4668
Sök

Har min bil Xenonljus? (Audi A3)

Avstängd
84 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
Tjena!

Detta må vara en mycket korkad fråga men jag vet faktiskt inte om min bil har xenonlampor eller inte.
Något säkert sätt man kan kolla på?

Jag tycker inte att ljuset är särskilt vitt/blått när man kör, utan det påminner mer om ett gult ljus. Bilen är en Audi A3 Sportback Quattro -06. Den är nyinköpt men vänstra halvljuset slutade fungera härom veckan.

Om det nu är så att bilen har xenonlampor, går det att köra med "vanliga" lampor ändå? Eller det måste vara xenon?

5 919 Inlägg
4 maj 2017
Rör sig ljuset ner och sen upp igen när du startar bilen?
Om inte så har du ej xenon.

Har du reflektorstrålkastare i halvljuset eller projektorlins?
Har du reflektor i halvljuset har du ej xenon (gäller inte alla bilmärken men VAG stämmer det på)

Annars det absolut säkraste sättet är att ta loss locket på baksidan av strålkastaren och se vad det är för lampa som sitter där i.

Nej du kan inte använda vanliga halogen-lampor ifall bilen är utrustad med xenon och vice versa.

1 206 Inlägg
5 maj 2017
simlar skrev:

Har du reflektor i halvljuset har du ej xenon (gäller inte alla bilmärken men VAG stämmer det på)

Annars det absolut säkraste sättet är att ta loss locket på baksidan av strålkastaren och se vad det är för lampa som sitter där i.

Nej du kan inte använda vanliga halogen-lampor ifall bilen är utrustad med xenon och vice versa.

Vet ej vad som gäller Audi men strålkastarna i min förra bil (Bmw 1-serie) rörde sig uppåt när jag startade bilen och den hade halogenlampor.

Enklaste sättet att se om den har xenon eller inte är väl att titta vid ljus-vredet till vänster om ratten om det finns ett litet hjul för nivåreglering. Om det finns en manuell nivåreglering så är det halogen. Finns det inte, så betyder det att det är automatisk nivåreglering och med all sannolikhet har du xenon.

Som sagt, vill man vara 110% säker så får man lossa en lampa och titta.
Senast redigerat av Cracksoup (5 maj 2017)

5 919 Inlägg
5 maj 2017
Cracksoup skrev:
simlar skrev:

Vet ej vad som gäller Audi men strålkastarna i min förra bil (Bmw 1-serie) rörde sig uppåt när jag startade bilen och den hade halogenlampor.

Enklaste sättet att se om den har xenon eller inte är väl att titta vid ljus-vredet till vänster om ratten om det finns ett litet hjul för nivåreglering. Om det finns en manuell nivåreglering så är det halogen. Finns det inte, så betyder det att det är automatisk nivåreglering och med all sannolikhet har du xenon.

Som sagt, vill man vara 110% säker så får man lossa en lampa och titta.

Finns bilar med automatisk nivåreglering som ändå har halogen-lysen så det stämmer inte heller alltid.

Sök