Köpa silverlod utan flussmedel?

Mr_B
6 april 2017 · 330 Inlägg

Allt silverlod jag hittar, verkar avsett för att användas med pinnsvets, och är en tunn pinne, klädd med flussmedel. Jag vill bara ha elektroden, någon som vet var de finns att köpa? Om de säljer styckvis via nätet, eller i "Skåne" (ju närmare Helsingborg desto bättre) så vore det skitbra...
B!

torsen
6 april 2017 · 7 235 Inlägg

Jag har använt silverlod till att laga bränsletankar, tillverka bränsletankar, laga/skarva bränsle- och bromsrör.
Har då smält ner silverlodet med gassvets.
Kanske räcker det med gasolbrännare?
Rörmokare använder någon form av gasbrännare, ej acetylen+syrgas vad jag vet.
Mina silverlodstavar är tjocka som tändstickor och några dm långa.
De innehåller ej flussmedel.

Vad ska du ha silverlodet till?
Hur mycket behöver du?

Nobrando
6 april 2017 · 214 Inlägg

Mr_B skrev:
Allt silverlod jag hittar, verkar avsett för att användas med pinnsvets, och är en tunn pinne, klädd med flussmedel. Jag vill bara ha elektroden, någon som vet var de finns att köpa? Om de säljer styckvis via nätet, eller i "Skåne" (ju närmare Helsingborg desto bättre) så vore det skitbra...
B!

Om du behöver ha Lod som Torsen syftar på så finns dom på både AGA i 4-5 pack (4-5 pinnar) med och utan fluss.
Jula har Lod-pinnar med fluss, men det efterfrågades ju inte.


R.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Mr_B
7 april 2017 · 330 Inlägg

torsen skrev:
Jag har använt silverlod till att laga bränsletankar, tillverka bränsletankar, laga/skarva bränsle- och bromsrör.
Har då smält ner silverlodet med gassvets.
Kanske räcker det med gasolbrännare?
Rörmokare använder någon form av gasbrännare, ej acetylen+syrgas vad jag vet.
Mina silverlodstavar är tjocka som tändstickor och några dm långa.
De innehåller ej flussmedel.

[b]Vad ska du ha silverlodet till?
Hur mycket behöver du?[b]

Ingen aning, och 1-2 pinnar. Diametern var tydligen viktig, 1.5-1.6mm.

(Som vanligt går jag någon annans ärenden. Jag vet inte riktigt vad farsan skulle ha dem till, det försvann i anekdoter om hur de förr köpte sådana någonstans, för att ha som sista segment i teleskopantenner till radion på sina bilar... Det är dock inte vad de ska vara till i dagsläget.)

Nobrando skrev:
Om du behöver ha Lod som Torsen syftar på så finns dom på både AGA i 4-5 pack (4-5 pinnar) med och utan fluss.

Och borde då gå att få tag på i nästan vilken verkstadsbutik som helst menar du?

Tack för er tid, och kunskap.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang