Mazda 6, bensin eller diesel?

stukastini
12 april 2017 · 265 Inlägg

Har så fruktansvärt svårt att bestämma mig inför nästa bilval. Kör idag en 2008 BMW E61 523 LCI, M-sport med det mesta i utrustningsväg.  Blivit bortskämd med all utrustning. Nu har vi börjat kika på nyare bil, och en BMW med bra utrustning och garantier kvar kan jag bara glömma. Budget är ca 280 000 och för dom pengarna får man en rätt så fullsmetad Mazda 6 Optimum, års modell 16 och under 1000 mil. 

Men kan inte bestämma mig om det skall vara bensin eller diesel. Jag gillar körglädje, och hamnar på max 1500 mil/år så ser ingen riktig anledning med diesel för ekonomins skull.  Mazda har ju en 2,5L bensin turbo på 190hk, men den finns sällan med 4wd istället. I skrivande stund ser jag enbart en på blocket, helt ny 2016 med 0 mil, kostar 320 000. Men det är 40 000 extra, bara för just den kombinationen. En 2,5T utan 4wd går för 250.

Bör jag offra 4wd för en "roligare" bensin motor tycker ni, eller helt enkelt leva med diesel och få driv på alla hjul. Deras 2.2 diesel har ju iaf en 175hk, skatten är 2700 vs 1200 för bensinarn.

Ett krav är iaf automat, men det har båda motorerna i det flesta fall.

-
panda666
12 april 2017 · 4 250 Inlägg

Jag skulle nog kolla närmare på f11-f10, när du endå kommer från e61 och var nöjd hoppas jag. automat och massa lul lul, 280k får du ganska ny f10 med inte så jäkligt mke mil på mätarn? eller måste du ha nästan helt nytt?

Djo
12 april 2017 · 10 157 Inlägg

Bensin med dom milen är det ingen ide att ruska runt i någon skördetröska.

Nej moderna dieslar är inte si och så ditt och datt men dom är fortfarande dieslar. Skulle aldrig personligen skaffa en diesel. Det borde ingen som bara kör 1500-2000 mil göra heller.

Nu kommer säkert diesel maffian hoppa på detta inlägg men det får dom gärna göra.

Håll utkik efter en med bensin och 4wd låter som en trevlig kombo smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
stukastini
12 april 2017 · 265 Inlägg

Djo skrev:
Bensin med dom milen är det ingen ide att ruska runt i någon skördetröska.

Nej moderna dieslar är inte si och så ditt och datt men dom är fortfarande dieslar. Skulle aldrig personligen skaffa en diesel. Det borde ingen som bara kör 1500-2000 mil göra heller.

Nu kommer säkert diesel maffian hoppa på detta inlägg men det får dom gärna göra.

Håll utkik efter en med bensin och 4wd låter som en trevlig kombo smile

Jag håller faktiskt med, har alltid gillat bensinare över dieslarna. Och det lilla jag åker så blir som sagt inte bränsle ekonomin särskilt drabbad. Dagens bensinare går ju riktigt bra dessutom.




panda666 skrev:
Jag skulle nog kolla närmare på f11-f10, när du endå kommer från e61 och var nöjd hoppas jag. automat och massa lul lul, 280k får du ganska ny f10 med inte så jäkligt mke mil på mätarn? eller måste du ha nästan helt nytt?

Jag vill gärna åt en bil där merparten av eventuella fel går på garantin. Anledningen till Mazda är att det är den enda bil inom budget som jag tycker är tillfredställande i designen. Vw, Volvo med mera är så förbannat tråkiga innuti smile. Mazdas 10 års komponenetgaranti ser också bra ut. Kanske fortsätta 1 år till i bilen jag har. Är ruskigt nöjd med komforten i beemern, farsans Passat från 13 får tokstryk i allt tex.

-
Evildan
13 april 2017 ·

Det pågår full debatt gällande dieselbilars framtida vägtrafikskatt och jag förutspår att den kommer öka radikalt med tanke på hur skadliga dieseldrivna fordon är för människa och miljö.
Vem minns inte hur det gick 2005 när skatten höjdes radikalt för gamla skitgrisar och inte minst lb.
Att köpa en diseldriven personbil i dagsläget ser jag som ett ekonomiskt lotteri. Även om bilägandet innebär betydligt större kringkostnader än skatten, så är det en viktig del som en presumtiv köpare tittar på även om Mazda 6 med oljebrännare vid 1500mil om året ändå är mer ekonomisk ur bränsle och skattsynpunkt hänger folk upp sig på skatten...det är ju ack o ve en skatt.

Ergo: Köp bensindrivet eller ännu klokare ur framtidsperspektiv en hybridbil då dessa enl debatten kommer dra nytta av nya skatteregler.

Mvh biträdande sekreterare i hybridelitens exklusiva sällskap.

Senast redigerat av Evildan (13 april 2017)

Jokabsson
13 april 2017 · 1 177 Inlägg

Evildan skrev:
Det pågår full debatt gällande dieselbilars framtida vägtrafikskatt och jag förutspår att den kommer öka radikalt med tanke på hur skadliga dieseldrivna fordon är för människa och miljö.
Vem minns inte hur det gick 2005 när skatten höjdes radikalt för gamla skitgrisar och inte minst lb.
Att köpa en diseldriven personbil i dagsläget ser jag som ett ekonomiskt lotteri. Även om bilägandet innebär betydligt större kringkostnader än skatten, så är det en viktig del som en presumtiv köpare tittar på även om Mazda 6 med oljebrännare vid 1500mil om året ändå är mer ekonomisk ur bränsle och skattsynpunkt hänger folk upp sig på skatten...det är ju ack o ve en skatt.

Ergo: Köp bensindrivet eller ännu klokare ur framtidsperspektiv en hybridbil då dessa enl debatten kommer dra nytta av nya skatteregler.

Mvh biträdande sekreterare i hybridelitens exklusiva sällskap.

Håller med.

Dieseldrivna personbilar har ingen vidare ljus framtid som det ser ut just nu.
Även om man sparar några tusenlappar/år i diesel gentemot bensin så hade jag i dagsläget ändå köpt bensinaren. Detta just för att skattereglerna kommer förändras och vi vet inte än om det kommer gå ut över äldre bilar eller om reglerna endast kommer bli stenhårda för nyproducerade bilar.


EDIT: MEN, det skall tilläggas:
För bara ett par år sedan var diesel "framtidens drivmedel" och det är först efter Volkswagen-skandalen som media har frambringat att dieselbilar kanske inte är de trädkramare som tidigare illusion påvisade. Så fort media får en anledning att hoppa på bensin-drivna bilar så kommer krigsrubriker om dem också.

Vilket drivmedel man än väljer så är det en viss gambling i dagsläget. Inte ens plug-in är 100/100. Det forskas dagligen och det enda man egentligen vet är att framtida drivmedel måste vara återbrukningsbart samt att tillverkningsprocesser måste skärpas till.

Senast redigerat av Cracksoup (13 april 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
xXSammy
13 april 2017 · 6 570 Inlägg

Cracksoup skrev:
Så fort media får en anledning att hoppa på bensin-drivna bilar så kommer krigsrubriker om dem också.

Kommer en rubrik om att elbilar laddas av kolkraftverk och att alla som inte har ett "grönt elavtal" får betala extra skatt, plus att alla som har elbil kommer få tillägg på räkningen

Sen.

När de inte går att mjölka ägare med förbränningsmotorer wink

Diesel är fortfarande ett tryggt alternativ, om du inte bor mitt inne i stan och kör mindre än 2-3 mil, enkel.
Så max 1500 mil på ett år är lite njae..

Senast redigerat av xXSammy (13 april 2017)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2017 · 17 478 Inlägg

xXSammy skrev:

Cracksoup skrev:
Så fort media får en anledning att hoppa på bensin-drivna bilar så kommer krigsrubriker om dem också.

Kommer en rubrik om att elbilar laddas av kolkraftverk och att alla som inte har ett "grönt elavtal" får betala extra skatt, plus att alla som har elbil kommer få tillägg på räkningen

Sen.

När de inte går att mjölka ägare med förbränningsmotorer wink

Diesel är fortfarande ett tryggt alternativ, om du inte bor mitt inne i stan och kör mindre än 2-3 mil, enkel.
Så max 1500 mil på ett år är lite njae..

Du behöver definitivt läsa på lite mer. Och kolla källan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Puffen92 DinoSaurie
13 april 2017 · 216 Inlägg

Jag kör en Mazda 3 Bensinare (2016 optimum) (2ltrs 165hk).. Och den är snäll och så i lekande samt bensinsnål även om man kanske ligger på motorvägen med farthållaren.
Mycket glädje bakom ratten.

Diesel Mazdan har jag inte hört är någon höjdare på så sätt igenom nga kompisar som jobbat just med mazda bilförsäljning. Sure den är snäll i förbrukning men annars trögare.

Så min röst för dig är sikta emot en bensinare om du fastnar för Mazda! smile

Senast redigerat av Puffen92 (13 april 2017)

Mazda 3 Optimum "Röda Pandan" (2016)
Muttley
13 april 2017 ·

xXSammy skrev:

Cracksoup skrev:
Så fort media får en anledning att hoppa på bensin-drivna bilar så kommer krigsrubriker om dem också.

Kommer en rubrik om att elbilar laddas av kolkraftverk och att alla som inte har ett "grönt elavtal" får betala extra skatt, plus att alla som har elbil kommer få tillägg på räkningen

Sen.

När de inte går att mjölka ägare med förbränningsmotorer wink

Diesel är fortfarande ett tryggt alternativ, om du inte bor mitt inne i stan och kör mindre än 2-3 mil, enkel.
Så max 1500 mil på ett år är lite njae..

Hur motiverar du tex V70 diesel som kanske hamnar på 10 000 om året i skatt och drar 0,6 upp.   
När de finns bensinare som är snålare och mycket billigare i skatt efter den möjliga höjningen nästa sommar?

Min höjning blir försumbar efter uträkning, kör diesel men har 1300 i skatt så jag kommer ha kvar min. Men nästa blir med stor sannolikhet bensinare om de inte blir en el.

stukastini
14 april 2017 · 265 Inlägg

Tack för allas input! Jag verkar inte vara ensam med att ha ögonen på bensin big_smile.

Ang 4wd verkar det vara skrivfelsnisse som varit framme på blocket, kollade upp dom bensinare som fanns med "4wd" och dom är bara Fwd. Så får välja att antingen gå på bensin med fwd eller diesel med awd. Så ett ekonomiskt bekymmer försvann ju iaf.

-
Djo
14 april 2017 · 10 157 Inlägg

Tråkigt det inte finns bensin och awd då sad men tycker fortfarande bensin alla dagar i veckan.

Senast redigerat av Djo (14 april 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Litto
14 april 2017 · 22 Inlägg

Djo skrev:
Bensin med dom milen är det ingen ide att ruska runt i någon skördetröska.

Nej moderna dieslar är inte si och så ditt och datt men dom är fortfarande dieslar. Skulle aldrig personligen skaffa en diesel. Det borde ingen som bara kör 1500-2000 mil göra heller.

Nu kommer säkert diesel maffian hoppa på detta inlägg men det får dom gärna göra.

Håll utkik efter en med bensin och 4wd låter som en trevlig kombo smile

Jag tänkte hoppa på dig men sen kände jag mig träffad .. smile))

stukastini
14 april 2017 · 265 Inlägg

Djo skrev:
Tråkigt det inte finns bensin och awd då sad men tycker fortfarande bensin alla dagar i veckan.

Ja det va dåligt, jag förstår inte hur dom tänkte där riktigt? Jag vill ha bensin, har mer eller mindre bestämt mig för det. Men håller kanske lite is i magen då även 4wd ligger bra till på listan. Kanske kan finna någon nyare F11 xdrive bensin med låga mil om jag spanar kommande året.

-
Jokabsson
14 april 2017 · 1 177 Inlägg

stukastini skrev:

Djo skrev:
Tråkigt det inte finns bensin och awd då sad men tycker fortfarande bensin alla dagar i veckan.

Ja det va dåligt, jag förstår inte hur dom tänkte där riktigt? Jag vill ha bensin, har mer eller mindre bestämt mig för det. Men håller kanske lite is i magen då även 4wd ligger bra till på listan. Kanske kan finna någon nyare F11 xdrive bensin med låga mil om jag spanar kommande året.

Tips!
Om du tittar på BMW igen så kan 3-serie GT vara intressant kanske? Rymligt lastutrymme och trevlig allroundbil. Den ligger något lägre värderad än motsvarande F11 men erbjuder relativt stora utrymmen och ett (tycker jag) råare utseende. Lastutrymmet är 25l större än 3-serie touring och är som en mellanbil för F31 och F11.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
stukastini
19 april 2017 · 265 Inlägg

Cracksoup skrev:

stukastini skrev:

Djo skrev:
Tråkigt det inte finns bensin och awd då sad men tycker fortfarande bensin alla dagar i veckan.

Ja det va dåligt, jag förstår inte hur dom tänkte där riktigt? Jag vill ha bensin, har mer eller mindre bestämt mig för det. Men håller kanske lite is i magen då även 4wd ligger bra till på listan. Kanske kan finna någon nyare F11 xdrive bensin med låga mil om jag spanar kommande året.

Tips!
Om du tittar på BMW igen så kan 3-serie GT vara intressant kanske? Rymligt lastutrymme och trevlig allroundbil. Den ligger något lägre värderad än motsvarande F11 men erbjuder relativt stora utrymmen och ett (tycker jag) råare utseende. Lastutrymmet är 25l större än 3-serie touring och är som en mellanbil för F31 och F11.

Ska kika, jag har 2 barnstolar i, måste kunna montera en i passagerstol och en bakom om jag ska kunna köra big_smile

-
viccoA
20 april 2017 · 3 110 Inlägg

Vet inte hur bra koll du har på utrustningspaket men Mazda 6 med optimum är väldigt komplett. Tex; Helskinn, navi, avståndsradar/farthållare, kurshållningsassistent osv.
Kollegan har en Mazda 6 med bensinaren utan fyrhjulsdrift, går väldigt trevligt, dock lite bullrig.

Evildan
20 april 2017 ·

Eftersom du behöver utrymme för två barnstolar och vill ha awd så kanske en Mazda CX-9 faller i smaken?

stukastini
3 augusti 2017 · 265 Inlägg

Har gått lite tid nu och kan uppdatera er med att jag köpte nya Skoda Superb (2016) med TSI 280hk motorn, dcc chassi och all annan tänkbar utrustning. Är mer än nöjd, sjukt stor innuti och förbannat rolig motor smile

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang