad stålplåt och koppar. Perforerade plåtar, galler, nät. Mätare. Små titthål. (Har ju en djävla massa glas till sovjetiska gasmasker från åttitalet) Och så ska jag göra det i lugn och ro.

Senast redigerat av Svento (9 december 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
27 januari 2018 · 1 475 Inlägg

Hur går det här då? Vart du vräkt? Är det sopslut med e30,s motor? Köpte du nån baader/meinhof inspirerad dödsmaskin? Har det tillkommit något unikt på BMW karossen?

Svento
8 februari 2018 · 199 Inlägg

Ja fyfan, ibland undrar jag om jag finns i verkligheten. Det bara staplas mer och mer.

Bor kvar gör jag, men det är nån bitter och korpulent jävla galt i huse som efter bästa förmåga har fortsatt trakassera mig. På ett hängivet - för att inte säga smått desperat - sätt. Det finns en lek som dom hålls mycke med i Kungsör. Man kör upp ett plast-rör i arslet, så en taggtråd i röre. Sen drar man fort utav bara helvete ut röret. Så ska man försiktigt försöka trixa ut taggtrån. Det ska jag tipsa han om. Ifall han känner att han behöver saker att bekymra sig över.

-

Any way. En stor jävla Idi Amin-bil hitta jag. Svart MB W116 från 73/74. Låna tretti tusen och körde hem den från Västernorrland.

Efter några dar börja en massa el-fel. Efter två vecker, dan innan jul-helgen, så starta inte alls. Hitta verksta då? Ja jävlar... Ytterligare två vecker och 4000 kr, plus en grotesk jävla stress: bilen rulla! Bara alla dom övriga el-felena att bekymra sig över. Nya tändstift? Stod efter ett arbetspass och greja. Hela jävla luftrenarn behövde lyftas av. Men fan, ingen skillnad.

Så körde jag hemåt. Somna väl. Typ. Eller nåt. På vägen hem alltså. Fick med mig... typ femti meter mitträcke. Bilen till 75% i perfekt skick. Övriga 25% total-förstörda. Hela vänster fram hoptryckt. Hjule vikt in under bilen.

Hantera vanan trogen denna smått surrealistiska situation med exemplarisk fattning. Bärgning. Underrätta den bakomliggande trafikanter vad som skett. Ringde snuten och underrätta dom fast det var en singel-olycka utan personskader. Som tack för det skulle dom ha in mig på drogtest, förhör och allt fans jävla helvete.

-

Och livet i nåt som var misstänkt likt spillrer. Sjukskrev mig och gick som i ett jävla töcken.

Men vafan? Bil måste jag ha. Ja alltså... Låna tretti tusen IGEN. Hitta en likadan ner åt Borås-hålle. Inte svart utan...? Typ 'Hulk-grön'. Nåt år nyare. Elektronische In-Gespreutung und automatische Fenster-Hißen. Den körde jag hem på sommar-däck.

Så har det gått några vecker till. Krångla med att skaffa jävla läkar-intyg samtidigt som jag än en gång skulle runt och jaga vinter-däck. Plus hantera resterna av diktators-bilen.

I sista minuten fick jag kontakt med nån entusiast i regionen som insåg vilken guldgruva av reserv-delar han skulle få lägga vantarna på.

Bytte fälg-dimension från 14 - 15 för att lättare hitta däck med rätt omkrets. För att inte vara så hänvisad till sån mega-hög däck-profil. Lite större urval, lättare att hitta nåt. Hitta en uppsättning 205 med 65% profil.

I Eskilstuna.

Ytterligare en jävla vansinnes-färd. Dom saltar ju inte i Sörmland. Undrar om dom ens sandar. På den jävla älg-stigen mellan Katrineholm och Eskilstuna våga jag typ inte köra mer än förti.

Hur som helst: nu är det fixat. Äntligen kan jag få... Ja vadå? Vila i frid kanske? Supa, svära och spränga?

-

E30:n då? Har funderat ut några lösningar tror jag. Men jag orkar verkligen inte gå in på det riktigt precis nu. Klockan är ju för i helvete över führa på morron.

Faa-an...

Får Metodist-församlingen i Kungsör reda på att jag har såna här o-kristliga vaner, så lär jag bli utesluten med omedelbar verkan.

Jag tror jag vet vem som kommer att gola.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
zemet
8 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Haha ja vad skall man säga? Kämpa på?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Svento
9 februari 2018 · 199 Inlägg

Det kommer som med nåt slags automatik, kan det kännas som. Att 'kämpa på'. Man läser ju ibland om andra haverister, dom säger alltid nåt i stil med: 'Men förr eller senare kommer man fram till en punkt där man helt enkelt inte kan ta fler motgångar'. Hähä, sitter man där, beredd att smörja sitt krås, som den vedervärdiga sadistiska frossare man är... Nu jefflarrr kommer snaskighets-faktorn!

Men - ingenting. Sadist eller ej. Det är en tre-aktare. Ska det inte komma nån typ av liksom klimax? Och man läser vidare. Och läser om... Tills man fattar. Klimax hade redan varit. Det där ABNORMA, MASSIVA, TOTALA motståndet.

Den ultimata hopplösheten.

Jaha är det så den ser ut. Lite som då hösten 1985 i åttonde klass. Eller våren 1990, andra åre på gymnasiet. Eller 1996. Eller våren 98, hösten 2003. Eller what-fucking-ever. Normalt folk skulle uppenbarligen ha hunni ge upp ett antal gånger där. Gett upp DEFINITIVT.

-

Men han här tragglar på!

Till vems nytta? Den frågan ställer jag mig ju ändå ibland... I mina sällsynta stunder av själv-ransakan.

För omvärlden? Mina med-människer.

Ja jävlar. Så snart jag glömt knäppa översta knappen kommer dom strömmande. Vikbolänningarna och allt fans helvete. Med fackler, högafflar, trä-pålar, silver-kors och vigvatten. Skanderar sommartider, hej, hej, sommartider eller nåt.

Och jag står där som en jävla ving-klippt aracua och försöker hålla rösten stadig om än förargelse-väckande gäll: 'Historien ska ge mig rätt...'. 'Pip med dig själv, ditt lilla spreut-ludrrr', ropar nån lustig-kurre i pöbelen. Och nån som påminner lite om Horace Engdahl står med ett milt frånvarande ansikts-uttryck och bara suckar: 'Äntligen'.

Så av och till att nån kommer och undrar... 'Fan, jag hörde att du har byggt en bil. Jävla häftigt faktiskt!' Eh va? Nej. Vad menar du nu? 'Men lägg av, din gamla filt-sula! Die fantastische STEAM-BIMMER!' Jaha den... Steambimmern. Nej för fan. Det är ingen bil, det är ett litterärt projekt.

Så än en gång för vem gör jag då detta... detta vad fan det nu egentligen är jag gör?

'För att provocera! Det är väl helt uppenbart? Tror han är lite finare. Vill HÅNA oss andra. Som försöker dra sitt strå till stacken. Låtsas inte om han, så tröttnar han'. Skarp analys där. Förutsatt att jag har så mycke överskotts-energi att jag kan lägga möda på att försöka framkalla känslomässiga reaktioner hos andra. Eller över huve taget ens notera hur folk reagerar.

Så. För vem?

Jamen för min EGEN skull! Så klart.

Ja precis. Så klart...

FOR HELVETE, MAND.

Kom igen. Handen på täcket... FÖR VEM???

Nej precis.

Senast redigerat av Svento (9 februari 2018)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang