6245
Sök

Bilen hugger åt/svårstyrd efter byte till sommardäck

9 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
Tjena!

Var och böt sommardäck igår och märkte direkt att något kändes annorlunda

Med vinterdäcken drog bilen väldigt svagt åt ena sidan och bilen körde fint men nu drar den väldigt hårt åt den andra sidan, De hugger även åt ibland och det känns som att man måste motstyra, Hugger åt väldigt hårt vid starkare inbromsningar, Styrningen är också mycket hårdare

Lufttrycket stämmer, Bultarna sitter hårt och det finns ingen punka osv

Vad kan detta bero på? De har legat i förråd sen förra sommaren så de kanske måste mjukna upp med lite körning? Kanske balanseringen av hjulen som är dålig?

Hjulen är köpta beg precis efter förra sommarsäsongen så kan inte jämföra med hur det var förra gången man hade dessa då jag inte haft på de innan

Vinterdäcken ligger på 215/50/17 medans dessa ligger på 235/45/17 så körningen borde väl vara ganska lika om det inte var något problem
Senast redigerat av Aphexis (11 april 2017)

Forummoderator
18 383 Inlägg
11 april 2017
Har du satt på breda lågprofil? En hjulinställning kan göra susen.

9 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:

Gick från 215/50/17 till 235/45/17

Funderar på en hjulinställning men tänkte bara kolla upp det innan

Forummoderator
18 383 Inlägg
11 april 2017
Aphexis skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Gick från 215/50/17 till 235/45/17

Funderar på en hjulinställning men tänkte bara kolla upp det innan

Jag är ingen däckprofet men satte på rejäla tofflor på en Jagga en gång och den fladdrade som en packad anka på vägen. Efter en inställning gick den som en gud.

Evildan
11 april 2017
Om din bils hjulinställning är lite fel och däcken är begagnade som du skrev och har varit monterade på en annan bil med lika skev hjulinställning åt "andra hållet" drar bilen i regel snett och det känns som en liten rygg eller hugger enl din beskrivning när du styr åt något håll.

Gör en inställning är även mitt råd även om inte jag heller är någon däckprofet utan likt Hybridsmurfen bara en grinig gammal gubbajvl med några decenniers erfarenheter i ryggen.

6 262 Inlägg
11 april 2017
Flytta hjulen mellan fram och bak eller från sida till sida om de inte måste rulla åt rätt håll. Då kan du se om den fortsätter dra åt samma håll

Sök